Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

uname -i skrev (9 minutter siden):

Nye kostkuttet blir vel elektriske vindusheiser og du kan si.

"Har du så svake armer at du ikke klarer å sveive ruta opp og ned?"

Eller manuelle seter og ingen sentrallås. Mye som er veldig fint å ha som man kunne kjørt uten. Inkludert parkeringssensorer. Der så sykt rart at de sluttet med ultralyd-sensorene. Spesielt før et bedre alternativ var klart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, Markiii said:

Min Model Y kan fortsatt ikke kjøre med avstand 1 til bilen foran. Fortsatt begrenset til avstand 2 siden de skrudde av radaren. Som er for langt, og i kø legger folk seg inn foran meg fordi avstanden er så stor, og dermed havner jeg bare lenger og lenger bak med mindre jeg selv tvinger bilen nærmere med wattpedalen, og mye av poenget med AP blir borte.

Ikke klarer den å lese mange fartsskilt heller, og setter ikke ned farten før bilen har kjørt forbi skiltet i de tilfellene der det fungerer. Så der blir det fort bot!

Det har vært slik veldig lenge nå, så hvis man venter på noe fra Tesla så må man tydeligvis regne med å vente i evigheter.

TM3LR med HW3 her.

Er også forbannet over en del effekter, men er ganske sikkert på at det skyldes en eller annen database på nettet som Tesla bruker og som har mye feilaktig informasjon.

  1. ved busstoppestedene ved VGS på Nesodden viser skilting 60 km/h gjennomgående, men bilen bremser ned til 40 og går opp til 60 igjen - hver eneste gang. Det kan tenkes at det er nyttig ved et stoppested ved en skole, men da mangler det skilter. Ved Skoklefald kirke noe liknende nord for rundkjøringen: ned til 30 ved et stoppested uten skilt, etter stoppested skilt til 40, så rundkjøringen.
  2. et sted på E18 mellom Ski og Askim (sånn omtrent) finnes en strekning redusert fra 80 til 70. En fotoboks finnes på denne strekningen. Bilen går ned til 70 hvor den skal og ca 50 m foran fotoboksen øker den igjen til 80 😱, begrensningsoppheving følger først senere. Kunne være fristende å tro at en bilhater er på ferde.
  3. en del hastighetsendringer er bare forskjøvet. For eksempel fra Nesodden og til E6 mot Sverige er ifølge skilt hastighet 60 opphevet et sted ved Bekkevold. Bilen reagerer ikke, men 100 m videre er det kommunegrense og presis der oppfatter bilen at det blir 80.
  4. E6 fra Sverige fra Sandesundbro (tror jeg den het) til Råde og omvendt er det nedsatt fra fra 110 til 100. Skilt ved Råde står et sted, bilen fikk i lang tid beskjed først ca 1 km senere. Nylig ble det plutselig mye bedre eller helt riktig at det var overenstemmelse mellom den mistenkte databasen og skiltet. Tipper noen har gjort noe med den.

Noen som vet hvilken database det kan være? Tror ikke det er https://vegkart.atlas.vegvesen.no/

Og selv om databasen er søppel, bør noen (les Tesla) prøve å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (56 minutter siden):

Nye kostkuttet blir vel elektriske vindusheiser og du kan si.

"Har du så svake armer at du ikke klarer å sveive ruta opp og ned?"

Det er ikke kost kutt. Det er for å oppnå 100% produsert av Tesla. Det er de helt åpne om at målet er. Så da må de enten lage USS selv, eller fjerne og bruke kamera med egen software. De fleste Bosch made etc ting kommer til å forsvinne etterhvert. Iallefall om Tesla skal gjennomføre planen sin. Kilde er en av de mange shareholder calls.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det er ikke kost kutt. Det er for å oppnå 100% produsert av Tesla. Det er de helt åpne om at målet er. Så da må de enten lage USS selv, eller fjerne og bruke kamera med egen software. De fleste Bosch made etc ting kommer til å forsvinne etterhvert. Iallefall om Tesla skal gjennomføre planen sin. Kilde er en av de mange shareholder calls.

Men det å kutte det ut før en oppgradering er på plass må vel være kost-relatert? For de lar det jo gå utover kundene negativt i mellomtiden. Jeg ser ingen grunn til å gjøre det så tidlig foruten om kost.

Lenke til kommentar
trikola skrev (8 minutter siden):

TM3LR med HW3 her.

Er også forbannet over en del effekter, men er ganske sikkert på at det skyldes en eller annen database på nettet som Tesla bruker og som har mye feilaktig informasjon.

