Gå til innhold

Nå kommer den store elektriske varebilen


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nyttelast og pris, samt fortsatt salg av dieselvarianter er prioritert ser det ut til.

10 mil rekkevidde er for lavt. 20 burde vært minimum om man skal lansere noe i dette segmentet. Tviler på at transportører er interessert i å planlegge med hurtiglading og ståing i ladekø blant Leaf'er og eGolf'er i løpet av arbeidsdagen.

De burde komme med en oppgradert variant med minst dobbel batterikapasitet og noe lavere nyttelast. Mange av disse bilene blir brukt til å frakte relativt lett gods uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

VW mener det er bra å selge 150 slike pr år, som er 15% av beregnet salg.

-Vel om man slår sammen alle større varebilene fra VW, Mercedes, Ford, Opel osv så er det ikke mange prosent av dem som blir elektrisk i hverken 2020 eller 2021 når det er kun en modell fra VW, og en liten modell fra Hyundaii å få tak i. Fortsetter det sånn risikerer de tradisjonelle bilprodusentene å bli overkjørt av kinesere med tiden.

Lenke til kommentar

Et godt eksempel på hvorfor de burde ha brukt brenselceller. Enten som rekkeviddeforlenger eller som en ren hydrogenbil. 

 

Man ser det tilsvarende på e-Sprinter som kommer snart. Tilsvarende lave rekkevidde. Men interessante der er at de også har en versjon med hydrogen som har opptil 5 ganger bedre rekkevidde.

https://www.electrive.com/2018/07/02/mercedes-benz-vans-presents-fuel-cell-sprinter-concept/

 

Joda, selvsagt kan man bruke mye større batteri. Men jo større bilene er, jo mer fornuftig er det å bruke en form for brenselceller. Blir spennende å se når Nissan lanserer elbiler med brenselceller som rekkeviddeforlenger. De jobber med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er E-crafter først? Vil det si at Renault ennå ikke har fått fingeren ut angående Z.E Master som de lanserte for et par år siden? Jeg ser den ennå ikke har dukket opp på de norske sidene deres.

 

Useriøst pris og rekkevikke/batteri.

 

Håndverkere fremover: "Har du ladestasjon hjemme? Nei? Beklager. Ha en fin dag videre"

Håndtverkerne foretrekker uansett å jobbe mest mulig av dagen og kjøre minst mulig. Ofte skal de bare fra basen sin til en byggeplass og tilbake igjen på slutten av dagen. Muligens med en liten runde innom en leverandør eller to og et sted å kjøpe lunsj. Må de kjøre lengre en gang i blant er det jo bare å svinge innom en hurtiglader og ta lunsjen der. Denne er myntet på håndtverkere - ikke transportselskaper.

 

Tja, går for en Tesla Semi i steden

 

3 dobbel pris, men 80 mil rekkevidde og 1 mill miles garanti

Litt som liten vs stor person-elbil. Noen trenger ikke mer enn dette og velger denne rimelige varianten - fint for dem. Noen trenger lengre rekkevidde og større volum og har betalingsevne til det - de velger Tesla Semi - fint for dem. Vinn-vinn. Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan se for meg at mange varebiler kjører ganske regulære ruter med forutsigbar daglig kjørelengde (I langt større grad enn for personbiler).

 

Ser jeg på SSB's statistikk ser jeg at gjennomsnittlig årlig kjørelengde for varebiler ligger på 14-16000 km/år. Fordelt over 200 arbeidsdager blir det greit under 100km/dag.

 

Så for en kjøper som ikke kjører mer enn snittet og som har et fast bruksområde for varebilen med stabil kjørelengde kan 100km være helt greit. For de vil lengre rekkevidde være en unødig kostnadsdriver. Det er neppe noen som mener at en varebil som denne skal ta 100% av markedet, passer en ihvertfall 10-15% av det totale varebilmarkedet har man fortsatt et brukbart addresserbart marked.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Reell rekkevidde om vinteren er trolig lavere enn 10 mil.

Hvor har du det fra?

 

Til dere som klager på rekkevidden: En del håndtverkere trenger ikke mer rekkevidde enn at denne duger helt fint. Det vil si som utstyrsbu, til korte turer for å hente materiell og enten til/fra jobben eller mellom byggeplass og hovedkontor. Som en mobil låsbar bu for verktøy, rørdeler, kabler, eller hva de nå måtte drive med.

 

Den passer ikke for alle, men for noen. Da gjør den sin misjon uten å koste mer enn nødvendig. Noen kjøper i-miev, andre kjøper Tesla S/X til privat bruk. Noen kjøper E-crafter og andre venter på Tesla Semi til bedriften sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ti mil rekkevidde er jo latterlig lite.

Det hadde holdt godt, - hvis man kunne fylt tanken på få minutter.

 

Så kan man tenke seg hvis det hadde  kommet en slik elbil med hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger, med samme bruksmønster/muligheter som en bensin/dieselbil bare at den var  2-3 ganger så effektiv, og billigere, når det gjelder drivstoff/energi, - og som ikke forurenset  lokalt....

( Forutsatt da at hydrogenstasjoner var utbygd.)

Hvor mange ville kjøpt en slik bil med  forbrenningsmotor?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Slutt nå å troll Fri.

- 10 mil holder greit. Dette er en håndtverkerbil - ikke transportselskap-bil.

- Hvorfor nøye seg med Hydrogen som er 2-3 ganger mindre effektivt enn batterielektrisk?

- Hvorfor tror du hydrogen kan bli billigere? Hydrogen er svindyrt

- Mange kjøper slike biler med forbrenningsmotor. Det er bare å se på salgsstatistikkene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...