Gå til innhold

MDG: Dropp bilen, få ett års gratis transport i bytte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har liten tro på pisk for å få et samfunn slik vi ønsker det.

Hvorfor ikke lære av de som beviselig får til kollektivtransport, som mange andre store byer.

"Undergrunnen" er vel et samlebegrep for T-banen i Oslo og andre kollektivløsninger under bakken.

En måte å bygge slike systemer på er å bygge i flere lag, hvor lagene forbindes i sentrum av en storby.

Før eller siden må en storby satse på kollektivtransport under bakken, men har Oslo slike planer?

Lenke til kommentar

Merkelig kommentar fra Aina Stenersen. Tilrettelegging for mer parkering er det samme som tilrettelegging for mer privatbilisme.

 

Og transportforskerne har flere ganger presisert at det ikke er viktigst for brukerne at prisen på kollektivt blir lavere (det er allerede vesentlig billigere å reise kollektivt enn med bil), men at det viktigste er hyppighet på avganger, regularitet (lite forsinkelser), reisetid (dvs. dedikerte traséer) og kvalitet på selve materiellet (nye, rene og velfungerende vogner/busser med godt servicenivå og komfort).

 

Synes populistiske tiltak som "gratis kollektivtransport" kan fungere som en begrenset sjarmoffensiv i en periode. Et stunt. Men det er altså ikke der skoen trykker, og det kan føre til kollaps pga. dramatisk økning av reisende. Bl.a. fordi man får mange unødvendige reiser fra folk som pleier å gå fem-ti minutter men heller velger å hoppe på og haike et par stopp.

 

Hvis målet er å flytte folk fra bil over på kollektivt (og ikke en maksimal økning i bruken av kollektivt i seg selv), så er tiltakene nevnt over mye viktigere enn lavere pris, og i alle fall gratis kollektiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Gjør heller som Luxembourg, gjør all offentlig transport gratis! Da vil man nok se en ganske så stor endring i folks reisevaner. Ref. https://www.theguardian.com/world/2018/dec/05/luxembourg-to-become-first-country-to-make-all-public-transport-free

Luxembourg er ca på størrelse med Vestfold som er det nest minste fylket etter Oslo. Det er ikke direkte sammenlignbart

Hvorfor ikke? Hva har egentlig størrelsen med denne saken å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig kommentar fra Aina Stenersen. Tilrettelegging for mer parkering er det samme som tilrettelegging for mer privatbilisme.

 

Og transportforskerne har flere ganger presisert at det ikke er viktigst for brukerne at prisen på kollektivt blir lavere (det er allerede vesentlig billigere å reise kollektivt enn med bil), men at det viktigste er hyppighet på avganger, regularitet (lite forsinkelser), reisetid (dvs. dedikerte traséer) og kvalitet på selve materiellet (nye, rene og velfungerende vogner/busser med godt servicenivå og komfort).

 

Synes populistiske tiltak som "gratis kollektivtransport" kan fungere som en begrenset sjarmoffensiv i en periode. Et stunt. Men det er altså ikke der skoen trykker, og det kan føre til kollaps pga. dramatisk økning av reisende. Bl.a. fordi man får mange unødvendige reiser fra folk som pleier å gå fem-ti minutter men heller velger å hoppe på og haike et par stopp.

 

Hvis målet er å flytte folk fra bil over på kollektivt (og ikke en maksimal økning i bruken av kollektivt i seg selv), så er tiltakene nevnt over mye viktigere enn lavere pris, og i alle fall gratis kollektiv.

 

Tja, jeg kan bruke meg selv som eksempel. Solgte bilen i fjor, ble lite brukt og vi ville jo være miljøvennlige.. Vi er en familie på 4, bor ved Ring 2 i Oslo. Drar "ofte" på familiehytta på Beitostølen. Har gode kollektivtilbud, sykler eller går til jobb. Kollektivprisene ble avgjørende for at vi igjen kjøpte bil nå. Tur til hytta med buss koster 3500,- Busstur i oslo 200 kroner. 