  1. ved busstoppestedene ved VGS på Nesodden viser skilting 60 km/h gjennomgående, men bilen bremser ned til 40 og går opp til 60 igjen - hver eneste gang. Det kan tenkes at det er nyttig ved et stoppested ved en skole, men da mangler det skilter. Ved Skoklefald kirke noe liknende nord for rundkjøringen: ned til 30 ved et stoppested uten skilt, etter stoppested skilt til 40, så rundkjøringen.
  2. et sted på E18 mellom Ski og Askim (sånn omtrent) finnes en strekning redusert fra 80 til 70. En fotoboks finnes på denne strekningen. Bilen går ned til 70 hvor den skal og ca 50 m foran fotoboksen øker den igjen til 80 😱, begrensningsoppheving følger først senere. Kunne være fristende å tro at en bilhater er på ferde.
  3. en del hastighetsendringer er bare forskjøvet. For eksempel fra Nesodden og til E6 mot Sverige er ifølge skilt hastighet 60 opphevet et sted ved Bekkevold. Bilen reagerer ikke, men 100 m videre er det kommunegrense og presis der oppfatter bilen at det blir 80.
  4. E6 fra Sverige fra Sandesundbro (tror jeg den het) til Råde og omvendt er det nedsatt fra fra 110 til 100. Skilt ved Råde står et sted, bilen fikk i lang tid beskjed først ca 1 km senere. Nylig ble det plutselig mye bedre eller helt riktig at det var overenstemmelse mellom den mistenkte databasen og skiltet. Tipper noen har gjort noe med den.

Noen som vet hvilken database det kan være? Tror ikke det er https://vegkart.atlas.vegvesen.no/

Og selv om databasen er søppel, bør noen (les Tesla) prøve å gjøre noe med det.

Tesla bruker vell Google for slik data. Men så har en gjerne overlapping som i en tunell med vei over etc. De må helt klart bli bedre her. Skulle gjerne hatt ett flagg for å bare bruke kamera deteksjon.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (Akkurat nå):

Men det å kutte det ut før en oppgradering er på plass må vel være kost-relatert? For de lar det jo gå utover kundene negativt i mellomtiden. Jeg ser ingen grunn til å gjøre det så tidlig foruten om kost.

Jeg tror heller det gjøres pga mangel på utstyr. Altså får de ikke inn nok. Så da må de enten utsette levering av biler eller levere uten. Jeg mener på ingen måte at det er smart å fjerne før det er klart, men jeg forstår hvorfor de gjør det. Som med mye her i verden havner det om å nå markedsforventning etc. Var jo en periode de leverte biler uten usb porter feks. Helt cowboy

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Jeg tror heller det gjøres pga mangel på utstyr. Altså får de ikke inn nok. Så da må de enten utsette levering av biler eller levere uten. Jeg mener på ingen måte at det er smart å fjerne før det er klart, men jeg forstår hvorfor de gjør det. Som med mye her i verden havner det om å nå markedsforventning etc. Var jo en periode de leverte biler uten usb porter feks. Helt cowboy

Ja det er godt mulig. Spørsmålet blir vel om de ikke ville betale mer pga. høy etterspørsel/få deler tilgjengelig, eller om de ikke kunne få tak i delene selv om de hadde betalt mer. Det er vel kun Tesla som vet nøyaktig hva som foregikk der. Jeg mistenker at de fleste hadde heller betalt litt ekstra for sensorer hvis de hadde valget.

Biler uten USB-porter er vilt ja 😅. Noen ganger er det morsomt at Tesla jobber så fort, andre ganger ikke så gøy.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Salvesen. said:

Tesla bruker vell Google for slik data. Men så har en gjerne overlapping som i en tunell med vei over etc. De må helt klart bli bedre her. Skulle gjerne hatt ett flagg for å bare bruke kamera deteksjon.

Jeg har også lest om ulike teorier. Men fotobokssaken (nr 2), og åpenbare plutselige rettelser gjør at jeg tviler på denne forklaringen.

En annen sak som ikke har noe med hastigheten å gjøre er en helt sinnssyk navigering i Frogn kommune ved et nytt industrifelt (nytt kart!).

Har jo ikke skjermdump fra bilen, så derfor rekonstruerer jeg selv.

image.png.fbc440ef24208e309942a23c97d9ae38.png

Jeg ser nå at Tesla har nyere data enn de som vises på vanlig google maps på min PC.

Bruker jeg SVVs database linket til over så ser samme sted slik ut:

image.png.5b1209cd47a5dce88fb3762f41f57a96.png

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

Ja det er godt mulig. Spørsmålet blir vel om de ikke ville betale mer pga. høy etterspørsel/få deler tilgjengelig, eller om de ikke kunne få tak i delene selv om de hadde betalt mer. Det er vel kun Tesla som vet nøyaktig hva som foregikk der. Jeg mistenker at de fleste hadde heller betalt litt ekstra for sensorer hvis de hadde valget.

Biler uten USB-porter er vilt ja 😅. Noen ganger er det morsomt at Tesla jobber så fort, andre ganger ikke så gøy.

Logistikken har jo hatt sine nedturer siden covid. Opplevd mye av det på jobb selv, hvor det er vanskelig å få fatt på diverse ting selv om en betaler overpris. Er en heldig kommer en over ett lite parti til blodpris. Men det hjelper lite når en leverer i de mengdene.

