Gå til innhold

Nå kan alle bestille Tesla Model 3


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Då vert februar 2019 fyrste månad då over 50% av alle nyregistrerte bilar i Noreg er elektriske. Trur ikkje veldig mange hadde spådd ei slik utvikling for ti år sidan. Ikkje etter kommentarfelta å dømme, i alle fall. :-)

 

For heile Europa ser det ut til at salet av elbilar auka med over 90% i 2018 samanlikna med året før. Salet av plug-in-hybridar gjekk derimot litt ned. Ender vi på over 5% ladbare bilar i heile Europa i 2019, eller er det for optimistisk? Model 3 bør i alle fall vere midt i blinken for tyskarane. Prisen er låg nok til at kjøparane får støtte, og han er i same segment som dei elbilane som allereie sel bra i Tyskland, Zoe og eGolf. Ikkje nokon sinke på Autobahn heller.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Slik blir din elbil-fremtid

Har du kjøpt elbil for å slippe unna bompenger, moms, parkeringsavgift og fergebillett? Da kan du snart få deg en ubehagelig overraskelse

Ikke rop hurra alt for lenge, verken fordelene om skattefri\kjøring i kolitivfeltet eller gratis parkering er neppe folkerett.

Heller ikke gratis ladning, så etter 2020 kan elbil bli dyrt i bruk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Slik blir din elbil-fremtid

Har du kjøpt elbil for å slippe unna bompenger, moms, parkeringsavgift og fergebillett? Da kan du snart få deg en ubehagelig overraskelse

Ikke rop hurra alt for lenge, verken fordelene om skattefri\kjøring i kolitivfeltet eller gratis parkering er neppe folkerett.

Heller ikke gratis ladning, så etter 2020 kan elbil bli dyrt i bruk.

 

Kjøper selv el-bil på grunn av pendling.

 

Bruker i snitt 600,- per uke i diesel kun i forbindelse med pendling til/fra jobb. Så kommer kjøring utenom i tillegg.

 

Med el-bil så er det en god del kroner å spare. Spesielt med tidsinnstilt hjemme-lading for å slippe de høyeste pristoppene på kraftprisen.

 

Andre bonuser som fri passering i bomring, kjøring i kollektivfelt, gratis lading m.m. er nettopp det... bonuser. Er ikke så bekymret for dem.

 

Ellers sparer man jo en del kroner på å handle el-bil nå siden det fortsatt er momsfritak og slik. Det kan jo endre seg og da blir det dyrer å kjøpe el-bil på ett senere tidspunkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik blir din elbil-fremtid

Har du kjøpt elbil for å slippe unna bompenger, moms, parkeringsavgift og fergebillett? Da kan du snart få deg en ubehagelig overraskelse

Ikke rop hurra alt for lenge, verken fordelene om skattefri\kjøring i kolitivfeltet eller gratis parkering er neppe folkerett.

Heller ikke gratis ladning, så etter 2020 kan elbil bli dyrt i bruk.

 

Det er lenge sidan det var gratis parkering over alt, og gratis ferje har det aldri vore.

 

Men no har dei endeleg implenentert vedtaket om max. 50% takst i bomstasjonar, offentleg parkering og ferjer. Det er det ingen planar om å endre i overskueleg tid.

 

Dei som er dumme nok til å kjøpe eksosbil i dag må vere klar over at dei må betale dobbelt av elbilistane så lenge dei har bilen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/saravgifter/om/trafikkforsikringer/

Synd veiavgift ikke lengere finnes.

Trafikkforsikringsavgift vil nok økes. Selv om det ikke gjelder elbiler?

https://www.fjellinjen.no/bedrift/kundeservice/fritak/elbil-og-hydrogenbil/

 

Med en AutoPASS-avtale til din elbil eller hydrogenbil får du fritak i hele Norge utenom Svinesundforbindelsen. Det er det ikke fritak der, men med din AutoPASS-avtale får du 13 % rabatt på passeringene dine.

Synd det er tullete å kjøpe elbil for handling i sverige.

 

Selv om man slipper moms så kan kostnader staten kreves inn økes.

Størst sansylig vil de økes siden det er planlagt større utbygging av e6\18 fremover.

Flere biler gir mere kø. Der er ikke elbil bedre. Buss er nok bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Slik blir din elbil-fremtid

Har du kjøpt elbil for å slippe unna bompenger, moms, parkeringsavgift og fergebillett? Da kan du snart få deg en ubehagelig overraskelse

Ikke rop hurra alt for lenge, verken fordelene om skattefri\kjøring i kolitivfeltet eller gratis parkering er neppe folkerett.

Heller ikke gratis ladning, så etter 2020 kan elbil bli dyrt i bruk.

 

Kjøper selv el-bil på grunn av pendling.

 

Bruker i snitt 600,- per uke i diesel kun i forbindelse med pendling til/fra jobb. Så kommer kjøring utenom i tillegg.

 

Med el-bil så er det en god del kroner å spare. Spesielt med tidsinnstilt hjemme-lading for å slippe de høyeste pristoppene på kraftprisen.

