Gå til innhold

Nå er den norske prisen på Tesla Model 3 klar


Anbefalte innlegg

Nå lurer jeg på dette med tilhengerfeste.

Jeg har lest både at det skal komme som ekstrautstyr og at det ikke skal komme. Ser i designkonfiguratoren at det ikke er tilhengerfeste tilgjengelig.

Ingenting er sikkert før det er sikkert, men det er en del ting som tyder på at det vil komme hengerfeste etter hvert. Blant annet har Musk sagt det flere ganger, og prototyper har blitt observert med henger.

 

Jeg mistenker at hengerfeste vil komme samtidig som luftfjæring, i en av de nærmeste månedene.

 

Noen som vet om tilhengerfeste kan ettermonteres lovlig på en model 3?

Ja, men da kan det kun brukes til å frakte sykler o.l, ikke trekke henger... Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting er sikkert før det er sikkert, men det er en del ting som tyder på at det vil komme hengerfeste etter hvert. Blant annet har Musk sagt det flere ganger, og prototyper har blitt observert med henger.

 

Jeg mistenker at hengerfeste vil komme samtidig som luftfjæring, i en av de nærmeste månedene.

 

Ja, men da kan det kun brukes til å frakte sykler o.l, ikke trekke henger...

Jeg tror det når jeg ser det. Tipper de vil fikse hengerfeste først på Model Y.

Lenke til kommentar

Den vil nok ligge nærmere 300.000,-. Du ganger 35K med noe mellom 8 og 9 og da får du den norske prisen.

Da er fasit sannsynligvis 305.400, som ble funnet av noen smartinger i kildekoden på tesla.com eller noe slikt. Der lå også prisen på Long Range RWD.

 

Enkelte av haterne her må spise hatten sin som vanlig.

 

 

 

Vel, hvis skoen passer !

At det er "den samme gamle dritten" kommer av at de fremdeles ikke klarer å levere som lovet, flere år senere, og at de fremdeles går med enorme underskudd osv.

 

For meg kan Model 3 koste to øl og en japp, jeg skal uansett ikke kjøpe!

Det betyr også at jeg er noget mer realistisk i forhold til hva selskapet legger frem .. og lover sine kunder .. enn de som svelger alt våset til Elon med krok og snøre.

Tesla går med overskudd.

 

De leverer som lovet. Musk har lenge sagt at SR må vente til de kan produsere den emd overskudd.

 

Selvsagt skal du ikke kjøpe. Du hater Tesla og bruker nesten all din tid på å spre dritt om selskapet. Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte her bruker så ekstremt mye tid på det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er fasit sannsynligvis 305.400, som ble funnet av noen smartinger i kildekoden på tesla.com eller noe slikt. Der lå også prisen på Long Range RWD.

 

Enkelte av haterne her må spise hatten sin som vanlig.

Så lenge bilen fremdeles ikke selges til den prisen, så er det vel ingen som må spise noe som helst.

Ved lansering av Model 3 gjorde Elon et stort poeng utav at bilen skulle koste $35.000, det ble ikke nevnt med ett eneste ord at man måtte vente votter og år på den prisen, fordi de måtte selge til nesten dobbel pris først, i håp om at de fikk ned produksjonskostnadene.

 

Hva bilen koster til neste år, eller om ti år, hva som står i kildekoden til Tesla osv. er fullstendig irrelevant så lenge det fremdeles ikke er mulig å kjøpe den bilen de lovet å lansere, en Model 3 til $35.000

 

Tesla går med overskudd.

 

Overskudd får man når årsregnskapet er gjort opp, og man hadde mer inntekter enn utgifter, det Tesla har, er ett eneste kvartal i pluss.

 

De leverer som lovet. Musk har lenge sagt at SR må vente til de kan produsere den emd overskudd.

 

Du må jo være helt snøblind, bilen leveres ikke til lovet tid, ikke til lovet pris, og de har foreløpig ikke oppnådd lovet produksjonstall.

 

At man stadig "flytter" lovnadene og justerer på det man tidligere har sagt, er en selvfølge, når man ikke klarer å holde de målene man opprinnelig har satt.

At Elon Musk skrøner og skjønnmaler "litt" må vel være viden kjent nå, det er bare deg som ikke har fått med deg det, men så lenge aksjonærene og kundene synes det er greit, så okey.

 

Selvsagt skal du ikke kjøpe. Du hater Tesla og bruker nesten all din tid på å spre dritt om selskapet. Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte her bruker så ekstremt mye tid på det...

 

Nope, hater hverken selskapet eller bilene, men er særdeles bil-interessert, så det er klart Tesla er spennende, selv om jeg personlig ikke skal kjøpe Model 3.

Jeg har kjørt de fleste modellene, selv den gamle roadsteren, og jeg synes "elbil-delen" er fantastisk, byggekvaliteten er jeg ikke like imponert over, hverken interiør eller teknisk fremstår særlig kvalitetsmessig etter min mening.

