Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Complexity skrev (12 minutter siden):

Så du må trykke inn bremsepedalen for å "slå av" bilen?

Også for å slå den på. Men det gjør meg lite, da vet jeg ihvertfall når den er av eller på, og slipper "Volvo og VW-hendelser"...! ;)

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dassen skrev (27 minutter siden):

Ekkel sak fra Flå. Bakseteryggen på en Model S kollapset over baksetepassasjerene etter 30 kg bagasje smalt inn i ryggen i en kollisjon på 60 km/t. Sprøtt at dette ikke testes ut i NCAP. Og latterlig svak konstruksjon rundt verdens mest dyrebare last. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/OoK203/baksetesikkerhet-ber-tesla-se-paa-designet-etter-alvorlig-ulykke-i-flaa

Artikkelen påpeker 2 feil, som mange flere bør bite seg merke i. Nemlig at sikkerhetsbeltene ikke var benyttet i henhold til anbefalinger. Feil posisjonering av setebeltet på barnet kan nok være pga brukerfeil, men og at belter i mindre grad er mulig å justere skikkelig for barn som ikke er nær voksne i størrelse. Begge, en generell feil i svært mange biler.

Den siste er den voksne passasjerens manglende stramming av beltet. Dette er jeg godt oppmersom på, både for voksne og barn, spesielt når jeg ser at man ikke  gidder å gjøre jobben skikkelig. Men spesielt for barn, for dette er da mitt ansvar som sjåfør. Viktig å fortelle ungene hvordan og hvorfor. Ikke via kjefting, men forklaring hvorfor det er viktig. Gode vaner læres som regel i ung alder, og er vanskeligere å endre på i ettertid, dog ikke umulig.

Det siste punktet, som ertikkelen ikke svarer på, er lasting av bagasjerommet., Har de sørget for å legge den tyngste bagasjen nederst, og lengst inn? Viktig at dette gjøres, for bakseteryggene er ikke konstruert for å tåle flyvende, tunge gjenstander som treffer bakseteryggen med stor krat, på det tidspunktet det er mest kritisk med tanke på passasjerer i baksetet, og tildels og for sjåfør og passasjer fremme, om det ikke er folk i baksetet.

Ikke ment som noen hevet finger mot de involverte, men som lærepunkter man fort kan dra ut av en slik tragisk hendelse.

Så kan man selvsagt bemerke at Teslaen ligger i venstre felt, og med (svært stor) sannsynlighet, ser ut til å ha truffet traieren mens den er i feil fil. Hva gjorde bilen der? Er det en uforsvarlig forbikjøring rett før en uoversiktlig venstresving, der lastebilen har uforventet dukket opp når sjåføren ikke lengre rakk  stoppe og/eller svinge unna for å unngå kollisjonen?

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

Også for å slå den på. Men det gjør meg lite, da vet jeg ihvertfall når den er av eller på, og slipper "Volvo og VW-hendelser"...! ;)

Joda å slå på er jo en ting men tungvindt å måtte slå av. De fleste andre biler i dag bare går man ut av så ordner den selv.

Skrevet
Complexity skrev (4 minutter siden):

Joda å slå på er jo en ting men tungvindt å måtte slå av. De fleste andre biler i dag bare går man ut av så ordner den selv.

Men da må man jo stole på at bilen klarer dette, ref alle sakene som gjelder biler som tilsynelatende tar av med 100% nedtrykket gass som man har hatt med diverse elbiler av merker jeg navnga. Og så har man jo de episodene med Tesla fra før "obstacle aware acceleration-funksjonen" ble implementert.

bzzlink skrev (13 timer siden):

SNIP

Garasjedøra mi er bare hel pga at Tesla sin obstacle aware accel. Funksjon redda meg. Kvier meg for å kjøpe bil som ikke har creep.

Har som nevbnt, ikke merket noen problemer med creep avslått, og synes det er svært behagelig å ha en bil som lystrer mine kommandoer lett og presist!

 

Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Men da må man jo stole på at bilen klarer dette, ref alle sakene som gjelder biler som tilsynelatende tar av med 100% nedtrykket gass som man har hatt med diverse elbiler av merker jeg navnga. Og så har man jo de episodene med Tesla fra før "obstacle aware acceleration-funksjonen" ble implementert.

Har som nevbnt, ikke merket noen problemer med creep avslått, og synes det er svært behagelig å ha en bil som lystrer mine kommandoer lett og presist!

 

Det handler om å kunne manøvrere med foten på bremsen og ikke gassen. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er tryggere?

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Trestein skrev (6 minutter siden):

Det handler om å kunne manøvrere med foten på bremsen og ikke gassen. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er tryggere?

