Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Og at mange bruker samme programmeringsspråk har lite å si, det er integrasjonsmulighetene som er viktige. Hjelper ikke om to komponenter er skrevet i samme språk om de ikke kan kommunisere og det er viktig at de gjør det. 

Men det kan de jo, så ser ikke helt problemet. At Tesla skal bli selvforsynt tror jeg de fleste tar med en klype salt. Det har de sagt i 10-11 år og lite har skjedd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (9 minutter siden):

Men det kan de jo, så ser ikke helt problemet. At Tesla skal bli selvforsynt tror jeg de fleste tar med en klype salt. Det har de sagt i 10-11 år og lite har skjedd.

Meg bekjent har de bare sagt dette siden i år, en av kvartalsrapportene. Har du info når de skal ha sagt dette så langt tilbake? Men ja, en må absolutt ta det med en klype salt. 

Dette med at tingene integreres dårlig med hverandre er jo hva personen snakker om i det intervjuet, det er ett mareritt uten like da de er designet for å jobbe alene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Salvesen. said:

er veldig rart at en fortsatt ikke kan skru av viskere i AP på model 3/Y. Fungerer fint på S og jeg antar X da de kjører mer eller mindre lik software. 

Ja, det er tullete. Kom vel på en oppdatering for et halvt år siden at auto ikke kunne skrus av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Whois skrev (6 minutter siden):

Ja, det er tullete. Kom vel på en oppdatering for et halvt år siden at auto ikke kunne skrus av. 

Ja skjønner ikke hvorfor de ikke gjør det likt.. forøvrig er jeg fornøyd med mine viskere, hender jeg må viske manuelt en gang i blandt men det er lett å styre fra knappen på styret og det har hendt at den har gått bananas og jeg har slått av, men det er få ganger. Også fort gjort med scroll hjulet etter en manuell visk. 

Så de har absolutt noe å strekke seg etter. Mener Elon var på banen for en liten stund tilbake og lovde forbedring men tror ikke det har kommet noen revolusjon enda så det ligger vell i backlog..

Lenke til kommentar

Byttet nettopp til vinterdekk på Y’en. 18” PH Edition II Turbin felger med hakka r5. Synes de bråkte mer enn sommerdekkene som fulgte med bilen. Litt sånn ulelyd. Regner med det er normalt?

Uansett, får kun valgt 19” dekk på den der konfiguratoren så jeg valgte bare vinter og trykka reset knappen. Er det noe annet å gjøre ?

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Emsal said:

Byttet nettopp til vinterdekk på Y’en. 18” PH Edition II Turbin felger med hakka r5. Synes de bråkte mer enn sommerdekkene som fulgte med bilen. Litt sånn ulelyd. Regner med det er normalt?

Uansett, får kun valgt 19” dekk på den der konfiguratoren så jeg valgte bare vinter og trykka reset knappen. Er det noe annet å gjøre ?

Om dekkene er helt nye vil de ule ja. Blir bedre når de blir litt innkjørt.

Mine piggdekk ulet noe sinnsykt når de var nye. Trodde det var noe alvorlig galt med bilen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Denne Jim Farley overdriver betydelig her. For det første har han nok lagt til en null når det gjelder antall leverandører av styreenheter, og for det andre har jo ford sammen med et par andre utviklet en egen versjon av C som veldig mange andre bruker, inkludert de som bygger F-35. Når det er sagt, så sliter alle med dette, inkludert tesla.

Han snakker vel om 150 SW-moduler, ikke om 150 styreenhetsprodusenter

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (2 timer siden):

Byttet nettopp til vinterdekk på Y’en. 18” PH Edition II Turbin felger med hakka r5. Synes de bråkte mer enn sommerdekkene som fulgte med bilen. Litt sånn ulelyd. Regner med det er normalt?

Uansett, får kun valgt 19” dekk på den der konfiguratoren så jeg valgte bare vinter og trykka reset knappen. Er det noe annet å gjøre ?

Mykje uling ja, og ein treng ikkje mykje fart heller. Håpar det blir betre, men det sluttar vel aldri heilt. Det var langt meir behageleg å kjøre Enyaq med Continental. Betre isolert bil og mindre støyande dekk.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 timer siden):

Han snakker vel om 150 SW-moduler, ikke om 150 styreenhetsprodusenter

We have about 150 modules across the car, developed by 150 different companies, written in >100 different languages, that don’t talk to one another”

En Interessant opplysning i intervjuet er at det her blir bekreftet at Tesla ikke lager egen software til ABS-bremser, bremsekraftforsterker, ESP-system, Airbag-system etc selv. De har faktisk ikke engang adgang til softwaren i bilene. Når jeg hevdet dette tidligere så ble jeg totalt latterliggjort av Teslaentusiastene på forumet.

Endret av AL123
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Og at mange bruker samme programmeringsspråk har lite å si, det er integrasjonsmulighetene som er viktige. Hjelper ikke om to komponenter er skrevet i samme språk om de ikke kan kommunisere og det er viktig at de gjør det. 

