Gå til innhold

MDG: Dropp bilen, få ett års gratis transport i bytte


Anbefalte innlegg

Jeg kunne godt tenkt meg at transport var gratis jeg. Men jeg synes synd på bussjåførene som ikke skal få lønn...

 

Geir :)

 

Ta mer betalt for kollektivreklameplassene som finnes på kjøretøy og stasjoner så får bussjåføren lønn?

 

 

Enkeltbillett betalt med selskapets kort eller app burde være lik prisen som det koster med periode kort, om en regner ut 20 dager x 2 turer, eller med andre ord for Trondheim, dagens Honnør pris burde være standard voksen pris

 

 

angående dette tilbudet så er det bare å kjøpe 1 bil og vrake den for å få gratis buss

 

Har du tenkt igjennom hva dette innebærer for uføretrygdete på minsteuføre eller minste-alderspensjonister? Skal du oppjustere alderspensjon og uførepensjon da, så går jo vinning ut vinduet. Eller ønsker du gamle og syke folk så mye ekstra økonomisk vondt?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Merkelig kommentar fra Aina Stenersen. Tilrettelegging for mer parkering er det samme som tilrettelegging for mer privatbilisme.

 

Og transportforskerne har flere ganger presisert at det ikke er viktigst for brukerne at prisen på kollektivt blir lavere (det er allerede vesentlig billigere å reise kollektivt enn med bil), men at det viktigste er hyppighet på avganger, regularitet (lite forsinkelser), reisetid (dvs. dedikerte traséer) og kvalitet på selve materiellet (nye, rene og velfungerende vogner/busser med godt servicenivå og komfort).

 

Synes populistiske tiltak som "gratis kollektivtransport" kan fungere som en begrenset sjarmoffensiv i en periode. Et stunt. Men det er altså ikke der skoen trykker, og det kan føre til kollaps pga. dramatisk økning av reisende. Bl.a. fordi man får mange unødvendige reiser fra folk som pleier å gå fem-ti minutter men heller velger å hoppe på og haike et par stopp.

 

Hvis målet er å flytte folk fra bil over på kollektivt (og ikke en maksimal økning i bruken av kollektivt i seg selv), så er tiltakene nevnt over mye viktigere enn lavere pris, og i alle fall gratis kollektiv.

 

Tja, jeg kan bruke meg selv som eksempel. Solgte bilen i fjor, ble lite brukt og vi ville jo være miljøvennlige.. Vi er en familie på 4, bor ved Ring 2 i Oslo. Drar "ofte" på familiehytta på Beitostølen. Har gode kollektivtilbud, sykler eller går til jobb. Kollektivprisene ble avgjørende for at vi igjen kjøpte bil nå. Tur til hytta med buss koster 3500,- Busstur i oslo 200 kroner. 

Transportforskerne kan konkludere som de vil, men det blir uansett ikke spesielt luksuriøst å ta buss i Oslo. Lavere billettpriser gjør at kollektivbruken øker, men det kommer befolkningen til gode og demper privatbilismen. Det fører til at flere velger buss heller enn å gå, men også til at flere går ut og benytter byen som ellers ville sittet inne. Det er jo et mål å øke sykkelandelen, men da må man heller bygge sykkelveier og tilrettelegge for sykkel først og fremst.

 

Dette forslaget fra MDG er jo veldig improvisert og lite gjennomtenkt. Men det burde være en statlig støtteordning for bildelingstjenester, med krav om felles APi etc. Etter modell av entur. Slik at man kunne ha en app å forholde seg til og oversiktlige vilkår. Nå begynner det å bli mange med egen app og vilkår, blir dårlig utnyttelse og lite miljøvennlig.

Jeg bor også i Oslo med to barn og bruker en blanding av bil og kollektivt avhengig av hva vi skal. Jeg finner det vanskelig å tro at dere måtte gå fra kollektiv tilbake til bil av økonomiske årsaker? Det regnestykket skulle jeg gjerne ha sett. Hos oss har begge voksne 30-dagerskort fordi vi alltid reiser kollektivt til/fra jobb. All reising i helger er gratis for barn i følge med en voksen. Tror de fleste som bruker en del kollektivt har periodebillett.