 

Andre bonuser som fri passering i bomring, kjøring i kollektivfelt, gratis lading m.m. er nettopp det... bonuser. Er ikke så bekymret for dem.

 

Ellers sparer man jo en del kroner på å handle el-bil nå siden det fortsatt er momsfritak og slik. Det kan jo endre seg og da blir det dyrer å kjøpe el-bil på ett senere tidspunkt.

Det er fortsatt vanskelig å prise fallet i verdi for batteriet. Et 60 kWh batteri koster gjerne 100 kkr. Er du villig til å bruke 100 kkr på en 10 år gammel bil der chassiet og elmotor varer i 18 år? Eller ender bilen opp som en bybil med kort rekkevidde i 18 år? Time will show.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så er vel elbil i stor utvikling også, særlig batteri. Lition er neppe fremtidrettet. Så er vel batterisellene veldig store, 100 KG hvis ting a hadde vært på størrelse som 12\24 volt batteri hadde man muligens sluppet kjøling som hadde kuttet prisen en del.

 

Finnes vel muligens trådløs ladning men foreløpig risiko å bruke det som lynnedslag.

Men største problemet gjelder vel reklamasjon blir vanskelig å bevise man har brukt batteriet optimalt.

Flest folk lader batteriet 100% fordi de er redde for å få motorstopp. Men idelsett er vel det som forkortet levetiden mest, samtidig med høy tempratur på motor og kald vær. Det er ikke god blanding over kort tid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Et 60 kWh batteri vil ha en restkapasitet på ca 70% etter 1 million km. Altså 50 000 km i året i 20 år. I løpet av den tiden vil antagelig bilen ha hatt flere eiere, som hver har kjøpt bil med en gitt gjenværende kapasitet. Det er altså lite sannsynlig at batteriet vil være det som driver vedlikeholdsutgiftene til elbiler.

 

Det er nok først og fremst deler som også finnes på fossilbiler som slites og må byttes. Vedlikehold av bremsesystem, lys, oppheng, karroseriskader, osv.

 

Hovedforskjellen i vedlikeholdsuftifter kommer til å være de manglende oljeskiftene, registerreim-skiftene, ikke slitte kamaksler, ikke utslitte katalysatorer (som ikke går gjennom EU-kontroll), ingen utslitte blybatteri, ingen giroljeskift, ingen bytte av oljefilter og en rekke andre mekaniske dippedutter man slipper å vedlikeholde.

 

Regn alså med at elbiler får lengre levetid i praksis enn det vi har vært vant med at fossilbiler har. Bytter man elbil så blir det mest sannsynlig som følge av at man vil ha noe nytt, ikke fordi den gamle er ødelagt. Altså en helt motsatt tankegang av fossilbiler.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Slik blir din elbil-fremtid

Har du kjøpt elbil for å slippe unna bompenger, moms, parkeringsavgift og fergebillett? Da kan du snart få deg en ubehagelig overraskelse

Ikke rop hurra alt for lenge, verken fordelene om skattefri\kjøring i kolitivfeltet eller gratis parkering er neppe folkerett.

Heller ikke gratis ladning, så etter 2020 kan elbil bli dyrt i bruk.

Sikkert, men hva har dette med artikkelen å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fortsatt vanskelig å prise fallet i verdi for batteriet. Et 60 kWh batteri koster gjerne 100 kkr. Er du villig til å bruke 100 kkr på en 10 år gammel bil der chassiet og elmotor varer i 18 år? Eller ender bilen opp som en bybil med kort rekkevidde i 18 år? Time will show.

Bruktverdien til elbilar held seg mykje betre enn eksosbilar, og batteria berre varer og varer, so eg ville ikkje uroa meg over det med det fyrste. Eit 60 kWWh batteri bør vare lenger enn dei fleste eksosmotorar.

 

Sist eg hadde bensinbil, skar motoren seg etter ganske nøyaktig 250.000 km. Oljepumpa tok kvelden på ein motorveg i Tyskland, og då hadde eg ikkje meir enn akkurat nok tid til å komme meg ut av vegen. Ein ny motor hadde kosta meir enn den då 12 år gamle bilen ville vore verd etter skiftet. Batteri til elbilar ser ut til å halde seg mykje meir enn 250.000 km. Har hatt andre bilar som har takka for seg før det òg. Typisk pga rust.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.an.no/nyheter/bil/anpluss/derfor-er-andreas-skeptisk-til-a-ta-brukte-elbiler-i-innbytte-noen-sier-blankt-nei/s/5-4-283343

Men hvordan er det med innbyttebil i dag? For tesla tar vel neppe bilen i retur på åpenkjøp.

Ergo skulle det dukke opp problemer kan bilene bli vanskelig å kvitt, på finn er det nok mange brukte biler.

Så med mindre man håper da å ta de på garanti. Hvis det blir problemer.

Lenke til kommentar

https://www.an.no/nyheter/bil/anpluss/derfor-er-andreas-skeptisk-til-a-ta-brukte-elbiler-i-innbytte-noen-sier-blankt-nei/s/5-4-283343

Men hvordan er det med innbyttebil i dag? For tesla tar vel neppe bilen i retur på åpenkjøp.

