Gå til innhold

Ny Nissan Leaf har lengre rekkevidde og sterkere motor


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om batteri i elbil varer bare 10 år så kommer nok mange til å velge bensin eller dieselbil.

 

Edit: Og det samme om det bare er 70% av kapasitet igjen etter 10 år.

 

Kjøper man eldre fossilbiler kan man ofte lese at motor eller automatgir var byttet for x år siden.

Hvis batteriet på en eldre batteribil blir et problem vil man oppleve det samme, med mindre brukte batterier blir for populære til supplement av solceller i hytter og hus.

Lenke til kommentar

Batterikapasiteten er vel auka med 55 %? 40*1,55 = 62.

Snodig at ein auke i batterikapasiteten på 55 % berre aukar rekkevidda med litt over 40 %, eller...?

Sjølv ein auke på 40 % burde vel resultert i ein del meir en 42 % lengre rekkevidde? Det er jo ikkje slik at vekta av bilen blir auka sååå mykje med litt større batteri, og luftmotstanden er uendra...

Lenke til kommentar

 

 

Om batteri i elbil varer bare 10 år så kommer nok mange til å velge bensin eller dieselbil.

 

Edit: Og det samme om det bare er 70% av kapasitet igjen etter 10 år.

 

Om det er verksted og bytting av dyre deler du er redd for så er ikke bensin eller dieselbil veien å gå hvertfall.

 

 

Har du dokumentasjon/kilde på at det er dyrere og reparere bensinbil/dieselbil en batteribytte i en elbil ?

La oss for enkelheten si en motor eller en gearkasse siden det er dyre deler, eller er det andre deler du tenker på ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har du dokumentasjon/kilde på at det er dyrere og reparere bensinbil/dieselbil en batteribytte i en elbil ?

Nei. Ikke i det hele tatt. Jeg har bare basert på det statistikk vedrørende batteribytte: Nemlig at det nesten aldri er behov for det. Jeg kan ikke garantere eller dokumentere at det er dyrere, men det aller meste tyder på det.

 

La oss for enkelheten si en motor eller en gearkasse siden det er dyre deler, eller er det andre deler du tenker på ?

Det er egentlig alle deler som er spesifikke fossilbiler opp mot spesifikke elbiler.

 

 

Hvis du er interessert så viser alle google-resultater jeg har sett av studier på dette det samme.

Lenke til kommentar

Nautica: Verkstedbransjen frykter elektrifiseringen - det sier vel sitt. Nå blir det litt kunstig å sammenligne prisen på enkeltkomponente i og med at det er mange veldig forskjellige komponenter med veldig forskjellig prisnivå og risiko. Men alt i alt er det mye som tyder på at vedlikehold av elbiler blir vesentlig billigere enn for fossilbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batterikapasiteten er vel auka med 55 %? 40*1,55 = 62.

Snodig at ein auke i batterikapasiteten på 55 % berre aukar rekkevidda med litt over 40 %, eller...?

Sjølv ein auke på 40 % burde vel resultert i ein del meir en 42 % lengre rekkevidde? Det er jo ikkje slik at vekta av bilen blir auka sååå mykje med litt større batteri, og luftmotstanden er uendra...

Og når Nissan i tillegg sier at nye er en del prosent mer effektiv i tillegg så gir ingenting mening. Enten er det noe feil med tallene på 40 eller 62 versjonen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nautica: Verkstedbransjen frykter elektrifiseringen - det sier vel sitt. Nå blir det litt kunstig å sammenligne prisen på enkeltkomponente i og med at det er mange veldig forskjellige komponenter med veldig forskjellig prisnivå og risiko. Men alt i alt er det mye som tyder på at vedlikehold av elbiler blir vesentlig billigere enn for fossilbiler.

Verkstedbransjen klarer nok og omstille seg sålenge produsentene deler opplæring/servicemanualer med 3parts verksteder så tror ikke det blir det største problemet de neste 20 årene.

 

Når det gjelder deler så er det umulig og si at det ene bilmerket er rimeligere en det andre på deler, spesielt når vi får mer og mer elektronikk i bilene vil vedlikeholdskostnadene øke.

Lenke til kommentar

Nei. Ikke i det hele tatt. Jeg har bare basert på det statistikk vedrørende batteribytte: Nemlig at det nesten aldri er behov for det. Jeg kan ikke garantere eller dokumentere at det er dyrere, men det aller meste tyder på det.

 

Det er egentlig alle deler som er spesifikke fossilbiler opp mot spesifikke elbiler.

 

 

Hvis du er interessert så viser alle google-resultater jeg har sett av studier på dette det samme.

Du svarte spesifikk på et spørmål angående batteribytte så jeg regnet med at det var det du svarte på, generell kan man ikke si at det ene er dyrere en det andre på deler siden det er store variasjoner på delepriser med samme funksjon, kan hende at årlig service med oljeskift, etc. er dyrere enn en elbil men ikke deler spesifikk.

 

Her har du forresten et par linker som indikerer at elbil-deler er gjennomsnittlig dyrere og reparere og at levetiden er vesentlig lavere siden de er forholdsvis dyre og reparere, men på sikt vik det nok jevne seg ut.

