Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine siste kjøp fra eBay:

 

 

Forklar meg hvordan Norsk næringsliv lider av hva jeg handler fra utenlandske nettbutikker.

 

For meg er det ikke noe problem å betale moms fra første krone, og jeg kjøper nesten utelukkende pga tilgjengelighet og ikke pris, men når varer jeg kjøper for noen tikroninger havner bak postens 158krs betalingsmur så hadde mesteparten av tingene jeg handler vært for dyrt til at det er verd å kjøpe.

 

Du får nyte det mens du kan... Eller så kan du trygle og håpe at f.eks. Netthandelen tar det inn  :rofl:  Så må du betale hentegebyr på 139 kr eller dyr frakt. Da er det på linje med fortollingsgebyret uansett hahah.

 

Fy F.. jeg føler dette var den lille tingen, den lille gode vi Nordmenn kunne kose oss med uten å føle at vi ble flådd levende. Men nå forsvinner den og. Det eneste som går an nå er å kjøpe elbil. Men det er ikke noe man gjør hver dag :p

Lenke til kommentar

Mine siste kjøp fra eBay:

 

 

 

Må rette en liten steinsprutskade. Vare ikke tilgjengelig i Norge

attachicon.gif2018-11-29 19_57_55-Window.png

 

Estetisk radiatorcap til bilen. Ikke tilgjengelig i Norge

attachicon.gif2018-11-29 19_58_26-Window.png

 

Universale pop-clips fordi de originale knekker lett. Muligens tigjengelig, men ikke funnet i Norge.

attachicon.gif2018-11-29 19_58_44-Window.png

 

Nakkestøttepute. Ikke tilgjengelig i Norge

attachicon.gif2018-11-29 19_59_06-Window.png

 

Hjulbørste. Kjøpt pga pris. Luksusutgaver til 250kr tilgjengelig i Norge

attachicon.gif2018-11-29 19_59_15-Window.png

 

Har en liten bulk i reservebilen som jeg kan utbedre for 8kr. Ikke tilgjengelig i Norge

attachicon.gif2018-11-29 19_59_26-Window.png

 

Dings som sørger for hageslangen ikke setter seg fast i hjulene. Ikke tilgjengelig i Norge.

attachicon.gif2018-11-29 19_59_36-Window.png

 

Oil Catch can, med bracket tilpasset min bil. Ikke tilgjengelig i Norge (må uansett fortolles pga pris)

attachicon.gif2018-11-29 19_59_48-Window.png

 

Nøkkelringverktøy for å unnslippe kjøretøy. Ikke tilgjengelig i Norge

attachicon.gif2018-11-29 20_00_18-Window.png

 

LED opplysning til benplassen i bilen. Ikke tilgjengelig i Norge

attachicon.gif2018-11-29 20_11_49-Window.png

 

Dørterskelbeskytter til bilen. Tilgjengelig fra forhandler for kr 4 130kr. Hadde aldri kjøpt.

attachicon.gif2018-11-29 20_14_23-Window.png

 

 

 

Forklar meg hvordan Norsk næringsliv lider av hva jeg handler fra utenlandske nettbutikker.

 

For meg er det ikke noe problem å betale moms fra første krone, og jeg kjøper nesten utelukkende pga tilgjengelighet og ikke pris, men når varer jeg kjøper for noen tikroninger havner bak postens 158krs betalingsmur så hadde mesteparten av tingene jeg handler vært for dyrt til at det er verd å kjøpe.

Kan være at disse tingene blir tilgjengelig i Norge hvis 350 grensa forsvinner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 år etter fjerning så går posten konkurs og må ha ekstra støtte fra staten for å drive videre og i mellomtiden så har PostNord monopol (Worst case scenario) 

 

Alle pakker fra Kina vil bli kontrollert, uansett om det står gave på de, da det er svært få som faktisk får gaver fra Kina

Kanskje om du er heldig og har samme etternavn så slippes de gjennom som gaver..