Ergo skulle det dukke opp problemer kan bilene bli vanskelig å kvitt, på finn er det nok mange brukte biler.

Så med mindre man håper da å ta de på garanti. Hvis det blir problemer.

Tesla tar bil i innbytte hvis du bestiller TM3 men hvis innbyttebilen er noe annet enn Tesla så blir den overlatt til en tredjepart som tar seg av verdivurdering og salg.
Lenke til kommentar

Den tradisjonelle bilbransjen er full av elbilskeptikere. Spesielt fra selskaper med lite focus (pun) på elbiler. Ennå værre var det før, f.eks i mars 2016, som artikkelen er fra.

 

I dag er det ganske enkelt å få testet batteriet så man har et håndfast testresultat å vise til i forbindelse med salg til enten forhandler eller direkte til en privat kjøper.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Slik blir din elbil-fremtid

Har du kjøpt elbil for å slippe unna bompenger, moms, parkeringsavgift og fergebillett? Da kan du snart få deg en ubehagelig overraskelse

Ikke rop hurra alt for lenge, verken fordelene om skattefri\kjøring i kolitivfeltet eller gratis parkering er neppe folkerett.

Heller ikke gratis ladning, så etter 2020 kan elbil bli dyrt i bruk.

 

Jeg ville budsjettert med halv pris i bommen, ferge og parkering. Og bilen bruker så lite strøm, at om strømprisen øker noen titalls prosent så går det bra. Kjøpsavgifter kommer etterhvert, men da tipper jeg man setter opp avgiftene for fossilene samtidig. Jeg tviler på om politikerne gir fra seg denne suksessen frivillig når man har stått på så hardt for å komme dit vi er i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et 60 kWh batteri vil ha en restkapasitet på ca 70% etter 1 million km. Altså 50 000 km i året i 20 år. I løpet av den tiden vil antagelig bilen ha hatt flere eiere, som hver har kjøpt bil med en gitt gjenværende kapasitet. Det er altså lite sannsynlig at batteriet vil være det som driver vedlikeholdsutgiftene til elbiler.

1 million km vil nok være oppnåelig om man kjører 100.000 km/år eller mer, men vi har veldig lite erfaring med li-ion batterier som er eldre enn 10 år. Det kan være akselererende effekter der f.eks materialtretthet spiller en rolle.

 

For å være på den trygge siden ville jeg antatt at en elbil er verdt null kroner etter 10 år, og så får man heller bli gledelig overrasket. Min X100D vil da eksempelvis ha gått rundt 350.000 km, med et verdifall på omkring 2,6 kr/km. Det er helt innafor.

Lenke til kommentar

"Folkebilen" til Elon. Til 555 000 kroner.

 

Flere hundre tusen bestilte denne bilen i 2017 til 35000US.

Bare skryt. Som vanlig.

 

Og Tesladuttebassene jubler....

 

Hva snakker du om, SR koster fra 305400 eller hva det var når den kommer,den billigste du kan kjøpe nå koster fra 454700 med masse utstyr. Såklart jubler vi, det er latterlig mye bil for pengene. Model 3 kunne jo hatt fulle avgifter og fortsatt slå BMW sin 3 serie på pris. 

Lenke til kommentar

 

 

Slik blir din elbil-fremtid

Har du kjøpt elbil for å slippe unna bompenger, moms, parkeringsavgift og fergebillett? Da kan du snart få deg en ubehagelig overraskelse

Ikke rop hurra alt for lenge, verken fordelene om skattefri\kjøring i kolitivfeltet eller gratis parkering er neppe folkerett.

Heller ikke gratis ladning, så etter 2020 kan elbil bli dyrt i bruk.

 

Kjøper selv el-bil på grunn av pendling.

 

Bruker i snitt 600,- per uke i diesel kun i forbindelse med pendling til/fra jobb. Så kommer kjøring utenom i tillegg.

 

Med el-bil så er det en god del kroner å spare. Spesielt med tidsinnstilt hjemme-lading for å slippe de høyeste pristoppene på kraftprisen.

 

Andre bonuser som fri passering i bomring, kjøring i kollektivfelt, gratis lading m.m. er nettopp det... bonuser. Er ikke så bekymret for dem.

 

Ellers sparer man jo en del kroner på å handle el-bil nå siden det fortsatt er momsfritak og slik. Det kan jo endre seg og da blir det dyrer å kjøpe el-bil på ett senere tidspunkt.

Det er fortsatt vanskelig å prise fallet i verdi for batteriet. Et 60 kWh batteri koster gjerne 100 kkr. Er du villig til å bruke 100 kkr på en 10 år gammel bil der chassiet og elmotor varer i 18 år? Eller ender bilen opp som en bybil med kort rekkevidde i 18 år? Time will show.

Hyundai Kona kommer med 5 år nybil garanti, men 8 år på batteriet.

 

Er ikke vesentlig bekymret for batterikapasiteten. Det er jo ikke mobiltelefon batterier fra 90-tallet som står i bilene, og ladeprofilen på bilene er jo forhåndsinnstilt og optimalisert. Med andre ord ikke samme "ladeprofil" som man bruker på mobiltelefonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...