Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, bshagen said:

Det er nettopp derfor jeg tenker på salg nå. Lurer på om jeg går for det, dykkerutstyret vil bare ødelegge bilen mer og mer også 

Alltids prøve å legge den ut iallefall. Får deg lett en gammel bruksbil på dagen om den skulle bli solgt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (11 minutter siden):

Alltids prøve å legge den ut iallefall. Får deg lett en gammel bruksbil på dagen om den skulle bli solgt.

Ja, ville handlet en gammel varebil enn så lenge, de er det tusenvis av ute. Men de kan fort være så som så når det kommer til slitasje ?

Lenke til kommentar
koots skrev (6 minutter siden):

Føler det er like greit å døpe om denne til "Teslakaféen" for en generell tråd

Det var først Model 3-kaféen så ble det 3/Y, men da fikk jeg så øra hang. Så jeg tør ikke gjøre noen store endinger på denne tråden med mindre jeg er helt sikker på at dere ønsker det. Jeg har heller ikke tilgang til å redigere førsteposten lenger, da de nye forumreglene hindrer redigering etter en viss tid 

Hva ønskes;

- Ny tråd for ny modell?
- Omdøpe denne til en generell Tesla-kafé?

Skriv det nedenfor, så skal jeg kontakte en mod som kan redigere førsteposten :)

Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 13.8.2020 den 16.45):

Skjønte den nå, sorry - litt treig i dag (og) ?
Kan forøvrig vise "problemet" mitt slik:

IMG_3957.thumb.JPG.e356a00c01299230300d29e96e3c4b47.JPG

Hadde jeg hatt hatchback her, så kunne jeg bare tippet hele settet innover i bilen. Nå så må jeg sette det på skrå og vikle det innover med bunnen først, og det er knot, fordi settet bør ligge med flaskene ned. Alternativet er å demontere hele riggen for hver gang, men det er det ikke alltid jeg er gira på etter dykk. Så igjen, det hadde vært fint med litt mer plass i høyden, da kan jeg bære settet bort til bilen som en ryggsekk, sett det inn på gulvet i bagasjen med flaskene innover og bare legge det rett ned med kranene frem - ferdig. For ordensskyld så veier riggen 40kg. Inne i bilen har jeg lagt ned setet, der jeg har plass til en stor bag med tørrdrakt, en stor bag vams og undertøy, samt en firkantet murerbøtte med ABC-utstyr, bly-beltet, ekstra bly, hette, hansker osv :) 

Hadde de hatt en Model 3 som hatchback så hadde den ødelagt alt annet. Model 3 er rask, responsiv, effektiv og enklere å parkere i trange bygater enn større biler. En skikkelig luke, og den hadde sparket seriøst fra seg. Jeg tror kanskje den kunne gitt Model Y sterk konkurranse.

Lenke til kommentar
1 minute ago, hekomo said:

Hadde de hatt en Model 3 som hatchback så hadde den ødelagt alt annet. Model 3 er rask, responsiv, effektiv og enklere å parkere i trange bygater enn større biler. En skikkelig luke, og den hadde sparket seriøst fra seg. Jeg tror kanskje den kunne gitt Model Y sterk konkurranse.

Som jo da ville bli litt som å skyte seg selv i foten..

Veldig mange tenker å oppgradere fra Model 3 til Y på grunn av den luka = Tesla får solgt enda flere biler.

Lenke til kommentar

Kanskje de sparer hatchbacken til 'model 2'? :p

Modellutvalget til Tesla virker nøye gjennomtenkt. Hver gang de lanserer en billigere modell øker det potensielle markedet drastisk men da må de også kunne følge opp med økt produksjon, økt service+ladekapasitet osv. Eviglange køer er dårlig PR. TM3 er egentlig en litt ukurant bil, sedan er jo ikke så voldsomt populært, Y legger seg så vidt over prismessig men med en mer populær karosseriform. Om vi ser en ny modell(og billigere) så er det nok i tide til at prissegmentet der hvor 3/Y befinner seg er i ferd med å bli mettet, pluss at Tesla ser for seg at produksjonskapasiteten deres kan tåle en ny modell.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kahuna said:

Modellutvalget til Tesla virker nøye gjennomtenkt. Hver gang de lanserer en billigere modell øker det potensielle markedet drastisk men da må de også kunne følge opp med økt produksjon, økt service+ladekapasitet osv. Eviglange køer er dårlig PR

Hver gang de lanserer noe nytt virker det som de kannibaliserer sitt eget salg av andre modeller. Dette vil vel særlig skje ved salg av Y. Men det er jo også stadig flere som har to modeller i husholdet.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Hver gang de lanserer noe nytt virker det som de kannibaliserer sitt eget salg av andre modeller. Dette vil vel særlig skje ved salg av Y. Men det er jo også stadig flere som har to modeller i husholdet.

En viss overlapp er uunngåelig, spesielt når de gikk fra kun å ha Model S. Den gangen var det bare ett valg om du ville ha lang elektrisk rekkevidde og rask lading underveis. Frem til Tesla oppnår full bredde i sortimentet vil det alltid være mange som kjøper en *litt* annen bil enn de egentlig kunne tenkt seg. Dessuten driver Tesla litt 'luking' i modellutvalget som når de kuttet ut de mindre batteristørrelsene på TMS når 3ern kom. 

Dessuten er det med kannibalisering litt misforstått. Steve Jobs sa vel noe sånt som 'hvis noen skal kannibalisere Apples produkter skal det være Apple'. Så at Tesla 'mister' TMS salg til TM3 er uproblematisk, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

https://insideevs.com/news/440960/tesla-model-3-hatchback-germany-europe/

Kan bli spennende ettersom ID.3 vil ha vært igjennom 2 eller 3 modellår før denne vil komme. 

Ingen grunn til bekymring. Det er fortsatt ikke over 1% andel BEV globalt, om 2-3 år vil fortsatt markedet for 'TM2' være ubegrenset. Husk at TM2 (og ID3 for den sakens skyld) konkurrerer mot ICE-biler, i mindre grad mot andre elbiler. ;)

Når(om) TM2 kommer vil den nok være mindre og billigere enn TM3. I tillegg til å designe bil vil Tesla bruke tiden på å lage stadig billigere batterier. Stadig billigere batterier i stadig større volum er nøkkelen til å vokse 'nedover' i de billigere segmentene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Ingen grunn til bekymring. Det er fortsatt ikke over 1% andel BEV globalt, om 2-3 år vil fortsatt markedet for 'TM2' være ubegrenset. Husk at TM2 (og ID3 for den sakens skyld) konkurrerer mot ICE-biler, i mindre grad mot andre elbiler. ;)

Når(om) TM2 kommer vil den nok være mindre og billigere enn TM3. I tillegg til å designe bil vil Tesla bruke tiden på å lage stadig billigere batterier. Stadig billigere batterier i stadig større volum er nøkkelen til å vokse 'nedover' i de billigere segmentene.

Er da ingen bekymring. Har gitt Tesla kritikk for at de ikke har vært tidligere ute med en mindre hatchback. Personlig trur jeg denne vil gjøre det bedre enn både TM3 og TMY. Så slikt er da bare velkommen. 

TM2 vil dog være ferdig om 2-3 år, og det er samtidig som ID.3 R. Så selv om artikkelen peker på at Tesla kan spare tilbake på kreftene, så trur jeg ikke de vil bli å gjøre det. Har Tesla kommet så langt at de tilbyr 1-motor e-aksel + en 2-motor e-aksel mon tru som passer en mindre formfaktor? Hadde vært stilig for en TM2 L modell, ettersom jeg forventer at ID.3 R ikke kommer som AWD, men heller med aktiv torque vectoring på bak-akselen. Så det ville vært morsomt å sett litt konkurranse. 

Lenke til kommentar

Model 2 blir nok ikke noe performance beist. Tipper de bare tar Model 3 slik den er nå, endrer den litt og kansje fjerner motoren fremme. Model 3 er jo allerede veldig effektiv og har bra med ytelse.

Er jo Model S som er flaggskipet, og den får vel en større facelift nå med 3 motorer.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...