Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (6 timer siden):

Mener å ha lest at midtsetet bak er sikreste plassen. Men det er samtidig det eneste stedet der nesten samtlige biler mangler isofix. Det synes jeg er merkelig og sært. Dessuten, i midtsetet ville en bakovervendt stol ha bedre plass før den krasjer i forsetene, så hadde vært å anbefale for langbeinte foreldre.

Bonus ville da vært at barnefamilier der kun et barn (eller to dersom forsetet og har isofix), kan ha to nesten fullverdige seter/sitteplasser bake.

Ein stol i midtsetet kan fort avgrense plassen til både førarsetet og passasjersetet fordi dei er ganske store. Dei går ikkje mellom setene. Det vil i tillegg ta opp plass til begge yttersetene bak, så dei vil ikkje ha fullverdig plass med mindre bilen er veldig brei. Har du stolen bak eitt av setene vil det andre yttersetet ha god plass, pluss at bilstolen kun påverkar plassen til eitt av framsetene.

Dei minste stolane, typisk babystolar, kan gå greit i passasjersetet, men når dei blir større blir det fort vanskeleg å få plass til ein småbornstol i framsetet. Den dekkar for speglen på høgresida og du må kanskje ha bilsetet kjørt så langt bak at setet bak nesten er ubrukeleg.

Ellers er midten bak den tryggaste plassen, det stemmer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, Zeph said:

Anoris er kanskje unntaket her, men eg kan ikkje sjå at den er Plus-testa, så heilt overbevist om at den er like trygg som dei beste bakovervendte er eg ikkje, men til å vere framovervendt er det nok absolutt det beste valget. Den varer litt kortare enn dei bakovervendte 125 cm/36 kg-stolane.

Googla Plus test og skjønner at det er svenskenes versjon av testen. Barnestoler med aktiv sikkerhet blir nok testet etterhvert.

Skjønner at du har valgt seg en test som du stoler på. Du tenker kanskje at de beste bakovervendte ikke var med i testen? Og at det var derfor den med aktiv sikkerhet vant?

Som småbarnsforelder så kjøper man seg sinnsro ved å velge det beste. Om det verste skulle skje og man mister noen som er umistelig, vil man gjerne kunne forklare til seg selv at man gjorde alt man kunne.

 Men det å kunne ha dattera forovervendt gir høyere livskvalitet, så selv om testene hadde vist at det var mer usikkert så ville jeg anbefalt den stolen.

Men nå viser jo en anerkjent test at den faktisk er sikrere, itillegg til å være bedre for brukeren.

Full disclosure så har jeg 6åringen bakpå motorsykkelen, så jeg har muligens annen måte å kalkulere risiko på enn mange andre

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 timer siden):

Ein stol i midtsetet kan fort avgrense plassen til både førarsetet og passasjersetet fordi dei er ganske store. Dei går ikkje mellom setene. Det vil i tillegg ta opp plass til begge yttersetene bak, så dei vil ikkje ha fullverdig plass med mindre bilen er veldig brei. Har du stolen bak eitt av setene vil det andre yttersetet ha god plass, pluss at bilstolen kun påverkar plassen til eitt av framsetene.

Dei minste stolane, typisk babystolar, kan gå greit i passasjersetet, men når dei blir større blir det fort vanskeleg å få plass til ein småbornstol i framsetet. Den dekkar for speglen på høgresida og du må kanskje ha bilsetet kjørt så langt bak at setet bak nesten er ubrukeleg.

Ellers er midten bak den tryggaste plassen, det stemmer.

Nå er mange seter kurvet, så selv om setet ikke går helt mellom, så er den bakerste kanten der det er tomrom, og sidevangene på barnestolen er gjerne der forsetene er kurvet fremover. Tenk deg tre sirkler som danner en motsatt trekant, og se der sirklene møtes. Samme prinsippet, og det kan gi uvurderlig med ekstra plass til et bakoverlent sete i midten.

Jeg skiftet kanskje vel raskt til foroverlent sete og videre til barnestol, for dattera mi ålte seg som en slange ut av beltene. Hun var rask med å fortelle hvordan hun ville sitte. Kanskje ikke sikrest, men en unge som ikke vil sitte i setet, er værre enn å sitte i setet snudd feil vei. Eller som da vi gikk fra bakoverlent til sittepute, uten belter over skuldrene, eller med belte på i sittepute.

bshagen skrev (2 timer siden):

Nydelig sammendrag @Snowleopard! :D

Takker! 💝

Er det noe spørsmål, så er det bare å stille, så svarer jeg som best jeg kan.

Always, Ultra! :thumbs:

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Nimrad said:

Ingen som har postet holiday update 2023 info?

