Gå til innhold

Nå kan alle bestille Tesla Model 3


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Ikke bare var det sant*. På grunn av høyere gjennomsnittspris enn de 4 foran på lista så var Tesla Model 3 den mest solgte bilen i *omsetning* i USA 4de kvartal 2018. :p

 

For noe vås.

For det første er bilene solgt over flere år, det er først nå Tesla klarte å levere 60k Model 3 til kundene.

 

For det andre har ikke alle produsentene sluppet tall for sine salg, så det er løse antakelser fra diverse pro-elbil nettsider.

 

For det tredje så ekskluderer man elegant de ti mest solgte bilene i USA, sikkert flere.

Fords F-serie, Chevy Silverado, Dodge Ram osv. tas ikke med, fordi de liksom går under en annen statistikk, selv Toyota Rav, Honda CR-V m.fl. ekskluderes, som alle selger langt mer enn Tesla.

 

Det er kun noen få modeller som tas med, slik som Toyota Camry, Honda Civic osv. (som begge slo Tesla btw).

 

Tesla har så langt, i løpet av hele sin levetid, klart å levere rundt en halv million biler. Det er omtrent det Ford selger av F-serien i USA på et par tre måneder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

For det tredje så ekskluderer man elegant de ti mest solgte bilene i USA, sikkert flere.

Fords F-serie, Chevy Silverado, Dodge Ram osv. tas ikke med, fordi de liksom går under en annen statistikk, selv Toyota Rav, Honda CR-V m.fl. ekskluderes, som alle selger langt mer enn Tesla.

...

Eh ja? Var det ikke akkurat det jeg sa? Som du klippet vekk før du svarte meg?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh ja? Var det ikke akkurat det jeg sa? Som du klippet vekk før du svarte meg?

 

Eh jo, men det gjør det vel ikke noe mindre sant.

 

Påstanden var :

 

Model 3 var den 5. mest solgte bilen i USA i 4de kvartal 2018. Ikke bare i California men i hele USA!

 

Bare surr, om man ikke ekskluderer en haug med de bestselgende modellene, tar høyde for at bilene egentlig ble bestilt for flere år siden osv. så er Model 3 ikke en gang i nærheten av å være den 5. mest solgte bilen i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han har et poeng, disse bilene som ble levert var som en slags "propp". De begynte å få opp produksjonstakten bra, i tillegg måtte de levere så mange biler som mulig før tax credit ble redusert i 2019. Det kommer nå enda en reduksjon i credit dette året, og neste år er det 0 i credit. Det var som en demning full av vann, så ble det åpnet opp den 1.juli for at de skulle få mest mulig biler levert det halvåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har et poeng, disse bilene som ble levert var som en slags "propp". De begynte å få opp produksjonstakten bra, i tillegg måtte de levere så mange biler som mulig før tax credit ble redusert i 2019. Det kommer nå enda en reduksjon i credit dette året, og neste år er det 0 i credit. Det var som en demning full av vann, så ble det åpnet opp den 1.juli for at de skulle få mest mulig biler levert det halvåret.

 

Jeg forstår enda ikke poenget, mange av bilene var til ikke reservasjonsholdere, altså det er etterspørsel og tesla leverer. 

Lenke til kommentar

Jeg forstår enda ikke poenget, mange av bilene var til ikke reservasjonsholdere, altså det er etterspørsel og tesla leverer. 

 

Vent litt? Står det ikke folk i kø enda, som forhåndsbestilte og betalte et depositum allerede i starten av 2016?

 

Sier du at Tesla nå leverer biler til folk som ikke har forhåndsbestilt sine biler, mens andre har ventet i flere år?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vent litt? Står det ikke folk i kø enda, som forhåndsbestilte og betalte et depositum allerede i starten av 2016?

 

Sier du at Tesla nå leverer biler til folk som ikke har forhåndsbestilt sine biler, mens andre har ventet i flere år?

 

Nei, ingen forhåndsbestilte og betalte depositum i 2016. I fra mars 2016 betalte folk en reservasjonssum for en kølapp til en bil. I 2018 fikk folk forhåndsbestille denne bilen mot et depositum. 

 

Ja det gjør de, de har levert mange biler til ikke reservasjonsholdere i USA feks, Sikkert Canada også. Nå er det også fritt frem å bestille. 

