Gå til innhold

Nå er den norske prisen på Tesla Model 3 klar


Anbefalte innlegg

Dette kan da umulig være vanskelig å forstå, selv en tiåring skjønner dette?

 

Dersom jeg i dag kommer med nyheten om at jeg til neste år skal lansere teppebankere til hundre kroner, så til neste år lanserer jeg teppebankere til tre hundre kroner, men hevder at de vil koste "bare" hundre kroner til neste år igjen, eller kanskje året etter, så snart folk har kjøpt nok av mine trehundrekroners-teppebankere ... så er jeg en sjarlatan og en lurendreier, å har ikke holdt det jeg lovet.

 

For oss som har handlet tesla i en årrekke og opplevd samme situasjon så er det ikke noen nytt, nei. 

 

Men for de som nå ønsker seg en billigbil fra salgsstart er det såklart ett stort problem. Det er bare slik Tesla oprerer, spessielt nå når de må ha inn penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom jeg i dag kommer med nyheten om at jeg til neste år skal lansere teppebankere til hundre kroner, så til neste år lanserer jeg teppebankere til tre hundre kroner, men hevder at de vil koste "bare" hundre kroner til neste år igjen, eller kanskje året etter, så snart folk har kjøpt nok av mine trehundrekroners-teppebankere ... så er jeg en sjarlatan og en lurendreier, å har ikke holdt det jeg lovet.

Det har aldri blitt sagt at versjonen til $35k skulle komme i salg i 2017, og det har hele tiden vært klart at dyrere utgaver vil leveres først. F.eks: https://www.forbes.com/sites/markrogowsky/2016/03/22/want-a-model-3-move-to-california-or-buy-another-tesla/#33f5eaf65c0d

 

"Priority for the Model 3 is now a function of three variables according to various public statements by Musk and Tesla: ownership, ordering an expensive variant of the car with lots of options, and geography."

Lenke til kommentar

Det har aldri blitt sagt at versjonen til $35k skulle komme i salg i 2017, og det har hele tiden vært klart at dyrere utgaver vil leveres først.

 

Hvordan klarer du å lese det ut av en artikkel hvor første setning er 

 

"Tesla is just 10 days from the first public reveal of the Model 3, it's $35,000 sedan due to ship late next year."

 

Tesla og Musk har fra starten av sagt at bilen skal koste $35.000 uten ekstrautstyr, men ved lansering var vel laveste tilgjengelige pris $54.000 ?

 

Igjen, dersom man sier man skal lansere et produkt til en angitt pris, så lanserer til nesten det dobbelte av den prisen, så har man normalt et kredibilitetsproblem, med mindre man har tilhengere som driter i hva man lover, så lenge det er "grønt" ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan klarer du å lese det ut av en artikkel hvor første setning er 

 

"Tesla is just 10 days from the first public reveal of the Model 3, it's $35,000 sedan due to ship late next year."

 

Tesla og Musk har fra starten av sagt at bilen skal koste $35.000 uten ekstrautstyr, men ved lansering var vel laveste tilgjengelige pris $54.000 ?

 

Igjen, dersom man sier man skal lansere et produkt til en angitt pris, så lanserer til nesten det dobbelte av den prisen, så har man normalt et kredibilitetsproblem, med mindre man har tilhengere som driter i hva man lover, så lenge det er "grønt" ?

 

Hvorfor hang du deg ikke opp i dette når de lanserte model S? Og så model X? Samme regla. 

 

Skjønner at det er kjipt, men det er sånn de velger å gjøre ting. Det er ikke nytt, de har gjort det samme i mange år nå. 

Lenke til kommentar

Hvordan klarer du å lese det ut av en artikkel hvor første setning er 

 

"Tesla is just 10 days from the first public reveal of the Model 3, it's $35,000 sedan due to ship late next year."

 

Tesla og Musk har fra starten av sagt at bilen skal koste $35.000 uten ekstrautstyr, men ved lansering var vel laveste tilgjengelige pris $54.000 ?

 

Igjen, dersom man sier man skal lansere et produkt til en angitt pris, så lanserer til nesten det dobbelte av den prisen, så har man normalt et kredibilitetsproblem, med mindre man har tilhengere som driter i hva man lover, så lenge det er "grønt" ?

Hittil har man ikke hatt muligheten til å bestille Model 3 uten ekstrautstyr. Da blir prisen høyere.
Lenke til kommentar

Det blir jo ikke bedre av den grunn?

 

Jo jeg kan være enig i det, de burde kanskje vært klarere på punktet for å slippe slike situasjoner. Men det er jo Tesla sitt valg ift Markedsføring. Her skjer det jo som kjent, mye rart. 

 

Men, det er ingen tvil om at de aldri hadde klart å starte rett på 35k modellen, da hadde de vært konk for lengst. Nå har de i det minste en kjangs :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg tatt feil? Eksisterer virkelig $35k Teslaen, men jeg har gått glipp av det? Dokumentasjon takk !