 

Jeg så noe om det, men visste ikke at det var offisiell kilde ute, takk for at du deler.

Podkast fra Apple er et fint tillegg for min del som bruker det til å abonnenere på podkaster.

Håper veldig på at fotobokser kommer her i Norge, det har vært et savn

 

IMG_0155.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

3d rendering ved parkering er jo kult da! God hjelp for de uten sensorer antar jeg

Blir interessant å se i praksis, men jeg har svært lave forventninger. Den store fordelen med 360-kamera er blant annet å se at man parkerer beint i en garasje hvor man da ikke har striper e.l.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

3d rendering ved parkering er jo kult da! God hjelp for de uten sensorer antar jeg

Vil anta at 3D rendringen har den samme opptil 50cm feilvisningen, så da hjelper det ikke så mye.

Men fint å se at de har fokus på parkerignshjelpa da, for den er plagsomt dårlig. Spesielt nå i grisehalvåret for hvor kameraene er tilgriset. Flaut å måtte ut og vaske av kameraene i kjøpesenter garasjen

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Vil anta at 3D rendringen har den samme opptil 50cm feilvisningen, så da hjelper det ikke så mye.

Men fint å se at de har fokus på parkerignshjelpa da, for den er plagsomt dårlig. Spesielt nå i grisehalvåret for hvor kameraene er tilgriset. Flaut å måtte ut og vaske av kameraene i kjøpesenter garasjen

Testet Highland i går. Selv om ryggekamera var delvis dekt, så fikk jeg umåtelig god hjelp av kameraene fra speilene som ble vist på skjermen. Synes ikke det var plagsomt i det hele tatt.

Da jeg rygget bilen på plass ved Tesla Skøyen, fik jeg fint plassert bilen mot laderen. Dobbeltsjekket riktignok ikke hva den gjettet på avstanden, men var neppe mer enn behagelige 40 cm fra stolpen så jeg da jeg gikk ut. Ca det jeg beregnet ut fra bildene i bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Snowleopard said:

Testet Highland i går. Selv om ryggekamera var delvis dekt, så fikk jeg umåtelig god hjelp av kameraene fra speilene som ble vist på skjermen. Synes ikke det var plagsomt i det hele tatt.

Da jeg rygget bilen på plass ved Tesla Skøyen, fik jeg fint plassert bilen mot laderen. Dobbeltsjekket riktignok ikke hva den gjettet på avstanden, men var neppe mer enn behagelige 40 cm fra stolpen så jeg da jeg gikk ut. Ca det jeg beregnet ut fra bildene i bilen.

Jeg har ikke krasja enda. Men å manøvrere i trange kjøpesentergarasjer i førjulsstria med nedsølt ryggekamera er fryktelig mye enklere med noen ultrasoniske sensorer foran og bak
 

Jeg er heller ikke eneste bruker av bilen… blir snart nødt til å montere noen selv. Har montert et par sånne kitt på tidligere biler. Funker som bare det, nøyaktig og omtrent usynlig når man monterer det skikkelig og lakkerer.

Med dårlig svingradius på 2023 Y og at man ikke kan stole på avstandssensorene blir det mye rygging og frem og tilbake 😅

IMG_0157.jpeg

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke krasja enda. Men å manøvrere i trange kjøpesentergarasjer i førjulsstria med nedsølt ryggekamera er fryktelig mye enklere med noen ultrasoniske sensorer foran og bak

I prinsippet så skal kamera med god 3d-software kunne navigere en bil med mye større nøyaktighet enn ultralydsensorer. I praksis virker det som Tesla nok en gang er alt for fremoverlente ved å bytte ut gammel teknologi før den nye er tilstrekkelig moden..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

I prinsippet så skal kamera med god 3d-software kunne navigere en bil med mye større nøyaktighet enn ultralydsensorer. I praksis virker det som Tesla nok en gang er alt for fremoverlente ved å bytte ut gammel teknologi før den nye er tilstrekkelig moden..

Det er vell i kjent Tesla stil? Å forvente noe annet er galskap:p

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kahuna said:

I prinsippet så skal kamera med god 3d-software kunne navigere en bil med mye større nøyaktighet enn ultralydsensorer. I praksis virker det som Tesla nok en gang er alt for fremoverlente ved å bytte ut gammel teknologi før den nye er tilstrekkelig moden..

Kamera med god 3D software er overlegent LiDAR / USS på mye.

Men avstandsmåling er det i prinsippet ikke bedre på. 
Er en grunn til at vi mennesker gjerne vil ha hjelp til avstandsmålingen, selv om vi er flinke til å anslå med syn, så trenger vi en linjal for å bli kvitt siste feilmarginen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...