Ja de gjør absolutt langt i fra alt bra i mine øyne😅 men havner stadig på nye kjøp likevel. Dog aldri opplevd slike ting heldigvis. Da hadde jeg blitt forbanna:p kanskje det eneste er yoke rattet. Hadde ikke noe valg når jeg kjøpte og nå kan en velge.

Lenke til kommentar
trikola skrev (7 minutter siden):

Jeg har også lest om ulike teorier. Men fotobokssaken (nr 2), og åpenbare plutselige rettelser gjør at jeg tviler på denne forklaringen.

En annen sak som ikke har noe med hastigheten å gjøre er en helt sinnssyk navigering i Frogn kommune ved et nytt industrifelt (nytt kart!).

Har jo ikke skjermdump fra bilen, så derfor rekonstruerer jeg selv.

image.png.fbc440ef24208e309942a23c97d9ae38.png

Jeg ser nå at Tesla har nyere data enn de som vises på vanlig google maps på min PC.

Bruker jeg SVVs database linket til over så ser samme sted slik ut:

image.png.5b1209cd47a5dce88fb3762f41f57a96.png

Jeg vet iallefall om en plass i mitt område der farten reduseres over en undergang. Der er farten redusert men jeg som kjører på oversiden skal egentlig ha 70. 

Det er heldigvis få plasser i mitt område og jeg kjenner til de nå, så holder bare foten lett på gassen. 

 

Vet ikke hvordan id serien er nå, men da id3 kom og jeg prøvde den var det likt. Eller mye verre, men samme symptom. Men de bruker data fra en annen plass så mulig det er bedre nå.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 timer siden):

Kan hende HW4 kan bli litt bedre på akkurat det, og det gjør det enda vanskeligere og vurdere om jeg skal kjøpe nå eller om jeg skal vente. FOMO er noe drit

Har du bruk for bil så kjøp bil. Kan du vente så kan du vente. Prisen veit ein aldri med i desse dagar. Den kan ha gått opp eller ned den dagen du kjøper. Ventar du på HW4 så blir kanskje Highland/Juniper (facelift) neste milepæl, så då må du vente endå lengre. 😄 I mellomtida dukkar det opp nye modellar frå andre produsentar òg. Det er som PC-kjøp.

Betre oppløysing på kamera skulle eg gjerne hatt (som HW4-modellane har), men eg må (vil) ha bil no, så då blir det HW3.

Akkurat Tesla er gode på å oppdatere alle modellar og halde dei relevante, så ein kan håpe at dei i framtida får orden på både Vision og fantombremsing på meir enn siste utgåve av bilane.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Zeph MY har vel HW4 i USA, så litt rart de ikke går for dette fra Berlin/Shanghai også. Men ja, har et alvorlig tilfelle av FOMO og lite beslutsomhet. Men skal vedde på at om jeg hadde eid den 19mod Model 3 jeg hadde, så hadde jeg sikkert vært like fornøyd med den i dag (hvis ikke Atom lagger noe helt forferdelig da) :p

Lenke til kommentar

Det kjem HW4 frå dei andre òg etter kvart. Nokre rykter seier slutt av Q3, men fasiten får du den dagen det rullar ut HW4 i Europa.

Det har vore fleire trådar på Reddit der brukarar som har tilgang til system som kan sjekke HW, sjekkar etter kvart som folk spør. Dei slutta med USA-sjekkar fordi det på eit tidspunkt kun var HW4 og du kunne sjå ut frå serienummer at bilen mest sannsynleg har HW4.

Siste tråden er for Shanghai/Berlin-bilar: 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Tesla bruker vell Google for slik data. Men så har en gjerne overlapping som i en tunell med vei over etc. De må helt klart bli bedre her. Skulle gjerne hatt ett flagg for å bare bruke kamera deteksjon.

Mener å ha lest at de kun bruker Google for visuell navigasjon, mens fartsgrenser og lignende er fra en annen gratis tjeneste.

Google skulle vel ha penger for det og Tesla betaler jo ikke for sånt.

Men de er helt feil ja. Når den leser skilt er det jo greit men overstyres av kartdata som er helt feil. Litt utenfor Tromsø så er det vel en mil eller så hvor bilen tror det er 30 sone i 80 sona..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 timer siden):

Kjører du mye motorvei ala E18/E6? Hadde noen steder som bilen bestandig trigget på, med min gamle TM3 :) 

Har hørt om disse som bremser fordi fartsgrenser er gamle, eller at bilen tror den ikke er på motorveien.

Men kjørt en del E18 krsand oslo, stockholm og E6 og e20 i sverige. Svært lite. 

Steder eg hadde problemer med dette når eg møtte større kjøretøy hjemme lokalt er et ikke problem lengre. Så det har hatt effekt.

Men tviler på det hjelper på disse bremsingene som ikke trigges av et fysisk kjøretøy. For min del var de når man akkurat var ved siden av en lastebil i innersving og bilen måker inn bremsene de aller verste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...