Det som er saken er at du hele tiden gjentar den samme gamle dritten. Før var det "Tesla vil aldri klare å produsere tusenvis av biler i uka" og så var det noe annet. Det er aldri noe positivt. Janteloven hele veien. Det skal krisemaksimeres og det skal spammes med et eller annet man kan vinkle negativt.

 

Nei, 35K-utgaven er ikke tilgjengelig. Ingen har påstått at den er det heller. Det mange har påpekt er derimot at den vil bli tilgjengelig når Tesla kan selge den uten å tape penger på hvert salg. Dette har vært kommunisert hele tiden. Likevel kommer FUDdene og krisemaksimererne og spammer med "ingen 35K, aldri 35K".

 

Men dere har konsekvent tatt feil så langt, og faktum er at Tesla reduserte produksjonskostnadene med 30% fra Q2 til Q3: "our overall manufacturing costs dropped almost 30% sequentially Q2 to Q3" (Deepak Ahuja)

 

De har nå gått over fra å øke produksjonen det de klarer, til å stabilisere produksjonen rundt nivået det er på nå og fokusere på effektivisering og kutte kostnader.

 

Akkurat nå så vil det visst koste ca. $38K å produsere SR-varianten. Det vil si at det ikke er langt igjen før de kan produsere den med overskudd. Da blir den gjort tilgjengelig for salg.

 

Men man hører aldri noe slikt fra sutregjengen. Det er bare negativitets-spamming døgnet rundt.

 

Noen sekunder etter så sier han "fairly confident that it will be next year". Men du hører sikkert selv at han sier at det er leveranser som vil starte. Sier han spesifikt hvilken utgave de vil levere da?

 

Kan du gi nøyaktig tidspunkt i videoen der han sier at 35K-varianten vil leveres i 2017?

 

Dessuten har man det at planer kan endre seg. Det ser vi jo for eksempel på Volkswagen som har lovet gull og grønne elbiler siden 2010 uten å levere. Tesla leverer i et minste etter hvert. Volkswagen bare lover og lover.

Endret av hekomo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men hvorfor?

35k er fortsatt bare for å lokke folk inn døra.

Hvorfor de ikke har begynt å selge SR ennå?

 

De må få redusert kostnadene før de kan produsere og selge Model 3 med overskudd. Produksjonskostnad er noe som henger veldig nært sammen med produksjonstakt. Tesla håpet å være oppe på 5000 Model 3 per uke stabilt i slutten av 2017, men det tok nærmere 9 måneder ekstra. Da ble tidspunktet for SR forskjøvet tilsvarende. Trist, så klart, men sånt skjer.

 

Jeg er ganske sikker på at de første SR blir levert før utgangen av første kvartal 2019.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er saken er at du hele tiden gjentar den samme gamle dritten.

 

Vel, hvis skoen passer !

At det er "den samme gamle dritten" kommer av at de fremdeles ikke klarer å levere som lovet, flere år senere, og at de fremdeles går med enorme underskudd osv.

 

For meg kan Model 3 koste to øl og en japp, jeg skal uansett ikke kjøpe!

Det betyr også at jeg er noget mer realistisk i forhold til hva selskapet legger frem .. og lover sine kunder .. enn de som svelger alt våset til Elon med krok og snøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Adeneo.. Hvis du uansett ikke skal kjøpe. Hvorfor følger du så syyyykt med på tesla nyheter, og er så negativ, og er så aktiv i tråden, og bruker så mye tid på å prøve å lage dårlig stemning? Er livet ditt virkelig så ræva? Bruk tiden din på noe annet? Problem solved?

 

Så du mener at jeg ikke kan være uenig med andre på et diskusjonforum, men burde finne meg noe annet å gjøre?

Godt forslag, men det er vel det som er formålet med et diskusjonsforum, å diskutere, men dersom du mener det er bedre at alle gjøkene sitter å synger kombaya og strikker luer, mens de hyller O'store Elon, så greit for meg!

 

Noen hundre millioner i pluss et kvartal *er* overskudd.

 

Joa, dersom du mener det er riktig å se på kun de siste tre månedene, så går Tesla så det suser, penger i kassa.

 

Men;

Så langt inneværende år har Tesla gått med enorme underskudd.

Alle år siden oppstarten har Tesla gått med enorme underskudd.

Alt i alt har Tesla gått med historiske store, enorme underskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joa, dersom du mener det er riktig å se på kun de siste tre månedene, så går Tesla så det suser, penger i kassa.

 

Men;

Så langt inneværende år har Tesla gått med enorme underskudd.

Alle år siden oppstarten har Tesla gått med enorme underskudd.

Alt i alt har Tesla gått med historiske store, enorme underskudd.

Greit nok, men alle år fra og med 2019 kan man forvente at Tesla vil gå med enorme overskudd. De har nå fått skalert opp produksjonen til et høyt nok nivå til å være økonomisk levedyktig.

 

Samtidig klager ikke de som har investert penger i Tesla. F.eks de som gikk inn i IPOen på $17 har hatt en avkastning på ca 2000% over de siste 8 årene.

 

Noen ganger lønner det seg å bruke penger for å tjene penger.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...