Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
On 11/15/2025 at 7:13 PM, Zungam said:

Venter på model 3 LR AW. Bor på Vestlandet. Bør jeg investere i rustbeskyttelsepakke med deksler og montering hos f.eks Funderud antirust nå, eller kan jeg vente et par år uten å bekymre meg ?  https://www.motor.no/bil/311720

tidligere undersøkelse av 3 år gammel m3 viste ingenting enn sand og skitt som samlet seg i kanaler etc bak deksler. Om en venter med å beskytte etter noen år, og har normal vask på vinter og sommer, kan det gjerne være godt nok?

videre er det å vurdere ppf på utsatte plasser. Steinsprut vil en jo få garantert. Har lest at ppf bak skvettlapper bakhjul er lurt. Andre «nødvendige» plasser?

Spyl av bilen når den er hvit av salt.. 

Omså bare en omgang med vanlig hageslange vil hjelpe..

Ta og ut frunk og spyl innimellom. spesielt om du ikke monterer den frydenlund greia. Den dekker over noen hull rett inn under frunken som er der av ukjente årsaker.

Du kan jo alltids bare teipe noe forran de hullene selv da om du vil spare penger eller ikke orker å ta ut frunken så ofte.

Tesla-Model3-Under-Frunk_1_1024x1024~2.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Zungam skrev (16 timer siden):

Venter på model 3 LR AW. Bor på Vestlandet. Bør jeg investere i rustbeskyttelsepakke med deksler og montering hos f.eks Funderud antirust nå, eller kan jeg vente et par år uten å bekymre meg ?  https://www.motor.no/bil/311720

tidligere undersøkelse av 3 år gammel m3 viste ingenting enn sand og skitt som samlet seg i kanaler etc bak deksler. Om en venter med å beskytte etter noen år, og har normal vask på vinter og sommer, kan det gjerne være godt nok?

videre er det å vurdere ppf på utsatte plasser. Steinsprut vil en jo få garantert. Har lest at ppf bak skvettlapper bakhjul er lurt. Andre «nødvendige» plasser?

Dette lurer jeg også på! 
Leser utrolig mye forskjellig på tesla gruppene på facebook, men har en følelse av at mange av de som sier at man bør benytte f.eks fluid film er folk som jobber med og pusher dette som en reklame, men i form av at de er vanlige medlemmer. 

Tesla sier jo også at garantien ryker, og her er jo også spørsmålet om hva som ligger bak deres større overordnede filosofi at de ikke trenger behandling. 

Har ikke tvil om at man får mindre rust med slik behandling og slike tildekningspakker, men om det faktisk er nødvendig og om man får pengene igjen ved salg eller reell lengre levetid…

Skrevet
19 minutes ago, OddZen said:

Dette lurer jeg også på! 
Leser utrolig mye forskjellig på tesla gruppene på facebook, men har en følelse av at mange av de som sier at man bør benytte f.eks fluid film er folk som jobber med og pusher dette som en reklame, men i form av at de er vanlige medlemmer. 

Tesla sier jo også at garantien ryker, og her er jo også spørsmålet om hva som ligger bak deres større overordnede filosofi at de ikke trenger behandling. 

Har ikke tvil om at man får mindre rust med slik behandling og slike tildekningspakker, men om det faktisk er nødvendig og om man får pengene igjen ved salg eller reell lengre levetid…

Om det påvirker garantien er vel mye opptil hvor nøye jobben blir utført. Om ledninger og baksider av lykter og alt man kommer til under der er dekket av guffe vil Tesla sette ned foten om du klager på noe.

Men er det kun smurt på karosseriet der det skal være så har de langt mindre skussmål å komme med.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Kanskje de ikke klarer å levere mer før nyttår og dermed bare fjernet de den?

Den gjaldt vel biler levert før nyttår.

Men rart det ikke er en eneste leveringsklar bil å få tak i isåfall 🤔

Endret av Jotun
Skrevet (endret)
OddZen skrev (7 timer siden):

Dette lurer jeg også på! 

Tesla prøver seg på mye når det gjelder å nekte garanti for det ene eller det andre om det er gjort modifikasjoner på bilen, men vi er heldigvis godt beskyttet i Norge. De må bevise at det er rustbeskyttelsen som har gjort at det man prøver å reklamere på ikke fungerer som det skal. Jeg kjenner til en bedrift som driver med installasjon av tredjepartsutstyr på diverse biler, som ikke lenger rører Tesla fordi de stadig fikk kunder på døra som hadde fått beskjed om at det var installasjoner de hadde gjort som var skyld i nær sagt alt av elektronikk som takket for seg uten at de hadde noen bevis for dette. Men igjen, vi er godt sikret i Norge om man er klar for å krangle litt.

Endret av Evil-Duck
Skrevet
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Sist jeg sjekket så var det 0% rente på model y frem til 31 desember, men ser ut som de har fjernet det nå. Jeg som er blind eller har de faktisk trukket tilbake denne rentekampanjen?

Tror de fjernet den for snart to uker siden, samtidig som antatt levering på bilene ble flyttet til neste år og de gikk over til å dekke mva. 

Skrevet
herzeleid skrev (1 time siden):

Tror de fjernet den for snart to uker siden, samtidig som antatt levering på bilene ble flyttet til neste år og de gikk over til å dekke mva. 

Ja det ser slik ut for Y. På 3 er det fortsatt 0% rente

Skrevet
Jotun skrev (12 timer siden):

Kanskje de ikke klarer å levere mer før nyttår og dermed bare fjernet de den?

Den gjaldt vel biler levert før nyttår.

Men rart det ikke er en eneste leveringsklar bil å få tak i isåfall 🤔

Er mange RWD i inventory, men ingen AWD Model Y, sist jeg sjekket.