 

Kommer de fra Sverige så er sjansen mye større at de slipper gjennom uten moms, men det er bare min mening

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan EØS avtalen evt. stoppe planene som Posten/Stortinget ser for seg? (for pakker fra EU/EØS området i det minste)

 

I Sverige er det toll/moms/avgiftsfritt så lenge pakken sendes innen EU

 

"EES, Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, omfattar Europeiska unionens medlemsländer och Efta-länderna med undantag av Schweiz."

 

https://tulli.fi/sv/om-tullen/tullens-verksamhet/eu-ees-efta-och-schengenlanderna

 

Norges standpunkt vil vel være i strid med tanken om fri flyt av varer og tjenester og fremme av fri varehandel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke en stor fan av EU, men vi får ikke en av de fordelene vi faktisk ville hatt ved medlemsskap. Norge er jo i praksis sammenkjørt med EU på mange områder. Og vi trenger ikke være med i EU for å få en mer forbrukervennlig tollpolitikk. Russland og Kina er veldig rause på import av varer har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Kan være at disse tingene blir tilgjengelig i Norge hvis 350 grensa forsvinner. 

 

Neppe. Norge har alltid vært et land med dårlig utvalg uansett marked, og uansert hvor vernet og subsidert det blir.

Kanskje dersom Amazon kommer til Norge så får vi utvidet sortimentet med varer forbi det vi har i dag.

Rart å tenke på egentlig. Jeg er ikke fan av at Amazon skal etablere seg i Norge pga hvordan dette vil myrde ekstremt mange butikker (og nettbutikker), men om resultatet av dette blir at vi får utvalget til Amazon tilgjengelig i Norge så er jeg mindre skeptisk til tanken.

 

Kanskje denne lovendringen er nettopp det som trigger Amazon til å angripe det nordiske markedet nå som insentivene for å handle der er større enn noensinne? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Myyyyyyye større skade vil de gjøre, og lovendringen har akkurat gjort det mer gunstigt enn noensinne for Amazon å åpne.

Komplett bestemte seg for å avvikle Marketplacen sin for et par dager siden også, så bedre sølvfat kunne ikke Bezos bedt om.

Jeg trodde at Komplett gjorde seg klar til oppkjøp av Amazon jeg når de startet market place, da det oppkjøpet ville gitt en god  innpass I Norge.

Lenke til kommentar

Neppe. Norge har alltid vært et land med dårlig utvalg uansett marked, og uansert hvor vernet og subsidert det blir.

Kanskje dersom Amazon kommer til Norge så får vi utvidet sortimentet med varer forbi det vi har i dag.

Rart å tenke på egentlig. Jeg er ikke fan av at Amazon skal etablere seg i Norge pga hvordan dette vil myrde ekstremt mange butikker (og nettbutikker), men om resultatet av dette blir at vi får utvalget til Amazon tilgjengelig i Norge så er jeg mindre skeptisk til tanken.

 

Kanskje denne lovendringen er nettopp det som trigger Amazon til å angripe det nordiske markedet nå som insentivene for å handle der er større enn noensinne? 

Det er bare og vente på de nye reglene til EU. Og utvalget blir nettopp dårlig når det er vernet og subsidiert. 

Lenke til kommentar

Dette fra samme parti, FrP, som i sin tid hellig lovte å øke samme momsgrense ... og som "oppfyllte" sitt løfte ved å øke grensen, men samtidig legge til porto i beregningsgrunnlaget for å sikre seg ikke å tape en krone?

 

Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep ... min hatt!

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette fra samme parti, FrP, som i sin tid hellig lovte å øke samme momsgrense ... og som "oppfyllte" sitt løfte ved å øke grensen, men samtidig legge til porto i beregningsgrunnlaget for å sikre seg ikke å tape en krone?

 

Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep ... min hatt!

FRP alene kan ikke øke grensen og om alle de andre partiene bryter valgløftene sine om økning av grensen så fort de får makt og virke kommer klagende så er det ikke mye FRP kan gjøre med det enn å inngå kompromiss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...