 

Buss til hytta skjønner jeg at ikke går. Vi bruker bil til kjøring til trening, butikken og alt av turer og utflukter i helgene. Men vi sparer ca. 2000 kr. i måneden nå sammenlignet med en periode vi brukte bil pga. kronglete levering i barnehage.

 

Uansett blir våre personlige erfaringer anekdotisk bevisførsel, men forskerne må se på effekter av tiltak på et aggregert nivå. Det er det som må legges til grunn for politikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dieselbileiere burde få nyte godt av den investering og miljøbelastning det er å skrote det. Altså få slippe ekstra økonomiske belemringer fra den avgiftskåte staten og miljøbevegelsene.

 

Ja til gratis bompenger for dieselkjøretøy de neste 15 år takk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For et godt forslag tenkte jeg umiddelbart når jeg leste overskriften. Men så slo det meg at det vil jo bidra til å gjøre forskjellene ennå større. De som idag ikke eier bil pga trang økonomi vil fortsatt ha like dårlig råd, de som skroter bilen vil få ennå bedre råd. All ære til grønne forslag men ikke på bekostning av større ulikheter.

 

Hvordan man kan gjennomføre et slikt forslag uten å skape ennå større forskjeller ser jeg ingen løsning på. Gratis kollektivtransport er jo gulroten som brukes for å få vekk flere biler. Så noen vil nok hoppe på den muligheten. Samtidig så må jo de som har trang økonomi også komme seg rundt, og de må fortsatt kjøpe månedskort selv om de kanskje har det veldig trangt økonomisk. Føler dette blir som den utvidede barnetrygden. De som har størst behov for økt økonomisk løft blir ennå en gang stående utenfor og må fortsatt ha det like trangt økonomisk som tidligere. 

 

Kanskje MDG må på med tankehetten ennå en gang og vurdere hvorvidt forslaget kan utvides, endres eller droppes slik at et miljøforslag ikke skaper mer ulikheter og dermed blir en kile til splid?

 

Om kjernen i forslaget fra MDG virkelig er å begrense bilbruken så kunne de kanskje vurdert å gjøre kollektivbruken helt gratis i en prøveperiode? Det øker nok ikke skrotingen av bil like mye som MGD's opprinnelige forslag, men gratis kollektivtransport vil nok få mange til å redusere den daglige bilbruken. Og dermed vil alle vinne over tid. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes miljøvern er en aktuell greie jeg også. Men å ha innbitte folk som skal ødelegge samfunnet pga. sin miljøoverbevisning det er jeg absolutt ikke for.

 

Sosialister stoler jeg heller ikke på. Politikere generellt er lite å stole fullt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta mer betalt for kollektivreklameplassene som finnes på kjøretøy og stasjoner så får bussjåføren lønn?

 

Det var det da. :)

 

Sporveiene hadde ifølge årsrapporten 4,5 milliarder kroner i driftskostnader i 2017, hvorav 2,2 milliarder i lønn og pensjonskostnader. Reklamen bidro med 120 millioner i inntekter. 

 

Av Ruters totale kostnader på snaut 7,7 milliarder samme år var 3,6 milliarder dekket av offentlige subsidier.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo uansett en attraktiv reklameplass, tross lave 120 millioner.

 

De må få til interaktiv reklame som fanger oppmerksomhet. Samt den økte kollektivbruken som hele artikkelen og diskusjonen sporer, vil jo bare gjøre reklame enda mer attraktivt i kollektivsystemene.

 

Pluss sjåfører av billigste underbetalte u-landshjelp, gjerne i form av bananer som betaling :dribble: (da løser deg seg nok)

 

Men det går nok ikke helt uten litt oljefondkrydder..

