Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (19 minutter siden):

Er da ingen bekymring. Har gitt Tesla kritikk for at de ikke har vært tidligere ute med en mindre hatchback. Personlig trur jeg denne vil gjøre det bedre enn både TM3 og TMY. Så slikt er da bare velkommen. 

TM2 vil dog være ferdig om 2-3 år, og det er samtidig som ID.3 R. Så selv om artikkelen peker på at Tesla kan spare tilbake på kreftene, så trur jeg ikke de vil bli å gjøre det. Har Tesla kommet så langt at de tilbyr 1-motor e-aksel + en 2-motor e-aksel mon tru som passer en mindre formfaktor? Hadde vært stilig for en TM2 L modell, ettersom jeg forventer at ID.3 R ikke kommer som AWD, men heller med aktiv torque vectoring på bak-akselen. Så det ville vært morsomt å sett litt konkurranse. 

Tesla er som alle andre begrenset av batteritilgang. TM3 starter så vidt over $35k, en TM2 bør ligge $5-10k under dette og kommer til å selge i vesentlig større volumer. Om de skal kunne plassere TM2 i et fornuftig prisleie må batteripris ned og volum opp og der er rett og slett ikke markedet ennå. De kunne sikkert lansert en rimelig hatchback allerede for 5 år siden men ikke uten at enten pris eller margin ville blitt helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (18 timer siden):

Model 2 blir nok ikke noe performance beist.

"We don't make slow cars" - Elon Musk

Ikke at jeg tror det betyr at det aldri kommer en "treig", billigere modell, men Tesla må faktisk gi slipp på en del av DNA-et sitt om de skal lage en betraktelig billigere modell. Der det er enkelt å kutte kostnader er jo batteri, autopilot-hardware og motor. Samtlige av de er jo hvor Tesla skiller seg ut + OTA-oppdateringer, ladenettverk og agile produksjon. Jeg hadde ikke sagt nei til en Tesla til 250k jeg, men hvor mye må jeg da gi slipp på?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nimrad said:

"We don't make slow cars" - Elon Musk

Ikke at jeg tror det betyr at det aldri kommer en "treig", billigere modell, men Tesla må faktisk gi slipp på en del av DNA-et sitt om de skal lage en betraktelig billigere modell. Der det er enkelt å kutte kostnader er jo batteri, autopilot-hardware og motor. Samtlige av de er jo hvor Tesla skiller seg ut + OTA-oppdateringer, ladenettverk og agile produksjon. Jeg hadde ikke sagt nei til en Tesla til 250k jeg, men hvor mye må jeg da gi slipp på?

Blir jo ikke treig selv om den bare får 1 motor. Model 3 SR+ (som sikkert blir basis for denne) har vel fortsatt 280 hestekrefter.

En bieffekt av elmotoren er at den har mulighet for mye power. Andre produsenter skrur jo ned ytelsen på sine biler i software. Motorene kan nok fint yte mere enn den gjør i veldig mange biler i dag.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 timer siden):

"We don't make slow cars" - Elon Musk

Ikke at jeg tror det betyr at det aldri kommer en "treig", billigere modell, men Tesla må faktisk gi slipp på en del av DNA-et sitt om de skal lage en betraktelig billigere modell. Der det er enkelt å kutte kostnader er jo batteri, autopilot-hardware og motor. Samtlige av de er jo hvor Tesla skiller seg ut + OTA-oppdateringer, ladenettverk og agile produksjon. Jeg hadde ikke sagt nei til en Tesla til 250k jeg, men hvor mye må jeg da gi slipp på?

Hva du går glipp av? Sjekket akkurat nå og TM3 sr+ koster $38k i USA og da har du allerede kun en motor og mindre batteripakke.. Batteriet blir nok litt mindre, dessuten synker prisen per kWh, kanskje $3k i besparelser der? Partial Premium har avanserte seter med 12 motorer så der er det litt å spare, 'immersive sound system' kan sikkert også kjipes ned litt. OTA vil helt sikkert beholdes men jeg gjetter på at de ofrer eller kjiper ned mobiltilgang og at du må ta det via wifi om du skal ha hyppige oppdateringer. Autopilot-sensorene tror jeg de beholder men kanskje de lanserer en 'HW minus' som er enkel å bytte ut ved behov. Superladertilgang tviler jeg sterkt på at de fjerner, der mistenker jeg at behovet for bidrag fra hver enkelt bil er synkende og etter hvert så lavt at de fint kan inkluderes i prisen på en TM2. Det vil bli en mindre bil med mindre materialbruk, kanskje de endelig kommer med metalltak og stål hele veien rundt i stedet for aluminiumdører og panser som i dag. Dessuten vil det høye volumet i seg selv gi en mulighet for rimeligere produksjon.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Nimrad said:

Kanskje "kun" det du nevner, hvem vet. Men 300+ km rekkevidde, Tesla-lading, AP og kjapp motor til 250k høres litt for godt ut til å være sant i mine ører.

Bruk stål, sett inn stoffseter, fjærn glasstak, billigere understell, billigere interiør, billigere anlegg osv så klarer de nok det.

Model 3 SR+ kosta 370 000kr i fjor. De klarer nok fint å shave av en 100 tusen i stæsj og produksjon.

Men skal ikke se bort fra at det blir en litt traurig bil. Digger glasstaket mitt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (32 minutter siden):

Kanskje "kun" det du nevner, hvem vet. Men 300+ km rekkevidde, Tesla-lading, AP og kjapp motor til 250k høres litt for godt ut til å være sant i mine ører.

Glemte understellet, uten at jeg vet så fryktelig mye om sånt har jeg fått med meg at det har fått skryt og at det dermed er penger å spare. ;)

300km burde gå akkurat selv om batteriet reduseres fra 54 til 45kWh. Kanskje TM2 vil starte rett over $25k?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Da står det 700 id3 i Norge, så får en se om det tar alt model 3 salget som det spekuleres i eller ikke. Jeg tipper model 3 selger mer i september evt ganske likt.

Har du sett toget som kom til Drammen nettopp fra Zeebrugge? Ligger bilder på FB-gruppene. Tok en screenshot (er på mobilen)

B36E67A1-FE9D-4685-914D-FC9DBD6B1770.thumb.png.fb52f655a19ffd9ad881dc1c93ac5e48.png
 

Tøft? :D

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Ja ikke godt å si. Husker jeg satt å prøvde å tracke båter når jeg venta på min iallefall. Men kult med tog da.

Jeg bor slik at jeg kan se skipene komme innover Drammenfjorden fra stuevinduet og kjører forbi kaia der daglig. Har sett mange av disse de siste ukene, men ikke kjent igjen noen av de samme navnene på de som kom med Teslaer i fjor. Så mulig dette er grunnen ?

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Det er det jeg trodde også, men det kan være problemer med dette enda pga corona? Bare synser litt altså ?

Eller fordi MS Biltransport AS som normalt sett frakter bilene muligens nekter å gjøre det mer frem til de blir betalt av Tesla Norway som skylder dem 170 NOK. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...