Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Kan EØS avtalen evt. stoppe planene som Posten/Stortinget ser for seg? (for pakker fra EU/EØS området i det minste)

 

I Sverige er det toll/moms/avgiftsfritt så lenge pakken sendes innen EU

 

"EES, Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, omfattar Europeiska unionens medlemsländer och Efta-länderna med undantag av Schweiz."

 

https://tulli.fi/sv/om-tullen/tullens-verksamhet/eu-ees-efta-och-schengenlanderna

 

Norges standpunkt vil vel være i strid med tanken om fri flyt av varer og tjenester og fremme av fri varehandel?

 

Nei. Selv om Norge har tilgang til det indre markedet, så er ikke Norge en del av EUs tollunion. Så lenge vi ikke er det, så er dette både lovlig og forventet. EU-landene legger toll på ting som sendes fra Norge, så hvorfor skal ikke Norge gjøre det samme?

 

Å sende selv gaver mellom EU og ikke-EU er mindre hyggelig opplevelse. Jeg har sendt både fra Norge og til Norge, og i begge tilfeller må innhold, verdi og vekt beskrives for hver enkelt ting i pakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da er klart for en god nyhtet. Endelig fjernes 350 kroners grensa!

Nå slipper vi å kjøpe mer søppel fra Kina uten å betale for det!

Burde ikke være noe problem at folk fortollet varene selv, opp til et visst beløp, på en nettside/app hvor en registerer hva en har,kjøpt, hvor, dato osv og betaler med det samme. Gjerne med hyppige stikkprøver og saftige bøter viss en ikke har fortollet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Burde ikke være noe problem at folk fortollet varene selv, opp til et visst beløp, på en nettside/app hvor en registerer hva en har,kjøpt, hvor, dato osv og betaler med det samme. Gjerne med hyppige stikkprøver og saftige bøter viss en ikke har fortollet

 
Ja, men det du da ordne i dag i løpet av et par uker (https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett).
 
Problemet er "bare" at mens man gjør nettopp dette må varene ligge på tollager, noe Posten Norge i 2018 tar 158 kr og PostLort (eh PostNord...) 200 kr for. Av en eller annen grunn koster samme tjeneste 20 -75 DKK (etter vekt) i Danmark, mens den koster 50 SEK i Sverige? Hvor? Hos PostNord avd Danmark/Sverige. (Om noen ikke vet det: PostNord er Post Danmark/Posten Sveriges svar på det som heter Bring hos Posten Norge.) 
 
I https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=181892 tok jeg opp den betalingsviljen norske firma - konkret eletrikerbransjen - lever godt på fordi nordmenn ukritisk godtar påstanden at “ting ER så dyrt i høykostlandet Norge”. For tollagertjenester slår den viljen til igjen... 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Slettet-GTrad9iY
Er denne saken "[Løst]" ? På hvilken måte? Hva er erstatningen?

Jeg vil si at, NEI, denne saken er IKKE løst. Hvis det dreier seg om flageborg sitt siste inlegg så er jeg enig

Endret av Slettet-GTrad9iY
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Litt oppdatering av saken - kanskje vi slipper toll på varer opp til kr 3000,-

 

https://www.dinside.no/okonomi/vil-oppjustere-tollgrensa-fra-350-til-3000-kroner/71515193

 

Bare noen måneder igjen - hvordan ligger dere an med siste innspurt av utenlandsshoppingen?

 

Tror min postmann nå er ganske lei av å stappe pakker i postkassa mi  :D  er ikke lenge til han slipper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt oppdatering av saken - kanskje vi slipper toll på varer opp til kr 3000,-

 

https://www.dinside.no/okonomi/vil-oppjustere-tollgrensa-fra-350-til-3000-kroner/71515193

 

Det der er faktisk en god løsning som sørger for at vi betaler MVA fra første krone uten at vi må betale en skyhøy tollavgift.

 

Men det kommer til å fjerne konkurransefordelen til norske importbedrifter, så jeg tviler på at det vil skje.

Lenke til kommentar

 

Forslaget om fjerning av momsfritaket på opptil 350 kroner innebærer at det er de utenlandske nettbutikkene som nordmenn benytter seg av som skal ta betalt for den norske momsen av deg når du handler, og deretter videreføre den til Skatteetaten.

Er dette gjennomførbart i praksis? Skal norske myndigheter instruere en fantasillion nettbutikker i hele verden om å lage en egen ordning / egne priser for nordmenn? Og følge opp med Skatteetaten?

 

Dette hørtes tungvint ut.

Lenke til kommentar

Det står på dinside:

Forslaget om fjerning av momsfritaket på opptil 350 kroner innebærer at det er de utenlandske nettbutikkene som nordmenn benytter seg av som skal ta betalt for den norske momsen av deg når du handler, og deretter videreføre den til Skatteetaten. Målet er at det skal være så enkelt som mulig for kundene.

 

 

Det høres jo helt greit ut, jeg kan gjerne betale moms på en ting til 30 kr, bare jeg slipper et gebyr på 150 for å betale den momsen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det der er faktisk en god løsning som sørger for at vi betaler MVA fra første krone uten at vi må betale en skyhøy tollavgift.

 

Men det kommer til å fjerne konkurransefordelen til norske importbedrifter, så jeg tviler på at det vil skje.

Mange av de typiske kinavarene har ingen tollavgift. Fortollingsgebyret kommer uansett om varen er tollpliktig eller ikke. Håper de får til en ordning slik at gebyret blir mindre, men jeg har svært liten tro på at de vil legge mye i et slikt arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...