Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Zeph skrev (14 timer siden):

Er det behov for å smøre pakningen for vinduene når vinteren kjem? Me har hatt eit par tilfelle der bakrutene går opp og så litt ned igjen, så det ser ut som dei er for langt nede.

Det står i manualen at:

Kva temperatur erfarer de at dette skjer ved? Det var vel rundt 0-3 grader då det skjedde her.

Eg fann ut her ein dag at speglane har varme som blir aktivert om du slår på bakrutevarme.

Burde lese gjennom heile manualen, men kven har vel tid til det? 😛

De skal gå nedenfor karmen, men ikke nedenfor pakningen. Alltid lurt å smøre pakninger.... 

Mener det er under 5 grader den vindufunksjonen slår inn. Vinduene går opp igjen med en gang bilen kjøres. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Kahuna said:

Du tenker på utseendet nå? Den er sånn styggpen. Først og fremst skiller den seg kraftig ut fra alt annet. Det vil selvfølgelig føre til at mange holder seg unna men det fører også til masse ekstra oppmerksomhet. Også fra sånne som i utgangspunktet ALDRI ville kjøpt noe elektrisk men så er den så kul at de har lyst på den allikevel. ;) 

Når man ser bilder av den vanlig på gata så ser den faktisk ut som den kommer fra fremtiden/parallell tidslinje.

Skiller seg kraftig ut.

Er kanskje det som skal til for å få folka med store beltespenner til å ta av seg hatten for designet og drivlinja.

Hvis det itillegg holder vann at den er skuddsikker mot revolverkuler, så blir den vel en hit steder utenfor kobboi land, hvor det er helt Texas også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 timer siden):

Jeg lurer skikkelig på om Cybertruck er en genistrek, eller usannsynllg dum strek.

Fordi for meg så ser hele greia ut som en nachspiel idé som ingen turte (sikkert med god grunn) å fortelle Elon sannheten om.

 

Jeg tenker at det er en såpass "ekstrem" design, at man enten elsker eller "hater" den. 

Personlig så er jeg veldig glad i Tesla-biler, men må riste uforstående på hodet av Cybertruck'en. Frunken er da fjollete liten, særlig sett i forhold til Ford sin el-pickup.

Men det er jo sånn Tesla får publisitet og gratis "reklame", ved å lage noe ekstremt. Bare se på vingedørene til Model X. Hvor mange medieoppslag fikk vel ikke de? Nå er alle så vant til de at nå er det ingen som løfter et øyenbryn lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Marcusbil sin "Pledd" døde på Ringen. Ganske interessant video om prosessen med å få bilen hjem som tok 1 måned. Kan se ut som blown pyro fuse. Jeg vil anbefale alle som vurderer å ta bilen sin ut på ringen om å virkelig tenke seg godt om, det kan bli ekstremt dyrt. Det er ikke store skaden på bane eller andre biler før det ruller hundretusener ut av din konto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, kremt said:

Marcusbil sin "Pledd" døde på Ringen. Ganske interessant video om prosessen med å få bilen hjem som tok 1 måned. Kan se ut som blown pyro fuse. Jeg vil anbefale alle som vurderer å ta bilen sin ut på ringen om å virkelig tenke seg godt om, det kan bli ekstremt dyrt. Det er ikke store skaden på bane eller andre biler før det ruller hundretusener ut av din konto.

 

  Hide contents

 

 

 

Sikkert litt dyrere til plaid, men:Screenshot_20231108_121900_Chrome.thumb.jpg.56a1e10dd431ede85ce57b77d0908a13.jpg

Den ligger vel under baksetet? Koster neppe flere hundre tusen å bytte.

Lenke til kommentar

Jeg mente generelt at det er farlig og potensielt svært kostbart å kjøre på ringen hvis det skulle skje noe. Særlig hvis du krasjer i noen andre eller krasjer i banen. Og jeg tror ikke Marcusbil hadde betalt 10-20 tusen (spekulasjon) for å få bilen tilbake til Norge hvis det var så enkelt som å "kjøpe en sikring på Wish for 350 kroner og vippe opp baksete for å skifte den". Det er jo også litt merkelig at tesla tyskland nekter å se på bilen. Er det noen regler rundt garanti man bryter når man banekjører en bil kanskje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Trodde den lå i batteriet? Mener å ha sett den i en teardown video

Ja man kommer jo til batteriet under baksetet.

