Gå til innhold

Hvilke økonomiske mål ønsker du å oppnå i 2019?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvordan skal du oppnå de? Er det betale ned gjeld? Spare til noe spesielt? Osv. 

 

Få igang langsiktig investeringer/pensjonsoppsparing.  Har litt over 20 år igjen til den alderen, så tenker det er på høye tid å sette inn en innsats nå som forrige år gikk til husbyggeri og det aller meste af store behov i livet liksom er på plass nå.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å få mer passiv inntekt. Ikke noe mål med pengene, men jeg inner det interresant og utfordrende. Akkurat nå satser jeg på instagram.

 

Hvordan satser du på Instagram? Har du passiv inntekt per i dag?

 

Innbiller meg at alt som har med sosiale medier å gjøre er ekstremt konkurranseutsatt, så sant man ikke har noe unikt å tilby. Fordelen med sosiale medier er så klart at man har en enorm potensiell målgruppe på tvers av landegrensene.

 

Mange 'get rich' forfattere har USA som utgangspunkt og kan ene og alene på inntekter av boksalg sannsynligvis tjene rimelig greit. Publiserer du noe som er eksklusivt for Norge har du alt en bakdel da markedet ditt er uendelig mye mindre. Særlig om du tilbyr noe innen en nisje.

 

Så ja, markedsstørrelse er veldig viktig. :) 

Lenke til kommentar

Hvordan satser du på Instagram? Har du passiv inntekt per i dag?

 

Innbiller meg at alt som har med sosiale medier å gjøre er ekstremt konkurranseutsatt, så sant man ikke har noe unikt å tilby. Fordelen med sosiale medier er så klart at man har en enorm potensiell målgruppe på tvers av landegrensene.

 

Mange 'get rich' forfattere har USA som utgangspunkt og kan ene og alene på inntekter av boksalg sannsynligvis tjene rimelig greit. Publiserer du noe som er eksklusivt for Norge har du alt en bakdel da markedet ditt er uendelig mye mindre. Særlig om du tilbyr noe innen en nisje.

 

Så ja, markedsstørrelse er veldig viktig. :)

 

Jeg satser på å lage content som jeg kan dele med de større kanalene innen min nisje, som igjen fører til flere følgere for mine kanaler. Følgere er det en trenger for å få inn inntektene. Instagram er dog ikke helt passivt, en må gjøre små innsatser, men det er relativt enkelt å skaffe seg inntekt uten stor innsats der, gitt en har mange følgere som er interessert i kanalen. Akkurat nå har jeg ingen inntekt på instagram, det er det jeg jobber med/mot. 

 

Men jeg har passiv inntekt fra andre prosjekter som software jeg har utviklet osv. 

Lenke til kommentar

Jeg satser på å lage content som jeg kan dele med de større kanalene innen min nisje, som igjen fører til flere følgere for mine kanaler. Følgere er det en trenger for å få inn inntektene. Instagram er dog ikke helt passivt, en må gjøre små innsatser, men det er relativt enkelt å skaffe seg inntekt uten stor innsats der, gitt en har mange følgere som er interessert i kanalen. Akkurat nå har jeg ingen inntekt på instagram, det er det jeg jobber med/mot. 

 

Men jeg har passiv inntekt fra andre prosjekter som software jeg har utviklet osv. 

 

Interessant. Hva slags 'content'? Og hva slags software? 

 

Skjønner om du ønsker å være anonym og ikke vil svare, men blir alltid nysgjerrig når jeg hører slikt. :) 

Lenke til kommentar

Interessant. Hva slags 'content'? Og hva slags software? 

 

Skjønner om du ønsker å være anonym og ikke vil svare, men blir alltid nysgjerrig når jeg hører slikt. :)

 

Jeg prøver å holde side prosjekter innenfor områder jeg har interesse for. Da er det langt lettere å holde det vedlike siden en liker det, om en ikke blir lei da. Ift content prøver jeg å holde det innenfor interesseområder som jeg konstant holder på med. Jeg samler på klokker, så da blir det klokke content. Jeg reiser mye, så da blir det reise content. Jeg er glad i mat og spiser mye rundt om ift reisingen, da blir det mat content. 

 

Det er ikke nødvendigvis sånn at jeg har en reise kanal, men jeg lager ofte content til andre for å rette følgere inn mot mine kanaler som omhandler andre ting osv. Man må være kreativ da det er mange store der ute, så det er ikke lett å "slå igjennom". Som du forstår prøver jeg å holde det relativt anonymt med mest mulig info, så jeg kan ikke si så mye mer :) 

 

Software går mye i det samme, jeg lager applikasjoner til ting jeg bruker selv. Mesteparten omhandler Tesla motors å deres biler. Jeg pleier dog ikke å ta betalt, men får donasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig å se at vi er flere som tenker langsiktig på passiv inntekt og investeringer mot pensjon.

 

Her i huset er de voksne ±40, og vi har de siste år jobbet passe målrettet for å nedbetale gjeld, slik at vi kan fristille sikkerhet til å ta opp ny gjeld. Denne sikkerheten har vi nettopp brukt til å kjøpe en sekundærbolig for utleie.

 

Leieinntektene ligger i utgangspunktet an til å dekke faste kostnader, avdrag og renter, slik at lånet "nedbetaler seg selv" i løpet av snaue 20 år. Selvfølgelig vil det også komme noen variable kostnader inn i regnestykket (leietaker som ikke betaler, og plutselig må huset ha nytt tak, ny kledning etc.), men fremdeles tilsier horisonten at huset er nedbetalt omtrent til vår pensjonsalder.

 

Det som gjør denne modellen så attraktivt er naturligvis at det ikke påvirker det daglige familiebudsjettet - vi bare stiller med sikkerhet. Går leieinntektene litt ned eller kostnadene litt opp, så betyr det bare at horisonten rykker litt lenger unna (vi har boliglån i form av boligkreditt).

 

Den dagen huset har nedbetalt seg selv, så oppleves det altså nesten som at vi har fått det gratis; og da kan vi enten selge det og cashe ut alt på en gang, eller mer trolig bruke det som en melkeku for passiv inntekt.

 

Selvfølgelig er det ikke helt uten risiko, men neppe verre enn at vi har rygg til å bære det. Skulle det oppstå store overraskelser, så står vi selvfølgelig også helt fritt til å selge huset når som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...