Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Complexity skrev (3 minutter siden):

Er da NMC batteri i Model Y også.

Tesla sine biler med LFP batteri annbefales forøvrig å lades til 100% ukentlig for å nulstille BMS. Dette viser ser i praksis å ikke være så lurt det heller da det er stor degradering på dem..

Tesla har vel ikke lagt igjen en stor buffer på topp og bunn, slik som de fleste andre elbil-produsenter har gjort. Derfor har det vært mer opp til brukerne å styre dette, med da mulighet for å faktisk ta ut 100 %!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Complexity skrev (5 minutter siden):

Tesla sine biler med LFP batteri annbefales forøvrig å lades til 100% ukentlig for å nulstille BMS. Dette viser ser i praksis å ikke være så lurt det heller da det er stor degradering på dem..

Vi kan vel enes om å følge våre respektive produsenters brukermanualer sine instruksjoner vedrørende AC/DC lading uten å stille spørsmålstegn å mene ting er pussig eller ?
Så får Bjerknez gjøre som han vil med sin bil.

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
Skrevet

Det er vel bare for å pirre rekkeviddeangsten at man legger inn sånne ladegrenser? "Nei, du må ikke lade batteriet fullt mere enn fire ganger i året"

Skrevet (endret)
3 minutes ago, Snowleopard said:

Tesla har vel ikke lagt igjen en stor buffer på topp og bunn, slik som de fleste andre elbil-produsenter har gjort. Deror har det vært mer opp til brukerne å styre dette, med da mulight for å faktisk ta ut 100 %!

Korrekt. Ingen buffer i topp bare i bunnen. Får 4.2V per celle ved fullading.

Men ikke noe spesifikt Tesla fenomen det da. Polestar har heller ikke noe buffer i topp og har intrykk av at BMW heller ikke har det på f.eks I4?
Er ganske enkelt å se ved hurtiglading. Hvor stor effekt man har når man er på 99% f.eks. Har man enda 20+kW inn på batteriet så er det mere å gå på man ikke får brukt.

Endret av Complexity
Skrevet

Tenker det svarer seg å forholde seg til det leverandøren anbefaler jeg. Og som sagt så gir moderne biler beskjed om du gjør noe feil ;) 

Slik er det på arbeid for meg også, en kan justere på ladenivå for robotene men det kommer med dokumentasjon som påpeker at det kan ha negative effekter på batteri og da gitt at garanti kan påvirkes og alt logføres.

På samme måte som jeg antar at moderne biler også logfører slikt i tilfelle tvister.

For min del er 100% unødvendig stort sett uansett. Å ha den rundt 50% hver morgen fungerer helt fint til min kjøring og om det er endring på den i nær fremtid justerer jeg bare til ønsket.

Når jeg drar på langtur fyrer jeg stort sett 100% for å ha mest mulig fleksibilitet i første etappe. 

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (3 minutter siden):

Dette går vel igjen i bortimot alle elbiler. Ikke stå lenge med fulladet batteri.

Ja, å det er jeg enig i. 

Men så lenge jeg bruker bilen hver dag og kjører rundt 5-10 mil så lader jeg den til 100% dagen før eller over natten. Hvis ikke så lader jeg den ikke. 

Skrevet
frohmage skrev (Akkurat nå):

Det er vel bare for å pirre rekkeviddeangsten at man legger inn sånne ladegrenser? "Nei, du må ikke lade batteriet fullt mere enn fire ganger i året"

Med elbil med god rekkevidde, er det ingen grunn for å ha rekkeviddeangst. Selv om en normalt sett ligger mellom 80 og 10 %...

Er det i tillegg rask hurtig/lynlading, trenger man ikke lange stoppen for å komme godt lengre igjen!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Jeg har LFP, og kan fortelle at BMS'en og GuessOmeteret tar feil "rette veien" når man ikke har ladet til 100% på veldig lenge:
For den dagen jeg skulle på langtur etter flere måneder med lading til 50%, så fulgte jeg nøye med på ladingen!
Og når den kom til 95% så saknet den ned slik den egentlig pleier å gjøre på 99%!
Og så plutselig gikk den fra 95% til 100% og ladingen stoppet!