Transportforskerne kan konkludere som de vil, men det blir uansett ikke spesielt luksuriøst å ta buss i Oslo. Lavere billettpriser gjør at kollektivbruken øker, men det kommer befolkningen til gode og demper privatbilismen. Det fører til at flere velger buss heller enn å gå, men også til at flere går ut og benytter byen som ellers ville sittet inne. Det er jo et mål å øke sykkelandelen, men da må man heller bygge sykkelveier og tilrettelegge for sykkel først og fremst.

 

Dette forslaget fra MDG er jo veldig improvisert og lite gjennomtenkt. Men det burde være en statlig støtteordning for bildelingstjenester, med krav om felles APi etc. Etter modell av entur. Slik at man kunne ha en app å forholde seg til og oversiktlige vilkår. Nå begynner det å bli mange med egen app og vilkår, blir dårlig utnyttelse og lite miljøvennlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig enkeltbilletter burde blitt billigere.

 

Ellers er jeg klart på linje med andre her. Tilbudet er rett og slett underdimensjonert. Det er stappfullt på tog og buss inn til Oslo, og alle kollektivmidler i Oslo. Komforten er elendig kontra bil. Samt det burde vært enda bedre tilrettelagte traseer så tilbudet konkurrerer på tid også.

 

Det er mye viktigere å ta tak i dette først for å få de som nå ikke har valgt kollektiv. De som nå fortsatt bruker bil gjør det jo ikke fordi det er lønnsomt...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det betyr vel at det ER ganske sammenliknbart med Oslo?

Absolutt! Og kanskje til og med enda bedre da Oslo er mye mindre og har flere innbyggere. Burde kanskje presisert bedre , men jeg tenkte mer at "all offentlig transport" gjaldt mer enn bare Oslo på tross av hva artikkelen sa.

 

 

Hvorfor ikke? Hva har egentlig størrelsen med denne saken å gjøre?

Mener du størrelse ikke har noenting å si for hvor gjennomførbart det er å gjøre all offentlig transport gratis?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mange må likevel ha bil for å komme seg jernbanestasjon eller busstopp og da kan ikke bilen selges. Forøvrig er bygges det ned parkeringsplasser rundt jernbanen og prisene legges på slik at man rett og slett ikke får parkeringsplass eller tar seg råd til dette.

Lenke til kommentar

Enkeltbillett betalt med selskapets kort eller app burde være lik prisen som det koster med periode kort, om en regner ut 20 dager x 2 turer, eller med andre ord for Trondheim, dagens Honnør pris burde være standard voksen pris

 

 

angående dette tilbudet så er det bare å kjøpe 1 bil og vrake den for å få gratis buss

Lenke til kommentar

Jeg ser at samkjøring faller mellom alle stoler i forslaget. Dette høres mer ut som et tiltak for å støtte kollektivtrafikken enn et tiltak for å redusere bilisme. Jeg vil også minne om at bilisme kan være langt bedre for miljøet enn dieselbusser, hvis man velger elbil eller hydrogen.

 

Dieselkjøretøy er litt som kullkraftverk: Det er den verste teknologien i miksen og det bør prioriteres å få ned denne, uten samtidig å skade de beste teknologiene. Sånn sett burde tiltaket målrettes mot dieselkjøretøy (inkl. buss) og kanskje også bensinbiler, ikke biler generelt. Elbiler bidrar på en positiv måte, men setekapasiteten bør utnyttes bedre. Altså tiltak for økt samkjøring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mange ganger kjøres alvorlig syke eller skadete person til sykehus/legesenter osv? Har selv gjort det flere ganger i livet mitt. Ingen ledig ambulanse eller taxi tilgjengelig. 

Flere må gå på behandlig flere ganger i uka(kreft/nyrer/osv.) mange eldre og bleietrengende bor hjemme, hvem skal ta seg av disse i alle døgnes tider med dårlig kollektiv tilbud osv.. 

Osv.. Osv..  Alt i alt, hvor mye kommer bare disse sakene koste for samfunnet hvis vi kutter ut de aller fleste privatbiler? Og hvor mange må dø underveis?

Endret av Jarmo
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bildet under tilsvarer dagens "glamorøse" reise med t-banen i morgenrushet i Oslo. En like stor "glede" hver dag å presse kroppen sin inn i vogna,  for å så nyte et særdeles nærvær av kroppskontakt med medpassasjerer på vei til jobb - før du må måke vei for å komme deg ut til riktig stopp.

