Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Hvilken lader velger folk om dagen?

Jeg erstattet nettopp min dumme lader med en Amina-lader. Lokal styring og kompakt ladestasjon var viktig for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nimrad skrev (2 timer siden):

Jeg erstattet nettopp min dumme lader med en Amina-lader. Lokal styring og kompakt ladestasjon var viktig for meg.

Den bruker zigbee? 

ja likalt er jo fint, absolutt! 

Skrevet

Jeg og byttet til Amina S etter å ha hatt bare trøbbel med en Zaptec-lader, hvor det til tider føltes som serverne deres hadde mer nedetid enn oppetid. Amina S-laderen styres enkelt og greit gjennom Homey-sentralen min, og hvis noe er nede der, er det min egen feil, veldig greit.

Men nå som jeg skal til å sette opp lader nummer to i garasjen jeg holder på å bygge, var jeg innom Elektroimportøren for å handle det jeg trengte til elektrobiten. Jeg spurte etter Amina S, siden de var tomme, og fikk da vite at de ikke kom til å få inn flere. Så jeg vet ikke helt hva det betyr, om det kommer noe nytt, eller om den blir faset ut.

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Den bruker zigbee? 

Jepp. https://doc.clickup.com/9004130215/p/h/8cb07x7-18308/c750786359b035a

Skrevet

Har bilen inne nå for hjulstillingskontroll og tok da med de at baksete ryggen skrangler. Nå har de justert dette men krever betalt for det? Har vært slik siden bilen var ny men har ikke giddet reise inn kun pga det....

Så må eg betale regningen for å få hentet ut bilen utenfor åpningstid nå i helgen...

Erfaringer med å få tilbakebetalt slike ting hvis de blir enige om at dette er en garanti sak? Får ikke respons fra de nå i helgen og må ta ut bilen i morra.

Skrevet
Jotun skrev (13 minutter siden):

Har bilen inne nå for hjulstillingskontroll og tok da med de at baksete ryggen skrangler. Nå har de justert dette men krever betalt for det? Har vært slik siden bilen var ny men har ikke giddet reise inn kun pga det....

Så må eg betale regningen for å få hentet ut bilen utenfor åpningstid nå i helgen...

Erfaringer med å få tilbakebetalt slike ting hvis de blir enige om at dette er en garanti sak? Får ikke respons fra de nå i helgen og må ta ut bilen i morra.

Når rapporterte du problemet inn da og har du fortsatt nybilgaranti på bilen? Har ikke noen erfaring med tilbakebetaling og tror det er vanskelig dersom de ikke har godkjent det som en garantisak dessverre. Hva gjorde de og hva skal de ha for jobben? Gjelder Tesla Y, sant? 

Skrevet
Evil-Duck skrev (22 timer siden):

Jeg og byttet til Amina S etter å ha hatt bare trøbbel med en Zaptec-lader, hvor det til tider føltes som serverne deres hadde mer nedetid enn oppetid. Amina S-laderen styres enkelt og greit gjennom Homey-sentralen min, og hvis noe er nede der, er det min egen feil, veldig greit.

Men nå som jeg skal til å sette opp lader nummer to i garasjen jeg holder på å bygge, var jeg innom Elektroimportøren for å handle det jeg trengte til elektrobiten. Jeg spurte etter Amina S, siden de var tomme, og fikk da vite at de ikke kom til å få inn flere. Så jeg vet ikke helt hva det betyr, om det kommer noe nytt, eller om den blir faset ut.

Jepp. https://doc.clickup.com/9004130215/p/h/8cb07x7-18308/c750786359b035a

De klargjør vell til mid og V2G de også. Er en iso sak men husker ikke nummeret

Skrevet
Iterion skrev (14 minutter siden):

Når rapporterte du problemet inn da og har du fortsatt nybilgaranti på bilen? Har ikke noen erfaring med tilbakebetaling og tror det er vanskelig dersom de ikke har godkjent det som en garantisak dessverre. Hva gjorde de og hva skal de ha for jobben? Gjelder Tesla Y, sant? 

Fortsatt garanti ja. Rapporterte det inn nå. Ting som dette skal ikke begynne å bli løst uansett. Da er noe galt. Mener eg hvertfall.... Men har vært sånn siden den var ny.

Skrevet (endret)
Jotun skrev (15 minutter siden):

Fortsatt garanti ja. Rapporterte det inn nå. Ting som dette skal ikke begynne å bli løst uansett. Da er noe galt. Mener eg hvertfall.... Men har vært sånn siden den var ny.

Ok ja rart du måtte betale for en feil i sete da isåfall. Og det står spesifikt i faktura at de tar betalt for den og ikke bare hjulstillinga også? Det sagt så hadde jeg et lignende problem og da måtte jeg også betale. Var ikke snakk om store summen da det ikke var store jobben det var snakk om. Kan hende ditt er av mer det alvorlige slaget? 

Hjulstillinga på Model 3’en min var også helt ute å kjøre. Lurer nesten på om bilen ble levert med feil hjulstilling da sommerdekkene var ekstremt skjevslitte. Ble justert på EU i fjor. 