Skrevet

Skal prøvekjøre både M3 og MY denne uken, så får vi se hvilke som faller i smak.

Dere som har kjørt begge, er det noen åpenbare forskjeller utover størrelse? Samme type seter osv i disse to? 

Jeg liker jo M3 bedre enn MY rent designmessig, men det er jo alltid praktisk med mer plass. Spesielt muligheten for madrass og overnatting i MY frister når en skal på langtur til neste år. Får en denne muligheten med M3 også, eller er bilen rett og slett for liten til dette når en er to voksne på tur?

• Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (12 timer siden):

Tesla prøver seg på mye når det gjelder å nekte garanti for det ene eller det andre om det er gjort modifikasjoner på bilen, men vi er heldigvis godt beskyttet i Norge.

Nei, det er vi ikke. Vi har ingen regulering av garantier, da er det utelukkende Tesla sine vilkår som gjelder. Reklamasjon er ikke det samme som garanti.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, ProphetSe7en said:

Skal prøvekjøre både M3 og MY denne uken, så får vi se hvilke som faller i smak.

Dere som har kjørt begge, er det noen åpenbare forskjeller utover størrelse? Samme type seter osv i disse to? 

Jeg liker jo M3 bedre enn MY rent designmessig, men det er jo alltid praktisk med mer plass. Spesielt muligheten for madrass og overnatting i MY frister når en skal på langtur til neste år. Får en denne muligheten med M3 også, eller er bilen rett og slett for liten til dette når en er to voksne på tur?

Jeg hadde TM3 i 4 år, og nå TMY i snart 3år

Seter og førerplassen er utseendemessig lik.

Ergonomien er forskjellig, fordi setene er 15?cm høyere i Y. Man sitter overraskende høyt i Model Y. Siden det er trinnløse innstillingsmuligheter så finner man neste den samme kjørestillingen i Y som 3, men litt høyere.

Model 3 kjører utrolig mye bedre enn Y, så hvis man verdsetter en lav bil som ligger klistret til veien, så er 3 rette valget. Og den ser milevis bedre ut i mine øyne.

Sove 2 voksne i Model 3 blir trangt, men det går nok. Største problemet er den lave hattehylla, og veldig lite rom for å bevege seg annet enn å ligge på rygg med arma langs siden.

En annen ting som irriterte vettet av meg i 3'ern er at det ikke er skiluke, så man måtte legge ned seter for å få med lange ting.

Jeg drømmer meg tilbake til Model 3, men vet ikke om jeg hadde klart å leve med den igjen pga plass. Overnatting i Model Y'en fungerer skikkelig bra, og unga digger å dra på campingtur i den.

Skrevet
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Det er noen små forskjeller, men en må se godt etter for å spotte de. Så de oppleves veldig like. 

Jeg hadde en highland 3 og har nå juniper Y. Jeg foretrekker Y ift kjørekomfort etc, men synes kanskje 3 er hakket penere. 

Model 3 er helt håpløs på å ta med seg større ting, i tillegg til at den er generelt trangere. 

Men 3 er perfekt bil om den stort sett skal kjøres alene og en liker å kjøre litt aktivt i svinger eller har en slik type kjørestil. Liker en dog å kjøre rolig og behagelig er Y bilen å gå for. 

Men alt dette ser du når du prøvekjører :) Prøv litt ujevne veier. Prøv også å laste bilene med litt store saker for å oppleve frustrasjon med 3. 

Skrevet

Model 3 fungerer veldig greit om vinteren med skiboks. Den er så lav at det går veldig fint å plassere ski. Jeg har i tillegg et ekstra sett med bøyler som brukes for kano. Bøylene står litt tett. så jeg bruker da et sykkelstativ på hengerfestet, med en bøyle på dette som kanoen også ligger på. Jeg har i tillegg en liten henger med lokk, som er grei hvis en skal transportere større ting. Jeg har forsåvidt også en liten campingvogn, så jeg slipper å sove i bilen.

Skrevet

Kan i hvert fall si at 3 ligger paddeflatt på veien i forhold hva jeg er vant med, men det er trangt å sette seg inn i førersetet som forøvrig er helt middelmådig å sitte i etter min mening. Dette er fra en som er ca 184 høy og ikke er den tynneste personen i verden. 

3 er grei, men det gud bedre jeg savner vindusviskerhendelen noe så inni helsike. Auto-funksjonen på den er ikke veldig brukandes så langt. 

Skrevet
ProphetSe7en skrev (9 timer siden):

Spesielt muligheten for madrass og overnatting i MY frister når en skal på langtur til neste år. Får en denne muligheten med M3 også, eller er bilen rett og slett for liten til dette når en er to voksne på tur?

Jeg elsker min model 3 så mye for kjøre-egenskapene, effektiviteten, og utseendet, at selv om Y hadde vært mye mer behagelig å overnatte i, så beholder jeg 3 inntil videre😊

Jeg sover et par ganger i måneden alene baki der; God plass, og jeg er 185. Kan strekke meg helt ut når jeg legger meg diagonalt!

Dama gidder ikke være med på det der så ofte, men når hun er med så går det faktisk helt greit! Men hun er 160, 50kg, og vi er veldig gode venner😉

Takhøyden er faktisk det eneste som plager oss (meg); jeg har alltid lue på meg for å unngå en million fettflekker i panoramataket😇

Men uansett er alle Tesla helt fantastisk å ha med på fest og besøk; Du har med ditt eget låste, overvåkede oppvarmede og ventilerte POD-hotell rett utenfor festlokalet😴

Utrolig deilig å kjøre hjem dagen etter når det er lyst og du er edru, i stedet for alt styret med taxi og henting av bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...