Ergo så var batteriet kommet 5% ut av kalibrering. Men bilen trodde at den hadde mindre energi igjen enn den faktisk hadde!
Og det er jo myyye bedre enn det motsatte, der bilen da hadde vist 5%, men egentlig hadde null...

• Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, ozone said:

Jeg har LFP, og kan fortelle at BMS'en og GuessOmeteret tar feil "rette veien" når man ikke har ladet til 100% på veldig lenge:
For den dagen jeg skulle på langtur etter flere måneder med lading til 50%, så fulgte jeg nøye med på ladingen!
Og når den kom til 95% så saknet den ned slik den egentlig pleier å gjøre på 99%!
Og så plutselig gikk den fra 95% til 100% og ladingen stoppet!

Ergo så var batteriet kommet 5% ut av kalibrering. Men bilen trodde at den hadde mindre energi igjen enn den faktisk hadde!
Og det er jo myyye bedre enn det motsatte, der bilen da hadde vist 5%, men egentlig hadde null...

Virker som de har lagt inn sikkerhetsmargin riktig vei ja, og det er jo bra.
LFP batterier med omtrent konstant spenning er vanskelig å holde i sjakk..

Husker Bjørn Nyland kjørte Model Y (med NMC batteri vel å merke) til -5% før den valgte å stoppe. Fleste andre biler stopper på 0% og noen før det også.. 
Også kjekt å slippe "turtle mode" på Tesla som de fleste andre har.

Model Y klarer 0-100km\t på under 5 sekunder med 1% strøm igjen.

(video for de som vil se. 1% launch på slutten)

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
3 minutes ago, Syar-2003 said:

NMC brukes i long range og performance modellene av 3 og Y. I standard range modellene brukes LFP.

Korrekt, men det gjelder bare de siste årene. Standard Range brukte NMC de også tidligere.
Da veide de rundt 200 kilo mindre.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Når det gjelder lading til 100%, så er det først og fremst ikke ladingen som forårsaker degradering, det er lagring ved 100% over tid, og da spesielt ved høy temperatur. Sånt sett er vi heldigvis i hovedsak skånet for problemstillingen her i Norge. Vi har i hovedsak ikke temperaturene som er veldig ødeleggende.

Altså lad til 100% når man føler for det, og det er ikke noe stress om man har 100% som fast ladenivå på ferieturer e.l, og bilen da blir stående med 100% i noen dager her og der. Det er hverdagsladingen som betyr noe.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (8 minutter siden):

Korrekt, men det gjelder bare de siste årene. Standard Range brukte NMC de også tidligere.
Da veide de rundt 200 kilo mindre.

Ok, glemte i farten at du har "veteranbil" 🫣

Skrevet
4 minutes ago, Syar-2003 said:

Ok, glemte i farten at du har "veteranbil" 🫣

Haha ja. Men har uansett en Long Range så samme type 2170 NMC celler som nyere bare lavere kapasitet.

Også velger bilen selv om den vil ta lading eller ikke om den er tilkoblet veggen. Slipper å koble den fra "grunnet sikkerhet" om jeg drar bort noen dager.

• Liker 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Når det gjelder lading til 100%, så er det først og fremst ikke ladingen som forårsaker degradering, det er lagring ved 100% over tid, og da spesielt ved høy temperatur. Sånt sett er vi heldigvis i hovedsak skånet for problemstillingen her i Norge. Vi har i hovedsak ikke temperaturene som er veldig ødeleggende.

Altså lad til 100% når man føler for det, og det er ikke noe stress om man har 100% som fast ladenivå på ferieturer e.l, og bilen da blir stående med 100% i noen dager her og der. Det er hverdagsladingen som betyr noe.

