Gå til innhold

Ny Nissan Leaf har lengre rekkevidde og sterkere motor


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er i tenkeboksen for å oppgradere fra gammel til ny Leaf (men ingen hast, og følger det økende modellutvalget med interesse).

 

Tror ikke jeg kommer til å velge 62 kWh utfra dette. Virker uforholdsmessig mye dyrere, og jeg er allerede av den oppfatning at mange overestimerer behovet for rekkevidde voldsomt. Det skurrer å drasse rundt på en tyngre batteripakke når brorbarten av kjøringen er småturer likevel (men dette er selvsagt individuelt).

 

Imidlertid er oppgradert versjon av 40 kWh-modellen interessant. Ny app og større skjerm høres fornuftig ut.

I følge artikkelen er ikke 62kWh batteriet noe særlig større enn 40kWh batteriet så du trenger sannsynligvis ikke bekymre deg om ekstra vekt.

 

Rekkeviddebehovet ditt vurderer du selvfølgelig best selv. :)

Dette er et poeng, og jeg tenkte også at relativt lik utforming og størrelse på batteri kanskje betyr at batteripakken ikke veier særlig mye mer. Men vil den ikke ha høyere tetthet og dermed vekt? Ville intuitivt anta at pakken med størst kapasitet veier en del mer.

Lenke til kommentar

62kWh batteriet veier nok en god del mer enn 40kWh batteriet ja (jeg tipper mellom 25-50% tyngre). En fordel med større batteri er at problemet med kjøling blir mindre. Dette både fordi behovet for hurtiglading blir mindre fordi du kan starte turen med mer strøm på batteriet, og fordi at lading av f.eks 30kWh blir mindre i forhold til størrelsen på batteriet. Det blir også mindre varme igjen fra forrige lading.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Dette er et poeng, og jeg tenkte også at relativt lik utforming og størrelse på batteri kanskje betyr at batteripakken ikke veier særlig mye mer. Men vil den ikke ha høyere tetthet og dermed vekt? Ville intuitivt anta at pakken med størst kapasitet veier en del mer.

Jeg tror ikke det uten videre er automatikk i at høyere energitetthet betyr høyere tetthet men hvis vi antar at det gjør det for dette batteriet så vil den nye pakka bli tyngre ja, med mindre Nissan har lagt inn tomrom i batteriet..
Lenke til kommentar

Jeg syns det er for mye fokus på rekkevidde. Som megapixel-racet.

 

Jeg kjører min 24KWh leaf ca 20.000 km i året. 2-3 ganger i året har jeg behov for å forlenge rekkevidden med hurtiglader. Da er ikke rasjonelt å drasse rundt på stort batteri.

 

Jeg er ingeniør og når ting skal designes, så tilpasses materiale til å dekke behovskriterier. For eksempel er det ikke nødvendig å kjøpe inn hansker med seks fingre når behovet er fem.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Jeg syns det er for mye fokus på rekkevidde. Som megapixel-racet.

 

Jeg kjører min 24KWh leaf ca 20.000 km i året. 2-3 ganger i året har jeg behov for å forlenge rekkevidden med hurtiglader. Da er ikke rasjonelt å drasse rundt på stort batteri.

 

Jeg er ingeniør og når ting skal designes, så tilpasses materiale til å dekke behovskriterier. For eksempel er det ikke nødvendig å kjøpe inn hansker med seks fingre når behovet er fem.

Det er enormt langt fra megapikselracet. Store batterier og lang rekkevidde er NETTOPP tilpassing av materiale til å dekke behovskriterier. Daglig kjøring til jobb, handling, besøk o.l. er ikke en uttømmende liste av behov for en bil.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Markant dyrere.

 

Kun 5000 skal produseres.

 

Ikke CCS.

 

Ikke temperaturstyring på batteriet.

 

Hei hvor det går!

Det med 5000 tipper eg er en misforståelse.

 

Tror det er 5k av denne varianten. Lanseringsvarianten. Altså at 5k kan bestille denne varianten før de kommer med n connecta, tekna osv.

