Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (13 minutter siden):

VAG bruker vel enda denne typen system. Bruker ABS sensorene til å måle omdreininger på hjulene og merket om det blir noe endringer. Stor fordel at man slipper dekktrykksensorer, men det blir jo ikke like nøyaktig.

Tesla bruker vel dekktrykksensorene til å estimere temperaturen i dekkene når man bruker track mode, så det ville vært for dårlig der.

Ifølge denne artikkelen fra 2014, er det krav om TPMS, så det ville overrasket meg om ikke VAG har gått over til dette!

https://dinside.dagbladet.no/motor/fra-1-november-skal-alle-nye-biler-ha-dekktrykksmaler/61221466

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Snowleopard said:

Ifølge denne artikkelen fra 2014, er det krav om TPMS, så det ville overrasket meg om ikke VAG har gått over til dette!

https://dinside.dagbladet.no/motor/fra-1-november-skal-alle-nye-biler-ha-dekktrykksmaler/61221466

Tipper ABS måling er godt nok da? Audi e-tron bruker iallefall det.

https://electrichasgoneaudi.net/nb/models/e-tron/technology/tpms/

 

edit: som standard virker det som. Kan få TPMS sensorer som ekstrautstyr.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Tipper ABS måling er godt nok da? Audi e-tron bruker iallefall det.

https://electrichasgoneaudi.net/nb/models/e-tron/technology/tpms/

 

edit: som standard virker det som. Kan få TPMS sensorer som ekstrautstyr.

Mulig disse med "forsprang gjennom teknologi" har fått grini seg til en regelendring som tilsier det er godt nok. 😉

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tire-pressure_monitoring_system

Sitat

Indirect TPMS (iTPMS) systems do not use physical pressure sensors; they measure air pressures using software-based systems, which by evaluating and combining existing sensor signals such as wheel speeds, accelerometers, and driveline data to estimate and monitor the tire pressure without physical pressure sensors in the wheels.

[…]

Since factory installation of TPMS became mandatory in November 2014 for all new passenger vehicles in the EU, various iTPMS have been type-approved according to UN RegulationR64. Examples for this are most of the VW group models, but also numerous Honda, Volvo, Opel, Ford, Mazda, PSA, FIAT and Renault models. iTPMS are quickly gaining market shares in the EU and are expected to become the dominating TPMS technology in the near future.

Wikipedia, så ta det med ei klype salt, men det verkar rimeleg.

Eg har ein Biltema-trykkmålar liggande, men den viser alltid 2-4 PSI mindre samanlikna med bensinstasjonene sin kompressor og Tesla-TPMS. Det er vel det du får for ein femtilapp.

Det er veldig greit med TPMS sidan du kan sjekke dekktrykk i bilen eller på telefonen. Med Skoda-en må eg på bensinstasjonen.

Lenke til kommentar

Problemet med itpms er at de kun registrerer forskjeller i trykk. Så du kan ha fire dekk med lavt trykk. Slik som når tempen falt fra 18 til 5 grader over natta så fikk eg varsel om lavt trykk. Det tror eg ikke itpms ville ha fanget opp. Den ville bare registrert at dekkene hadde likt trykk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (På 8.10.2023 den 12.15):

Kjørte ifjor vinter med Hakka R3 piggfritt på en 2019 Model 3 4hjulstrekk, men synes disse var glatte og sklidde.

De er fra da bilen var ny i 2019,er bra med mønster.

Vurderer nye, enten Hakka R5 eller Continental VikingContact 7.

Er for det meste snøføre og til tider glatt is her eg kjøre,burde kanskje vurdere piggdekk?

 

Hva kjører folket? 

Da var årets vinterdekk test fra Motor annonsert. Den kan leses her. VC7 blir igjen best i test av piggfrie dekk med 89 poeng. Av piggdekk så vinner Hakkepeliitta 10 med 84 poeng, rett foran Michelin X-Ice North 4 med 82 poeng. Tror kanskje det blir Hakkepeliitta 10 på meg neste jeg skal ha nye vinterdekk. 

Lenke til kommentar
Whiteshit skrev (1 time siden):

Spørsmål. Når endra model y ifra 505ish km wlpt til 533(?) Km rekkevidde på longrange? Skjedde det en update langs veien her, og når var evt det?

https://www.tu.no/artikler/tesla-oker-rekkevidden-pa-model-y-men-gjor-den-kortere-pa-model-3/516515

Sitat

Tesla Norge ønsker ikke å kommentere saken og gir ingen svar på hva som er årsaken til endringene. 

Endringene vil etter hva TU forstår gjelde alle Model Y-ene som leveres fra februar/mars (2022 red. anm.) og Model 3 som leveres fra mai. Prisen har etter det TU kan se ikke endret seg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Den har jeg hatt mistanke om lenge: egen API/app-store for Tesla-produkter

Det er det eneste logiske neste steg for Tesla.

