Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Snowleopard Aha, så batteriet til Model Y trenger ikke forvarming selv om det er -20C ?  

@Iterion En på jobben har Model 3 som har vært ganske mye på verksted for div garantirep.  Han leverte inn bilen for 3.dje gangs bytte av frontlykter.  De har fåt fukt/vann på innsiden.  Garanti ift å få byttet, men valgte denne gangen å betale tillegg for oppgradering til nyeste/beste versjon av lyktene.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 minutter siden):

@Snowleopard Aha, så batteriet til Model Y trenger ikke forvarming selv om det er -20C ?  

@Iterion En på jobben har Model 3 som har vært ganske mye på verksted for div garantirep.  Han leverte inn bilen for 3.dje gangs bytte av frontlykter.  De har fåt fukt/vann på innsiden.  Garanti ift å få byttet, men valgte denne gangen å betale tillegg for oppgradering til nyeste/beste versjon av lyktene.

Nei, trenger ikke. Kan starte kjøreturen direkte.

Har vært noen problemer med de lyktene, de er visst for dårlig til å slippe ut fuktighet, så det skapes rust over tid på belegget i lyktene. Generelt problem på flere merkers LED-lys av samme grunn.

Leser og at eiere av både VW/SKODA/Audi og MB, så har de problemer med dette. Men så er det jo ett merke som skaper mer debatt enn andre, og det blir ekstra synlig for de.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (6 minutter siden):

@Snowleopard Aha, så batteriet til Model Y trenger ikke forvarming selv om det er -20C ?  

@Iterion En på jobben har Model 3 som har vært ganske mye på verksted for div garantirep.  Han leverte inn bilen for 3.dje gangs bytte av frontlykter.  De har fåt fukt/vann på innsiden.  Garanti ift å få byttet, men valgte denne gangen å betale tillegg for oppgradering til nyeste/beste versjon av lyktene.

Jeg har hatt akkurat samme problemene på min Model 3, men mest med baklyktene. Mange mnd siden sist nå da. Og det hørtes ikke dumt ut det, selv om de problemene dekkes av garantien :) Til det andre spørsmålet ditt; alle elbiler bør forvarmes når det er mange minusgrader ute, hvis ikke blir det forbruket fort et mareritt.  Mister nok rekkevidde fra før av om man i tillegg skal droppe forvarming ved -20c. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt akkurat samme problemene på min Model 3, men mest med baklyktene. Mange mnd siden sist nå da. Og det hørtes ikke dumt ut det, selv om de problemene dekkes av garantien :) Til det andre spørsmålet ditt; alle elbiler bør forvarmes når det er mange minusgrader ute, hvis ikke blir det forbruket fort et mareritt.  Mister nok rekkevidde fra før av om man i tillegg skal droppe å forvarming ved -20c. 

Når turen er så kort at man bruker mer energi på forvarming enn merforbruk fra kald bil, så er det ren sløsing. Heller plugg i litt oftere. Skal man kjøre langt, så er det dog en fordel, for da trenger man rekkevidden, og da er det litt dumt å bruke energi fra batteriet, når man kan få det fra vegguttaket.

Men ser jo greit at det er mer bekvemt, spesielt når man slipper å skrape vinduer før kjøreturen.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Når turen er så kort at man bruker mer energi på forvarming enn merforbruk fra kald bil, så er det ren sløsing. Heller plugg i litt oftere. Skal man kjøre langt, så er det dog en fordel, for da trenger man rekkevidden, og da er det litt dumt å bruke energi fra batteriet, når man kan få det fra vegguttaket.

Men ser jo greit at det er mer bekvemt, spesielt når man slipper å skrape vinduer før kjøreturen.

Jeg forvarmer bilen uansett, om det er en tur på 5 min eller en time. Da er den god og varm, og samtlige ruter tinet for snø/is. Avisning bruker jeg kun om det er iskaldt oh bilen har stått ute i kulda. Ja, det beste er selvfølgelig å bruke energi fra vegguttak når man kan. Er det noe jeg er veldig lite fan av om vinteren, er det å sette seg inn i iskald bil. Det være seg fossil eller elbil. Derfor forvarmer jeg uansett. Skal ikke mer enn 5-10 min med forvarming til før bilen er skikkelig varm. Forbruket blir altfor høyt hvis ikke, uansett lengde på kjøreturen.

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (9 minutter siden):

Jeg forvarmer bilen uansett, om det er en tur på 5 min eller en time. Da er den god og varm, og samtlige ruter tinet for snø/is. Avisning bruker jeg kun om det er iskaldt oh bilen har stått ute i kulda. Ja, det beste er selvfølgelig å bruke energi fra vegguttak når man kan. Er det noe jeg er veldig lite fan av om vinteren, er det å sette seg inn i iskald bil. Det være seg fossil eller elbil. Derfor forvarmer jeg uansett. Skal ikke mer enn 5-10 min med forvarming til før bilen er skikkelig varm. Forbruket blir altfor høyt hvis ikke, uansett lengde på kjøreturen.

