Gå til innhold

Tvangsinstallerte Windows 10. Microsoft må betale 1100 euro i erstatning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg og vil ha penger av microsoft for utallige timer med frustrasjon, gråt, konsum av alkohol pga. ymse uønskede mentale stadier før jeg til slutt resignerte og aksepterte nederlaget ved å ha win10 værende på mine pc’er. :(. Jeg har aldri hatt så mye problemer med datamaskiner noen sinne etter win10 ble installert, og jeg har hatt alle versjoner siden 3.11 i hus.

 

Microsoft: Neste gang jeg skal gå til innkjøp av en datamaskin, blir det med et annet OS enn dere tilbyr. Jeg gjør det slutt, end, finito, blæ.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan installere et annet OS på din nåværende PC, ved siden av Windows, hvis du har plass.

 

Og har han ikke plass, kan han kjøpe en liten harddisk og installere et annet system. Var jeg ham (henne?), ville jeg gjøre det med en gang. Det er også verdt å nevne at hvis han kjøper en ny maskin, trenger han ikke kjøpe en med et ferdig installert operativsystem.

Endret av LangtGjesp
Lenke til kommentar

Jeg er glad forat de maskinene jeg hadde med Win7 og Win8 fikk oppgradere gratis til Win10.

Win10 er etter mitt syn den beste Windows-utgaven.

Selv Edge har blitt en grei nettleser.

 

Men det skulle vært frivillig å oppgradere.

Det gikk mange historier om folk som fikk jobb og skole ødelagt av at PCen plutselig rebootet i et nytt operativsystem.

Blant annet en berømt gamer som pwnet n00bz live på youtube da han plutselig ble rebootet, og en elev som fikk eksamen ødelagt.

 

Microsoft fortjener straff for å ha vært så forbrukerfiendtlige i denne saken.

 

windows10_cancer10_forcedinstall.jpg

 

Hvordan trykker du for å avbryte installasjonen?

Den røde X-knappen oppe til høyre gjør ikke det du tror...

 

Jeg personlig er som sagt glad for å ha fått gratis oppgradering, og takket ja umiddelbart.

Men jeg respekterer at det ikke passer alle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå er tvungne Windows Update også en større problemstilling som enda ikke har blitt løst tilfredstillende. Og nå vil de "gud bedre" innstallere et AI-system som liksom skal bedre vite når det passer med en WU-innstallasjon.

 

Hva med å bare gi full kontroll tilbake til brukeren jo før jo heller. Jeg tar heller gladelig 200 pop-ups i uken med påminnelser foran en tvungen innstallasjon av en WU, dersom de absolutt skal gni det inn at det er på tide å foreta seg noe.

 

Selv jeg har klart å oppleve trøbbel hvor en WU fant på å installere seg på et veldig ubeleilig tidspunkt der jeg behøvde PC-ens fulle ressurser.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var også en early adopter, hadde ingen problemer egentlig. Virker som enkelte leter og graver etter problemer, og da blir det vel ofte sånn også..1803 updaten var også smooth as butter.

Når jeg/bror oppgraderte til windows 10 var det et rene helvete og spille på.. Var utallige problemer hvor vi gikk mentalt i surr fordi windows 10 i starten absolutt skulle krige med alle spill som eksisterte.. Overgangen det første året var helt jævlig.

 

Du er heldig det gikk smud, vet flere venner som hadde ingen problemer.. Tok bare litt tid og skaffe riktige drivere på et år og så gikk mye knirkefritt. (I de fleste tilfeller ihvertfall.)

Lenke til kommentar

Jeg og vil ha penger av microsoft for utallige timer med frustrasjon, gråt, konsum av alkohol pga. ymse uønskede mentale stadier før jeg til slutt resignerte og aksepterte nederlaget ved å ha win10 værende på mine pc’er. :(. Jeg har aldri hatt så mye problemer med datamaskiner noen sinne etter win10 ble installert, og jeg har hatt alle versjoner siden 3.11 i hus.

 

Microsoft: Neste gang jeg skal gå til innkjøp av en datamaskin, blir det med et annet OS enn dere tilbyr. Jeg gjør det slutt, end, finito, blæ.

 

Slik vil det alltid være :)

 

Mens de aller fleste, hvertfall unge og progressive mennesker, med glede tar et skritt eller to inn i fremtiden ved anledning, er det alltid noen som ønsker å forbli i sin lille tidsmaskin med gammelt utstyr og utdaterte OS. Håper du får leve ut drømmen din med Windows 7 eller 8. Eller kanskje XP hadde vært det ultimate for deg? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Så en må tvinge Microsoft til å gjøre opp for seg? De har ikke innsett at det de gjorde var feil? Det er vel kanskje det verste oppe i alt dette, at de ikke innser og innrømmer sine egne feil.

Lenke til kommentar

windows10_cancer10_forcedinstall.jpg

 

"Oppgrader nå"

"Oppgrader i natt"

"X (Oppgrader i natt)"

Ikke mye valg der nei. Verste er jo at den boksen kom opp flere ganger og de første gangene så gjorde X ingenting så byttet de på det når de så de ikke nådde målene for oppgraderinger.

