Gå til innhold

Nå er den norske prisen på Tesla Model 3 klar


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor folk tror 35 000 $ bare er tull. De har høyere margin på de dyreste modellene, så da er det fornuftig å ikke lansere de billige samtidig. Nå må man både være klare seg med mindre specs i tillegg til å være tålmodig nok til å vente 6+ mnd på en billigere utgave.

 

Musk stated that the Model 3’s most affordable option would “definitely” be offered.

“Yes. We will definitely offer a $35,000 version of the Model 3. And probably at the end of this year is when we will be able to make a smaller version of the battery pack, and get into volume production of $35,000 version in Q1 next year. We would definitely honor that obligation, and we would do so right now if it were possible.”

 

 

Ivaylo Ivanov @ivanovi_ivaylo May 20

Elon can you please release some news on the standard battery.. When would people be able to order the 35$ version of the model 3? Great specs on the AWD version. Thank you

5 replies 3 retweets 69 likes
 
Replying to @ivanovi_ivaylo

With production, 1st you need achieve target rate & then smooth out flow to achieve target cost. Shipping min cost Model 3 right away wd cause Tesla to lose money & die. Need 3 to 6 months after 5k/wk to ship $35k Tesla & live.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Var ikke akkurat "folkepris" på denne "folke-teslaen"

Er som forventet. Tesla begynner med de dyrere utgavene, og så ettersom de begynner å få tatt unna den initielle etterspørselen introduserer de de rimeligere versjonene. Med 464.020 kroner for LR, der denne koster $54.200 i USA inkludert levering, benyttes det en dollarkurs på 8,56 kroner.

 

Da kan man anta Model 3 SR til $36.200 inkludert levering vil koste omkring 310.000 kroner. Men da må man vente litt - ville ikke forventet å motta en SR som reserveres i dag før begynnelsen av 2020.

Klarte ikke å finne LR versjonen til 54200 dollar i USA. Det står 41200 dollar på nettsiden deres? Mens Performance går for 52200 dollar?

Lenke til kommentar

Klarte ikke å finne LR versjonen til 54200 dollar i USA. Det står 41200 dollar på nettsiden deres? Mens Performance går for 52200 dollar?

Du må se nederst på siden på "before savings". I tillegg er det $1200 for klargjøring/levering, som man vil se om man konfigurerer ferdig. Dette er det man faktisk må betale, og så kan man få statlige og føderale insentiver, og Tesla har også regnet med besparelser på drivstoff.

 

LR AWD er $54.200 og performance er $65.200.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med styggere interiør enn en '78 Lada og såpass dårlig plass er dette neppe en 'folkebil'. Men for all del, overlever Tesla, greier levere biler OG reparere dem innen tre måneder, kan de ha en sjanse. Hvis ikke blir de spist opp av konkurrentene. Fortsatt er elbiler en kuriositet, vi får se hvordan andre markeder vokser. Husk at i USA er $35' fryktelig mye for en bil med så mye ulemper, og en småbarnsfamilie i Europa har gjerne en liten bensinbil til godt under halve prisen. De vil neppe spa opp så mye for å vinne i lyskryssene..

Lenke til kommentar

$35k Teslaen eksisterer ikke, det er tvilsomt om den vil eksistere, og i så fall må noe gjøres for å ned produksjonskostnaden.

Du kan ønske i ene hånda, drite i den andre, å se hvem du får mest i, men å gange $35k med dollarkursen (8.5 p.t) for å få norsk pris er ønsketenkning.

35K-Teslaen vil komme når de vil kunne selge den med fortjeneste. Produksjonskostnadene har allerede falt kraftig.

 

Du ganger ikke med dollarkursen, men ser på hva allerede kjente priser er basert på. Det vil si noe over dollarkurs i praksis.

 

Hva er poenget med alt dette surmagede oppgulpet ditt om Tesla egentlig?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Med styggere interiør enn en '78 Lada og såpass dårlig plass er dette neppe en 'folkebil'. Men for all del, overlever Tesla, greier levere biler OG reparere dem innen tre måneder, kan de ha en sjanse. Hvis ikke blir de spist opp av konkurrentene. Fortsatt er elbiler en kuriositet, vi får se hvordan andre markeder vokser. Husk at i USA er $35' fryktelig mye for en bil med så mye ulemper, og en småbarnsfamilie i Europa har gjerne en liten bensinbil til godt under halve prisen. De vil neppe spa opp så mye for å vinne i lyskryssene..

Interiør er smak og behag, personlig synes jeg Model 3 har det fineste interiøret av alle biler på markedet nå. Ihvertfall utgaven med hvite seter, som da blir kvitt den trestripa. 

 

Men så liker jeg det litt minimalistisk da, de som foretrekker et interiør med hundrevis av knapper og 2-3 småskjermer liker det sannsynligvis ikke. 

 

Ang. plass så er alle som har sett den overrasket over hvor stor bagasjeplassen faktisk er. Så jeg tror ikke det er et problem. 

 

I USA er konkurrentene biler som BMW 3-serie, Audi A4 osv. og de ligger alle i det prisleiet. 

