Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Nimrad said:

Ladegrensen var på 100, den ladet til 100, men trakk ned til 97 gjennom natten. Når jeg da går inn i appen har jeg prøvd å dra opp og ned ladegrensen flere ganger uten at noe skjer.

Aaaaah, nå ser jeg en tenkelig grunn for denne oppførselen:

Da du ladet til 100% var det (batteri, været...) ganske varm. Så ble det en del kaldere og batteriet sank (tilsynelatende) til 97%.

Det finnes 2 ulike %-verdier for ladetilstasnden - SoC og raw-SoC heter de i Home Assistant sin Tesla-integration

image.png.4452f85b135d462c867a9069845bff7f.png

Her, i juli, kl 11 er de like. Om vinteren kan det bli noen prosent forskjell mellom kvelden ved ladestart etter en tur og morningen med nedkjølet batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (49 minutter siden):

Da du ladet til 100% var det (batteri, været...) ganske varm. Så ble det en del kaldere og batteriet sank (tilsynelatende) til 97%.

Tja, har du lest hvordan jeg ladet? Dette er saktelading fra typ 10% i timesvis i innendørs/isolert garasje. Utvendig temp har vært konstant hele tiden.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Nimrad said:

Tja, har du lest hvordan jeg ladet? Dette er saktelading fra typ 10% i timesvis i innendørs/isolert garasje. Utvendig temp har vært konstant hele tiden.

Nei, så langt tilbake i tråden sjekket jeg ikke eller jeg overså dette.

Men jeg gjør det regelmessig: har en egen funksjon i hjemmeautomatiseringen som jeg aktiverer med mobilen mot en NFC-brikke ved utgangen når jeg forbereder meg å drar bort med bilen. Denne slår på A/C og ladingen i bilen (og gjør noe småtteri i huset) og når jeg ankommer garasjen (lukket, men biloppstillingsdelen er ikke isolert) noen minutter senere er begge i gang. (Hjelper jo lite med få minutters lading men det er prinsippet som gjelder).

Jeg lader ALDRI til 100 %.

  • Normalt 80...85 %.
  • Om jeg skal langt neste dag: 95 %.
  • På toppen som beskrevet over, men det gir jo vanligvis ikke noe %-målbart resultat med 3 kW maks.

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Nimrad said:

En gang ja og en gang nei. Men hvorfor trekke fra batteri når den er tilkoblet strøm? Det er jo også umulig å «toppe opp» via appen så jeg kan kjøre avgårde med 100

Begge ganger har den stått i garasje, så det er ikke mye temperatursvingninger. 

Er på en lenger road trip så da lader jeg opp fullt over natta når mulig.

Tipper det er for å skåne batteriet som nevnt. Om batteriet kan gå litt ned fra 100% så hjelper det på helsen.

Model S med 85 batteriene (de som dør hele tiden) bruker ikke nettspenning om batteriet er 100% og man fyrer varmeapparatet. Drar kun fra batteriet sansynligvis av samme grunn. Kom med en oppdatering.

Og dette er selv om 100% ikke er 100% på dem og (4.1V max cellespenning) kom og etter en oppdatering. Sansynligvis for å dempe havariene litt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Zeph skrev (30 minutter siden):

Er det så stort problem med at batteriet er 100% nokre timar før ein tur av og til eller blir det overdramatisert?

Er nok en viss overdramatisering. Om den står fra kvelden før eller tidlig natt, har neppe veldig stor betydning. Det må nok flere timer, og ikke minst store temperaturendringer før det gjør spesielle utslag.

Men klart, har du 100% når utetemp er ned mot null, og temperaturen stiger til over 25 grader før du skal kjøre, så blir jo batteriene fort "overfulle". Ikke at vi opplever så store forskjeller på samme dag her vi bor, men i andre land kan faktisk nattemperatur og dagtemperatur ha så store forskjeller.

Det viktigste er som antydet at du unngår å stå flere dager med 100 %. Så lenge du skal kjøre samme eller neste dag, så gjør det nok ikke noe stor forskjell. Men kan du lade hjemme, så sørger man selvsagt for at bilen ikke blir full før man er nært avreisetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Er det så stort problem med at batteriet er 100% nokre timar før ein tur av og til eller blir det overdramatisert?

