Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Har ingen kilde på det.

Men problemet til Virke er at de ikke forstår at alt som kommer fra Kina osv, ikke er å oppdrive i Norge, derfor vil det ikke bli mer kjøpekraft i Norge, det er et tåpelig argument. bortsett fra en haug med dildoer, blir bra business for sexbutikker.

Posten er lite gira på å fjerne denne grensen pga at mest sansynelig vil mange miste jobben pga. nedgang i post.

ca 500+ personer.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Har du en kilde på det? Ville jo være fantastisk, i steden for at prisen på småting øker med hundregangen, selv om jeg forstår at Virke ser det som urettferdig at man ikke må betale mva på varer fra Kina.

 

Virke kommer ikke til å se noe til disse MVA.-kronene likevel, så bare surr derfra, når mange av de tingene man får i fra Kina ikke er å oppdrive i Norge uansett. Jeg kommer ihvertfall ikke til å løpe rundt til de fysiske norske utsalg og fortelle dem at de må ta inn den spesielle dingsen kun til meg.

 

Forresten, hvordan kommer det til å bli med uavhentede pakker over nyttår. Kan Posten.no og Co. kreve behandlingsavgiften dersom de må returnere den.

 

Det hadde vært greit å få klarhet i, dersom man skal foreta en form for protestaksjon oss i lag. Med småbestillinger av ting som koster en peanut eller to. Det ville også vært en målestokk for hvor slepphendte Posten evt. måtte være hvis de bare lar det gli igjennom som gavebrev istedetfor å drive med fortolling i overgangsmånedene.

 

Også kunne det ha vært spennende å få vite om de da bare dumper det i en søppelcontainer eller om de faktisk returnerer alle godsakene tilbake til Kina som de to andre alternative løsningene?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

siste nytt nå er at det er usikkert om denne grensen vil bli fjernet. mulig det blir som det har vært

 

Har du en kilde på det? Ville jo være fantastisk, i steden for at prisen på småting øker med hundregangen, selv om jeg forstår at Virke ser det som urettferdig at man ikke må betale mva på varer fra Kina.

 

det blir ikke noe forandring fra dagens praksis, før tidligst 2021

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/hoyring---framlegg-om-fjerning-av-fritak-fra-avgift-for-varesendingar-av-lag-verdi-350-kronersgrensa/id2653574/

 

I både Høringsnotatet fra regjeringen selv, pluss Høringssvaret fra Posten (som er den viktigste hørings-instansen siden det er de som skal håndtere dette i praksis) understrekes det at internasjonale digital plattform (for innkreving av MVA) må være på plass først. Dette anslås til 2021 (antageligvis enda litt senere, mistenker vel jeg)

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg litt, er at disse omtalte digitale plattformene for intenasjonal innkreving av moms (foretatt av salgsstedet) kommer til å begunstige store kjente aktører som har økonomi og know-how til å oppfylle kriteriene, dvs. registrere seg, innbetale halvårige beløp med moms til respektive land osv. Det er blant annet krav om kodemerking av pakkene, pluss at samme informasjon skal sendes digitalt til Posten slik at pakken raskt kan verifiseres/dobbelsjekkes med kodeavlesning-maskiner.

 

Med andre ord, småselgere og privatpersoner "som pakker inn ved kjøkkenbordet hjemme", blir skviset ut og miste både Norge og EU. Slike pakker blir da stoppet, og da kommer det "forhatte" tollbehandlingsgebyret" inn i bildet igjen. Av alle kjøp jeg har gjort oppgjennom åra (hovedsakelig på Ebay), har jeg inntrykk av at en god del av det er fra privatpersoner. (da mener jeg land utenom Asia/USA)

 

Helt stopp blir det vel ikke, men salget vil nok synke for de det gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det konkluderes vel ikke med 2021 der, såvidt jeg klarer å se, men vi får håpe det blir løsningen vi ender opp med.

 

jeg leste 2021 og jeg har lest gjennom begge notatene/høringssvar fra de jeg nevnte. Men ikke be meg henvise til sidenummer eller kapittel, -dette er tung materie og jeg orker ikke bla gjennom alt en gang til.  :)

Lenke til kommentar

jeg leste 2021 og jeg har lest gjennom begge notatene/høringssvar fra de jeg nevnte. Men ikke be meg henvise til sidenummer eller kapittel, -dette er tung materie og jeg orker ikke bla gjennom alt en gang til.  :)

 

Jada, jeg leste også 2021 noen steder, men dette var jo en høring, og ingenting der som bekrefter at endringen vil bli utsatt? Eller så har jeg misforstått noe (slik jeg gjør stadig vekk  ;) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regjeringen har vel ikke konkludert enda (om denne høringen)? Regjeringen har bestemt 1/!-2020. Og noen endring er vel ikke gjort?

 

Virke & Krf ville vel at 350 kroners grensen forsvant allerede 1 august.

 

For meg virker det som skikkelig tull å innføre noe spesielt for Norge nå - og rett etterpå bruke EU opplegget som innføres et år etterpå.

 

Forbrukerrådets høringssvar virker fornuftig slik sett:

 

https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2019/08/horingssvar-fra-forbrukerradet-om-350-kronersgrensen.pdf

 

Vi kan ende med at mange steder vil slutte å selge varer til norske kunder. Men det er kanskje det Virke egentlig er ute etter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det er ikke 100% sikkert at 350kr grensen forsvinner 1.januar 2020? Jeg som hadde gledet meg til dette :-(

 

 

Ser man bort fra tapet norsk næringsliv har på maxgodis etc så vil moms fra første krone og lavere fortollingsgebyr skade Virke og deres kunder mer enn dagens regler.

 

Moms(og toll) fra første krone og et lavere fortollingsgebyr på 30-50kr vil skade mer. Jeg vil samle opp å handle mer enn å drive med småkjøp. Jeg vil også bestille mer ting som koster 350-700kr enn det jeg gjør nå.

 

 

Fikk en blits til 89USD i postkassen i dag, 15USD på pakken = null moms.

 

Fikk melding via posten appen i dag, måtte sende inn papirer på en pakke. 97USD = 375kr i mva og gebyr. Her har sender tabbet seg ut, enten for lav verdi eller ikke sendt med papirer. Det er en 3d printer i pakken og pakken veier 5-6kg. 1243kr for en 3d printer er uansett billig, så jeg bryr meg ikke om gebyret på 158kr på denne forsendelsen.

Endret av DiskusDød
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, ordkløveri - ja den er grei  :)

Er jo noe annet når grunnen til at noen få kineserne ikke vil sende varer til sverige er fordi 400 000 pakker ble levert tilbake. Å prøve å trekke dette til å bli "De nye svenske reglene er ganske enkelt for kompliserte og arbeidstunge til at de stakkars kineserne har noen måte å kunne gjøre det på men må ganske enkelt bare slutte å sende pakker til sverige!" Ingenting vil forandre seg de kan fortsatt sende pakker som vil bli fortollet ved grensen som før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...