For hva skjedde etter iPhone ble lansert? Jo folk tok seg til rette i et kaos av "Jailbreaking" og pirat-apper man kunne kjøre.
Men Apple fikk raskt overtaket med sitt API, appstore, og såkalte "Developers", som egentlig er de samme nerdene som jailbreaket, men nå under Apples kontroll.

Samme skjer med Tesla nå, og det kan bare bli bedre!

En Tesla er ikke så ulik en iPhone: En underholdningsdings som er på nett hele tiden! Men iPhonen min kan ikke kjøre meg steder eller soves i 👍😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (10 minutter siden):

Det er det eneste logiske neste steg for Tesla.

For hva skjedde etter iPhone ble lansert? Jo folk tok seg til rette i et kaos av "Jailbreaking" og pirat-apper man kunne kjøre.
Men Apple fikk raskt overtaket med sitt API, appstore, og såkalte "Developers", som egentlig er de samme nerdene som jailbreaket, men nå under Apples kontroll.

Samme skjer med Tesla nå, og det kan bare bli bedre!

En Tesla er ikke så ulik en iPhone: En underholdningsdings som er på nett hele tiden! Men iPhonen min kan ikke kjøre meg steder eller soves i 👍😊

Alternativet til "Jailbraking", som var et resultat av for streng låsing og for lite funksjonalitet i utgangspunktet, er åpne APIer.

Skjønner at man vil skjerme kjernen fra ekstern tilgang, og da heller at brukere/programmer må be systemet levere de data man trenger eller å kjøre de forespørslene som man har behov for å kjøre.

Så får det være et spørsmål om hva er greit at de tar betalt for, og i tilfelle hva er rettferdig pris på dette. For en bruker som trenger data for å få brukt tlf til det den burde kunne gjøre for brukeren, så er jeg ikke stor fan av betaltjenester.

Men når andre firmaer vil tjene på brukerne, er det nok helt greit å ta seg betalt for APIer og API-tilgang, og særlig om API'en må lages for å hente ut spesielle data.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

For en bruker som trenger data for å få brukt tlf til det den burde kunne gjøre for brukeren, så er jeg ikke stor fan av betaltjenester.

Men når andre firmaer vil tjene på brukerne, er det nok helt greit å ta seg betalt for APIer og API-tilgang, og særlig om API'en må lages for å hente ut spesielle data.

Jeg tipper Tesla vil la den enkelte bileier få alt som gjør opplevelsen bedre/mer sømløs som en del av pakka. Jeg håper det i alle fall.
Så vil nok alle firma som vil ha innpass for å levere sine tjenester, som de selvfølgelig tar betalt for, akseptere å betale Tesla for tilgang.
Det viktigste for meg er uansett at dette blir bombesikkert! For hvis iPhonen min blir hacket så slår jeg den av og gjør noe annet. Men hvis bilen min blir hacket mens jeg ligger i 80 på en svingete vei, så...

Lenke til kommentar
ozone skrev (3 minutter siden):

Jeg tipper Tesla vil la den enkelte bileier få alt som gjør opplevelsen bedre/mer sømløs som en del av pakka. Jeg håper det i alle fall.
Så vil nok alle firma som vil ha innpass for å levere sine tjenester, som de selvfølgelig tar betalt for, akseptere å betale Tesla for tilgang.
Det viktigste for meg er uansett at dette blir bombesikkert! For hvis iPhonen min blir hacket så slår jeg den av og gjør noe annet. Men hvis bilen min blir hacket mens jeg ligger i 80 på en svingete vei, så...

Jo, jeg håper du har rett i det.

Er jo selvsagt en helt annen problemstilling og problematikk om de får kontroll på bilen vs om de får tømt kontoen og hentet ut kontakter, før de ev. fjerner disse fra mobilen din, og låser en ute av alle steder der man har sitt nettverk.

Sånn bare for å sette begge ting litt på spissen, da det stort sett er lite hackere flest har fått til å gjøre uten fysisk tilgang til bilen eller telefonen.

😉

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Bilane blir i dag levert med skvettlappar framme. Er det behov for å montere skvettlappar bak i tillegg?

Min model 3 som jeg fikk i desember i fjor hadde påmontert skvettlapper foran, men ikke bak! Men bak-svettlappene lå i frunken... Så de lar det være opp til oss om vi vil ha dem på tydeligvis... Jeg har ikke montert dem enda av to grunner: Utseende og luftmotstand.
EDIT: og egoisme; dritten fra forhjulene treffer min egen bil, men dritten fra bakhjulene er ikke mitt problem lenger! Vil du unngå den så ikke ligg så nært da!😉

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Bilane blir i dag levert med skvettlappar framme. Er det behov for å montere skvettlappar bak i tillegg?

Det er lurt ja :) Ihvertfall hvis du er opptatt av å beskytte lakken på bilen din og bilene som ligger bak deg på veien 😛

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...