 

For å si det sånn: Prisen i dag er det siste problemet med kollektivtransport. 

 

 

 

25-subway-commute.w700.h467.2x.jpg

 

Enig.

 

I London så har de det jo likt, og et mye bedre kollektivtilbud, men en vanvittig stor befolkning også da. I London så er det et problem med ventilasjon i vognene (eller er det mangel av luftutskiftning i tunnelene det går på), så folk kan risikere å overopphetes. Det anbefales spesifikt i London å ha med flasker med vann ombord.

 

Hadde vært greit å kunne køe mens man sover, her kommer nok autonome kjøretøy inn om noen tiår fram i tid. Jeg tviler på at autonome kjøretøy klarer alle utfordringer som finnes på norske veier, så jeg venter å høre om en del autonome kjøretøyulykker ved innføringen.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig kommentar fra Aina Stenersen. Tilrettelegging for mer parkering er det samme som tilrettelegging for mer privatbilisme.

 

Og transportforskerne har flere ganger presisert at det ikke er viktigst for brukerne at prisen på kollektivt blir lavere (det er allerede vesentlig billigere å reise kollektivt enn med bil), men at det viktigste er hyppighet på avganger, regularitet (lite forsinkelser), reisetid (dvs. dedikerte traséer) og kvalitet på selve materiellet (nye, rene og velfungerende vogner/busser med godt servicenivå og komfort).

 

Synes populistiske tiltak som "gratis kollektivtransport" kan fungere som en begrenset sjarmoffensiv i en periode. Et stunt. Men det er altså ikke der skoen trykker, og det kan føre til kollaps pga. dramatisk økning av reisende. Bl.a. fordi man får mange unødvendige reiser fra folk som pleier å gå fem-ti minutter men heller velger å hoppe på og haike et par stopp.

 

Hvis målet er å flytte folk fra bil over på kollektivt (og ikke en maksimal økning i bruken av kollektivt i seg selv), så er tiltakene nevnt over mye viktigere enn lavere pris, og i alle fall gratis kollektiv.

 

Enig med dette.

 

Tilrettelegging er nøkkelordet. Er det enkelt å komme seg til kollektiv tilbudet, er det hyppige avganger slik at man bruker det omtrent når man vil og er det lite forsinkelser og kanselleringer så blir det brukt.

 

Når jeg arbeidet på Fornebu for en tid tilbake og bodde på hotell midt i Oslo var det kjempe-enkelt å rusle til bussen, vente max 10 minutt og så avsted. Da blir bussene faktisk brukt. Til motsetning når jeg er hjemme i en by på 15000~ innbyggere hvor buss tilbudene ett sorgens kapittel. Går vel en buss om morgenen, en midt på dagen og en på ettermiddagen. Da blir det rett og slett ikke brukt og tar heller bilen.

 

Kollektiv tilbud er nok enklere å få til i større byer med større tetthet av folk og dermed bedre muligheter for å sette opp hyppige avganger. Men med en gang man beveger seg utenfor de største byene så blir kollektiv tilbudene verre, og mindre brukt som resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig enkeltbilletter burde blitt billigere.

 

Ellers er jeg klart på linje med andre her. Tilbudet er rett og slett underdimensjonert. Det er stappfullt på tog og buss inn til Oslo, og alle kollektivmidler i Oslo. Komforten er elendig kontra bil. Samt det burde vært enda bedre tilrettelagte traseer så tilbudet konkurrerer på tid også.

 

Det er mye viktigere å ta tak i dette først for å få de som nå ikke har valgt kollektiv. De som nå fortsatt bruker bil gjør det jo ikke fordi det er lønnsomt...

 

Arbeidstidsregulering er et mye mer effektivt tiltak ihvertfall en stund framover. "Alle" har 8 - 16 (7 - 15) jobb. Alt som er i samfunnet er spunnet rundt 8 timersdagen, du skal slite med å bryte det da alle ordninger er myntet mot at man ikke skal ødelegge den innarbeidete strukturen. Dette kan man takke fagforbundene for muligens.

 

Det er reellt ikke særlig stimuli for deltidsarbeid eller for arbeid på andre tider av døgnet. Skattemodellen er jo laget slik at dersom man har en stilling nr. 2 så skal det svi skattemessig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...