Snowleopard har vel svart godt, men nei. De fleste gjør det daglig på mobiltelefoner. For ikke å snakke om de stakkars laptopbatteriene som sitter med lader i seg konstant. Men 100% er jo hva produsenten definerer.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Nimrad said:

Snowleopard har vel svart godt, men nei. De fleste gjør det daglig på mobiltelefoner. For ikke å snakke om de stakkars laptopbatteriene som sitter med lader i seg konstant. Men 100% er jo hva produsenten definerer.

At laptopbatteriene er tilkoblet konstant betyr ikke at de lades uavbrudd. De batteriene som jeg har sett (og antageligvis alle som har mer enn 2-polig tilkobling) har innebygget en bimetalbryter som slår av ladestrømmen når batteriet blir for varmt.

Mobiler på sin side slås jo ikke av i det hele tatt og dermed er det alltid belastning på batteriet og dermed ofte ikke 100%

Lenke til kommentar
trikola skrev (50 minutter siden):

At laptopbatteriene er tilkoblet konstant betyr ikke at de lades uavbrudd. De batteriene som jeg har sett (og antageligvis alle som har mer enn 2-polig tilkobling) har innebygget en bimetalbryter som slår av ladestrømmen når batteriet blir for varmt.

Men i motsetning til mobiltelefon er de vel ofte konstant på 100%? Jeg har hvertfall et eget program som stopper min laptop på 80% blant annet.

Lenke til kommentar

Laptopper bruker å ha ladegrense men det er ofte avslått som standard så folk raserer batteriene sine meget fort ved å ha de plugget i hele tiden.

Mobiler har heldigvis kommet seg. Pixel og iPhone lades bare opp til 50% eller så og venter til rett før vekkerklokken skal av før batteriet lades til 100%. 

Og Samsung telefonen min har ladegrense på 85%, men det må man manuelt aktivere så de fleste ødelegger nok batteriet sitt der og. Asus og Sony har også ladegrense man kan aktivere for å skåne batteriet.

Når det gjelder elbiler så er det noen som sier de gir faen for de skal bare ha bilen noen år uansett så det blir neste eieres problem at batteriet er skadet. Litt synd men det betyr man må være litt obs på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Eg forstår ikkje kvifor ikkje alt av mobiltelefonar og andre smarte ting med batteri (Airpods) ikkje har eit val for å stoppe ladinga på ein sjølvvalgt prosent, td. 80%. Ein knapp for å aktivere det så kan du enkelt trykke på den om du vil ha 100%. Ev. med eit tilsvarande system som på enkelte elbilar at det automatisk går tilbake til 80% om du har aktivert 100% ei gang. Det er noko EU kunne pusha på, for det er ikkje mykje bra for kloden at det er så kort levetid på saker og ting. Ein telefon som blir treigare blir gjerne det fordi batteriet blir dårlegare og produsenten kjører ned ytinga på telefonen for at brukaren ikkje skal merke så stor forskjell på batterilevetida. Konsekvensen er at telefonen blir treigare og du blir endå meir interessert i å skifte den ut.

Det går kanskje mot insentivene til produsentane som vil selge mest mogleg, og ein telefon som varer nokre år lengre kan føre til mindre salg.

Om eg ladar telefonen til 100% (iPhone) så er det fordi eg gløymer å dra ut ladaren. Den blir stort sett brukt mellom 30-80%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Zeph said:

Eg forstår ikkje kvifor ikkje alt av mobiltelefonar og andre smarte ting med batteri (Airpods) ikkje har eit val for å stoppe ladinga på ein sjølvvalgt prosent, td. 80%. Ein knapp for å aktivere det så kan du enkelt trykke på den om du vil ha 100%. Ev. med eit tilsvarande system som på enkelte elbilar at det automatisk går tilbake til 80% om du har aktivert 100% ei gang. Det er noko EU kunne pusha på, for det er ikkje mykje bra for kloden at det er så kort levetid på saker og ting. Ein telefon som blir treigare blir gjerne det fordi batteriet blir dårlegare og produsenten kjører ned ytinga på telefonen for at brukaren ikkje skal merke så stor forskjell på batterilevetida. Konsekvensen er at telefonen blir treigare og du blir endå meir interessert i å skifte den ut.