 

Andre forslag. Gratis spill (elektroniske), gratis språkkurs, gratis ditt gratis datt i tiden du tilbringer ombord. Mye som kan gjøre ting mer attraktive. Motbetaling (en prosentandel av denne salderingsposten kan gå til bussjåførlønn) for å nytte deres WiFi, gitt at du ser 3 minutter reklame (som jo må være litt morsom).

Endret av G
Lenke til kommentar

Gjør heller som Luxembourg, gjør all offentlig transport gratis! Da vil man nok se en ganske så stor endring i folks reisevaner. Ref. https://www.theguardian.com/world/2018/dec/05/luxembourg-to-become-first-country-to-make-all-public-transport-free

Driftsutgiftene vil mest sannsynlig øke og det er vi menigmenn som må betale til slutt uansett. Det blir ikke gratis selv om man flytter betalngen fra kort og mobil til skatteseddelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oslo er vel iferd med å bli en by spesialtilpasset de unge og friske og barnløse. De som ikke har andre transportbehov enn å flytte sin veltrente kropp til de sosiale områdene som vokser fram der det før var parkeringsplasser. De som klarer seg med elektrisk sykkel og apostlenes hester, De som ønsker å smelte om verdens personbiler til ei gigantisk vindmølle på Tryvann....Oslo er for dyreforkjemperne som vil åpne alle fjøsdører og la dyrene få løpe ut i skogen og til friheten... (Mat til ulven...) De sunne som lever på frukt og grønt og vann. De som vil pløye opp plenen utenfor slottet og dyrke kortreiste royale gulrøtter, Idealistene som likestiller alle kulturer, kjønn og utdannelser...i en harmonisk global bamseklem.. De miljøvennlige som kaster ut vedovnen og vil ha grønne bilfrie oaser . De sterke og friske som greier å bære Ikea sofaen fra dit bussen får lov å kjøre og de siste kvartalene til der de bor. De som ikke har hytte eller drar på skiferie. De som lever sitt liv i byen fra de fødes og til de dør, og ikke skal andre steder. osv osv...

 

Så da vet vi hvem som skal bo i Oslo.....

Den andre gruppen - de med daglige transportbehov; de som har barn som skal hentes og bringes; I barnehage, skole og til kveldsaktiviteter, de som ønsker å fylle opp bilen av og til og reise på hytta...de som trenger å frakte saker og ting til og fra hjemmet sitt....De gamle og skrøpelige og de litt bedagelige.......osv..

 

- De får rett og slett lage seg en ny by...ved siden av Gamle Oslo... Pakke ned sine eiendeler, selge kåken og kjøre i dieselbilene sine til ....."exhaust city"....Where the fog never leaves...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange må likevel ha bil for å komme seg jernbanestasjon eller busstopp og da kan ikke bilen selges. Forøvrig er bygges det ned parkeringsplasser rundt jernbanen og prisene legges på slik at man rett og slett ikke får parkeringsplass eller tar seg råd til dette.

Godt poeng. Personbiler står parkert i gjennomsnitt 95% av døgnet/året. Ser vi på et nabolag med 20 biler kunne i teorien disse delt på én bil hvis alle behov kunne flyttes 100% fleksibelt i tid. Ikke at det lar seg gjennomføre i praksis, men det sier litt om hvor mye ledig kapasitet vi har med dagens bilpark. Jeg er helt sikker på at vi kunne økt utnyttelsesgraden noe og dermed redusert produksjonsutslipp per kjørte km. Bilkollektiv er en fin måte å gjøre det på. Samkjøring også.

 

Enkeltbillett betalt med selskapets kort eller app burde være lik prisen som det koster med periode kort, om en regner ut 20 dager x 2 turer, eller med andre ord for Trondheim, dagens Honnør pris burde være standard voksen pris

- Fossilbilistene betaler både for sitt eget bilhold + en hel drøss med skatter og avgifter

- Kollektivbrukerne betaler bare for deler av sin kollektivbruk og blir subsidiert både direkte fra fylker og kommuner, samt via redusert mva-sats

Man bør betale for sin egen bruk - punktum.