Lenke til kommentar

Veldig fin pris. Kommer til å se masse av disse for å si det mildt. Tragisk de som kjøper ny fossilbil i 2018, kommer til å forurense i 20 år og ødelegge miljøet for barna deres / barnebarn. Snakk om å dra stigen opp etter seg.

 

Tja, en Tesla har jo mesteparten av forurensningen allerede unnagjort under produksjonen, og en "fossil" bil må kjøre ganske langt før den "tar igjen" Tesla sitt utslipp under produksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, en Tesla har jo mesteparten av forurensningen allerede unnagjort under produksjonen, og en "fossil" bil må kjøre ganske langt før den "tar igjen" Tesla sitt utslipp under produksjonen.

Om du har 5 minutter til overs, forklarer Folkeopplysningen på NRK det ganske enkelt og greit. En ICE-bil (vet ikke om det er diesel eller bensin), må kjøre 30.000 km før den tar igjen utslippet produksjonen av et batteri koster. 30.000 km er jo ikke så veldig langt akkurat.

 

Som det blir sagt i filmen, stopper jo da utslippet til elbilen. Mens utslippet fra en ICE vil jo bare fortsette, fortsette, og fortsette.

 

Elsker av ICE-motorer som jeg er, er jo dette bare den enkle sannhet. Argumentet ditt holder dermed ikke mål i lengden.

 

Her er filmen:

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen-kort-forklart/2018/KMTE51001218/avspiller

Endret av Vertical^
  • Liker 5
Lenke til kommentar

35K-Teslaen vil komme når de vil kunne selge den med fortjeneste.

Med andre ord er det ingen garanti for at den noengang vil komme, og per i dag har ikke Tesla levert som lovet.

 

Du ganger ikke med dollarkursen, men ser på hva allerede kjente priser er basert på. Det vil si noe over dollarkurs i praksis.

Du ganget med "8-9", per i dag er dollarkursen 8.5, altså midt i det du selv hevder er regnestykket?

 

Den vil nok ligge nærmere 300.000,-. Du ganger 35K med noe mellom 8 og 9 og da får du den norske prisen.

 

Nå er det jo helt irrelevant, hva man ganger med spiller liten rolle, når $35k bilen ikke eksisterer.

 

Hva er poenget med alt dette surmagede oppgulpet ditt om Tesla egentlig?

 

Det virker som alt som skrives som ikke er 110% på linje med dine egne rosemalte oppfatninger, er kun surmaget oppgulp, FUD og krisemaksimering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, det er en garanti for at den vil komme. Tesla har allerede kuttet kraftig i produksjonskostnader, og de vil fortsette å synke. Stikk motsatt av det alle FUDdene og krisemaksimererne påstod, selvsagt.

 

Jeg sa at man kan gange prisen i USD med noe mellom 8 og 9 fordi det er det som er tilfelle med prisene som er i dag. Jeg sa aldri 8,5. Det er nærmere 8,7 eller så på Model 3 så langt.

 

Det spiller en rolle hva man ganger med når man vil vite hva bilen sannsynligvis kommer til å koste i Norge.

 

Men for krisemaksimerere så gjelder det å krisemaksimere. Selv når de alltid har tatt feil fortsetter krisemaksimeringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vært kjent i lang tid at den billigste M3 (SR) ikke blir produsert før 2019! De som lager furore over prisen og "folkebil"-konseptet har ikke fulgt LITT med i timen, og nå kommer alt FUD-en. Gimme a break!

 

Husk på at dette er et nytt selskap som har ekspandert noe voldsomt de siste årene. Det er ikke som med VW og de store veletablerte selskapene, at de bare kan velge seg en fabrikk og begynne å produsere millioner av biler uten videre. Tesla må lage fabrikkene først. Modellen deres er en velkjent strategi. Skulle de ha solgt $35K-modellene først hadde de ikke overlevd, i følge Elon.

De har garantert at den kommer, så take a chill pill and cut em some slack!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har jeg tatt feil? Eksisterer virkelig $35k Teslaen, men jeg har gått glipp av det? Dokumentasjon takk !

 

Har du sett noen andre biler levere "billigmodellene" på bilene sine først i det siste?

Volvo? Mercedes? BMW? Audi? osv... osv...

 

Svaret er nei. Det gjør ikke Tesla heller.  Kommer "folke-teslaen"? Ja. Når? Vet ikke.

 

Slapp av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det vil den koste når SR går i produksjon.

 

Dette kan da umulig være vanskelig å forstå, selv en tiåring skjønner dette?

 

Dersom jeg i dag kommer med nyheten om at jeg til neste år skal lansere teppebankere til hundre kroner, så til neste år lanserer jeg teppebankere til tre hundre kroner, men hevder at de vil koste "bare" hundre kroner til neste år igjen, eller kanskje året etter, så snart folk har kjøpt nok av mine trehundrekroners-teppebankere ... så er jeg en sjarlatan og en lurendreier, å har ikke holdt det jeg lovet.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...