Gå til innhold

Nå kommer den store elektriske varebilen


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Slutt nå å troll Fri.

- 10 mil holder greit. Dette er en håndtverkerbil - ikke transportselskap-bil.

- Hvorfor nøye seg med Hydrogen som er 2-3 ganger mindre effektivt enn batterielektrisk?

- Hvorfor tror du hydrogen kan bli billigere? Hydrogen er svindyrt

- Mange kjøper slike biler med forbrenningsmotor. Det er bare å se på salgsstatistikkene.

Hva er trolling?  Dette var et relevant svar til en som mente at 10 mil var altfor kort.

Kun batteri er mest effektivt det vet vi.- Men det har sine begrensninger tydeligvis.

Og hydrogen er mer effektivt enn forbrenningsbiler, det vet vi også. Men folk/bedrifter kjøper jo forbrenningsbiler når stasjonene er utbygd. Så får vi sammenlikne med når hydrogenstasjonene også blir utbygd.

Det blir sagt at hydrogen vil koste 2-3 dollar pr. kg når det hele kommer i gang. Det er ikke svindyrt i forhold til bensin/diesel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekkevidden er 173 km NEDC

 

Denne bilen vil nok få vesentlig reduksjon i rekkevidde ved kjøring i høye hastigheter grunnet stort vindvang, både sommer og vinter. Den er beregnet for småkjøring og er først og fremst en mobil bod.

 

Om vinteren krymper rekkevidden på småkjøring på biler generelt som følge av:

- Føre. Slaps og snø gir økt rullemotstand.

- Oppvarming av kupéen. Kupévolumet i denne 3-seteren er nok mindre enn for de fleste små elbiler selv om den har mer takhøyde. Batteriet er 35,8 kWh (samme som e-Golf 2018 med 300 km NEDC). Det skulle monne for ganske mye kupévarming.

 

Så lenge folk vet hva de går til og kjøper bevisst, noe jeg tror de aller fleste gjør, så bør det ikke være noe problem med i utgangspunktet 173 km NEDC-rekkevidde. Jeg tipper 100 er ganske reell vinter-rekkevidde. For å komme helt ned i 50 km tror jeg man må satse på veldig mye tomgangskjøring og bruk som varmerom/pauseplass. Da har man muligens ikke tenkt godt nok gjennom kjøpet.

 

Som sagt før, er man bevisst på hva man trenger og trenger en håndtverkerbil med relativt lite daglig kjøring tror jeg den fungerer fint for denne gruppen. De som trenger større batteri bør se seg om etter en bil med større batteri. En sko passer ikke alle.

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? Utdatert rekkevidde? 173 km NEDC kommer til å være ganske normalt i det nedre sjiktet i sikkert ti år fremover. Er det ikke behov for mer så er det unødvendig prisdrivende å installere mer. Noen kunder trenger ikke mer og gidder ikke betale for mer.

 

Prisen skal jeg si meg enig i er i høyeste laget. Hadde den vært lik som for fossilutgavene så hadde nok langt flere funnet den gunstig. Med det skisserte bruket blir jo ikke dieselutgiften så høy og da spørs det om det lønner seg i Norge. I London har de lav-forurensnings-soner med mye større differensiering mellom fossile og elbiler og der kan det ha mer for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...