Lenke til kommentar

Bussene har store flater på innsiden som kunne hatt reklame

De er jo tapetsert med reklame allerede. Både utvendig og innvendig på yttervegger, på skillevegger, vinduer, seterygger, bak bussen og på taket. Frontruta er riktignok ledig fortsatt ;)

 

Reklame burde vært bannlyst fra kollektivtransporten. Reklame bør være et personlig valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg arbeidet på Fornebu for en tid tilbake og bodde på hotell midt i Oslo var det kjempe-enkelt å rusle til bussen, vente max 10 minutt og så avsted. Da blir bussene faktisk brukt. Til motsetning når jeg er hjemme i en by på 15000~ innbyggere hvor buss tilbudene ett sorgens kapittel. Går vel en buss om morgenen, en midt på dagen og en på ettermiddagen. Da blir det rett og slett ikke brukt og tar heller bilen.

 

Kollektiv tilbud er nok enklere å få til i større byer med større tetthet av folk og dermed bedre muligheter for å sette opp hyppige avganger. Men med en gang man beveger seg utenfor de største byene så blir kollektiv tilbudene verre, og mindre brukt som resultat.

Det skremmer hvor lite kontakt en del politikere har med virkeligheta. Når det skremmes med Los Angeles-tilstander - i Norge og lokkes med London-tilstander - I Norge, så har de virkelig ikke skjønt hva størrelse har å si for trafikksystemet. I Norge er det først og fremst Oslo som virkelig trenger en sterk kollektivtrafikk. I de andre "store" byene er det også behov, men der kan det gå fint i kombinasjon med utstrakt bilbruk. I resten av landet er det bil som gjelder. Buss blir nødvendigvis kostbart og bør begrenses til de som ikke kan eller ikke vil kjøre bil. Oppfodringen i småbyer og tettsteder bør være å kjøre hvis man kan.

 

Arbeidstidsregulering er et mye mer effektivt tiltak ihvertfall en stund framover. "Alle" har 8 - 16 (7 - 15) jobb. Alt som er i samfunnet er spunnet rundt 8 timersdagen, du skal slite med å bryte det da alle ordninger er myntet mot at man ikke skal ødelegge den innarbeidete strukturen. Dette kan man takke fagforbundene for muligens.

- Håndtverkere 7-15

- Kontorister 8-16

- Butikkmedarbeidere i diverse skiftordninger som strekker seg fra kl 6 til 23

- Helsevesen skiftordninger døgnet rundt

Par med barn må ha minimum én i kontorist-arbeidstid ellers så bryter tidsplanen sammen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Driftsutgiftene vil mest sannsynlig øke og det er vi menigmenn som må betale til slutt uansett. Det blir ikke gratis selv om man flytter betalngen fra kort og mobil til skatteseddelen.

Jo da, det er bilistene som skal betale for kollektiv og sykkelfelt. Nå skal nok bilistene snart også betale for lungerelaterte sykdommer med mer. Så dette er veldig enkelt, det er bare å høyne bilavgifter, drivstoffpriser og bompenger. På denne måten kan man finansiere hva det måtte være.

 

Det er bare så synd at fryktelig mange bor milevis fra busstopp og andre kollektiver som aldri får benyttes seg av det.

Lenke til kommentar

Pluss sjåfører av billigste underbetalte u-landshjelp, gjerne i form av bananer som betaling :dribble: (da løser deg seg nok)

Er ikke bussene farlige nok fra før? Bare i lille Tromsø med sine litt over 100 busser er det nesten daglige avisoppslag om bussulykker, nestenulykker, utforkjøringer, busser står fast og sperrer veier etc. Nesten hver gang jeg blir seg meg nødt til å utsette meg for buss så lurer jeg på hvor raskt det brevkurset i busskjøring egentlig gikk. Som bilist erfarer jeg at bussene ofte er de minst forutstigbare kjøretøyene i trafikken, og de mest ødeleggende for trafikkflyten (ja faktisk verre enn tyrkiske vogntog og traktorer i rushtid). Så jeg sier nei takk til forslaget om banan-betaling. De bør heller få tak i sjåfører som faktisk egner seg som sjåfører og betale det det måtte koste. Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig kommentar fra Aina Stenersen. Tilrettelegging for mer parkering er det samme som tilrettelegging for mer privatbilisme.

