Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

robertaas skrev (1 time siden):

Videoen er fjernet av kanalen som fortsatt er oppe og som nå streamer igjen video med ny ID/URL. Slik kan de holde på en stund. Over 100k streamet samtidig den forrige videoen, den nye er allerede oppe i 70k.

Sjekket to av kontoene som de ønsket penger sendt til og svindlerne har akkurat hentet ut tilsvarende 50kNOK i bitcoin og enda mer i Etherum. De ser altså ut til å få mange hundre tusen ut av svindelen. De som har sendt inn penger for å få det dobbelte tilbake fra en falsk Elon Musk vil aldri se de pengene igjen. Grådighet gjør at mange mister all kritisk sans.

Synes vi ikke skal kalle svindleroffere for grådige. Det gjør at det blir mer skam, mindre sannsynlighet for at folk anmelder, og gjør det enklere for folk å svindle. Nordmenn blir i stor grad svindlet mer enn andre, ikke fordi vi er mer grådige, men fordi vi står skyhøyt på tillit til hverandre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (1 time siden):

Synes vi ikke skal kalle svindleroffere for grådige. Det gjør at det blir mer skam, mindre sannsynlighet for at folk anmelder, og gjør det enklere for folk å svindle. Nordmenn blir i stor grad svindlet mer enn andre, ikke fordi vi er mer grådige, men fordi vi står skyhøyt på tillit til hverandre. 

Svindlerne er klart skyldige i svindelen og for mange uten teknisk innsikt så dette ut som en helt legitim video fra selskapet Tesla. Det er likevel en kjent effekt at når man plutselig kan få en stor personlig fordel så mister mange mye av sin kritiske sans. Skjønner at det var galt av meg å bruke det stigmatiserende ordet "grådig" her. Effekten er noe svindlere utnytter og er også noe svindelofre ofte sier "normalt ville jeg skjønt at dette var en svindel".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (26 minutter siden):

Svindlerne er klart skyldige i svindelen og for mange uten teknisk innsikt så dette ut som en helt legitim video fra selskapet Tesla. Det er likevel en kjent effekt at når man plutselig kan få en stor personlig fordel så mister mange mye av sin kritiske sans. Skjønner at det var galt av meg å bruke det stigmatiserende ordet "grådig" her. Effekten er noe svindlere utnytter og er også noe svindelofre ofte sier "normalt ville jeg skjønt at dette var en svindel".

Joda, for de fleste er det lett å se. Samtidig er det utrolig mange som lar seg lure av svindel på sms, epost og pyramidespill. Vil tippe rundt 5% av befolkningen er tilbøyelige. 

Lenke til kommentar
Alkan skrev (51 minutter siden):

Hei, venter en splitter ny Tesla M3 i rød om noen uker, og har lest mye om PFF. 

Noen som har erfaring med dette? Er det verdt det? Og hvor man skal evt. Ta det?

Her kan man jo starte med hva er alternativet? Man har jo f.eks. en viss beskyttelse i en folie, som ikke er helt det samme som ved f.eks. keramisk lakkforsegling.

Mye av det samme kan dog oppnås ved gummilakk/Plastidip dersom man minst legger de anbefalte antall lag. Dog vil kanskje gummilakk være en viss fordel dersom man får en steinsprut som går i gjennom. Hvor pent gummilakk kan bli, avhenger dog en god del på de som gjør dette, altså hvor dyktige de er. Forsåvidt og ved foliering, der og kvalitet på folien som brukes.

Begge disse må man følge nøye med på, da det ellers kan utvikle seg til rustblærer om de får utvikle seg i fred. Med gummilakk/plastidipp er det lettere å fylle hakk med noen dråper lagt i med tannpirker for nøyaktig legging i hullet/hakket.

Så kan man jo og se på det siste alternativet, som er å hellakkere bil etter x antall år. Men hvor vanlig er egentlig det å gjøre, så dyrt som det er?

