Gå til innhold

Hør det elektriske vroomet fra Teslas lastebil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

800 km på èn lading, og klar i 2019....

 

Ikke en gang en Teslaentusiast tror på det tullet der.

 

Hvorfor skulle det være så usannsynlig? Og Musk sa for ikke så lenge siden at 800 km på en lading, fullastet i 96 km/t var en underdrivelse. 900 km skulle den klare. I Norge er hastighetene endel lavere, og vi kan ha 50 tonn totalvekt. Så jeg vil tippe rekkevidden i praksis blir rundt 800 km i Norge fullastet.

Hvis jeg husker rett så kjører en norsk vogntogsjåfør i gjennomsnitt 390 km på en dag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Begynner å bli sci-fi dette tesla greiene. Semien drar 2kwt pr 1,6km.Tesla s bruker ca 0,2kwt pr km

Altså må batteriene i semien være ca x 6,25 større for å klare 1km omregnet. Ca 3,3tonn batterier. Legger man til fra 40 mil til 80 rekkevidde er vi oppe i 6,6tonn. Og alt dette kan lades opp til 80% på under timen.......?

Det fine med elbiler er at "vanlige" folk blir opplyst om elektrisitet og hvordan den fungerer i hverdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig jeg har funnet andre tall en deg men jeg får 5,95 tonn batteri på LR versjonen, forutsatt samme energitetthet som model 3 sitt batteri. Det er jo ikke utenkelig at utviklinga går fremover med tiden så det kan tenkes at vekta kan reduseres ytterligere noen titalls eller hundre kg de årene mellom model 3 lansering og semi lansering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å bli sci-fi dette tesla greiene. Semien drar 2kwt pr 1,6km.Tesla s bruker ca 0,2kwt pr km

Altså må batteriene i semien være ca x 6,25 større for å klare 1km omregnet. Ca 3,3tonn batterier. Legger man til fra 40 mil til 80 rekkevidde er vi oppe i 6,6tonn. Og alt dette kan lades opp til 80% på under timen.......?

Det fine med elbiler er at "vanlige" folk blir opplyst om elektrisitet og hvordan den fungerer i hverdagen.

 

Har du kjørt en Tesla opp norske daler eller over fjell? Da drar den betraktelig mer enn 0.2kwt/km. Selv med regenerering vil ikke denne klare oslo-bergen uten minst to ladinger. Skal ikke komme inn på utseendet eller den idiotiske førerposisjonen heller.. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Begynner å bli sci-fi dette tesla greiene. Semien drar 2kwt pr 1,6km.Tesla s bruker ca 0,2kwt pr km

Altså må batteriene i semien være ca x 6,25 større for å klare 1km omregnet. Ca 3,3tonn batterier. Legger man til fra 40 mil til 80 rekkevidde er vi oppe i 6,6tonn. Og alt dette kan lades opp til 80% på under timen.......?

Det fine med elbiler er at "vanlige" folk blir opplyst om elektrisitet og hvordan den fungerer i hverdagen.

 

Har du kjørt en Tesla opp norske daler eller over fjell? Da drar den betraktelig mer enn 0.2kwt/km. Selv med regenerering vil ikke denne klare oslo-bergen uten minst to ladinger. Skal ikke komme inn på utseendet eller den idiotiske førerposisjonen heller.. :p

Du bør lese innlegget du har sitert på nytt. Det er aldri påstått at Tesla Semi bruker 0,2kwt/km.

 

5ZHK7SO3: Hastighet på lading kommer an på hvor mye strøm man har tilgjengelig, og ikke nødvendigvis størrelsen på batteripakken.

 

Når de drar rundt med Tesla Semi nå så lader de med mange kabler fra flere Superchargers.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du kjørt en Tesla opp norske daler eller over fjell? Da drar den betraktelig mer enn 0.2kwt/km. Selv med regenerering vil ikke denne klare oslo-bergen uten minst to ladinger. Skal ikke komme inn på utseendet eller den idiotiske førerposisjonen heller.. :p

36 tonn og 1250 høydemeter krever ca 122 kWh. Med batteri på nærmere 1000 kWh vil man da ha igjen 88% av rekkevidden, og med 800 km i utgangspunktet er da rekkevidden redusert til 700 km. Og dette er jo energi man får igjen på veien ned, altså Oslo - Bergen uten lading skal gå helt fint.
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er vel reduksjonsgir eller diff man hører? Blir utrolig digg når tungtransporten er elektrisk. Vekk med det forferdelige levenet, diesel som skvulper ut i svinger og svarte giftskyer i oppoverbakker. Regenerativ bremsing vil være veldig nyttig for dem, i tillegg kan man finne på mye rart som batteripakker i hengerne, drift på hengerhjul eller andre ting som muligens kan være nyttig.

Det er nok viderekommen dekktortur vi hører. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du kjørt en Tesla opp norske daler eller over fjell? Da drar den betraktelig mer enn 0.2kwt/km. Selv med regenerering vil ikke denne klare oslo-bergen uten minst to ladinger. Skal ikke komme inn på utseendet eller den idiotiske førerposisjonen heller.. :p

Jeg har kjørt fjelloverganger med model S en rekke ganger. Forbruket er selsvagt høyt oppover, men lavt nedover. Naturlig nok. Totalt forbruk ender som regel i underkant av 200 Wh/km når jeg kmmer ned på samme høydekote som jeg startet målingen. Dette er over Dovre og saltfjellet. Jeg kunne klart meg med én lading mellom Trondheim og Oslo de fleste gangene og hatt gode marginer, men jeg har ikke lademulighet ved destinasjonen i noen av de to byen og velger derfor å lade en ekstra gang nært ankomststedet (Klett/Stjørdal, Eidsvoll). Jeg har aldri kjørt Oslo-Bergen, men tviler på at man lade to ganger på den strekningen. Min kjøring er ikke med ny 100 kWh-modell S med forbedret aerodynamikk, men en 5 år gammel 85 kWh med ca 92% gjenstående batterikapasitet, ladet til 80% ved avreise.

 

Apropos spørsmålet ditt, så sender jeg det i retur: Har du kjørt en Tesla over norske fjelloverganger og fulgt med på forbruket?

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil minne alle hobby matematikere som tror de kan veldig mye om batteri og vekt, at det mest sannsynlig vil bli brukt de nye 2170 batteriene og ikke de eldre 18650 batterien.

Alle beregninger dere har går litt ut av vinduet før man tar dette i betraktning.

De som tar utgangspunkt i Model 3 batteripakken teffer nok ganske riktig. Personlig forventer jeg ca 5 tonn for 1000 kWh.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...