Gå til innhold

MDG: Dropp bilen, få ett års gratis transport i bytte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke privatbilisme en ikke-støttet kollektivtrafikk . Iogmed at det er store deler av kollektivet/samfunnet som benytter privatbilisme  ( med biler de betaler selv. )

Er det forurensning man ikke ønsker, enten det er den lokale eller globale, kan man  bygge ladestasjoner og hydrogen-fyllestasjoner  på alle dagens bensinstasjoner.  Gjennom hele landet. - Til en kostnad av 4 års "drift" av elbil-avgiftsletten. ( Som ikke er nødvendig, fordi elbiler er så økonomisk lønnsomt i seg selv. )

Er det trafikktetthet på tilfartsveiene man ikke ønsker kunne man ordne dette ved å frislippe muligheter til varierende arbeidstids-start.

Og med både  batteri og hydrogen som mulighet  reduserer man  behovet for to  biler pr. familie.

Lenke til kommentar

Jeg ser at samkjøring faller mellom alle stoler i forslaget. Dette høres mer ut som et tiltak for å støtte kollektivtrafikken enn et tiltak for å redusere bilisme. Jeg vil også minne om at bilisme kan være langt bedre for miljøet enn dieselbusser, hvis man velger elbil eller hydrogen.

 

Dieselkjøretøy er litt som kullkraftverk: Det er den verste teknologien i miksen og det bør prioriteres å få ned denne, uten samtidig å skade de beste teknologiene. Sånn sett burde tiltaket målrettes mot dieselkjøretøy (inkl. buss) og kanskje også bensinbiler, ikke biler generelt. Elbiler bidrar på en positiv måte, men setekapasiteten bør utnyttes bedre. Altså tiltak for økt samkjøring.

 

Ja, bussene – og særlig bybussene – bør elektrifiseres snarest mulig. Ruter er i gang med dette, men det går litt for smått. Men når samkjøring faller mellom alle stoler i forslaget, er det kanskje fordi det gjerne også faller gjennom i praksis. I rushtidene sitter gjennomsnittlig ca. 1,3 personer i hver privatbil.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ikke? Hva har egentlig størrelsen med denne saken å gjøre?

Mener du størrelse ikke har noenting å si for hvor gjennomførbart det er å gjøre all offentlig transport gratis?

 

Det stemmer.

Naturligvis bør de fleste ting prøves ut i liten skala, men gjennomføringen kan skaleres opp og ned avhengig av areal og folketall.

Lenke til kommentar

Kjørte kollektivtransport i ca ett år.

Men etter at jeg satte meg ned og kalkulerte litt så fannt jeg følgende. Jeg bruker litt 'sånn ca tall' her fordi jeg ikke gidder å være nøyaktig.

 

Jeg bruker 45min med buss til jobben. = 2t om dagen tur retur. hvis jeg er heldig. den er som oftest 10 min forsinket(spessielt om vinteren), jeg må stille 5 min før for å være sikker på at jeg rekker den. Så det blir fort en time til jobben. Dette er hvis bussbyttet går knirkefritt. Det kan bli lengre hvis byttet går dårlig. ++ 10min.

dette er ca 10t i uka, 40t i måneden. (sier 4 uker i måneden for enkelthets skyld) 440t i året (11 måneder, hey! ferie!)

buss biletter koster meg 7800 i året.

 

kjører jeg bil til jobb derimot (deilig diselbil) så kommer jeg fram til følgende:

15 min (denne slår skjeldent feil, rushtraftikken er over etter 9 og etter 5) til jobb, = 30 min om dagen. 2.5t i uka. 10t i måneden 110t i året.

Dette koster meg i bompenger (hvis jeg bruker fleksitid og passerer kl 09:01) 6600kr.

det er ca 1 mil til jobb. bilen bruker lite disel. 440 mil i året. x0.5 i forbruk.

220 liter. 6160 i drivstoff for å kjøre på jobb i ett år. joda.. men jeg tar alle ærender samtidig.

6600+6160= 12760... en diff på 4960 (jeg driter i slitasje, den er gammel og verdiløs, og jeg regner ikke penger spart på å ikke kjøre til butikken)

 

Min konklusjon er:

4960kr sparer jeg på å kjøre buss..

jeg bruker 440t i året på å kjøre buss. Imot 110t i året på å kjøre bil.

jeg betaler Gladelig 4960kr i året for å få 330 timer mer til meg og familien ved å kjøre forrurensende dieselbil. Dette er over en og en halv time om dagen.

