Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Vel, det viser kun at du ikke ser forskjell på 4k og 1080p på YouTube-innhold.

 

Ellers virker det som det er noe gale med YouTube akkurat nå. Jeg kan ikke velge høyere enn 720p, uavhengig av kanal, og device. Har forsøkt på desktop, laptop, Apple TV4K, den innebygde appen på TVen, og på iPhone X. I tillegg har jeg prøvd på flere forskjellige IP-adresser, og innlogget og utlogget av YouTube-brukeren min. Andre som opplever det samme?

Ser godt forskjellen Sony egen app har 1080p uten hdr det ser litt blurry ut og livløst på HDR channel.

Apple You tube app med 2160p og hdr er sylskarpt med herlig hdr.

 

Rimelig enkelt.

Endret av samco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt moro at bilde gærningen ikke ser forskjell på 1080 og 4k da. Jeg knegger godt i hvert fall :D

 

Jeg er enig. Det er morsomt! Her skal det brukes titusener på TV-er, og så ser man ikke forskjell.  Når det er sagt er jeg sikkert ikke noe bedre selv. Det tyder vel bare på at man har det med å bli for opphengt i detaljer. Ser man forskjell på 1080p og 4k på litt avstand på en 55 til 65-tommer? De fleste gjør det ikke. Ser man forskjell på HDR og ikke-HDR? Lite trolig. Ser man forskjell på HDR10 og Dolby Vision hvis man ikke leter med lys og lykter? Lite trolig... :-)

 

Ellers bør det være obligatorisk å vite at de fleste enheter sender ut 2160p uansett kilde. Enten det være seg en Bluray-spiller, Apple TV, Xbox One X, eller hva det skal være. Snodig debatt om oppskalering. Det er ikke det samme som 4k native-materiale.

 

Endret av deleder
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppskalert HD til 2160 ser litt uskarpt ut som fra Netflix. Eller vanelig Bluray som oblivion som er en kjent referanse Disc.

 

Holder med mest til native 2160p fra streams solgte Oppo 203 og over 300 UHD bluray for det begynte å ta litt hylle plass, streaming er et greit nok alternativ. Amazon prime har muligens den beste 2160p streaming kvaliteten men lite innhold.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Ser godt forskjellen Sony egen app har 1080p uten hdr det ser litt blurry ut og livløst på HDR channel.

Apple You tube app med 2160p og hdr er sylskarpt med herlig hdr.

 

Rimelig enkelt.

Utrolig merkelig å krangle på noe så enkelt. Det er helt klart, og bevist at det ikke er tilfelle, likevel nekter du å innrømme at du har tatt feil. Hvorfor det? Du klarer heller ikke bevise at det funker hos deg.

 

Som sagt, Apple selv, og YouTube selv skriver at det ikke støttes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig merkelig å krangle på noe så enkelt. Det er helt klart, og bevist at det ikke er tilfelle, likevel nekter du å innrømme at du har tatt feil. Hvorfor det? Du klarer heller ikke bevise at det funker hos deg.

Som sagt, Apple selv, og YouTube selv skriver at det ikke støttes.

Må le har forklart deg flere ganger synd det ikke fungerer for deg måtte selv reinstallere appen fungerete ikke som sagt i går eller tidligere i kveld for min del igjen men nå ble alt på plass. Ta en soft Apple tv resett det har endel ganger løst noen bugs på iTunes filmer som bilde støy lite gratis tips.

 

Siste sjekk satt Apple 4K boksen til 1080p og fikk bare 1080p på You tube med tvns info og null hdr.Rimelig enkelt men vanskelig for enkelte uff ja ja. Sony oled viser ikke 1080p oppskalert som 2160p om det må forklares step by step.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Må le har forklart deg flere ganger synd det ikke fungerer for deg måtte selv reinstallere appen fungerete ikke som sagt i går eller tidligere i kveld for min del igjen men nå ble alt på plass. Ta en soft Apple tv resett det har endel ganger løst noen bugs på iTunes filmer som bilde støy lite gratis tips.

Oh my god...