Integrasjonen sikres gjennom at alle systemene snakker sammen gjennom standardiserte kommunikasjonsprotokoller som Can-Bus, Can FD, Lin, Flexray, Most etc og slik har det vært siden midten av 90-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, AL123 said:

We have about 150 modules across the car, developed by 150 different companies, written in >100 different languages, that don’t talk to one another”

En Interessant opplysning i intervjuet er at det her blir bekreftet at Tesla ikke lager egen software til ABS-bremser, bremsekraftforsterker, ESP-system, Airbag-system etc selv. De har faktisk ikke engang adgang til softwaren i bilene. Når jeg hevdet dette tidligere så ble jeg totalt latterliggjort av Teslaentusiastene på forumet.

Tesla har ikke adgang til softwaren i bilene? what?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (17 timer siden):

Det er ikke så vanskelig å få den til å gå fort nok. Problemet er når den står på maks i strålende sol. Da kan jeg ikke bruke autopilot eller cruise control.

Det var vel en to-delt problemstilling. Jeg adresserte kun den ene siden av problemet. Ja er enig i det du sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (16 timer siden):

Alltids greit med folk som ser den positive siden av dette, men dette er altså en funksjon som kommer med bilen - som ikke fungerer. Og da er lov å klage på det. Det er som å kjøpe en iPhone med FaceID som ikke virker - det koster meg ingen kalorier å taste inn koden, men det ér irriterende når det ikke funker likevel. Eksemplet over her med motgående dusj i fra en lastebil f.eks, da skulle man kunne forvente at viskerne skrus på, særlig fordi sikten etter en slik dusj = 0, og på motorveien i 110-sonen så er det noen meter man ikke har sikt før man trykker inn knappen. Hadde AUTO fungert så er ruta regn raskere enn man rekker å trykke

Ja, det regner med på vestlandet, men sannheten er at det regner mye og det er møkkavær i Norge generelt. Det er ikke kun på vestlandet man opplever mye regn og drittvær. Jeg jobber på vestlandet en god del og det er forsvinnende mange som rett og slett tror at østlandet er på en annen planet når det kommer til været, men det er ikke helt nøyaktig

Klart det er lov å klage. Det skorter ikke på det. ;)  Regnsensoren er laaangt fra perfekt, men hvilken bil er den det på? Jada, Tesla sin er nok enda et hakk verre enn de fleste andre. Men jeg opplever det ikke som noe voldsomt stort problem. Sikkert p.g.a. at jeg aldri har hatt en bil med velfungerende regnsensor, så jeg forventer at jeg må hjelpe automatikken der. Men jøssenam, det hadde vært flott om Tesla greide å fikse automatikken her også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

perfekt, men hvilken bil er den det på?

Samtlige andre av mine 3 siste biler var det perfekt på. Leaf 2018, Outlander 2017 og Mii 2020 hadde alle justerbar sensitivitet. Så på auto kan jeg velge hvor sensitiv den skal være og derfor fungerer den helt perfekt. Ingen av de krevde heller automodus for å bruke cruise control(så skal det sies at Mii ikke har adaptiv CC da). Jeg har aldri brukt noe annet enn auto-modus de siste 6 årene før jeg nå fikk meg Tesla.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, AL123 said:

Denne Jim Farley overdriver betydelig her. For det første har han nok lagt til en null når det gjelder antall leverandører av styreenheter, og for det andre har jo ford sammen med et par andre utviklet en egen versjon av C som veldig mange andre bruker, inkludert de som bygger F-35. Når det er sagt, så sliter alle med dette, inkludert tesla.

Så konsernsjefen i Ford tar feil, du har rett?

Jeg tviler litt.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 timer siden):

En Interessant opplysning i intervjuet er at det her blir bekreftet at Tesla ikke lager egen software til ABS-bremser, bremsekraftforsterker, ESP-system, Airbag-system etc selv. De har faktisk ikke engang adgang til softwaren i bilene. Når jeg hevdet dette tidligere så ble jeg totalt latterliggjort av Teslaentusiastene på forumet.

En som jobber hos konkurrenten Ford er din eneste kilde til disse "opplysningene"?
Jeg blir litt såret og vonbroten over hvor lett han overbeviser deg, når vi aldri klarer det!

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 timer siden):

Så konsernsjefen i Ford tar feil, du har rett?

Jeg tviler litt.

Det er nok heller snakk om at Farley tar noen retoriske grep som ikke er ment å tas helt bokstavlig. Uansett er dette todelt. Mesteparten av computerene og de viktigste i en bil er embedded og de har vært koplet i standardiserte nettverk i 30 år og har ingen problemer med å snakke med hverandre. Dette er nærmest allmennkunnskap og både de som kan litt bil på forumet her og alle de som hevder å være automasjon og IT folk vet hvordan dette funker. Så har vi noen computere som har mye og flere lag med software, som infotainment og tilkoplede tjenester. Her kan jeg se for meg at det kan være litt utfordringer, men det gjelder jo svært få av bilens computere. Det er dessuten et område med problemer som Tesla i større grad har skapt enn at de har løst, jfr diskusjonen om vertikal integrering.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...