Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare lufte min frustrasjon ang lysa og viskere. Viskere fungerer ikke i duskregn, og nå etter et massivt snøfall vil ikke automatiske langlys slå seg på engang. 😖

Fungert hver dag på samme strekke i flere uker, men nå med snø overalt vil den ikke. Ser samme frustrasjon hos flere i gruppene på Facebook. 

Model Y performance som er 1 mnd. 

Skrevet
Randeboy skrev (1 time siden):

Må bare lufte min frustrasjon ang lysa og viskere. Viskere fungerer ikke i duskregn, og nå etter et massivt snøfall vil ikke automatiske langlys slå seg på engang. 😖

Fungert hver dag på samme strekke i flere uker, men nå med snø overalt vil den ikke. Ser samme frustrasjon hos flere i gruppene på Facebook. 

klikker du på manuell visking? Da økes sensitiviteten.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

klikker du på manuell visking? Da økes sensitiviteten.

Ja, konstant. Må gjøre det da jeg ikke ser en dritt etter hvert. Vanlig regn går greit, men duskregn tåler den ikke. 

Ganske trist at det er så dårlig enda. Ford Focusen fra 2005 er fortsatt bedre 🤷‍♂️

Skrevet (endret)
1 hour ago, Randeboy said:

Fint å høre at dette ikke bare gjelder eldre biler så kansje det blir prioritert 😅 mista matrix langlys på min 2019 og når det kom snø nylig. Er lei av å styre dem manuelt som i gamledager.

I -32 grader i dag begynte ledbaren min å tulle og. Men den kom seg igjen når det ble litt mildere heldigvis.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet

Akkurat tilbake fra en 9 timers tur Nord Trøndelag -> Jessheim. Kan skrive under på at dette ikke funker. Duskregn / snøføyk setter ikke i gang viskerne. Men cruise controllen sier ifra om at den setter ned farta på grunn av begrenset sikt 🙄

Lysene aktiverte seg ikke i det hele tatt på hele turen

bakenden på bilen pakker seg med så mye snø at verken tåkelys eller kjørelys er synlige. (Var en høflig fyr i en gammel Passat som fulgte etter meg inn på ladestasjonen på Alvdal for å fortelle det)

Etter å ha kjørt på ubrøytet vei måtte jeg rive av kapslene for å få fjernt snø fra felgene, skikkelig møkkajobb

Ladeluka frosset igjen når jeg stoppet for å lade, måtte slå på den hardere enn jeg egentlig er komfortabel med

«Designed in California» :)

Ellers en drøm å være på langtur i den (2023 Y LR)

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Fint å høre at dette ikke bare gjelder eldre biler så kansje det blir prioritert 😅 mista matrix langlys på min 2019 og når det kom snø nylig. Er lei av å styre dem manuelt som i gamledager.

I -32 grader i dag begynte ledbaren min å tulle og. Men den kom seg igjen når det ble litt mildere heldigvis.

Er nok noe som har skjedd i den siste oppdateringen til lysa. For nå er den overfølsom… 

bzzlink skrev (27 minutter siden):

Akkurat tilbake fra en 9 timers tur Nord Trøndelag -> Jessheim. Kan skrive under på at dette ikke funker. Duskregn / snøføyk setter ikke i gang viskerne. Men cruise controllen sier ifra om at den setter ned farta på grunn av begrenset sikt 🙄

Lysene aktiverte seg ikke i det hele tatt på hele turen

bakenden på bilen pakker seg med så mye snø at verken tåkelys eller kjørelys er synlige. (Var en høflig fyr i en gammel Passat som fulgte etter meg inn på ladestasjonen på Alvdal for å fortelle det)

Etter å ha kjørt på ubrøytet vei måtte jeg rive av kapslene for å få fjernt snø fra felgene, skikkelig møkkajobb

Ladeluka frosset igjen når jeg stoppet for å lade, måtte slå på den hardere enn jeg egentlig er komfortabel med

«Designed in California» :)

Ellers en drøm å være på langtur i den (2023 Y LR)

Ja, da har vi samme erfaring. Skjedde noe etter snøen kom her. En annen ting jeg har lagt merke til angående lyktene, er at de sitter så lavt på bilen på Juniper at de kaster skygge utover skogen pga brøytekantene. Skjønner ikke helt poenget med at de er montert så lavt.