Fikk selvfølgelig Win10 installert timen før jeg skulle bruke en projektor for en fremvisning og installasjonen korrupterte HDMI portene. Sendte en faktura til Microsoft på tull men ser nå jeg skulle jo ha gått til forbrukerrådet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Jeg er glad forat de maskinene jeg hadde med Win7 og Win8 fikk oppgradere gratis til Win10.

Win10 er etter mitt syn den beste Windows-utgaven.

Selv Edge har blitt en grei nettleser.

 

Men det skulle vært frivillig å oppgradere.

Det gikk mange historier om folk som fikk jobb og skole ødelagt av at PCen plutselig rebootet i et nytt operativsystem.

Blant annet en berømt gamer som pwnet n00bz live på youtube da han plutselig ble rebootet, og en elev som fikk eksamen ødelagt.

 

Microsoft fortjener straff for å ha vært så forbrukerfiendtlige i denne saken.

 

windows10_cancer10_forcedinstall.jpg

 

Hvordan trykker du for å avbryte installasjonen?

Den røde X-knappen oppe til høyre gjør ikke det du tror...

 

Jeg personlig er som sagt glad for å ha fått gratis oppgradering, og takket ja umiddelbart.

Men jeg respekterer at det ikke passer alle.

 

Her vil jeg vel kanskje si at de som administrer PCene har sviktet. Oppdateringer burde ikke bare kjøres tilfeldig på maskiner i et skole nett (eller bedriftsnett)

Lenke til kommentar

Slik vil det alltid være :)

 

Mens de aller fleste, hvertfall unge og progressive mennesker, med glede tar et skritt eller to inn i fremtiden ved anledning, er det alltid noen som ønsker å forbli i sin lille tidsmaskin med gammelt utstyr og utdaterte OS. Håper du får leve ut drømmen din med Windows 7 eller 8. Eller kanskje XP hadde vært det ultimate for deg? :)

De aller fleste, ja. Men, som i denne saken, så finnes det endel software som ikke kan følge oppgraderingene hvor man da er nødt til å beholde gammelt OS. Det er ikke et ønske om å forbli i sin tidsmaskin. Jeg har selv vært borti tilfeller hvor et firmas faktureringssystem hindret videre oppgradering. Dette er gjerne ikke noe man bare kan snu om på over natten, og Microsoft burde ha det i bakhodet før de tvangsoppgraderer at folk kanskje ikke kan oppgradere (enda).
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg var også en early adopter, hadde ingen problemer egentlig. Virker som enkelte leter og graver etter problemer, og da blir det vel ofte sånn også..1803 updaten var også smooth as butter.

 

Så du hadde ingen problemer, ergo har heller ingen andre det og er kun ute etter å klage.... Burde man kanskje se litt lenger enn til egne erfaringer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg også utsatte og utsatte oppgraderingen, helt til jeg var borte fra PC'en, påslått, i et litt for langt tidsrom. Da jeg kom tilbake sto Windows 10 stolt og tittet ut gjennom skjermen.

 

Jeg opplevde mange småproblemer, mange ting som skjedde mye tregere enn på Windows 7, og rare hendelser. Så jeg formaterte disken, installerte Windows 7, og fant et tips for å unngå at det samme skjedde igjen.

Men ganske nylig så fikk jeg for meg å prøve å installere Windows 10 fra scratch... ingen oppdatering, men full diskformatering og nyinstallasjon av Windows 10 (man kan velge å lage installasjons-CD med Windows 10 gratis om man har Windows 7 eller 8). Det har til nå fungert knirkefritt, selv om det er på akkurat samme PC'en som den som ble oppgradert i sin tid. Så det er nok lurt å gjøre en helt ny installasjon hvis man har tid til å installere programmer på nytt, ta backup av filer og slikt.

Lenke til kommentar

Windows-brukere har åpenbart forskjellige erfaringer ved å bytte fra 7 eller 8 til 10. Noen opplever det som et helvete; hos andre funker Win10 som den skal. Men har noen erfart at det funker vesentlig bedre enn 7, 8 eller 8.1? Jeg har opplevd tvangsutskiftning på to maskiner, men da fra Win8 til Win8.1. Hele greia tok et par timer på hver maskin. 8.1 funket greit nok, men jeg merket ingen forskjell, ingen forbedringer; heller ikke det motsatte.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Jeg opplever Windows 10 som en forbedring.

Som tidligere nevnt var jeg tidlig ute med å trykke "Oppgrader nå"-knappen, og angret aldri.

Windows 7 var ganske tregt. Windows 8 hadde grusomt brukergrensesnitt. Windows 10 var det Windows burde ha vært hele tiden.

For  meg var Windows 10 en forbedring på alle måter.

 

Men som sagt har jeg respekt for at dette burde være frivillig. Oppgraderings-dialogboksen var bevisst lureri, for du kunne ikke utsette eller avbryte.

Noen mennesker opplevde problemer som burde vært unngått.

Jeg gjorde ikke, og fikk en solid forbedring av mmine PCer.

Lenke til kommentar

 

Du kan installere et annet OS på din nåværende PC, ved siden av Windows, hvis du har plass.

 

Og har han ikke plass, kan han kjøpe en liten harddisk og installere et annet system. Var jeg ham (henne?), ville jeg gjøre det med en gang.

Troll er ikke løsningsorienterte. De er ikke ute etter en løsning i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...