Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
ozone skrev (21 minutter siden):

Helt enig, og helt i tråd med det jeg har skrevet over her.
Men man må fortsatt "tillate" ulykker med selvkjøring, for null ulykker er ikke realistisk i den virkelige verden.

For hva er mest å foretrekke:
100 ulykker i året, der 200 familier til både ofrene og "gjerningsmannen" må lide, eller
10 ulykker i året, der 10 familier til ofrene må lide?

For maskinen gjorde bare sitt beste for å unngå ulykken.

Problemet er at de aller fleste mennesker kjører svært bra. I norge må man kjøre 500 millioner km for å komme i en dødsulykke. Luker man bort de dårligste førerne, motorsykkel ulykker selvmord osv er det få ulykker igjen. Da snakker man en milliard km mellom hver dødsulykke. Det skal en autonom bil klare i tåke og regn. På snø og is. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (43 minutter siden):

Problemet er at de aller fleste mennesker kjører svært bra. I norge må man kjøre 500 millioner km for å komme i en dødsulykke. Luker man bort de dårligste førerne, motorsykkel ulykker selvmord osv er det få ulykker igjen. Da snakker man en milliard km mellom hver dødsulykke. Det skal en autonom bil klare i tåke og regn. På snø og is. 

Igjen er jeg enig med deg.
Men det var det realismen i å forbedre og luke i menneskene da.
Og hvem skal fortelle 18 åringen at "bilkjøring er ikke for deg! Ever."
Selv om jeg selv har sett flere som godt kunne fått den beskjeden...

• Hjerte 1
Skrevet
ozone skrev (53 minutter siden):

Igjen er jeg enig med deg.
Men det var det realismen i å forbedre og luke i menneskene da.
Og hvem skal fortelle 18 åringen at "bilkjøring er ikke for deg! Ever."
Selv om jeg selv har sett flere som godt kunne fått den beskjeden...

Det verste er at dette ofte er svært høyt utdannede personer som Leger og Prester

Skrevet (endret)
minim skrev (4 minutter siden):

S3xy knob + commander til 4898kr gir den diagnose funksjonalitet på lik linje med OBD-adapter + The Commander pakken til 2849kr? 

https://www.begood.no/products/the-s3xy-knob-tesla-model-3y

https://www.begood.no/products/obd-adapter-the-commander-tesla-model-3y

Tror det. Dem som vet det sikkert, irettesett meg gjerne. 👍

(Husk å demonter/ta det ut før overlevering til service etc)

Og tror du får den biligere dersom du kjøper fra dem Bjørn Nyland promoterer. 👌(Husker ikke navnet på dem i farten)

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
minim skrev (5 minutter siden):

S3xy knob + commander til 4898kr gir den diagnose funksjonalitet på lik linje med OBD-adapter + The Commander pakken til 2849kr? 

https://www.begood.no/products/the-s3xy-knob-tesla-model-3y

https://www.begood.no/products/obd-adapter-the-commander-tesla-model-3y

Den eneste forskjellen på disse to pakkene, er at du får "The Knob" - styringshjulet med i tillegg. Så de skal gi tilgang til det samme, men at du kan programmere inn hvilke kommandoer som hentes frem med hvilke knapper.

PS! Du kan i tillegg kjøpe "Sexy Buttons" og "Sexy Stalks" til å jobbe med samme "Commander"...

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Nå har en bil levert seg selv fra fabrikken til kunden for første gang i verden. (Eller det er sikkert ai generert 😛)

Endret av bzzlink
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (5 timer siden):

Nå har en bil levert seg selv fra fabrikken til kunden for første gang i verden. (Eller det er sikkert ai generert 😛)

Og uten sikkerhet sjåfør? Ryktes iallefall men har ikke sett videoen enda, stuck på leos :p

IE: tesla er allerede på nivå med resten der..

Edit: I følge sjefen sjøl(som en skal ta med en klype salt såklart...) er det første highway selvkjørende bil uten remote støtte også... Stor win om det stemmer. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Og uten sikkerhet sjåfør? Ryktes iallefall men har ikke sett videoen enda, stuck på leos :p

IE: tesla er allerede på nivå med resten der..

Edit: I følge sjefen sjøl(som en skal ta med en klype salt såklart...) er det første highway selvkjørende bil uten remote støtte også... Stor win om det stemmer. 

Skrevet

Da har jeg fått hentet min. Alt står til forventningene egentlig. Nydelig bil. Veldig gla for at jeg ikke kjøpte med AP siden den navigerer som en fyllik akkurat som min 2016 gjorde :) Hengerfeste var ikke på min heller så dere som henter ut bør sjekke dette. 