Skrevet
12 hours ago, Randeboy said:

Er nok noe som har skjedd i den siste oppdateringen til lysa. For nå er den overfølsom… 

Ja, da har vi samme erfaring. Skjedde noe etter snøen kom her. En annen ting jeg har lagt merke til angående lyktene, er at de sitter så lavt på bilen på Juniper at de kaster skygge utover skogen pga brøytekantene. Skjønner ikke helt poenget med at de er montert så lavt.

Lavt plasserte lys gir mer skygger men blender mindre. Jo lavere lysene er montert jo mer må bilen peke oppover ev. jo mer feiljustering tåles før nærlysene lyser i øyehøyde for andre trafikanter. 

Skrevet

Har tesla stagnert globalt? 2 år på rad med fallende salg, 2025 ble 16 % ned YOY, salg på 1.64 mill biler. Ut fra selskapets verdsettelse er hver produserte bil verdsatt til 887 tusen $.

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Har tesla stagnert globalt? 2 år på rad med fallende salg, 2025 ble 16 % ned YOY, salg på 1.64 mill biler. Ut fra selskapets verdsettelse er hver produserte bil verdsatt til 887 tusen $.

Husker noen påstod at tesla hadde "unlimited demand"? Forøvrig så syntes de selger bra med tanke på produktet og dollarkursen. Når de første teslaene kom kostert dollaren 6kr. Da hadde model y kostet det samme som Mazda MX30

Skrevet
On 1/2/2026 at 8:46 PM, kremt said:

Har vel ikke bare stagnert, det har falt 9%
Tesla er utkonkurrert i Kina

Elon ødela for salg i Europa med å ta tydelig politisk standpunkt (pluss at folk i Europa velger hjemmelagde biler)

Elbil salget totalt i USA er ned fordi Trump har utsatt/kansellert det grønne skiftet (pluss at Tesla bommet med pickupen sin tror jeg)

Verdsettelsen er spinnvill, men å dele den på antall biler blir ikke riktig.

bilene står for 80% av nåværende inntekter

verdisettelsen inkluderer fremtidige inntekter fra software, androider og taxitjenester vil jeg tro

• Liker 1
Skrevet
Randeboy skrev (På 1.1.2026 den 23.03):

En annen ting jeg har lagt merke til angående lyktene, er at de sitter så lavt på bilen på Juniper at de kaster skygge utover skogen pga brøytekantene. Skjønner ikke helt poenget med at de er montert så lavt.

En fordel med Juniper er at lysa er plassert så vertikalt at det ikke legger seg et lag med snø på de, som så fryser fast.

• Liker 1
Skrevet

Finansavisen: Tesla: Sjokkanalyse

En ny delverdibasert analyse av Tesla konkluderer med en overraskende lav verdi – mer enn 82 prosent under dagens aksjekurs.

Nå må vi få oljefondet sakte men sikkert ut av denne ekstreme bobla som har vært advart om mange ganger. Dette er bare en varslet katastrofe som bare venter på å sprekke.

• Liker 4
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Finansavisen: Tesla: Sjokkanalyse

En ny delverdibasert analyse av Tesla konkluderer med en overraskende lav verdi – mer enn 82 prosent under dagens aksjekurs.

Nå må vi få oljefondet sakte men sikkert ut av denne ekstreme bobla som har vært advart om mange ganger. Dette er bare en varslet katastrofe som bare venter på å sprekke.

Nå må man jo og se på hva som skjer med gjeldende aksjekurs, og under overskriften så ser man at aksjen stiger, så om man bør ut aller ikke, er ikke jeg den beste til å spå. Men altså, her vises det at kursen har økt med 3,10 %. Altså er det ikke en umiddelbar og prekær sjanse for at den faller drastisk med det første.

image.png.580d4428b5b30c22b61e9c87841e5612.png

Skrevet

Tesla aksjen er eneste måten å få eksponering mot Musk da ingen av hans andre selskaper er på børs. Det er en slags Musk ETF. Når SpaceX går på børs i år som det spås, tipper jeg institusjonelle investorer vil ta ut store deler av sine Tesla beholdninger og plassere de der isteden. Tesla aksjen vil da falle til mer normale nivå, men hvor den ender opp er ikke godt å si. Det er i hvert fall min spådom!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...