Det blir enda raskere og billigere siden jeg på sommerhalvåret kjører motorsykkel som ikke betaler bom.

og nei, å ikke ha bil er utenkelig siden da kommer jeg meg ikke på hytta, harryhandel o.l. så avgifter, forsikringer etc regnes ikke med pga jeg hadde hatt dette uavhenging om jeg hadde kjørt buss eller ikkke.

 

Blir nok elbil etter hvert men ikke ennå. en elbil som kan kjøre litt mer enn til butikken koster for mye.

 

all in all: Kollektivtransport suger, det er tregt, dyrt, ekkelt og upålitelig. Vi lever en gang og ikke pokker om jeg skal kaste bort så mye av livet (ett og et halvt år med å sitte på en buss!!! hvis jeg jobber til jeg er 70)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja, bussene – og særlig bybussene – bør elektrifiseres snarest mulig. Ruter er i gang med dette, men det går litt for smått. Men når samkjøring faller mellom alle stoler i forslaget, er det kanskje fordi det gjerne også faller gjennom i praksis. I rushtidene sitter gjennomsnittlig ca. 1,3 personer i hver privatbil.

Pål Jensen

Hva er det du mener her? "Det fungerer ikke godt i dag - derfor bør vi la det være som det er"?

 

Tallet ditt er forresten hentet fra noen tellinger på E18 mellom Sandvika og Oslo kl 07-08 for rundt 10-12 år siden. Det kan ikke ekstrapoleres til å være et nasjonalt og uforandrelig gjennomsnitt.

Lenke til kommentar

 

Det betyr vel at det ER ganske sammenliknbart med Oslo?

Absolutt! Og kanskje til og med enda bedre da Oslo er mye mindre og har flere innbyggere. Burde kanskje presisert bedre , men jeg tenkte mer at "all offentlig transport" gjaldt mer enn bare Oslo på tross av hva artikkelen sa.

 

 

Hvorfor ikke? Hva har egentlig størrelsen med denne saken å gjøre?

Mener du størrelse ikke har noenting å si for hvor gjennomførbart det er å gjøre all offentlig transport gratis?

Hva er problemet? Å la være å ta betalt er da ikke så vanskelig ?

Lenke til kommentar

Jeg ser at samkjøring faller mellom alle stoler i forslaget. Dette høres mer ut som et tiltak for å støtte kollektivtrafikken enn et tiltak for å redusere bilisme. Jeg vil også minne om at bilisme kan være langt bedre for miljøet enn dieselbusser, hvis man velger elbil eller hydrogen.

...

Jeg synes det er rart det ikke er flere samkjøringsfelt. Det *burde* jo være en no-brainer da hvert samkjøringsfelt er like effektivt som 1,5-2 'vanlige' felt. Samme med parkeringsplasser, selv om vi ikke har egne 'samkjøringsparkeringsplasser' så vil en samkjørt person kreve mindre parkeringsareal enn en ikke-samkjørt person. Skjønner det bare ikke..

 

 

Hadde for øvrig et samkjøringsfelt her før som noen hadde prestert å merke '3+'. Klarte aldri helt å bestemme meg for om de som satt opp skiltet *hatet* samkjøring og ville forsikre seg om at så få som mulig brukte det. Eller om de bare hadde tatt for mye Møllers Tran og innbilte seg at feltet faktisk ville fylles opp med biler..

Lenke til kommentar

Kollektivfelt burde være 3+ uansett type bil i rushtiden og 2+ utenom, dette inkluderer elbiler, så vi slipper å se elbiler som missbruker kollektivfeltet

 

Det mest miljøvennlige ville å hatt dieselbiler i kollektivfeltet

Elbiler har ikke utslipp så de kan stå i kø

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Kollektivfelt burde være 3+ uansett type bil i rushtiden og 2+ utenom, dette inkluderer elbiler, så vi slipper å se elbiler som missbruker kollektivfeltet

 

Det mest miljøvennlige ville å hatt dieselbiler i kollektivfeltet

Elbiler har ikke utslipp så de kan stå i kø

Ytterst interressant! Her er det faktisk noen som forsvarer 3+ skiltingen.

 

Kan du forklare hvorfor?

Lenke til kommentar

Hadde for øvrig et samkjøringsfelt her før som noen hadde prestert å merke '3+'. 

 

 

Vet ikke hvor "her" er i ditt tilfelle, men i mitt er det Bergen. Her var det 3+ på Flyplassvegen når samkjøringsfeltet ble innført. Fint for bussene og taxiene, som fikk ha det alene. Det ble etterhvert endret til 2+, og da ble fordelingen mye bedre.

 

Geir :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...