Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Zeph skrev (34 minutter siden):

Meiner du FSD blir programmert til å ta livet av folk?

Jepp, det er jo det som er den moralske og etiske forskjellen på et selvkjøringssystem og et passivst system som autopilot, ESP eller filvarsel. Et selvkjøringssystem kan bli satt i situasjoner der det må velge mellom flere scenarier, feks der en motgående bil kommer over i feil kjørefelt. skal den kjøre i sjøen og ta livet av føreren, skal den fortsette frem og risikere livet til en familie i motkommende kjøretøy, eller skal den kjøre på et syklende barn i motsatt kjørefelt. Akkurat dette har jo vært en del av debatten rundt selvkjøring siden Musk gikk i kortbukser, så kan ikke helt se hvordan dette plutselig blir en debatt. En av konklusjonene har også vært at et intelligent system vil aldri tillates å gjøre samme feil som det mennesker gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (39 minutter siden):

Blir mer og mer episk dette altså😂

Hvis du synes dette er episk, så blir jeg mildt sagt sjokkert. Du påstår at du jobber med software, og påstår at Tesla er fritidsinteressen din, men alt dette har gått deg hus forbi? Dette er jo problemstillinger som tas om i grunnleggende programmeringsfag på både videregående og bachelorstudiet, og har vært gjort det iallefall siden 80-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (38 minutter siden):

Syns elon kunne hatt en bedre plan for å eliminere folk som er i veien.... 

Kanskje snart på tide å melde seg ut av tråden og inn i konspirasjons tråder her. For har man ikke røykt tunge stoffer så er det tegn som tyder på uopprettelig skade dessverre.... 

Evt er en bilinteressert og gidder å følge litt med hva som skjer både i faget og i samfunnet forøvrig. Du burde absolutt prøve det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får vi dødelige som ikke har betalt blodpris for FSD/EAP også nytte av disse v11, v12 osv? Autopilot er bra i noen tilfeller, og i noen tilfeller helt latterlig. På motorvei der man skulle tro den gjør en god jobb så insisterer den jo å ligge i midten av påkjørsler som kommer fra høyre. Så når den hvite stiplete linja slutter så tror den jo veien bli dobbelt så bred og legger seg fint inn til høyre. Det er ufattelig irriterende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (12 minutter siden):

Ja eg følger jo ikke med og har ingen interesse av dette, automasjonsingeniør som eg er.....

Og ja, vi vet alle om de etiske problemstillingene. Hadde nok ikke kortbukse når den startet, så gammel er eg ikke. Men fy så kjedelig det er slik du holder på i denne tråden.

Ok, så konklusjonen din blir at jeg hadde rett likevel, men at det er kjedelig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (48 minutter siden):

Hvis du synes dette er episk, så blir jeg mildt sagt sjokkert. Du påstår at du jobber med software, og påstår at Tesla er fritidsinteressen din, men alt dette har gått deg hus forbi? Dette er jo problemstillinger som tas om i grunnleggende programmeringsfag på både videregående og bachelorstudiet, og har vært gjort det iallefall siden 80-tallet.

Blir stadig mer episk å se dere rante ja. Slutt å stalk meg og snakk om meg. Det er ubehagelige 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (45 minutter siden):

Ok, så konklusjonen din blir at jeg hadde rett likevel, men at det er kjedelig?

Hadde rett? Er det konkludert her altså? Det var kjapt gjort!

Det finnes mange spåmenn opp igjennom tidene. For min del hører eg mer på Nostradamus enn deg....

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Et selvkjøringssystem kan bli satt i situasjoner der det må velge mellom flere scenarier, feks der en motgående bil kommer over i feil kjørefelt. skal den kjøre i sjøen og ta livet av føreren, skal den fortsette frem og risikere livet til en familie i motkommende kjøretøy, eller skal den kjøre på et syklende barn i motsatt kjørefelt.

Dette er jo valg menneskene også må gjøre hele tiden! Skal vi slutte å kjøre bil vi også da?
Jeg synes du vrir dette til noe det ikke handler om; Trafikk er ikke et ordnet system der alt er forutsigbart. I vitenskapen ville man klassifisert trafikk som kaos. Men man prøver jo å lage orden i kaoset med trafikkregler og opplæring, men alle vet at uforutsigbare ting skjer. Mye fordi det ikke er ett individ eller én datamaskin som styrer alt, men et utall individ med varierende kompetanse, oppmerksomhet og motiver.
Derfor er trafikken KAOS. Det eneste vi mennesker og FSD'ene kan prøve på er å navigere oss helskinnet gjennom dette kaoset. Ulykker vil garantert skje, fordi vi ikke har kontroll på bilen og føreren som kommer mot oss.
Hvis vi tillater mennesker å takle dette, så burde vi iallefall tillate datamaskiner å gjøre det. De er tusen ganger raskere enn oss, og med riktig opplæring vil de bli bedre enn oss i trafikken. De som ikke forstår at dét bare er et spørsmål om tid, har ikke fulgt med i utviklingen av datamaskiner og software siden årtusenskiftet...

Endret av ozone
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (13 minutter siden):

Dette er jo valg menneskene også må gjøre hele tiden! Skal vi slutte å kjøre bil vi også da?
Jeg synes du vrir dette til noe det ikke handler om; Trafikk er ikke et ordnet system der alt er forutsigbart. I vitenskapen ville man klassifisert trafikk som kaos. Men man prøver jo å lage orden i kaoset med trafikkregler og opplæring, men alle vet at uforutsigbare ting skjer. Mye fordi det ikke er ett individ eller én datamaskin som styrer alt, men et utall individ med varierende kompetanse, oppmerksomhet og motiver.
Derfor er trafikken KAOS. Det eneste vi mennesker og FSD'ene kan prøve på er å navigere oss helskinnet gjennom dette kaoset. Ulykker vil garantert skje, fordi vi ikke har kontroll på bilen og føreren som kommer mot oss.
Hvis vi tillater mennesker å takle dette, så burde vi iallefall tillate datamaskiner å gjøre det. De er tusen ganger raskere enn oss, og med riktig opplæring vil de bli bedre enn oss i trafikken. De som ikke forstår at dét bare er et spørsmål om tid, har ikke fulgt med i utviklingen av datamaskiner og software siden årtusenskiftet...