Det går kanskje mot insentivene til produsentane som vil selge mest mogleg, og ein telefon som varer nokre år lengre kan føre til mindre salg.

Om eg ladar telefonen til 100% (iPhone) så er det fordi eg gløymer å dra ut ladaren. Den blir stort sett brukt mellom 30-80%.

Er vel litt fordi det ikke er ønskelig at produktene skal vare evig, for da tjener de jo ikke på at man kjøper nytt..

Nå er det vel nylig kommet krav om at alle telefoner må ha utskiftbart batteri som før i tiden så det blir vel enklere å bytte det iallefall.

Nissan Leaf hadde jo ladegrense på 80% før. De kalte det Long Life mode og annbefalte eierne å bruke det. Men det mentes at det da ble feil å reklamere med rekkevidden de da gjorde samtidig som de ble frarådet å lade batteriet til å klare den rekkevidden, så de fjernet Long Life Mode i 2015.

Mulig dette er grunnen til at Hyundai Ioniq og diverse biler ikke har mulighet til å stille ladegrense.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Er vel litt fordi det ikke er ønskelig at produktene skal vare evig, for da tjener de jo ikke på at man kjøper nytt..

Nå er det vel nylig kommet krav om at alle telefoner må ha utskiftbart batteri som før i tiden så det blir vel enklere å bytte det iallefall.

Nissan Leaf hadde jo ladegrense på 80% før. De kalte det Long Life mode og annbefalte eierne å bruke det. Men det mentes at det da ble feil å reklamere med rekkevidden de da gjorde samtidig som de ble frarådet å lade batteriet til å klare den rekkevidden, så de fjernet Long Life Mode i 2015.

Mulig dette er grunnen til at Hyundai Ioniq og diverse biler ikke har mulighet til å stille ladegrense.

Dette er fullt mulig å sette på både Kona og 38 kWh-versjonen, og vil tro det er fullt mulig og på 28 kWh-versjonen, da jeg ikke kan skjønne at de har så avvikende system fra hverandre:

image.png.0a13628d853fce424f5f45bc74b42f1d.png

Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

...at Hyundai Ioniq og diverse biler ikke har mulighet til å stille ladegrense.

De færreste av oss reiser på langtur som krever 100% oppladet batteri mer enn noen få ganger i året.
Og når ingeniørene som designer el-biler vet utmerket godt at batteriet er best tjent med å operere mellom 20 og 70%, og de samtidig vet at bilen har et overdimensjonert batteri der ikke en gang halve kapasiteten brukes i hverdagen, så vil jeg ansé det som en direkte designfeil å ikke ha noen form for ladegrense eller planlegging av lading.

Heldigvis var jeg informert nok når jeg kjøpte min første elbil, og gikk for Tesla som åpenbart tar slikt på alvor og ikke undervurderer kundene sine.
Tesla har klart det kunststykket å designe et bruker-interface som funker like godt på bestemor med null interesse eller kunnskap om batteriteknologi, og oss techno-kontroll-freaker😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (54 minutter siden):

Jamfør innlegg i elbilforum, så kommer dette nå med siste oppdatering som er på vei og rulles ut.

Link? Hvis det er det samme som jeg så, stemmer det ikke helt at man kun anbefales å lade opp til mellom 50 og 80%. Men det står en "guide" som sier at 50-80% er til daglig kjøring og 80-100% er til "reiser". Altså i praksis at grensen skal gå på 80, og ikke 90 som før.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Link? Hvis det er det samme som jeg så, stemmer det ikke helt at man kun anbefales å lade opp til mellom 50 og 80%. Men det står en "guide" som sier at 50-80% er til daglig kjøring og 80-100% er til "reiser". Altså i praksis at grensen skal gå på 80?

Innlegg #32 og #33 på denne tråden om 2023.26.1:

https://elbilforum.no/index.php?topic=64799.25

Edit: @kremt nevnte bare daglig lading, så ingen avvik fra det du selv skriver. Ingenting om at man "aldri" skal lade over dette, men som sagt at man til daglig stopper ved 80 % slik generell anbefaling er, mot 90 % før.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...