Dette er jo kun pga bekvemmelighet, ikke fordi man må. Bilen fungerer helt fint uten den forvarmingen, men det betyr jo gjerne at jakka må være på noen minutter fra man kjører ut.

Emsal skrev (4 minutter siden):

Jeg har begynt med "keep climate on" når jeg skal en tur å handle så står den og holder varmen til jeg er tilbake fra handleturen.

Igjen, bekvemmelighet, ikke noe som påvirker bilen på annen måte enn at man forbruker mer energi totalt sett.

For all del, hadde jeg hatt remote tilgang til bilen, hadde nok også jeg gjerne satt på oppvarming av kupéen 5-10 minutter på forhånd. Det handler mer om at man kan, enn må.

Og så er det jo og en fordel at rutene er begynt å bli varme, så viskerne ikke er frosset fast når de bestemmer seg for å ta en sveip, i tillegg til at vinduene er mye raskere å koste/skrape.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Dette er jo kun pga bekvemmelighet, ikke fordi man må. Bilen fungerer helt fint uten den forvarmingen, men det betyr jo gjerne at jakka må være på noen minutter fra man kjører ut.

Igjen, bekvemmelighet, ikke noe som påvirker bilen på annen måte enn at man forbruker mer energi totalt sett.

For all del, hadde jeg hatt remote tilgang til bilen, hadde nok også jeg gjerne satt på oppvarming av kupéen 5-10 minutter på forhånd. Det handler mer om at man kan, enn må.

Og så er det jo og en fordel at rutene er begynt å bli varme, så viskerne ikke er frosset fast når de bestemmer seg for å ta en sveip, i tillegg til at vinduene er mye raskere å koste/skrape.

Det er en av grunnene ye,  og ikke minst en veldig stor fordel med nettopp det å ha elbil. Hvem vil sette seg inn i en kald bil med kaldt batteri om vinteren liksom? Gir ikke noe mening. Bedre for batteriet er det også enn å kjøre på når det er iskaldt. Som du sier selv, hadde du gjort det du også hadde du hatt remote tilgang til bilen ;) Må være kjipt å ikke ha det. Hadde garantert ikke kjøpt elbil uten full remote kontroll. Og det er ikke dumt @Emsal :)

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som en sidenote til denne "oppvarming diskusjonen", så bør jo nevnes at selv om de fleste bare skrur på "viften" (som jo er varmepumpen) før man skal kjøre for å få litt varme i kupéen, så vil bilen også varme opp batteriet i bakgrunnen så lenge den "får lov" når den er plugget inn!
I over en time, har jeg observert på min bil. Dette skjer av to grunner: Et varmt batteri funker bedre både til kjøring og lading.

Men like viktig: Den store massen til batteriet kan lagre 3-5 kWh varmeenergi (alt etter hvor stort batteriet er)! Varme som så kan brukes gjennom hele kjøreturen til å varme kupé og andre ting uten å måtte bruke strøm fra batteriet.

Det kreves lite energi å flytte varme fra batteriet til andre steder, kontra å måtte lage varmen.
Så vidt jeg vet er Tesla alene om å bruke batteriet som rent varmelager i tillegg til strømlager.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (53 minutter siden):

Som en sidenote til denne "oppvarming diskusjonen", så bør jo nevnes at selv om de fleste bare skrur på "viften" (som jo er varmepumpen) før man skal kjøre for å få litt varme i kupéen, så vil bilen også varme opp batteriet i bakgrunnen så lenge den "får lov" når den er plugget inn!
I over en time, har jeg observert på min bil. Dette skjer av to grunner: Et varmt batteri funker bedre både til kjøring og lading.

Men like viktig: Den store massen til batteriet kan lagre 3-5 kWh varmeenergi (alt etter hvor stort batteriet er)! Varme som så kan brukes gjennom hele kjøreturen til å varme kupé og andre ting uten å måtte bruke strøm fra batteriet.

Det kreves lite energi å flytte varme fra batteriet til andre steder, kontra å måtte lage varmen.
Så vidt jeg vet er Tesla alene om å bruke batteriet som rent varmelager i tillegg til strømlager.

Som jeg har prøvd å si i debatten her, det er ingen god grunn til å varme bil og batteri i lang tid før en kjøretur, om den er så kort at forbruket på oppvarming langt overstiger den besparelsen som oppnås. Det holder at man varmer kupéen litt for å ha det mer bekvemt.

Når det gjelder det å bruke batteriet som varmelager, så mener jeg du tar feil. Selv om Hyundai ikke kjører batteriene like varme, har de i lang tid brukt varme fra batteriet til å varme bl.a. kupéen. De har nok bare vært raskere med å transportere varmen vekk fra batteriet. Selv om Hyundai bruker flere deler, gjør de mye av det samme, som ble vist i en av Munroe sine "teardown"-videoer.