Endret av Iterion
Skrevet
Salvesen. skrev (På 23.1.2026 den 9.52):

Hvilken lader velger folk om dagen? 

Jeg er langt på overtid med å installere lader i det nye huset, men da jeg fikk trukket kabel denne uken fikk jeg ånden over meg og kjøpte en Zaptec go 2 på finn i går i en håndvending. Men usikker på om jeg har gjort rett valg. 

Ser ut som den er fremtidsrettet med MID godkjenning og fremtidige muligheter for V2G. 

Men er det noe bedre valg? 

TWC er jo en som er åpenbar, med knappen for oss Tesla eiere. Men den er vell ikke fremtidsrettet som forklart over. 

Easee er også uaktuelt med den nye modellen ift hvordan de håndterte sist krise. Gidder ikke bli en del av den neste med slik håndtering.. 

Zaptec Go her også. Vært fornøyd med den til nå egentlig. Ikke noe krøll og funker som den skal. 

Skrevet
Iterion skrev (17 minutter siden):

Ok ja rart du måtte betale for en feil i sete da isåfall. Og det står spesifikt i faktura at de tar betalt for den og ikke bare hjulstillinga også? Det sagt så hadde jeg et lignende problem og da måtte jeg også betale. Var ikke snakk om store summen da det ikke var store jobben det var snakk om. Kan hende ditt er av mer det alvorlige slaget? 

Hjulstillinga på Model 3’en min var også helt ute å kjøre. Lurer nesten på om bilen ble levert med feil hjulstilling da sommerdekkene var ekstremt skjevslitte. Ble justert på EU i fjor. 

Samme her vedr hjulstilling.

Ja står spesifisert en sum på dette med setet. Men får bare betale og ta det etterpå.

Er 300 kroner.... Men eg betaler aldri 300 hvis eg ikke skal 😅

• Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (5 minutter siden):

Ulempen med at bilene ikke har serviceintervall. En Toyota har vært 3-4-5 ganger på service før sin første EU kontroll og har nok flott statistikk der.

Ulempen faller på oss andre som deler veier med disse farlige bilene. Spesielt når endel av feilene handler om understell hos bilene som får mangler. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
19 minutes ago, oophus said:

Ulempen faller på oss andre som deler veier med disse farlige bilene. Spesielt når endel av feilene handler om understell hos bilene som får mangler. 

Blir nok snart årlig eu kontroll skal du se. Kansje to gang i året omså..

Finnes nok mye skumlere kjøretøy på veien enn nye Tesla

Endret av Complexity
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Complexity said:

Ulempen med at bilene ikke har serviceintervall. En Toyota har vært 3-4-5 ganger på service før sin første EU kontroll og har nok flott statistikk der.

Gjør virkelig ikke teslaeiere service på bilene sine på 4 år? Bremsene bør ihvertfall inspiseres annethvert år.

Skrevet
sverreb skrev (2 minutter siden):

Gjør virkelig ikke teslaeiere service på bilene sine på 4 år? Bremsene bør ihvertfall inspiseres annethvert år.

Er nok veldig mange som ikke gjør det, og da får seg en stor overraskelse på første EU. Fordelen for de er at de gjerne får mange av feilene dekt på nybilgarantien. 

Skrevet
sverreb skrev (7 minutter siden):

er nok mange som tviholder på at uansett hva som går galt de 5 første årene skal de ha dette dekket på garanti/reklamasjon. Og siden Tesla ikke har noen krav til Service så dropper de det. Er nok en dyr leiepenge den dagen de drar inn og får beskjed at bremsene er selvforskyldt da de ikke har fulgt Tesla sitt råd om årlig service(tror jeg det er?) samt at de ikke har brukt de nok osv. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutes ago, Iterion said:

Er nok veldig mange som ikke gjør det, og da får seg en stor overraskelse på første EU. Fordelen for de er at de gjerne får mange av feilene dekt på nybilgarantien. 

EU kontroll meg her og der. Det er virkelig ikke det første jeg tenker på her. Å kjøre rundt så lenge uten å inspisere slikt som bremser ville jeg virkelig ikke gjort av hensyn til egen og andres sikkerhet. Bil er ikke et leketøy.

Bremser kan oppleves som helt normalt fungerende selv om de er så degraderte at de vil koke og feile i en nødbremsesituasjon. Særlig i en elbil hvor man bare nesten bare bruker regenerative bremser til vanlig.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Skrevet
7 minutes ago, Salvesen. said:

er nok mange som tviholder på at uansett hva som går galt de 5 første årene skal de ha dette dekket på garanti/reklamasjon. Og siden Tesla ikke har noen krav til Service så dropper de det. Er nok en dyr leiepenge den dagen de drar inn og får beskjed at bremsene er selvforskyldt da de ikke har fulgt Tesla sitt råd om årlig service(tror jeg det er?) samt at de ikke har brukt de nok osv. 

Så tesla har egentlig et krav om årlig service for å beholde garanti? (Om du mister garantidekning med begrunnelse at du ikke har fulgt serviceplan så er jo det akkurat det samme som gjelder i andre bilmerker)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...