"Helfoliering av bil kan koste alt mellom 15.000 og 40.000 kroner, men vanligvis vil prisen ligge rundt 25.000 kroner. Til sammenligning koster det gjerne rundt 60.000 til 80.000 kroner med en full lakkeringsjobb. Derfor blir helfoliering av bil sett på som et rimeligere alternativ til lakkering."

https://www.bilsmart.no/pris/hva-koster-helfoliering-av-bil

Hvor du får gjort det? Kommer vel helt an på hvor i landet du bor. Er flere i og rundt Oslo, og også hørt i fora om noen i Trondheim. Men finner det sikkert i både Stavanger, Bergen, Molde, Tromsø og Bodø også, sammen med endel andre byer og tettsteder.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Alkan said:

Hei, venter en splitter ny Tesla M3 i rød om noen uker, og har lest mye om PFF. 

Noen som har erfaring med dette? Er det verdt det? Og hvor man skal evt. Ta det?

PPF på skjermbuene foran bakhjula er lurt om du har 4 hjulstrekk. Vet ikke om den kommer med det fra fabrikk nå? (Y gjør det)

Etter 4 år var min TM3 greit sandblåst på kanaler og skjermene foran bakhjula. Panser er også veldig utsatt for steinsprut, siden det er ganske lav front på bilen.

Siden det ikke er noen grill å snakke om, då er det større lakkerte flater i fronten en på andre biler, som må renses for fluer regelmessig, slik at de ikke etser lakken

Hadde samme karosseriform på Panamera jeg hadde før TM3, og den hadde de samme utfordringene.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd flere ganger at min model 3 har vært en halvmeter over gule stripen i høyresvinger når jeg bruker autosteer.

I alle tilfellene har det selvsagt ikke vært trafikk i mot, og jeg har bare latt bilen kjøre som den ville nettopp for å teste.
Vanligvis er bilen nesten for forsiktig! Men så plutselig er det som om den får et lite illebefinnende selv om veimerkingen er like tydelig der dette skjer.

Den svinger, men bare litt for lite...

Min erfaring er at det er mest i litt krappe svinger at bilen kan komme opp i rumlefeltet eller faktisk litt over stripen. Og aldri hvitestripen til høyre, kun midtstripen! Og kun i høyresvinger.

Dette gjør jo at jeg bare bruker autosteer for å kunne spise og drikke litt lettere, men aldri for å bruke oppmerksomheten andre steder enn på veien.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (20 minutter siden):

Lanedeparture assistenten hennes må være mye mindre oppmerksom en min. For det uler jo før jeg er på linja

Bilen hyler som en stukken gris, og korrigerer ganske prompt tilbake i eget kjørefelt hvis man drifter mot hvitstripa/kantstripa.

Men det virker ikke som om bilen har noe fokus på midtstripa/gulstripa. Der kan man drifte over og kutte svinger etc. så mye man orker. Merkelig prioritering, for som du linker til, så kan det jo fort gå galt om man møter et kjøretøy der. Har lenge undret meg over det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (57 minutter siden):

Lurer på hva som har skjedd her. Heldigvis kjørte hun verdens sikreste bil. Og har sannsynligvis videoopptak hun kan bruke i saken for å få tilbake førerkortet.

Lanedeparture assistenten hennes må være mye mindre oppmerksom en min. For det uler jo før jeg er på linja

https://www.rb.no/hadde-spedbarn-i-bilen-traff-lastebil-som-kom-i-motgaende/s/5-43-2268503

 

Helt utrolig å komme uskadet fra det der slik bilen ser ut 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Hanhijnn said:

Bilen hyler som en stukken gris, og korrigerer ganske prompt tilbake i eget kjørefelt hvis man drifter mot hvitstripa/kantstripa.

Men det virker ikke som om bilen har noe fokus på midtstripa/gulstripa. Der kan man drifte over og kutte svinger etc. så mye man orker. Merkelig prioritering, for som du linker til, så kan det jo fort gå galt om man møter et kjøretøy der. Har lenge undret meg over det der.