Endret av Jotun
  • Liker 4
Lenke til kommentar

62kWh batteriet veier nok en god del mer enn 40kWh batteriet ja (jeg tipper mellom 25-50% tyngre). En fordel med større batteri er at problemet med kjøling blir mindre. Dette både fordi behovet for hurtiglading blir mindre fordi du kan starte turen med mer strøm på batteriet, og fordi at lading av f.eks 30kWh blir mindre i forhold til størrelsen på batteriet. Det blir også mindre varme igjen fra forrige lading.

I artikkelen står det 25% høyere energitetthet og 55% høyere lagringskapasitet. Da er det enkel matematikk å utlede at det nye batteriet veier 24% mer enn det gamle. (1,24*1,25=1,55)

 

En annen ting som mange ikke har fått med seg er at større batteri gir raskere lading, med mindre denne økningen hindres av manglende kjøling. Siden sommeren er en populært del av året å dra på lange bilturer/bilferie så er det ekstra uforståelig at de ikke implementerte kjøling denne gangen heller.

 

Jeg syns det er for mye fokus på rekkevidde. Som megapixel-racet.

Folk har forskjellige behov. Nissan har tidligere bare levert nok til relativt korte rekkeviddebehov og utvider nå til lengre rekkevidder. Forhåpentligvis uten å kvitte seg med variantene med kortere rekkevidde.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er for mye fokus på rekkevidde. Som megapixel-racet.

 

Jeg kjører min 24KWh leaf ca 20.000 km i året. 2-3 ganger i året har jeg behov for å forlenge rekkevidden med hurtiglader. Da er ikke rasjonelt å drasse rundt på stort batteri.

 

Jeg er ingeniør og når ting skal designes, så tilpasses materiale til å dekke behovskriterier. For eksempel er det ikke nødvendig å kjøpe inn hansker med seks fingre når behovet er fem.

Alt avhenger jo av kjøremønsteret. For den som pendler 6 mil til jobb og kan lade der funker det meste. Selv kjører jeg 30.000km i året uten å bruke bil til jobben. Jeg har en Tesla X75D, og den hurtiglades kun når jeg må. Foreløpig står hurtiglading for drøye 25% av ladingen vår, dvs. en ganske stor andel. 

 

Vi har også en 2011 Leaf som nr. 2 bil. Den hurtiglades svært sjelden, men går da også bare ca. 5.000km i året. 

Lenke til kommentar

Det med at Leaf batteriene ikke er særlig gode kan komme fra en undersøkelse som var omtalt for en tid siden.

Den viste at 24kWh batteriene i Leaf bare hadde 85% kapasitet etter 4.6 år, mens 30kWh batteriene nådde 85% etter bare 2.1 år.

Omtalt her:

https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964

https://insideevs.com/nissan-issues-statement-on-leaf-30-kwh-battery-degradation/

Lenke til kommentar

Det med at Leaf batteriene ikke er særlig gode kan komme fra en undersøkelse som var omtalt for en tid siden.

Den viste at 24kWh batteriene i Leaf bare hadde 85% kapasitet etter 4.6 år, mens 30kWh batteriene nådde 85% etter bare 2.1 år.

Omtalt her:

https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964

https://insideevs.com/nissan-issues-statement-on-leaf-30-kwh-battery-degradation/

 

Det høye SOH tapet hos 30 KWH var grunnet en feil i BMC'en til bilen som i ettertid har blitt rettet med en software fix 

 

https://flipthefleet.org/2018/30-kwh-nissan-leaf-firmware-update-to-correct-capacity-reporting/

 

decay_comparison.png

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har du dette fra? 

Eg har bilen selv.

 

Høy indre motstand (sterke indisier på at det er en stor del av grunnen) fører til høyere temperaturutvikling enn nødvendig samt gjør at det er lite effektivt.

 

I tillegg er det tettpakket og har ikke kjøling, noe som definitivt ikke er bra for et batteri.

 

Hurtiglading flater ut allerede på 50 eller 60% soc grunnet kjemien og overgang fra konstantstrøm til konstant spenningslading. Noe som igjen fører til enda dårligere hurtiglading.

 

Når du da legger til en elendig BMS (Som forhåpentligvis har fått en oppdatering som tar bort mye av rapidgate) sitter man igjen med et dårlig batteri, og en enda dårligere "batteripakke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...