Gå til innhold

Alle betalingsterminaler må støtte kontaktløs betaling innen 2020


Anbefalte innlegg

 

Usikker på om jeg liker denne NFC teknologien.. Om noen går med en trådløs bankterminal med nfc og ved "uhell" dunker borti meg og kortet.. plutselig 400 spenn vekk x)?

 

Dette er ikke et realistisk senario, med mobil må man bruke touch-id eller face-id for å godkjenne den trådløse betalinga.

Så Android telefoner som ikke har touch-ID elle face ID siden det er Apple proprietære teknologier kan ikke betale trådløst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Usikker på om jeg liker denne NFC teknologien.. Om noen går med en trådløs bankterminal med nfc og ved "uhell" dunker borti meg og kortet.. plutselig 400 spenn vekk x)?

 

Dette er ikke et realistisk senario, med mobil må man bruke touch-id eller face-id for å godkjenne den trådløse betalinga.

Så Android telefoner som ikke har touch-ID elle face ID siden det er Apple proprietære teknologier kan ikke betale trådløst?

På Android (med Google Pay) må skjermen være tent, men trenger ikke være låst opp, for beløp opp til 200. For større beløp må man låse opp mobilen med pin/mønster, fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning. Men du trenger ikke starte noen app.

Kortholder i metall hindrer det som skjer i videoen.

Lenke til kommentar

De fleste sigøyner-tiggerne er i Norge.

Jeg så lite til dem i Bucuresti.

 

De må nok jobbe i julen, slik at de får skaffet seg flere norske kredittkort de kan benytte på nyåret.

 

 

Kontaktløs betaling er forøvrig djevelens verk. Jeg ser umiddelbart for meg et scenario hvor man infiserer POS-systemer og tilhørende terminaler med malware, som lastes opp på alle telefoner som betaler kontaktløst på den terminalen

Deretter kjører man malware på telefonen for å laste ned informasjon, tappe penger osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De må nok jobbe i julen, slik at de får skaffet seg flere norske kredittkort de kan benytte på nyåret.

 

 

Kontaktløs betaling er forøvrig djevelens verk. Jeg ser umiddelbart for meg et scenario hvor man infiserer POS-systemer og tilhørende terminaler med malware, som lastes opp på alle telefoner som betaler kontaktløst på den terminalen

Deretter kjører man malware på telefonen for å laste ned informasjon, tappe penger osv.

«Djevelens verk» ?

 

Er vel bare med Android at et slikt scenario kunne vært mulig ?

 

Var på julebord i helgen og herre hvor behagelig det var å betale i baren med klokka! Ingen kode å skjule, ingen kort å miste siden bankkort og telefon lå trygt i lomma hele kvelden.

 

Prøvde også å betale med telefonen (X) siden en kamerat brukte sin iPhone 7 til å betale med. Pussig nok var det litt mer tungvint å betale med iPhone X siden jeg måtte dobbelt klikke på sideknappen for å aktivere Apple Pay. På iPhone 7 var det nok å holde telefonen over terminalen for å aktivere Apple Pay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor støtter ikke alle butikker NFC?

I sommer ferierte jeg i Bucuresti, Romania, og alle kiosker på hjørnet hadde NFC.

Hvis fattige Romania klarer det, klarer vi også å oppgradere kortterminalene.

 

Og øk grensa fra 200 til 1000 kroner. Ellers virker det jo aldri, og jeg må likevel taste PIN-kode.

Hadde bedriftene i Romania hatt et billigere alternativ som Bankaxept så hadde de nok hatt på bremsa de også. De fleste betalingsterminaler her til lands støtter allerede NFC, det er bare opptil butikkene å aktivere funksjonen. Men det medfører gjerne økte kostnader: https://e24.no/makro-og-politikk/dagligvarebransjen/mener-bankene-staar-i-veien-for-ny-betalingsmaate/24234430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er ikke vits å være arrogant og late som du ikke forstår hva jeg mente. Android har også finger scan og ansiktgjennkjenning.

 

Var dette virkelig nødvendig?

 

 

Siden Androids ansiktsgjenkjenning system ikke er ansett som sikkert nok for å bruke for bank transaksjoner, så kan han jo få et lite poeng.. om enn ikke tilsiktet ;)

Lenke til kommentar

 

Kan jeg betale trådløst i butikk med Vipps på en måte jeg ikke har fått med meg......?

Nei, bare DnB som hardnakket mener at å betale med Vipps er enklere og bedre en kontraktløs betaling. Ingen overraskelse at mange forlater DnB.

Hadde Apple åpnet for at andre tilbydere enn bare seg selv og sin egen Apple Pay kan benytte NFC i iPhone hadde nok Vipps hoppet på dette også. Jeg synes det er litt kjipt. Minst like kjipt som at DNB ikke tillater Apple Pay enda. Stort sett alle jeg møter eller kjenner benytter Vipps, men alle disse hadde definitivt ikke hoppet på Apple Pay.

 

Valgmuligheter er helt knall, men det må det være det samme for alle. Er jo tross alt vi forbrukere som bør velge, ikke tilbydere og produsenter. Iallefall for en slik relativt åpen og gammel teknologi som NFC er.

Lenke til kommentar

Terminalen er knyttet til en bedrift, en konto eller lignende, så det vil ikke være vanskelig for bankene å spore dette opp. I tillegg kan man reklamere på korttransaksjoner man ikke vedkjenner seg, så jeg ser ikke noen grunn til denne skepsisen.

Sant nok, husker jeg bare så en video om nfc nærbetaling hvor de testet en trådløst betalings-terminal. Usikker på om jeg hadde oppdaget en betaling på 100-200 om jeg ikke så spesifikt etter ukjente.

 

 

Dette er ikke et realistisk senario, med mobil må man bruke touch-id eller face-id for å godkjenne den trådløse betalinga.

Dette finnes for og betales med? Aldri hørt om, kun og bevege over en reader og transaksjonen går gjennom :?

Lenke til kommentar

Terminalen er knyttet til en bedrift, en konto eller lignende, så det vil ikke være vanskelig for bankene å spore dette opp. I tillegg kan man reklamere på korttransaksjoner man ikke vedkjenner seg, så jeg ser ikke noen grunn til denne skepsisen.

Hvem er det som går rundt og sjekker alle transaksjonene sine, og hvem i all verden er det som merker om det mangler noen hundrelapper på kontoen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...