 

Prøvde en bekjent sin Model X her om dagen, kul bil, men herregud så upraktisk til å være SUV, særlig bakdørene hadde jeg blitt gal av, samt at det knirket og bråkte noe forferdelig i styringen og ellers rundt omkring, men det skal sikkert være sånn?

 

Selskapet Tesla er jo særdeles interessant. Sjelden ser man et selskap hvor de fleste aksjonærer og kunder er så fullstendig hjernevasket.

 

Tesla er nå verdt mer enn Ford og GM, og det i seg selv er helt utrolig, og gjør selskapet svært spennende å følge med på.

Når sjefen i tillegg er ... "fargerik" for å si det pent, så er det ekstra festlig å følge med på hva selskapet driver med, man trenger vel ikke kjøpe bilene deres for å følge med på de, å diskutere selskapet.

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kilde eller dokumentasjon på dette?

Ingenting er offisielt før det er offisielt. Tesla ønsker ikke at folk skal avvente med kjøp for å vente på noe som kommer i fremtiden - de ønsker å selge det de kan produsere i dag.

 

Men målet er å starte opp produksjon av SR i første kvartal 2019. Denne skal koste $41.200 i USA, inkludert levering og premium, og vil da koste ca 355.000 kroner i Norge, med dagens dollarkurs. Man må riktignok forvente å vente noen måneder fra leveransene starter opp i USA til vi ser disse i Norge, ettersom det trolig er omkring 50-100.000 folk som vil kjøpe denne utgaven i USA, før internasjonale leveranse starter opp.

 

Senere på året skal det bli mulig å kjøpe Model 3 uten premium, da blir startprisen i USA $36.200 inkludert levering, og prisen i Norge vil da kunne være omkring 310.000 kroner med dagens kronekurs.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Å sammenligne Hyundai Kona og Tesla model 3 blir jo som å sammenligne BMW M3 med Renault Captor. Den som ligner mest er storebror model S.

 

 

En Tesla model S 75kwh koster 670k penger og har 490km oppgitt rekkevidde.

En Tesla Model 3 75kwh koster 464k penger og har 544km oppgitt rekkevidde.

En Hyundai Kona 64kwh koster 326k penger og har 482km opgitt rekkevidde.

Alt dette er uten tillegg, for alle modellene.

Det begynner å bli bra med alternativer for langtrekkende elbiler. Her virker å bli et godt grunnlag for et utvalg hvor folk kan velge mellom reelle alternativer etter lommebok, rekkevidde, utstyrspakker, selvkjøring og andre egenskaper.

Selv om Model 3 møter stiv konkurranse fra konkurrenter som gir mer for pengene, er den fortsatt betydelig billigere enn Model S med tilsvarende rekkevidde for de som vil ha en tesla "on the cheap".

Jeg leste med stor forventning om at Model Y trolig får en tredje seterad, og håper dette setter fart i tilbudet innen familiebil-segmentet.

Lenke til kommentar

Noen som kan regne ut prisen på MR RWD med PUP, EAP, Metallic og vinterhjul?

 

MR prisene er vell ikke gitt i Norge. Jeg har kun sett prisen for 35k versjonen(usikker på hva den blir kalt?). Hva er PUP? :p Vinterhjul pris er ikke kommet enda men metallic koster 12500 og 41800 for AP 

 

EDIT: Fant prisen 436.100

EDIT2: det var vist LR RWD

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Noen som kan regne ut prisen på MR RWD med PUP, EAP, Metallic og vinterhjul?

Ca 481.000 kroner.

 

$52.200 for MR RWD med PUP og EAP inklusive levering blir ca 448.500 kroner, metallic til 12.500 kroner og vinterhjul til 20.000 kroner.

 

Men jeg er ikke så sikker på at MR vil finne veien til Norge. Tror det er en god sjanse den blir erstattet av SR.

Lenke til kommentar

Hyggelig dere vil informere om pris på kladden, men hva med og opplyse om konkrete ting,

som den latterlige Nyttelast på 345 kg på en bil som veier over 2 tonn,

som den latterlige rekkevidden på vinteren som nær halveres,

som den vanvittige at du ikke kan sette fra deg en tesla uten strømtilkopling i over en uke uten fulladet batteri, risikerer å være tomt når du kommer tilbake til bilen, og sist men ikke minst den absolutt høyeste

strømforbruk (bortsett fra jaguar kanskje) blant lekebiler, for ikke å glemme service og dele problemer med tesla, o.s.v. alle ting folk ikke har fått med seg av leketøysbilen sine "egenskaper"

Spar pengen dine å insisterer du på å kjøpe kabelavhengig bil følg med på teslabjørn sin youtube og kjøp deg en ix3 eller Kia som tross alt lages av folk som kan bil..