Det er aldri noe poeng for meg i hverdagen å starte med 100% soc. 
Så bilen (og i appen) er satt til å stoppe på 80%

Når dette i tillegg er i overensstemmelse med produsentens anbefaling for å maksimere batteriets levetid hvorfor skal jeg fravike det ?

Lader ikke til høyere soc på lynlader heller da å vente den lange tiden på de siste 20% er bortkastet tid.
Da tar jeg heller en ekstra stopp på ti minutter  senere ved lavere soc for å få fylt på de (i mitt tilfelle) ~16kWt og fremdeles spare tid. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (18 minutter siden):

Haha ja. Men har uansett en Long Range så samme type 2170 NMC celler som nyere bare lavere kapasitet.

Også velger bilen selv om den vil ta lading eller ikke om den er tilkoblet veggen. Slipper å koble den fra "grunnet sikkerhet" om jeg drar bort noen dager.

Tror du må lese litt nøyere. 
Overskrift:
LANGE STILLSTANDSTIDER
Ta hensyn til folgende hvis kjoretoyet parkeres for mer enn tre måneder.
Kontroller ladeniväet minst én gang i lopet av
6 måneder.
Så sier veiledningen at du ikke skal parkere lengre en 14 dager uten at hovedbatteriet er ladet opp.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutes ago, Syar-2003 said:

Tror du må lese litt nøyere. 
Overskrift:
LANGE STILLSTANDSTIDER
Ta hensyn til folgende hvis kjoretoyet parkeres for mer enn tre måneder.
Kontroller ladeniväet minst én gang i lopet av
6 måneder.
Så sier veiledningen at du ikke skal parkere lengre en 14 dager uten at hovedbatteriet er ladet opp.

Ja det står du skal lade den til 50% også sjekke ved gjevne mellomrom og ikke ha ladekabelen tilkoblet.

Er dette jeg stusser på. Hvorfor kan ikke kabelen være tilkoblet så man slipper å sjekke og bilen kan lade ved behov? Setter man ladegrensen til f.eks 50% burde den jo ha det flott og fikse selv. Da kan man bruke app så mye man ønsker også.

Så kan man bare justerere opp fra appen når man skal bruke bilen igjen istedenfor å måtte fyisk koble den til først.

Vet ikke med deg som bor i blokk med kansje felles lader eller ladeboks som må aktiveres manuelt, men for oss med tilgjengelig strøm hele tiden høres det iallefall litt snodig ut å måtte koble den fra.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet

Weight matters.

Det er ikke helt sånn at vekt kan kamufleres når man skal svinge unna en elg eller en unge. 

Noen biler krasjer da i elgen eller i motgående trafikk, andre gjør det ikke.

Skrevet (endret)
Complexity skrev (22 minutter siden):

Ja det står du skal lade den til 50% også sjekke ved gjevne mellomrom og ikke ha ladekabelen tilkoblet.

Er dette jeg stusser på. Hvorfor kan ikke kabelen være tilkoblet så man slipper å sjekke og bilen kan lade ved behov? Setter man ladegrensen til f.eks 50% burde den jo ha det flott og fikse selv.

Så kan man bare justerere opp fra appen når man skal bruke bilen igjen istedenfor å måtte fyisk koble den til først.

Vet ikke med deg som bor i blokk med kansje felles lader eller ladeboks som må aktiveres manuelt, men for oss med tilgjengelig strøm hele tiden høres det iallefall litt snodig ut å måtte koble den fra.

Du oppkonstruerer et problem som er ikke eksisterende. Det er snakk om lange stillstander på en to tre måneder eller mer hvor man anbefaler ikke å ha lader tilkoplet. Og gjør man som beskrevet trenger hverken hovedbatteriet eller 12v batteriet å lades. 

Forresten så bor jeg ikke i blokk men i rekkebolig. Men har p-plass i en fellesgarasje under en lavblokk med egen charge365 ladeboks og et lade abonnement (der er ikke konstant strøm) . Fungerer akkurat som en offentlig ladestasjon der jeg må starte ladingen med min egen brikke eller dems lade-app.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...