 

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2015/03/Smaa-elbiler-har-svindyre-deler

 

https://www.tv2.no/a/10129837/

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Om en fjerner et par hundre bevegelige deler fra en bil sier det vel seg selv at det er mindre som kan gå galt og mindre som må vedlikeholdes. :)

Tja, les svaret mitt med linkene i innlegget over :)

 

Edit: et par hundre bevegelige dele kan fint rusle rundt i en million kilometer uten problemer sålenge de får korrekt service.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du svarte spesifikk på et spørmål angående batteribytte så jeg regnet med at det var det du svarte på, generell kan man ikke si at det ene er dyrere en det andre på deler siden det er store variasjoner på delepriser med samme funksjon, kan hende at årlig service med oljeskift, etc. er dyrere enn en elbil men ikke deler spesifikk.

 

Her har du forresten et par linker som indikerer at elbil-deler er gjennomsnittlig dyrere og reparere og at levetiden er vesentlig lavere siden de er forholdsvis dyre og reparere, men på sikt vik det nok jevne seg ut.

 

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2015/03/Smaa-elbiler-har-svindyre-deler

 

https://www.tv2.no/a/10129837/

Hvis du googler på engelsk og googler litt mer nøytralt så tror jeg nok du finner vesentlig flere artikler som sier det motsatte. De få jeg har sett har også betraktelig mer seriøse kilder, ofte utstrakte studier av div universiteter.

Jeg vet hvem jeg ville satt pengene mine på, og det er ikke daglig leder hos et verksted i Fredrikstad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du googler på engelsk og googler litt mer nøytralt så tror jeg nok du finner vesentlig flere artikler som sier det motsatte. De få jeg har sett har også betraktelig mer seriøse kilder, ofte utstrakte studier av div universiteter.

Jeg vet hvem jeg ville satt pengene mine på, og det er ikke daglig leder hos et verksted i Fredrikstad.

Vi er da i Norge og betaler norske priser ? vi reparerer ikke bilene i foreksempel USA

 

Så du mener også at Hegnar og TV2 er useriøse aktører som ikke er nøytrale ?

Lenke til kommentar

Vi er da i Norge og betaler norske priser ? vi reparerer ikke bilene i foreksempel USA

 

Så du mener også at Hegnar og TV2 er useriøse aktører som ikke er nøytrale ?

Mener du de to artiklene gir en god fremstilling av de forventede gjennomsnittlige vedlikeholdskostnader over levetiden til elbiler vs fossilbiler?
Lenke til kommentar

Mener du de to artiklene gir en god fremstilling av de forventede gjennomsnittlige vedlikeholdskostnader over levetiden til elbiler vs fossilbiler?

Levetid ?, vi diskuterte delepriser.

 

Edit: levetid kan vi ikke diskutere ennå siden det ikke finnes aktuelle statistikker på dette, er bare estimerte prognoser som forefinnes foreløpig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Levetid ?, vi diskuterte delepriser.

Det er ikke delepriser jeg diskuterer, så da snakker vi kanskje forbi hverandre. Det er svært enkelt å se at elbiler har den dyreste delen.

 

For meg er ikke det så interessant, for meg er det interessante hvilken type bil som er dyrest å reparere over tid.

Lenke til kommentar

Det er ikke delepriser jeg diskuterer, så da snakker vi kanskje forbi hverandre. Det er svært enkelt å se at elbiler har den dyreste delen.

 

For meg er ikke det så interessant, for meg er det interessante hvilken type bil som er dyrest å reparere over tid.

Som sagt gjennomsnittlig levetid på en fossil bil i Norge er 18.9 år (2015) så det er endel år frem til før vi kan diskutere totalkostnader i bilens levetid, og når vi får en statistikk som kan sammenligne levetid opp mot totalkostnader vil vi vite dette med sikkerhet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Når vi først er inne på og diskutere levetid fant jeg denne artikkelen angående lade på 3parts ladestasjoner, heldigvis ordnet det seg for de 3 involverte denne gangen, men på sikt når garantiperioder er utløpt kan dette nok bli et problem med ansvarsfraskrivelse akkurat som i dag med fossile biler som foreksempel en motor går i stykker grunnet antatt slett arbeid fra verksted og alle partene skyller på hverandre og i enden er det kunder som står med regninga.

 

Ikke for og være negativ mot el-bil, men uansett om man eier eller har tenkt og skaffe el-bil er dette nyttig informasjon å vite for alle så man kan ta forholdsregler hvis dette skjer en dag.

Lenke til kommentar

Som sagt gjennomsnittlig levetid på en fossil bil i Norge er 18.9 år (2015) så det er endel år frem til før vi kan diskutere totalkostnader i bilens levetid, og når vi får en statistikk som kan sammenligne levetid opp mot totalkostnader vil vi vite dette med sikkerhet.

Det går fint an å gjøre kvalifiserte analyser allerede nå. Og det er jo nettopp det man må basere seg på skal man kjøpe noe i dag. Synes du det beste grunnlaget for fremtidige vedlikeholdskostnader er et utvalg av 18.9 år gamle biler i snitt? Jeg vil tro en del har endret seg på de årene, så det kan jo diskuteres om det er historiske tall som gir det mest korrekte bildet hvis vi er enige om at det er fremtidige utgifter som er målet her.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...