Du mener en fot på bremsen fremfor ene foten over bremsen og den andre over gassen er tryggest? Jeg tenker det er motsatt! Spesielt når bilen i så lav fart stopper helt om du slipper foten av gassen.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Artikkelen påpeker 2 feil, som mange flere bør bite seg merke i. Nemlig at sikkerhetsbeltene ikke var benyttet i henhold til anbefalinger. Feil posisjonering av setebeltet på barnet kan nok være pga brukerfeil, men og at belter i mindre grad er mulig å justere skikkelig for barn som ikke er nær voksne i størrelse. Begge, en generell feil i svært mange biler.

Den siste er den voksne passasjerens manglende stramming av beltet. Dette er jeg godt oppmersom på, både for voksne og barn, spesielt når jeg ser at man ikke  gidder å gjøre jobben skikkelig. Men spesielt for barn, for dette er da mitt ansvar som sjåfør. Viktig å fortelle ungene hvordan og hvorfor. Ikke via kjefting, men forklaring hvorfor det er viktig. Gode vaner læres som regel i ung alder, og er vanskeligere å endre på i ettertid, dog ikke umulig.

Det siste punktet, som ertikkelen ikke svarer på, er lasting av bagasjerommet., Har de sørget for å legge den tyngste bagasjen nederst, og lengst inn? Viktig at dette gjøres, for bakseteryggene er ikke konstruert for å tåle flyvende, tunge gjenstander som treffer bakseteryggen med stor krat, på det tidspunktet det er mest kritisk med tanke på passasjerer i baksetet, og tildels og for sjåfør og passasjer fremme, om det ikke er folk i baksetet.

Ikke ment som noen hevet finger mot de involverte, men som lærepunkter man fort kan dra ut av en slik tragisk hendelse.

Så kan man selvsagt bemerke at Teslaen ligger i venstre felt, og med (svært stor) sannsynlighet, ser ut til å ha truffet traieren mens den er i feil fil. Hva gjorde bilen der? Er det en uforsvarlig forbikjøring rett før en uoversiktlig venstresving, der lastebilen har uforventet dukket opp når sjåføren ikke lengre rakk  stoppe og/eller svinge unna for å unngå kollisjonen?

Ja, da kom det litt mer kritisk info i artikkel hos Broom/TV2:

"Alle brukte bilbelte og det lå ingen løse gjenstander i kupéen. Men aller bakerst lå det 30 kilo med bagasje. I kollisjonsøyeblikket fløy denne inn i bakseteryggen, og skapte så stort trykk at ryggene delvis kollapset. Dermed kom baksetepassasjerene i klem.

https://www.tv2.no/broom/baksetene-kollapset-etterlyser-endringer/17881705/

Skrevet
Snowleopard skrev (22 minutter siden):

Du mener en fot på bremsen fremfor ene foten over bremsen og den andre over gassen er tryggest? Jeg tenker det er motsatt!

Man lærer vel fortsatt å kjøre med en fot på kjøreskolen, enten det er elbil eller fossil-automat?

  • Liker 3
Skrevet
frohmage skrev (8 minutter siden):

Man lærer vel fortsatt å kjøre med en fot på kjøreskolen, enten det er elbil eller fossil-automat?

Joda, men egentlig burde de og drevet opplæring på tofotskjøring ved små-manøvrering i trange områder. Men så lenge det er skikkelig 1-pedal-kjøring på kjøretøyet, holder det lenge med 1-fots-manøvrering uten å måtte bruke "creep"!

2-fotskjøring har og noen fordeler for de som kjører aktiv konkurranse-kjøring, men krever definitivt mer trening, og da på lukket bane. Sjeldent at det gir noen fordeler utover ved slik småmanøvrering som jeg snakker om, for oss som ikke bedriver konkurransekjøring med bil på bane, men på snø/is kan det nok hende det har mer praktisk nytte.

Men det krever som sagt trening på lukket og sikret område, nå som andre områder som kunne vært aktuelt å bruke som øvingsområder, sjeldent er tilgjengelig eller det er kommet for mye fysiske hindringer.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Snowleopard said:

Ja, da kom det litt mer kritisk info i artikkel hos Broom/TV2:

"Alle brukte bilbelte og det lå ingen løse gjenstander i kupéen. Men aller bakerst lå det 30 kilo med bagasje. I kollisjonsøyeblikket fløy denne inn i bakseteryggen, og skapte så stort trykk at ryggene delvis kollapset. Dermed kom baksetepassasjerene i klem.

https://www.tv2.no/broom/baksetene-kollapset-etterlyser-endringer/17881705/

Nå hadde ikke jeg fysikk etter VGS, men kan vel også bemerkes at det var en frontkollisjon, så hastigheten til vogntoget vil vel også virke inn på G kreftene? Eller er det ikke sånn det funker?

Hva som lå i bagasjen, og hvor det lå har vel også litt å si. 

Hvis man har noe tungt plassert bakerst mot bagasjeromsluka, så skal det veldig kraftige bakseterygger til…

 

IMG_1616.jpeg

Endret av bzzlink
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Du mener en fot på bremsen fremfor ene foten over bremsen og den andre over gassen er tryggest? Jeg tenker det er motsatt! Spesielt når bilen i så lav fart stopper helt om du slipper foten av gassen.

