Jump to content

Bjørn Eng

Medlemmer
  • Content Count

    360
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

567 :)

About Bjørn Eng

  • Birthday 06/12/1966

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

997 profile views
  1. Men, men, energieffektiviteten da...... Ser nesten ut til at hele verden har innsett at andre faktorer er viktigere. Snodig det der. Hvem kunne trodd det....
  2. Jeg tror du finner svaret i overskriften: "Teco 2030 og Implenia skal utvikle utslippsfri hydrogenløsning for bygge- og anleggsbransjen"
  3. "Hvis hydrogenet er fremstilt med ved elektrolyse på elektrisitet fra et diesel aggregat er det jo lett å se at dette ikke bidrar til reduserte klimautslipp." Prøver du å være morsom ? Det klarte du i hvertfall.
  4. Ta ut gevinsten din mens du kan du. Knalltrekk ? De setter ned prisen fordi de har fått konkurrenter. Det er ikke Tesla vant til. Og du verden, de er visst ikke "lightyears ahead of their competitors" lenger heller. Hele bilbransjen lager nå batterielektriske biler som er bedre og billigere enn Tesla. Aldri har de tjent penger på bilsalget sitt, og de er priset så hinsides at det ikke finnes verre eksempel på boble siden tulipanøkonimien. Tesla er blitt en religion, og Elon er toppguru i sin egenproduserte religion. Bææææ..... Dette blir det mye tårer av.
  5. "Hva sier forskningen, og hvorfor dukker det med jevne mellomrom opp analyser som viser at elbiler ikke er stort bedre for klimaet enn dieselbilene ?" Av samme grunn som det med jamne mellomrom kommer opp analyser som viser at hydrogen til tungtransport, både på land og sjø, ikke har noe for seg.
  6. Jeg lurer på når det skal gå opp for Teslamenigheten at effektivitet ikke er det som teller mest for alle. (Og 7 gangeren er også fullstendig feil) Når en hel verden satser på hydrogen, i tillegg til batterier, kan det da være fordi de har forstått noe du ikke har fått med deg ? Ja, jeg vil påstå det.
  7. Næmmen huffameg. Tenk at Boris ikke tar hensyn til hva TU`s forum mener om denne saken. Håper ikke det ødelegger helgen at vi få her inne som har sagt at dette er fremtiden i årevis hadde rett. Eller forresten.....
  8. Så utrolig fasinerende med alle spesialistene her inne som tror effektivitet er den eneste faktoren som betyr noe. Personbilsegmentet er riktignok bare en parantes innen hydrogen. Det er ikke der den vil gjøre seg mest gjeldene. Men i storbyer er tomteareale dyrt som f... og de som ikke kan lade hjemme må altså betale mer for å finne en ladeplass for batteribilen sin enn om de hadde fylt hydrogenbilen sin på 5 minutter. Da driter man vel i effektiviteten. Jeg har kjørt batterielektrisk bil siden desember 2014, og for meg er det helt perfekt fordi jeg lader bilen utenfor huset mitt om natten. Om jeg ikke hadde kunnet lade hjemme, men måtte belage meg på hurtiglading, så hadde jeg heller kjøpt meg en Nexo eller Mirai tvert. Verden er ikke svart/hvit, enda majoriteten her inne synes å tro det. Land Rover, BMW, Hyundai, Renault, Honda, Toyota etc er faktisk blandt verdens største og mest kompetente bilfabrikanter. Tror ikke de er så opptatt av hva batterifanatikere mener om denne saken :-)
  9. Den der slo det meste jeg har lest på TU`s forum. Gratulerer :-)
  10. Ehh, du er ikke bare littegranne kranglete, og usaklig nå ?
  11. Jeg tror at du laaangt inni deg skjønner at IVECO inngik dette partnerskapet med Nikola fordi de trengte ekspertisen de har, både når det gjelder batterielektrisk fremdrift OG hyddrogenelektrisk. De setter opp en fabrikk i Ulm som de deler kostnadene på å sette opp og fremdriftsplanene er krystallklare fra begge hold. Nikola hadde en CEO som tok munnen for full og som "dreit på draget". Det betyr ikke at selskapet ikke har teknologien på plass, noe som burde være synlig for de fleste. IVECO er ingen amatør, ei heller BOSCH. Begge er i tett samarbeid med Nikola. Dette er kjennsgjerninger som det ikke er noe vits i å bestride. De første lastebilene vil rulle ut fra 2 fabrikker, Ulm i Tyskland og Coolidge Arizona før 2022. At TU`s forum har et problem med å fordøye dette er ganske underholdende :-) Og, prisingen av selskapet vil se helt anderledes ut innen den tiden. (Og jeg vet deres påstand er "Ja, konkurs" Min påstand er 3 ganger`n. Fasiten kommer av seg selv)
  12. Helt sikkert derfor de er i gang med utvikling av nye hydrogentog både i Europa, Japan og USA da. Og at stadig flere kontrakter blir inngått for levering av hydrogentog. Helt sikkert fordi de vet de kommer til å tape penger på prosjektet. Du har nok sikkert rett...... Du vet nok bedre enn de som har ansvaret for å kjøpe inn nye togsett for flere milliarder kroner :-)
  13. Batterier er suverent på kortere strekninger, men er det snakk om lengre distanser og/eller tung frakt så er det hydrogen/amoniakk (ev methanol) som gjelder. Dette har også blitt konsensus i bransjen. Effektivitet har NULL og si så lenge batterier ikke kan levere den energien som trengs. Poenget er at det skal være utslippsfritt.
  14. "På lange strekninger er det ikke aktuelt med batterier alene, sier Bringedal. På en av strekningene i rutepakke 1 i Vestland fylke ville det kreve over 100 tonn batterier for å få nok energi til 30 knop over den aktuelle strekningen." Men, men, er ikke effektiveten det eneste som teller ? Teslamenigheten tror jo det :-)
×
×
  • Create New...