Gå til innhold

Nå er den norske prisen på Tesla Model 3 klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En Tesla model S 75kwh koster 670k penger og har 490km oppgitt rekkevidde.

 

En Tesla Model 3 75kwh koster 464k penger og har 544km oppgitt rekkevidde.

 

En Hyundai Kona 64kwh koster 326k penger og har 482km opgitt rekkevidde.

 

Alt dette er uten tillegg, for alle modellene.

 

Det begynner å bli bra med alternativer for langtrekkende elbiler. Her virker å bli et godt grunnlag for et utvalg hvor folk kan velge mellom reelle alternativer etter lommebok, rekkevidde, utstyrspakker, selvkjøring og andre egenskaper.

 

Selv om Model 3 møter stiv konkurranse fra konkurrenter som gir mer for pengene, er den fortsatt betydelig billigere enn Model S med tilsvarende rekkevidde for de som vil ha en tesla "on the cheap".

 

Jeg leste med stor forventning om at Model Y trolig får en tredje seterad, og håper dette setter fart i tilbudet innen familiebil-segmentet.

 

Konkurrentene gir ikke mer for pengene. Her får du mye mer effekt, trackmode, bedre autopilot, kulere felger og et superladenett..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tragisk de som kjøper ny fossilbil i 2018, kommer til å forurense i 20 år og ødelegge miljøet for barna deres / barnebarn. Snakk om å dra stigen opp etter seg.

 

Dersom du seriøst mener at en nesten 2 tonns børstraktor med rundt 300 hk, full av kobolt, nikkel og diverse petroleumsprodukter som plast osv, redder verden for barnebarna, så er kanskje det beste du kan gjøre for fremtiden å unngå å avle avkom.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Konkurrentene gir ikke mer for pengene. Her får du mye mer effekt, trackmode, bedre autopilot, kulere felger og et superladenett..

Spørsmålet er hva man vil ha. Bagasjerommet er dårligere enn f.eks Niro med senka golv. Man får en bil som høyst sannsynlig blir dyrere å eie pga 2 årkortere garanti, forsikring etc dyrere dekk, ikke varmepumpe. Jeg har Model S og har kjørt endel Kona, Soul og Leaf med varmepumpe og det hjelper mye på rekkevidda mellom +5 og -10C. Om utseende, kjøreegenskaper, kjører mye langtur, vil ha rå ytelser veier tyngre enn de ovenstående punktene, så er Model 3 et klart bedre valg :)
Lenke til kommentar

 

Igjen kommer du med et fullstendig meningsløst innlegg som er såpass ekstremt løsrevet fra virkeligheten at man kan lure på hva du driver med...

 

 

 

Så er det heller ikke "folkeutgaven" som blir lansert først heller.

 

 

Er det ikke Model 3 som hele tiden har blitt omtalt som "Folke-Teslaen"? Den Teslaen som skal konkurrere mot andre elbiler i Golf-klassen?

Ikke denne Moldel 3'n, det kommer en tredje versjon. Til 350000+-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor? Det er der de 2 modellene som nå er presentert ligger.

 

$35k Teslaen eksisterer ikke, det er tvilsomt om den vil eksistere, og i så fall må noe gjøres for å ned produksjonskostnaden.

Du kan ønske i ene hånda, drite i den andre, å se hvem du får mest i, men å gange $35k med dollarkursen (8.5 p.t) for å få norsk pris er ønsketenkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

$35k Teslaen eksisterer ikke, det er tvilsomt om den vil eksistere, og i så fall må noe gjøres for å ned produksjonskostnaden.

Du kan ønske i ene hånda, drite i den andre, å se hvem du får mest i, men å gange $35k med dollarkursen (8.5 p.t) for å få norsk pris er ønsketenkning.

Det er en rimelig antakelse at Model 3 SR vil koste omkring 310.000 kroner i Norge. Du kan kalle det ønsketenkning, men fakta er at forventningene til LR og performance stemte, og da er det ikke usannsynlig at forventningene til SR også stemmer.

 

Produksjonen av SR begynner trolig mot slutten av første kvartal 2019, muligens allerede i februar, men som du sier så kommer det litt an på hvor raskt Tesla klarer å få ned produksjonskostnaden. Tesla venter f.eks på nye og forbedrede produksjonslinjer for 55 kWh batteripakken, og om disse skulle bli forsinket ville det ikke være unaturlig med ytterligere forsinkelser.

 

Når produksjonen av SR starter opp, så vil jeg tro at det vil gå en del måneder før leveransene av SR begynner i Norge. Mest trolig må Tesla jobbe seg gjennom noen titusen reservasjoner av SR i USA før de begynner med eksport. I tillegg er det bare å forvente at produksjonen vil først være SR + premium, og da vil altså startprisen være $40k. Man må nok vente enda lengre før SR uten premium går i produksjon.

 

Dette gjør at jeg ville ikke forventet SR til 310.000 kroner i Norge før slutten av 2019, begynnelsen av 2020.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...