Men er ikke sikker på det er der den er på Plaid. Er jo en annen platform enn de gamle S/X. Men 3/Y har den under baksetet iallefall så rart om de har gjemt den på nye S/X.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Jeg mente generelt at det er farlig og potensielt svært kostbart å kjøre på ringen hvis det skulle skje noe. Særlig hvis du krasjer i noen andre eller krasjer i banen. Og jeg tror ikke Marcusbil hadde betalt 10-20 tusen (spekulasjon) for å få bilen tilbake til Norge hvis det var så enkelt som å "kjøpe en sikring på Wish for 350 kroner og vippe opp baksete for å skifte den". Det er jo også litt merkelig at tesla tyskland nekter å se på bilen. Er det noen regler rundt garanti man bryter når man banekjører en bil kanskje. 

Tjæ, den ble jo levnet med død sikring en stund så 16V batteriet ble tomt, så da var det jo pjesk å flytte bilen siden man ikke fikk av handbrekket eller noe. 

At Tesla i Tyskland ikke ville røre den var kansje fordi det er en Norsk bil? Men aner ikke historien der.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, ozone said:

Jeg trodde det skulle en heftig kollisjon til for at Pyro-sikringen skulle blåse!
Men bilen ser jo helt fin ut..

Det er jo en sikring, så den vil jo ryke om det går for mye strøm også. Noe det kansje kan gjøre på nurburg med konstant full power..

Mulig ett dunk i 300km/t også kan være nok til å fyre sikringen..? Ikke bare å vite men den ryker i kollisjoner ja.

Var en simplere utgave av "sikring" i en gammel Sierra jeg hadde, som slo av strømmen til bensinpumpen i en kollisjon. Subkassen brukte å slå ut denne :p kunne enkelt tilbakestilles da.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Ja man kommer jo til batteriet under baksetet.

Men er ikke sikker på det er der den er på Plaid. Er jo en annen platform enn de gamle S/X. Men 3/Y har den under baksetet iallefall så rart om de har gjemt den på nye S/X.

Pyrosikringen ligger selvsakt inne i batteripakken, det er jo selve poenget med den. 3/Y har jo mye av elektronikken under et lokk på toppen av batteriet, men får man av det lokket uten å ta ned batteriet? En god løsning i såfall, men det ser veldig stort ut. S/X sitt batteri har ingen slik løsning, så da må man ned med batteriet. 

 

Complexity skrev (2 timer siden):

Det er jo en sikring, så den vil jo ryke om det går for mye strøm også. Noe det kansje kan gjøre på nurburg med konstant full power..

Mulig ett dunk i 300km/t også kan være nok til å fyre sikringen..? Ikke bare å vite men den ryker i kollisjoner ja.

Nei, det er en ren pyroteknisk sikring. Bilene har 2 releer og 2motstandssikringer i tillegg som stopper strømmen i andre tilfeller. Den pyrotekniske sikringen er koplet til bilens airbagcomputer og bruker dens retardasjonssensorer. Hva som skal til for å utløse den kommer an på hvilke parametere Tesla har lagt inn. Vil tro den holder bedre enn vibrasjonssikringen i Sierraen som kunne slå seg ut i en litt brå fartsdump.

 

Complexity skrev (4 timer siden):

Ja man kommer jo til batteriet under baksetet.

Men er ikke sikker på det er der den er på Plaid. Er jo en annen platform enn de gamle S/X. Men 3/Y har den under baksetet iallefall så rart om de har gjemt den på nye S/X.