Mulig det ikke kom fram, men jeg regner med hun snakker om kollektiv-fremmende innfartsparkering. Tilretteleggelse for redusert bilisme for de som uansett må ha bil deler av veien.

 

Og transportforskerne har flere ganger presisert at det ikke er viktigst for brukerne at prisen på kollektivt blir lavere (det er allerede vesentlig billigere å reise kollektivt enn med bil), men at det viktigste er hyppighet på avganger, regularitet (lite forsinkelser), reisetid (dvs. dedikerte traséer) og kvalitet på selve materiellet (nye, rene og velfungerende vogner/busser med godt servicenivå og komfort).

Synes populistiske tiltak som "gratis kollektivtransport" kan fungere som en begrenset sjarmoffensiv i en periode. Et stunt. Men det er altså ikke der skoen trykker, og det kan føre til kollaps pga. dramatisk økning av reisende. Bl.a. fordi man får mange unødvendige reiser fra folk som pleier å gå fem-ti minutter men heller velger å hoppe på og haike et par stopp.

Jeg foreslår en periode på én eller to dager i året. 17. mai og siste lørdag før julaften.

 

Hvis målet er å flytte folk fra bil over på kollektivt (og ikke en maksimal økning i bruken av kollektivt i seg selv), så er tiltakene nevnt over mye viktigere enn lavere pris, og i alle fall gratis kollektiv.

Det er direkte miljøødeleggende å ha et mål om å maksimere for eksempel dieselbusstransport. Også bussene bør over på nullutslipp. Det må man klare å få til både gjennom subsidier, avgifter på bussbilletter, tilrettelegging osv.
Lenke til kommentar

Jeg bor også i Oslo med to barn og bruker en blanding av bil og kollektivt avhengig av hva vi skal. Jeg finner det vanskelig å tro at dere måtte gå fra kollektiv tilbake til bil av økonomiske årsaker? Det regnestykket skulle jeg gjerne ha sett. Hos oss har begge voksne 30-dagerskort fordi vi alltid reiser kollektivt til/fra jobb. All reising i helger er gratis for barn i følge med en voksen. Tror de fleste som bruker en del kollektivt har periodebillett.

 

Buss til hytta skjønner jeg at ikke går. Vi bruker bil til kjøring til trening, butikken og alt av turer og utflukter i helgene. Men vi sparer ca. 2000 kr. i måneden nå sammenlignet med en periode vi brukte bil pga. kronglete levering i barnehage.

 

Uansett blir våre personlige erfaringer anekdotisk bevisførsel, men forskerne må se på effekter av tiltak på et aggregert nivå. Det er det som må legges til grunn for politikken.

Ja enig i at det er anekdotisk, men jeg synes det er feil når buss blir dyrt. I de siste årene er det blitt merkbart dyrere men ikke bedre. Nå er det heller ikke slik at vi har i nærheten av et teknokratisk styrt samfunn, det er vel heller snakk om plukke resultater som passer ens overbevisning mistenker jeg. For MDG mistenker jeg at de først har bestemt at målet er 25% sykkeltrafikk, og at det er uangripelig, at alt annet skal lede til dette, koste hva det koste vil. Det er et lite logisk glipp for meg at man på den ene siden sier at kollektivt skal være så dyrt at ikke så mange bruker det samtidig som man priser det slik at det blir uforholdsmessig dyrt hvis man ikke bruker det mye. Da lønner det seg jo ikke å kombinere med sykling og gåing.

Siden vi uansett ikke tar kollektivt til jobb passer ikke månedskort for oss, og vi blir avhengig av dyre enkeltbilletter i vinterhalvåret for barnas aktiviteter ++. 

Når vi nå har elbil er regnestykket at kollektiv ikke lønner seg lenger for oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...