Lenke til kommentar

Hva er muligheten for å slå av all overvåkningen i disse bilene? De ferreste har behov for kontinuerlig overvåking. FW Oppgradering kan man gjør ved behov og kun da evt. koble opp systemet mot nettett. Alt det andre er jo bare tullball.

 

Hold dere fast. Skal vurdere Teslan når de såkalte rimelige kortene kommer på bordet. Men frykter de skjærer ned på alt for mye. Håper bare de fjerner den gresselige multi tommern. Men det skjer nok ikke. Hengerfeste er og ett must skal jeg unngå 2 bilr. Og da er miljøhensynet en sagablott.

Lenke til kommentar

Model 3 har alltid vært en konkurrent til BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse, osv.

 

Og mot disse er Model 3 helt klart konkurransedyktig priset, selv før avgifter.

 

Tesla er konkurransedyktig uten avgifter ja, sleng på avgifter på den så er den ikke konkurransedyktig lenger.

Ikke når den samme nivå på finish som nevnte biler heller, det er ikke en premiumbil. Mer naturlige konkurrenter er Ford Focus, Toyota Avensis osv. siden hverken disse eller Tesla er premiumbiler.

Det skal sies at jeg ikke har testet Model 3 enda men jeg antar at den ikke er betydelig bedre enn storebrødrene på dette feltet.

 

 

Sannsynligvis fordi han ikke har råd til en selv, selv ikke Model 3.

Aha, det er liksom kronargumentet hver gang noen kritiserer Elon Musk eller Tesla?

Jeg kunne kjøpt meg et par Model 3 for prisen av bilen jeg har i det daglige.. Det er allikevel ikke noe alternativ å kjøpe en kjønnsløs kjedelig bil med fullstendig fraværende premiumfølelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 Aha, det er liksom kronargumentet hver gang noen kritiserer Elon Musk eller Tesla?

Jeg kunne kjøpt meg et par Model 3 for prisen av bilen jeg har i det daglige.. Det er allikevel ikke noe alternativ å kjøpe en kjønnsløs kjedelig bil med fullstendig fraværende premiumfølelse.

 

Tja, om ikke annet et like godt "argument" som det som ble besvart. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er altså slutt på køen på 400 tusen folk?

Ca 150 000 model 3 er produsert/levert ved utgangen av fjordåret. Ca 40-60 000 venter på levering i januar-mars. Av de resterende ca 200 000 reservasjonene har en del kansellert og en del venter på standard range-utgavene. Jeg har ikke sett noen tall på fordelingen der. Bestillinger som kommer inn nå kan leveres ca mars-april. Altså mye raskere enn en del andre konkurrenter. Det kan bety en del nye bestillinger. Hvis jeg skal gjette så tipper jeg standard range utgavene blir mulig å bestille i løpet av første halvår i år og at leveringene starter i løpet av sommeren i USA og til høsten i Norge.

Lenke til kommentar

Når Elon Musk selv sier de var nær en konkurs, så er det meningsløst å forsvare at dette ikke er riktig av Tesla fans/aksjonærer.

Nei, det er ikke meningsløst å peke på fakta, som er at de hadde nok kontanter til å holde det gående i lang tid, og at de hadde mulighet til å hente inn finansiering. At Musk absolutt ikke ønsket å hente inn finansiering er noe annet.

 

 

 

 

Det er altså slutt på køen på 400 tusen folk?

Det er ikke 400K i kø lenger, men det er ikke slutt på køen som sådan. Mange venter i kø på billigere utgaver.

 

 

 

 

Vent litt? Står det ikke folk i kø enda, som forhåndsbestilte og betalte et depositum allerede i starten av 2016?

 

Sier du at Tesla nå leverer biler til folk som ikke har forhåndsbestilt sine biler, mens andre har ventet i flere år?

Tuller du nå? Du har allerede glemt at mange venter på 35K-utgaven? Eller hva er grunnen for at du skriver noe du må vite bare er tull?

 

 

 

 

 

Tesla er konkurransedyktig uten avgifter ja, sleng på avgifter på den så er den ikke konkurransedyktig lenger.

Nei, på grunn av prisen på batteri så konkurrerer ikke elbiler på like vilkår. Derfor er det nødvendig å hjelpe elbiler på vei frem til batterikostnaden er lavere, slik at elbiler kan konkurrere på mer like vilkår.

 

Aha, det er liksom kronargumentet hver gang noen kritiserer Elon Musk eller Tesla?