Drop-microphone GIFs - Get the best GIF on GIPHY

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Hadde rett? Er det konkludert her altså? Det var kjapt gjort!

Det finnes mange spåmenn opp igjennom tidene. For min del hører eg mer på Nostradamus enn deg....

Først latterliggjør du meg for å poengtere de valgene en selvkjørende maskin må ta og når jeg poengterer at det ikke er mine meninger, men en allmen moralske diskusjon, så vet du plutselig alt om det. Da gir du meg både rett samtidig som du innrømmer at latterliggjøringen din var upassende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
ozone skrev (43 minutter siden):

Dette er jo valg menneskene også må gjøre hele tiden! Skal vi slutte å kjøre bil vi også da?
Jeg synes du vrir dette til noe det ikke handler om; Trafikk er ikke et ordnet system der alt er forutsigbart. I vitenskapen ville man klassifisert trafikk som kaos. Men man prøver jo å lage orden i kaoset med trafikkregler og opplæring, men alle vet at uforutsigbare ting skjer. Mye fordi det ikke er ett individ eller én datamaskin som styrer alt, men et utall individ med varierende kompetanse, oppmerksomhet og motiver.
Derfor er trafikken KAOS. Det eneste vi mennesker og FSD'ene kan prøve på er å navigere oss helskinnet gjennom dette kaoset. Ulykker vil garantert skje, fordi vi ikke har kontroll på bilen og føreren som kommer mot oss.

For det første, dette er ikke mine meninger, jeg bare påpeker den diskusjonen som er eldre enn datamaskinen, og som har blitt aktualisert med tanken om selvkjørende maskiner; Dilemmaene der maskinene må ta etiske valg, og hvem som er ansvarlige for de valgene. Når et menneske tar et slik valg, blir de hold til  ansvar, både moralsk, juridisk og sosialt, men hva gjør vi med maskiner? 

ozone skrev (43 minutter siden):

 De som ikke forstår at dét bare er et spørsmål om tid, har ikke fulgt med i utviklingen av datamaskiner og software siden årtusenskiftet...

Nå er ikke jeg noen softwareekspert, og skal innrømme at dette ikke er blandt de sidene ved kjøretøyutvikling som opptar meg mest, men jeg er medlem i organisasjonen som har definert rammene rundt selvkjøring, så jeg er ikke helt uopplyst. Jeg vet også nok om software og maskinlæring til å forstå at sammenligningen mellom menneske og maskin er håpløs, og at man ikke kan bruke de samme definisjonene. Selv en hjemmelaget datamaskin kan utføre beregningen hurtigere enn noe menneske, men på evnen til å tilegne seg kunnskap og bruke denne vil nok maskinene ikke ta oss igjen i vår levetid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 minutt siden):

Sukk. Et langt innlegg forsvant. Trykket på delete. Orker snart ikke mer.

Ødelegger hele tråden med dette evinnelige jaget etter å ha rett og heve seg over alle andre. Og ikke minst poengtere hvor dårlig alt ved en tesla er. I en kafetråd....

Har knapt nevnt Tesla i dag. Du har brukt dine innlegg til å antyde at jeg både er konspirasjonsteoretiker, rusmisbruker og psykisk ustabil. Du har ingen grunn til å kritisere noens debattform. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (37 minutter siden):

For det første, dette er ikke mine meninger, jeg bare påpeker den diskusjonen som er eldre enn datamaskinen, og som har blitt aktualisert med tanken om selvkjørende maskiner; Dilemmaene der maskinene må ta etiske valg, og hvem som er ansvarlige for de valgene. Når et menneske tar et slik valg, blir de hold til  ansvar, både moralsk, juridisk og sosialt, men hva gjør vi med maskiner? 

Jeg tror neppe vi får en full automasjon av kjøring før et komplett regelverk som gjør produsent/utvikler og ikke lengre eier ansvarlig for akkurat denne problemstillingen. Det kan til og med hende vi må ha på plass en helt ny infrastruktur før selvkjørende faktisk blir en hverdag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (13 minutter siden):

Jeg tror neppe vi får en full automasjon av kjøring før et komplett regelverk som gjør produsent/utvikler og ikke lengre eier ansvarlig for akkurat denne problemstillingen. Det kan til og med hende vi må ha på plass en helt ny infrastruktur før selvkjørende faktisk blir en hverdag. 

Mulig du har rett. For hver løsning vi får på selvkjøring dukker det opp hager av nye problemstillinger. Du har nok rett i at det er vanskelig å se for seg at det blir som i dag, med produsenten som juridisk ansvarlig. Kanskje vårt moralske kompass sakte men sikkert vil endre seg så mye over tid at vi til slutt gir faen og velger bekvemmlighet foran alt? Uansett er det nok lengre frem til reell nivå 4 og 5 enn det enkelte gir inntrykk av. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Har knapt nevnt Tesla i dag. Du har brukt dine innlegg til å antyde at jeg både er konspirasjonsteoretiker, rusmisbruker og psykisk ustabil. Du har ingen grunn til å kritisere noens debattform. 

Ja man gidder ikke. For det er samme gnaget hver gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...