Det er vel noe EU regler på hvor mange grader den får lov til å styre, men da skal den jo bremse og si ifra at man skal ta over.

min styrer helt fint i sånne 270graders på / avkjøringsramper, men der er det jo typisk hvite linjer på begge sider. 
 

kanskje den ikke tar så tungt på gule striper? Hvor mange land er det som bruker gule linjer?

Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Jeg har opplevd flere ganger at min model 3 har vært en halvmeter over gule stripen i høyresvinger når jeg bruker autosteer.

I alle tilfellene har det selvsagt ikke vært trafikk i mot, og jeg har bare latt bilen kjøre som den ville nettopp for å teste.
Vanligvis er bilen nesten for forsiktig! Men så plutselig er det som om den får et lite illebefinnende selv om veimerkingen er like tydelig der dette skjer.

Den svinger, men bare litt for lite...

Min erfaring er at det er mest i litt krappe svinger at bilen kan komme opp i rumlefeltet eller faktisk litt over stripen. Og aldri hvitestripen til høyre, kun midtstripen! Og kun i høyresvinger.

Dette gjør jo at jeg bare bruker autosteer for å kunne spise og drikke litt lettere, men aldri for å bruke oppmerksomheten andre steder enn på veien.

Ja, dette skyldes vel noen europeiske regler som kom for en tid tilbake. Bilen får rett og slett ikke lov til å styre tilstrekkelig selv. Du vil sannsynligvis også se at du får en varsling om det på skjermen.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (27 minutter siden):

Det er vel noe EU regler på hvor mange grader den får lov til å styre, men da skal den jo bremse og si ifra at man skal ta over.

Jeg opplever ikke at den bremser, bare at den viser en varsling.

Lenke til kommentar

Vet ikke om den har endret seg siden sist jeg prøvde men i litt krappe svinger hvor en menneskelig sjåfør hadde senket farten litt følger bilen fartsgrensa og kutter ut autosteer fordi sideakselerasjonen blir for stor..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (27 minutter siden):

Vet ikke om den har endret seg siden sist jeg prøvde men i litt krappe svinger hvor en menneskelig sjåfør hadde senket farten litt følger bilen fartsgrensa og kutter ut autosteer fordi sideakselerasjonen blir for stor..

 

Virkelig? Min oppleving der er motsatt. Bilen senker farten hvis jeg har satt for høy fart i forhold til svingens krapphet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

kanskje den ikke tar så tungt på gule striper? Hvor mange land er det som bruker gule linjer?

Gule linjer er vel noe særnorsk såvidt jeg har sett i andre land. Men fargen burde ikke være avgjørende i en sånn situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (27 minutter siden):

Gule linjer er vel noe særnorsk såvidt jeg har sett i andre land. Men fargen burde ikke være avgjørende i en sånn situasjon.

Gule linjer er ikke særnorsk. Og gule linjer (hele og stiplede) brukes mellom felt med ulik kjøreretning i USA der tesla har sitt opphav.
Hvite linjer skiller felt med samme kjøreretning og veiskulder. Kanskje kamera er fargeblind.

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Virkelig? Min oppleving der er motsatt. Bilen senker farten hvis jeg har satt for høy fart i forhold til svingens krapphet.

Har ikke prøvd det på en stund, frister ikke.. 😬

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Virkelig? Min oppleving der er motsatt. Bilen senker farten hvis jeg har satt for høy fart i forhold til svingens krapphet.

Stemmer det. Men har inntrykk av at det er noe den lærer eller har fått gjennom oppdateringer. Har kjørt en fast strekke i mange år og nå den siste tiden har den begynt å bremse i forkant av et par svinger som den ikke ser utgangen eller noe av selve svingen. 

Enten mer bruk av navigasjon eller at flere har måttet gripe inn og den har lært via en update.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...