Jeg kunne kjøpt meg et par Model 3 for prisen av bilen jeg har i det daglige.. Det er allikevel ikke noe alternativ å kjøpe en kjønnsløs kjedelig bil med fullstendig fraværende premiumfølelse.

Nei, du får holde deg til den utdaterte, stinkende, bråkete giftbilen din.

Lenke til kommentar

Tesla er konkurransedyktig uten avgifter ja, sleng på avgifter på den så er den ikke konkurransedyktig lenger.

Ikke når den samme nivå på finish som nevnte biler heller, det er ikke en premiumbil. Mer naturlige konkurrenter er Ford Focus, Toyota Avensis osv. siden hverken disse eller Tesla er premiumbiler.

Det skal sies at jeg ikke har testet Model 3 enda men jeg antar at den ikke er betydelig bedre enn storebrødrene på dette feltet.

Nei, Model 3 er en direkte konkurrent til de nevnte bilene, BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse, osv. Og Model 3 er altså svært konkurransedyktig mot disse bilene med like avgifter/ingen avgifter. Focus, Avensis, osv er er ikke direkte konkurrenter. Heller ikke Leaf, Ioniq, Kona, osv.

 

Model 3 koster per i dag 52,5-70k USD, men i løpet av året skal det komme til lavere prisede utgaver, og prisområdet vil utvides til 35-70k USD, der f.eks BMW 3-serie koster 34,9-78k USD. Altså per i dag konkurrerer Model 3 med 3-serie som er bra utstyrt (330i - M3), mens i løpet av året vil konkurransen økes til det lavere prisområdet også (320i).

 

Og selv med (foreløpig) betydelig høyere pris en konkurrentene selger Model 3 fortsatt veldig bra. https://cleantechnica.com/2019/01/03/1-5-luxury-cars-sold-in-usa-in-2018-tesla-model-3-or-tesla-model-s/

 

Jeg fikk endelig satt i Model 3 her om dagen og sett nærmere på den, og jeg må innrømme jeg ble gledelig overrasket. Jeg forventet at den skulle være bra, men jeg syns faktisk steget ned fra Model X interiør-messig ikke var veldig stort. Jeg er sikker på at de som kjøper Model 3 vil være storfornøyde.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk endelig satt i Model 3 her om dagen og sett nærmere på den, og jeg må innrømme jeg ble gledelig overrasket. Jeg forventet at den skulle være bra, men jeg syns faktisk steget ned fra Model X interiør-messig ikke var veldig stort. Jeg er sikker på at de som kjøper Model 3 vil være storfornøyde.

Du glemte å legge til: Hilsen en Tesla aksjonær med økonomiske interesser i merket :)

 

Og kanskje man burde nevne de enorme problemene Tesla har med problemer og service? Ingen andre bilmerker er i nærheten av klagerapporter til Forbrukerrådet.

 

Verken kjøreegenskapene til bilen eller interiøret er på nivå med de andre luksusmerkene forøvrig, skal vi tro litt seriøse tester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og kanskje man burde nevne de enorme problemene Tesla har med problemer og service? Ingen andre bilmerker er i nærheten av klagerapporter til Forbrukerrådet.

Dette er definitivt er område Tesla må se nærmere på. De må få opp service-kapasiteten. Men dette er også noe de jobber med.

 

Verken kjøreegenskapene til bilen eller interiøret er på nivå med de andre luksusmerkene forøvrig, skal vi tro litt seriøse tester.

Jeg vet ikke hvilke tester du har sett. De testene jeg har sett vurderer Model 3 positivt opp mot f.eks Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. https://eu.detroitnews.com/story/opinion/columnists/henry-payne/2018/12/26/detroit-news-vehicle-year/2379185002/

 

"As different as the Tesla's operating system is, it sacrifices little in performance to segment athletes like BMW and Alfa. Despite its inherent weight disadvantage, the porky 80.5-kWh battery is integrated to the chassis low in the car, making for good vehicle dynamics. In a head-to-head track test by Motor Trend ace Randy Pobst, the all-wheel drive Model 3 Performance version was just a second off the class-best athlete Alfa Giulia Quadrifoglio."

 

https://www.motortrend.com/cars/alfa-romeo/giulia/2019/tesla-model-3-vs-jaguar-i-pace-vs-alfa-romeo-giulia/

 

Og når det gjelder interiøret er det en god dose subjektivitet involvert. Personlig syns jeg BMW 3-serie har et klaustrofobisk og utdatert interiør. Jeg syns Model 3 er milevis foran. Men det er bare meg.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...