Tesla må ha tatt en god del lærdom fra nettopp Hyundai før de introduserte varmepumpen og octovalve, og forbedret det Hyundai har gjort. Ioniq var særegent god på å holde forbruket nede, og de forbedret teknologien da Kona og Kia sin e-Niro ble introdusert.

Forøvrig fikk VW og Skoda mye tyn fordi de varmet batteriet i overkant mye, selv på korte turer, som gjør at de i ettertid har begrenset hvor mye som brukes på oppvarming, og hvor varm batteriet tillates å bli.

Der Tesla har vært mest geniale på det mer praktiske nivået når vi snakker batterier og varme, er oppvarming ved navigering til SuC-lokasjon. Det går litt utover rekkevidden, men når du kommer til lader med optimal temperatur i batteriet, går ladetiden ned og effekten opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

...ingen god grunn til å varme bil og batteri i lang tid før en kjøretur, om den er så kort at forbruket på oppvarming langt overstiger den besparelsen som oppnås....
...Forøvrig fikk VW og Skoda mye tyn fordi de varmet batteriet i overkant mye, selv på korte turer, som gjør at de i ettertid har begrenset hvor mye som brukes på oppvarming, og hvor varm batteriet tillates å bli.

Det er jo et viktig poeng; Ikke alltid man skal på langtur selv om det er kaldt ute...
Det skulle vært en måte å fortelle bilen hvor langt man har tenkt seg... og det naturlige da hadde jo vært å alltid bruke navigasjonen!
Men jeg ser ingen forskjell i oppvarmingen av batteriet om jeg legger inn en tur til naboen eller til venner på østlandet, dessverre. Men det kommer vel når de får tenkt seg litt om😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ozone said:

Det kreves lite energi å flytte varme fra batteriet til andre steder, kontra å måtte lage varmen.
Så vidt jeg vet er Tesla alene om å bruke batteriet som rent varmelager i tillegg til strømlager.

Det stemmer nok ikke: https://newsroom.porsche.com/en/products/taycan/battery-18557.html

Jeg vil nok tro at dette er mer regelen enn unntaket, andre produsenter tenderer ikke til å fokusere så mye på HVAC o.l. i markedsføringen.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

Det stemmer nok ikke: https://newsroom.porsche.com/en/products/taycan/battery-18557.html

Jeg vil nok tro at dette er mer regelen enn unntaket, andre produsenter tenderer ikke til å fokusere så mye på HVAC o.l. i markedsføringen.

Nettopp. virker som noen her inne ser seg i hel på Autoline Network, Munro og andre Teslamarkedsførere, og da kan det jo høres ut som om Tesla lager helt unike produkter som ligger et 10år foran alle andre. som på de fleste av livets områder, kan det lønne seg å bruke litt flere kilder...

Lenke til kommentar
19 hours ago, Iterion said:

Oppdatering på saken om ulykkelig Tesla-eier, Ruben, kan leses her. Godt det ordna seg for han i det minste da :) Tipper dog at bilpleieholdet ikke akkurat blir så veldig mye billigere på en 06 modell Pathfinder.

Tesla gjør seg litt vel vanskelige i noen av sakene jeg har lest. Å dra kunder til retten på småting for å sette presendens, for så å kjøre forlik hvis de ser det ikke går dems veg må være skikkelig kjipt å oppleve for forbruker.
 

Men jammen må de hanskes med mange klovner også. 

Han der krevde hellakkering av bilen. Tesla ville bare utbedre kanalene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har naboer som natttestid sier de blir litt plaget av den summende og plystrende UFO-lyden bilen min lager når jeg rygger... og fant en video på youtube som viser hvor lett det er å koble ut høyttaleren som lager lyden! Jeg tipper det er samme høyttaler som lager boombox og prompelydene, men de bruker jeg ikke uansett.
Så nå er bilen min heeeelt tyst både fremover og bakover! (og ja; jeg passer veldig godt på når jeg rygger både med og uten ryggelyd😉)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 minutt siden):

Jeg har naboer som natttestid sier de blir litt plaget av den summende og plystrende UFO-lyden bilen min lager når jeg rygger... og fant en video på youtube som viser hvor lett det er å koble ut høyttaleren som lager lyden! Jeg tipper det er samme høyttaler som lager boombox og prompelydene, men de bruker jeg ikke uansett.
Så nå er bilen min heeeelt tyst både fremover og bakover! (og ja; jeg passer veldig godt på når jeg rygger både med og uten ryggelyd😉)

Lyden er der ikke for din del, men for andres del. På samme måte som blinklysene. Har du testet å endre lyden til noe som kanskje ikke er like irriterende?

Nå har jeg ikke sjekket videoen ennå, men har du tilgang til å bare midlertidig kutte de ut, så de er på på dagtid, eller er det permanent fjerning av lyden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...