Referanser:
Nyttelast https://regnr.info/EV31001
Vinter rekkevidde: https://www.autobild.de/artikel/elektroautos-im-wintertest-4508538.html
Utladet under parkering: 


Forbruk selv sommer.. 

Service situasjonen: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40699.45
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

zip

 

 

Her var det mye rart! 

 

 

 

som den latterlige Nyttelast på 345 kg på en bil som veier over 2 tonn,

 

Model 3 veier ikke over 2 tonn, blander du kortene?

 

 

 

som den latterlige rekkevidden på vinteren som nær halveres,

 

En kan gjerne se en dobbling av forbruket i startfasen om en har kaldt batteri, kupe osv. Men halvering av rekkevidden er ikke normalt nei. 

 

 

 

som den vanvittige at du ikke kan sette fra deg en tesla uten strømtilkopling i over en uke uten fulladet batteri, risikerer å være tomt når du kommer tilbake til bilen,

 

Dette stemmer heller ikke, skjer dette har en feil på bil. 

 

 

 

strømforbruk (bortsett fra jaguar kanskje) blant lekebiler

 

Strømforbruket til en model 3 er lavt. Om du refererer til model X så er det ikke så veldig rart da den har ett ekstremt frontal areal. Påtide å dra frem fysikkbøkene. 

 

 

 

for ikke å glemme service og dele problemer med tesla, 

 

Dette er absolutt ett reellt problem, ja. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge bilen fremdeles ikke selges til den prisen, så er det vel ingen som må spise noe som helst.

Ved lansering av Model 3 gjorde Elon et stort poeng utav at bilen skulle koste $35.000, det ble ikke nevnt med ett eneste ord at man måtte vente votter og år på den prisen, fordi de måtte selge til nesten dobbel pris først, i håp om at de fikk ned produksjonskostnadene.

Poenget er at bilen vil selges til den prisen. De har allerede satt prisen på den kommende varianten.

 

Elon Musk har fra tidlig av og gjentatte ganger sagt at de må oppnå et visst produksjonsnivå for å kunne selge den billigste utgaven. Det er også helt vanlig at bedrifter selger dyrere utgaver først, mens man jobber med å få ned kostnadene.

 

Og det var ikke "i håp om at de fikk ned produksjonskostnadene". Det var planen hele veien å få ned kostnadene, blant annet ved større volumer, effektivisering av produksjon, osv.

 

Hva bilen koster til neste år, eller om ti år, hva som står i kildekoden til Tesla osv. er fullstendig irrelevant så lenge det fremdeles ikke er mulig å kjøpe den bilen de lovet å lansere, en Model 3 til $35.000

De har altså allerede prisen klar.

 

Overskudd får man når årsregnskapet er gjort opp, og man hadde mer inntekter enn utgifter, det Tesla har, er ett eneste kvartal i pluss.

Nei, overskudd får man når man går med overskudd.

 

Du må jo være helt snøblind, bilen leveres ikke til lovet tid, ikke til lovet pris, og de har foreløpig ikke oppnådd lovet produksjonstall.

Det har vært forsinkelser i produksjonen i forhold til de nyere og mer aggressive målene Musk satte for Model 3, men de ligger vel foran opprinnelig skjema.

 

At man stadig "flytter" lovnadene og justerer på det man tidligere har sagt, er en selvfølge, når man ikke klarer å holde de målene man opprinnelig har satt.

At Elon Musk skrøner og skjønnmaler "litt" må vel være viden kjent nå, det er bare deg som ikke har fått med deg det, men så lenge aksjonærene og kundene synes det er greit, så okey.

Klart man må justere på en plan når ting forandrer seg. Hvis ikke er man rett og slett en idiot.

 

Skrøner og skjønnmaler? Hva er det du babler om? Han setter aggressive mål for å pushe selskapet.

 

Selskapet Tesla er jo særdeles interessant. Sjelden ser man et selskap hvor de fleste aksjonærer og kunder er så fullstendig hjernevasket.

Eventuelt har de skjønt noe ikke du har skjønt. Kundene elsker produktene og selskapet. Det gjør de av egen fri vilje. Eller kan du gjøre rede for hvordan selskapet skal ha klart å ta tak i hver enkelt kunde for å hjernevaske dem?

 

Og det har jo vist seg at de store aksjonærene og kundene har hatt rett. Tesla leverer utrolig bra. Selv med forsinkelser og endringer i planer er det rett og slett imponerende hva de har fått til.

 

Tesla er nå verdt mer enn Ford og GM, og det i seg selv er helt utrolig, og gjør selskapet svært spennende å følge med på.

Så var det det med kunnskapsløshet igjen da. Det er slett ikke så rart at et selskap i kraftig vekst er priset annerledes enn selskaper som ligger mer stabilt eller til og med er i ferd med å stagnere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...