Nei Bare tullinger bruker venstre fot over brems. Krysser du beina er du enda mere tulling. Venstre fot er bare i bruk på biler med cluch eller har parkeringsbrems

  • Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

"Alle brukte bilbelte og det lå ingen løse gjenstander i kupéen. Men aller bakerst lå det 30 kilo med bagasje. I kollisjonsøyeblikket fløy denne inn i bakseteryggen, og skapte så stort trykk at ryggene delvis kollapset. Dermed kom baksetepassasjerene i klem

2 vanlige kofferter kommer jo raskt opp i 30 kilo ...

Var det ikke nylig snakk om en eller annen Kinabil der baksetet hadde sviktet også? Den ble så vidt jeg husker slaktet her i kommentarfeltet uten at noen kom trekkende med en masse bortforklaringer.

Skrevet
Markiii skrev (2 minutter siden):

Det er ingen sikkerhetssjåfør.

? Det er video ute av at de skrur av systemet ved en søppelbil gjennom skjermen... 😂 

  • Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (5 minutter siden):

2 vanlige kofferter kommer jo raskt opp i 30 kilo ...

Var det ikke nylig snakk om en eller annen Kinabil der baksetet hadde sviktet også? Den ble så vidt jeg husker slaktet her i kommentarfeltet uten at noen kom trekkende med en masse bortforklaringer.

Nei, det var førersetet som ga etter i den saken... Altså langt annen sak! ;) 

frohmage skrev (40 minutter siden):

Ja, hva veit vel de 😉

Ja, det kan man vel spørre om...! ;) 

bzzlink skrev (16 minutter siden):

Nå hadde ikke jeg fysikk etter VGS, men kan vel også bemerkes at det var en frontkollisjon, så hastigheten til vogntoget vil vel også virke inn på G kreftene? Eller er det ikke sånn det funker?

Hva som lå i bagasjen, og hvor det lå har vel også litt å si. 

Hvis man har noe tungt plassert bakerst mot bagasjeromsluka, så skal det veldig kraftige bakseterygger til…

Ja, er noen fysiske lover som Newton har skrevet ned. Kraft = motkraft. Både vekt og hastighet har sitt og si. Derfor jeg nevnte det med plassering av bagasjen, og hvordan det gir ekstra påvirkning på bakseteryggen når slikt kommer flygende fremover når kjøretøyet stoppes effektivt, eller endog blir sendt i motsatt retning!

Trestein skrev (15 minutter siden):

Nei Bare tullinger bruker venstre fot over brems. Krysser du beina er du enda mere tulling. Venstre fot er bare i bruk på biler med cluch eller har parkeringsbrems

Krysse føtter? Det er vel noe man gjør om man forsøker å bremse med høyrefoten samtidig som man gasser med venstrefoten! Er altså ikke det samme som å bremse med venstrefoten og gasse med høyrefoten... Har jo med reaksjonstid å gjøre, så om man kan koordinere fotbruken, så reduseres altså reaksjonstiden om man er trent med å bruke begge fremfor bare den ene.

Men den diskusjonen har vi hatt før, så orker ikke en repeat på den.

Skrevet
minim skrev (På 29.6.2025 den 22.51):

Skal få montert en ny lader til Yen. Er det like greit å gå for tesla lader for å få knapp på kontakten så en slipper å fikle med app/bakre dørhåndtakak for å løse ut?

Jeg kjøpte kabel med knapp på som åpner ladeporten når jeg har parkert, og løsner ladekabelen for utplugging før jeg skal kjøre. Var ikke dyrt heller.

  • Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (På 1.7.2025 den 12.03):

Ja med tanke på at alt de har laget og alt de skal lage er utter crap så er det faktisk utrolig ja.

Jeg prøvde å finne et alternativ til Tesla fordi jeg vurderte å kjøpe ny bil. Jeg fant ingenting som kan måle seg med Tesla når man ser på totalpakken, og særlig pris og rekkevidde. For ikke å snakke om app og annet.

Model Y har vært verdens solgte bil, så man skal være rimelig på bærtur for å påstå at det er en dårlig bil.

 

  

Trestein skrev (På 1.7.2025 den 13.35):

Ja de lager helt middels biler og verdien er høyere enn vw og toyota tilsammen

Åpenbart lager de ikke "middels biler" når de er såpass populære. Særlig Model Y har også vunnet utallige priser.

Skrevet
minim skrev (På 2.7.2025 den 0.16):
  1. Aktivere creep mode (at bilen smyger når den står i drive og man slipper brems) 

Det styrer du jo med gassen. Trenger ikke å tulle med bremser da. Slipp gassen helt opp, så stopper den. Tråkk forsiktig inn, og den begynner å bevege seg forsiktig.

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...