Gå til innhold

Ny Nissan Leaf har lengre rekkevidde og sterkere motor


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Det går fint an å gjøre kvalifiserte analyser allerede nå. Og det er jo nettopp det man må basere seg på skal man kjøpe noe i dag. Synes du det beste grunnlaget for fremtidige vedlikeholdskostnader er et utvalg av 18.9 år gamle biler i snitt? Jeg vil tro en del har endret seg på de årene, så det kan jo diskuteres om det er historiske tall som gir det mest korrekte bildet hvis vi er enige om at det er fremtidige utgifter som er målet her.

Historiske tall vil alltid gi en korrekt analyse på kostnader og utifra de kan man ta en risikoanalyse, analysere utifra forventet levetid blir bare et estimat siden avvik kan forekomme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Historiske tall vil alltid gi en korrekt analyse på kostnader og utifra de kan man ta en risikoanalyse, analysere utifra forventet levetid blir bare et estimat siden avvik kan forekomme.

Jeg kan ikke si jeg er helt enig i den metode.

 

Men uansett hva som er best. Skal jeg kjøpe meg ny bil i dag er det ikke tvil om hvilken type bil jeg hadde satt pengene mine på hvis vedlikeholdskostnader og/eller totale levetidskostnader var eneste kriterium. Jeg har heller ikke tenkt å vente 10-15 år på å gjøre meg opp en mening rundt det.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg er helt enig i den metode.

 

Men uansett hva som er best. Skal jeg kjøpe meg ny bil i dag er det ikke tvil om hvilken type bil jeg hadde satt pengene mine på hvis vedlikeholdskostnader og/eller totale levetidskostnader var eneste kriterium. Jeg har heller ikke tenkt å vente 10-15 år på å gjøre meg opp en mening rundt det.

Det er en personlig avveining man må ta selv, utifra sitt ståsted :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

CAN bus er standard vare i nærmest alle biler, uansett drivverk og fabrikat. Mens CCS i stedet er basert på IEEE 1901 HomePlug GreenPHY Power Line Communication, som etter standarden skal kunne overlagres enten AC pinnene eller alternativt lavspente Control Pilot pinnen. I praksis bare CP pinnen.

 

I mitt forrige innlegg lot jeg være å nevne de mer konspiratoriske sidene av CCS, og burde nok sikkert fortsatt med det.

 

 

 

Det jeg utelot er at der er en fritt uttalt grunn til at CCS ikke benytter det mer åpenbare alternativ av CAN bus, men i stedet er belemret med dette Power Line Communication med det klingende navn IEEE 1901 HomePlug GreenPHY. Og det er innflytelsen fra 'IEEE Smart Grid initiative' (som jo også alle disse 'Smarte Strømmålerne' vi alle er blitt påtvunget er et resultat av) vi her ser konturene av. 

 

Mer spesifikt så jobber IEEE 2030 med ma. 'End-Use Applications and Loads,' inkludert distribuert energilagring i strømnettet. Fra denne gruppen er igjen arbeidsgruppen IEEE 2030.1 utsprungetDisse jobber med tilknytning av elektriske biler til dette såkalte 'Smart Grid' for tiden under utrulling i hele den vestlige halvkule. ( Etter ordre fra President George W. Bush, Desember 2007. )

 

Meningen er altså at disse 'Smarte Strømmålerne' de fleste av oss er så overlykkelig over å ha fått installert, etterhvert og uhindret skal kunne prate direkte med ma. din elektriske bil om dens opp- og evt. utlading. I hjemmet ditt, utenfor din kontroll. Da i henhold til IEC 61850 standarisert protokoll. Over eksisterende AC ledninger. Derav ønsket om Power Line Communication i stedet for CAN bus. 

 

Vi snakker altså her om AC standardlading, ikke DC hurtiglading. Bruken av IEEE1901 HomePlug GreenPHY til også DC hurtiglading er i så måte strengt tatt bare 'collateral damage.' Og hva kan vel gå galt for oss forbrukere i dette scenarioet? Dette er jo kjempesmart – for leverandørene…

 

Bytt ut alt av 'Smart' med 'Kontrollerende' eller 'overstyrende' og du ser hvor vi er på vei.

 

For å sikre meg har jeg tatt på foliehatt… satt inn nettfilter foran mitt eget ladeuttak i garasjen, ugjennomtrengelig for PLC. Regner ikke med at de greier aktivere dette drakoniske kontrollregime på mange år ennå, men når de får det til vil det samtidig bli forbudt ved lov å på noe vis forhindre denne kommunikasjonen. Bare at en slik lov da ikke kan gjøres tilbakevirkende for allerede eksisterende nett… (Og nei, NK64/DSB kan da ikke ty til 'bruksendring' som argumentasjon.)

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

For å sikre meg har jeg tatt på foliehatt… satt inn nettfilter foran mitt eget ladeuttak i garasjen, ugjennomtrengelig for PLC.

...

Hva slags filter er det? Har filteret noen funksjon i anlegget ditt utover å blokkere PLC? Jeg har så vidt fått med meg at PLC kan være følsomt for ting som er helt vanlig rundt omkring i de tusen sikringsskap.

Lenke til kommentar

Hva slags filter er det? Har filteret noen funksjon i anlegget ditt utover å blokkere PLC? Jeg har så vidt fått med meg at PLC kan være følsomt for ting som er helt vanlig rundt omkring i de tusen sikringsskap.

 

Nettfilter blokkerer Radio Frequency Interference eller Electro Magnetic Interference støy, typisk i rollen av EMC sertifisering.

 

Og PLC er å anse som nettopp RFI støy, type bredbåndet OFDM/TDMA i 100MHz++ båndet. 

 

Ethvert nettfilter vil hjelpe, men du vil måtte lese deg opp på databladet for å finne filterets effektivitet oppe i dette RF båndet. 

 

For fast installasjon vil man typisk kjøpe et ferdig nettfilter ment for montering på DIN-skinne, og med de riktige sertifikatene for EU. 

 

R7824171-01.jpg

 

EMI-filter-structure-common-mode-and-dif

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...