Plaid er samme platform som gamle S/X, men pyrosikringen er en nyere versjon, så er usikker på hvor lett den er å få tak i brukt. Er vel laget i Sverige eller Tjekkia, men tror ikke man får kjøpt den gjennom produsent, så man er vel prisgitt Tesla eller et lucky hit på Ebay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

Jeg mente generelt at det er farlig og potensielt svært kostbart å kjøre på ringen hvis det skulle skje noe. Særlig hvis du krasjer i noen andre eller krasjer i banen. Og jeg tror ikke Marcusbil hadde betalt 10-20 tusen (spekulasjon) for å få bilen tilbake til Norge hvis det var så enkelt som å "kjøpe en sikring på Wish for 350 kroner og vippe opp baksete for å skifte den". Det er jo også litt merkelig at tesla tyskland nekter å se på bilen. Er det noen regler rundt garanti man bryter når man banekjører en bil kanskje. 

Jeg fatter ikke helt den fascinasjonen for nordsløyfen. Som turistatraksjon som historisk landemerke, ja, men for banekjøring er den jo noe av det verste som finnes. Mye trafikk og uansett hvor man kjører av banen, så er man nærmest garantert en knust bil i beste tilfelle, og man må kjøre der dusinvis av ganger for i det hele tatt å kunne memorere banen. Det finnes dusinvis av baner i Europa som er bedre for å teste skills, inkludert nye Nurburgring.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, AL123 said:

Pyrosikringen ligger selvsakt inne i batteripakken, det er jo selve poenget med den. 3/Y har jo mye av elektronikken under et lokk på toppen av batteriet, men får man av det lokket uten å ta ned batteriet? En god løsning i såfall, men det ser veldig stort ut. S/X sitt batteri har ingen slik løsning, så da må man ned med batteriet. 

 

Nei, det er en ren pyroteknisk sikring. Bilene har 2 releer og 2motstandssikringer i tillegg som stopper strømmen i andre tilfeller. Den pyrotekniske sikringen er koplet til bilens airbagcomputer og bruker dens retardasjonssensorer. Hva som skal til for å utløse den kommer an på hvilke parametere Tesla har lagt inn. Vil tro den holder bedre enn vibrasjonssikringen i Sierraen som kunne slå seg ut i en litt brå fartsdump.

 

Plaid er samme platform som gamle S/X, men pyrosikringen er en nyere versjon, så er usikker på hvor lett den er å få tak i brukt. Er vel laget i Sverige eller Tjekkia, men tror ikke man får kjøpt den gjennom produsent, så man er vel prisgitt Tesla eller et lucky hit på Ebay.

IMG_0805(1).thumb.jpeg.3c70d8349e23286f268a6809a98434c3.jpeg

Får av hele lokket fra under setet på.3/Y ja Er litt skruing men lettere enn å ta ned batteriet.

Gamle S hadde jo og elektronikken sin på batteriet under setet, og plaid batterier har også Penthouse på batteriet så rart om det ikke også er under setet. Men om sikringen er der vet jeg ikke. Bjørn kommer sikkert med ny video snart som viser prosessen.

Bilde av gammel S:B5F4FB5B-667E-4862-A966-66545919AD51.thumb.jpeg.b27f422be477e708ce18284b04bed707.jpeg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

IMG_0805(1).thumb.jpeg.3c70d8349e23286f268a6809a98434c3.jpeg

Får av hele lokket fra under setet på.3/Y ja Er litt skruing men lettere enn å ta ned batteriet.

Gamle S hadde jo og elektronikken sin på batteriet under setet, og plaid batterier har også Penthouse på batteriet så rart om det ikke også er under setet. Men om sikringen er der vet jeg ikke. Bjørn kommer sikkert med ny video snart som viser prosessen.

Bilde av gammel S:B5F4FB5B-667E-4862-A966-66545919AD51.thumb.jpeg.b27f422be477e708ce18284b04bed707.jpeg

Hvis du ser på BIW-videoen til Munro, så vil du se at gulvet er helt tett i Plaid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.drm24.no/ole-fikk-den-forste-av-teslas-nye-model-3/273361 Spent på hvor mange model 3 highlands vi kommer til å se på veien etterhvert! Ingen tvil om at man fremdeles får mye for pengene her :) Personlig så er/var 2021 upgraden viktigere for meg enn den som kom nå, så blir nok ingen highland her i gården. Andre som vurderer/skal kjøpe highland? 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...