• Liker 1
Skrevet
oophus skrev (32 minutter siden):

Du tar en stråmann. Les det jeg har sagt på nytt og prøv igjen. 

Nå har jeg lest posten din om igjen.

Og jeg kan ikke se noe annet enn det jeg da svarte deg, at du ikke vil tillate noen ulykker i utviklingen av FSD, er korrekt.
Du sier jo faktisk blankt NEI! Eller hva?
Det ser også ut som du mener at alle andre gjør det riktigere enn Tesla og Elon Musk. Men det giddet jeg ikke kommentere når jeg siterte deg.

Jeg kan ikke med min beste vilje heller skjønne hvordan du kan mene at jeg "tar en stråmann"...
Tvert i mot så er det jo du som tar en stråmann når du tillegger meg en mening jeg ikke har, og benytter den konstruerte meningen i din videre argumentasjon.

For ordens skyld så ser du posten din der du siterte meg, og som jeg igjen siterte, under:

image.thumb.png.d0800f9eb9a7a01926e759aee079da4c.png

• Hjerte 1
Skrevet
ozone skrev (1 time siden):

Tvert i mot så er det jo du som tar en stråmann når du tillegger meg en mening jeg ikke har, og benytter den konstruerte meningen i din videre argumentasjon.

Har du feks lest SAE J3016 og J3018 som altså inkluderer retningslinjer mot regelverk? Itillegg så kan du lese linken fra NHTSA fra tidligere. Uhell vil skje, men man trenger ikke være avhengig av dem for å lære opp sitt system... 

Skrevet

Skal få montert en ny lader til Yen. Er det like greit å gå for tesla lader for å få knapp på kontakten så en slipper å fikle med app/bakre dørhåndtakak for å løse ut? 

Er det noen som har anbefaling til matter med god passform? Ser temu har, men med dårlige tilbakemeldinger på lukt og passform. Begood har også en del. Tesla hadde ikke når jeg var innom, men kan selvsagt bestille derfra også. 

Skrevet
minim skrev (31 minutter siden):

Skal få montert en ny lader til Yen. Er det like greit å gå for tesla lader for å få knapp på kontakten så en slipper å fikle med app/bakre dørhåndtakak for å løse ut? 

Er det noen som har anbefaling til matter med god passform? Ser temu har, men med dårlige tilbakemeldinger på lukt og passform. Begood har også en del. Tesla hadde ikke når jeg var innom, men kan selvsagt bestille derfra også. 

Det er jo veldig praktisk, men nå kan en jo løse ut med bakre dør også.

Begood selger det som kommer fra ali/temu. Bestill direkte å spar mye penger. Jeg bestilte fra ali, tar litt tid men funker bra. 1500 for hele bilen 

Skrevet
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Det er jo veldig praktisk, men nå kan en jo løse ut med bakre dør også.

Begood selger det som kommer fra ali/temu. Bestill direkte å spar mye penger. Jeg bestilte fra ali, tar litt tid men funker bra. 1500 for hele bilen 

Du har ikke lenke til der du bestilte fra på ali vel? Kan like godt gjøre det, men føler det er bingo på passform/lukt om jeg velger feil. Var det gummi eller hardplast? 

Skrevet
oldboy skrev (1 time siden):

Årets kupp?

Jepp, helt til det ikke er det lengre. Har vurdert det selv. Enkle biler som er relativt enkle å skru på. God dokumentasjon og litte korrosjonsproblemer. Men så var det de batteriproblemene da, samt at Tesla støvsuger markedet for brukte batterier.

Skrevet
On 6/28/2025 at 10:23 AM, bzzlink said:

Nå har en bil levert seg selv fra fabrikken til kunden for første gang i verden.

"Vehicle operating Robotaxi software. Equipped with FSD (Supervised) upon delivery" - står det helt i starten av videoen.

Må bilen laste ned (OTA) FSD (Supervised) før kunden kan ta den i bruk?
Eller er det så viselig innrettet at det er nok med en reboot?

Og - hvis det er OK å slippe disse bilene løs alene på denne måten, hvorfor må Robotaxiene ha med en sikkerhetssjåfør? Er det bare for å berolige passasjerene?

• Liker 1
Skrevet

Denne Teslaen var ikke alene, men det vites ikke om det var bilen eller føreren som kjørte inn i autovernet:
https://www.eikerbladet.no/krasjet-i-autovernet-og-havnet-utenfor-veien-ukjent-arsak/s/5-57-2645593

Det kan ha vært denne biten av autovernet som fikk besøk: (Dette er etter krysset, i vestgående retning. Det er to kjørefelt her, ett i hver retning. Det er en påkjøringsrampe vi ser til høyre, og en avkjøringsrampe skimtes til venstre.)

image.png.82037ab8b16770fe1e7431c514daaed1.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...