 

Kilde 1, fra google:https://support.google.com/youtube/answer/6094411?hl=no

 

 

Merk: 

YouTube bruker VP9, den bransjeledende kodeken med åpen kildekode, til distribusjon og avspilling av 4K-videoer. Bruk av VP9 gir mindre bufring, raskere oppstart og høyere videokvalitet. Apple TV-modellen med 4K (femte generasjon) støtter ikke VP9 – derfor kan vi ikke gi deg 4K-oppløsning på denne enheten.

Kilde 2:

 

 

samco, du driter deg ut nå. Jeg utfordrer deg, vis meg bilde der du velger 2160p i innstillinger på en vilkårlig video i youtube-appen.

 

Edit:

Siste sjekk satt Apple 4K boksen til 1080p og fikk bare 1080p på You tube med tvns info og null hdr.Rimelig enkelt men vanskelig for enkelte uff ja ja. Sony oled viser ikke 1080p oppskalert som 2160p om det må forklares step by step.

Det er ikke det samme, og viser bare at du forstår. TVen ser signalet Apple-TVen sender ut. Det bestemmer du i innstillingene til Apple TVen. Setter du Apple TVen til 1080p, vil TVen din vise 1080p, uansett hva du ser på. Setter du Apple TVen til 2160p, vil TVen din vise 2160p, uansett hva du ser på.

 

For å få deg til å forstå hva jeg mener, prøv dette:

 

1: Sett Apple TVen tilbake til 4K igjen.

2: Gå inn på YouTube og sett på en video du VET ikke er i 4K. Jo dårligere jo bedre, så du ser helt klart at det IKKE engang er 720p. Så ser du hva TVen din sier den mottar av signal.

 

Jeg kan fortelle deg nå, at TVen din fortsatt vil vise 2160p HDR, selv om det ikke er det.

Endret av Reeve
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oh my god...

 

Kilde 1, fra google:https://support.google.com/youtube/answer/6094411?hl=no

 

 

 

Kilde 2:

https://www.youtube.com/watch?v=RReFLWGFl1Y

 

 

samco, du driter deg ut nå. Jeg utfordrer deg, vis meg bilde der du velger 2160p i innstillinger på en vilkårlig video i youtube-appen.

OK ser du har ikke har dette helt klart..

1.om jeg velger en 1080p video fra Apple 4K tv You tube app så viser tv egen info meny 1080p som signalet den får.

2 om jeg velger en 2160p video fra Apple 4K tv You tube app så vise tv egen info meny 2160p som signalet den får.

3 om 2160p signalet har HDR så går tv in HDR.

 

Ingen innstillinger fra You tube appen dette går automatisk.

 

Ganske enkelt men mulig det er vanskelig for nye UHD tv eiere har eid 4K oleds siden Lg 950 i 2013 hdr og UHD er så enkelt plug n play.

 

Litt om oppskalering alle 4K tv oppskalerer et 1080p signal for å fylle en 4k tv hele bilde eller så har vi fått en lite tv bilde mitt i skjermen på 4k tvr. men blir aldri vist som et 2160p signal. Mye feil info ute å går om oppskalering som kun er for å fylle helt bildet ikke for å få fake 2160p.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Jeg sier igjen, gjør som i steg 2, la den stå på 2160p, og Finn en video på YouTube som du vet ikke er i 4k, og se hva tvens infomeny viser, og ta bilde av det.

Om jeg får tid i morgen skal på jobb om 4t og 45min så litt søvn er greit.

Mange You tube videoer som det står 4K på som kun vises i 1080p du må se på Hdr channel sine som er ivertfall i 2160p

Vanskelig å finne ekte 2160p fra You tube er noen kanaler.

Lenke til kommentar

Kan ikkje sånne diskusjonar rundt tekniske ting tas i eigne trådar? Dette er framleis tråden for hjelp til TV-kjøp.

Litt uenig, da den aktuelle brukeren gir en del subjektive råd i denne tråden. Nå er det jo ikke nødvendigvis noe galt i å like oppskalert 4k og "fake" HDR, de fleste har vel uansett 55" TV (eller mindre) og sitter mer enn 2 meter fra, så det er vanskelig/umulig å skille mellom 1080p og 4k. I tillegg kan det se mer livlig ut med et bilde som er lysere og mer intenst, slik som et SDR konvertert til HDR vil være, selv om man mister detaljer og får mer ekstreme overganger. Folk liker jo overeksponerte Instagram-filter, og noen av TV-ene kommer med en egen fake HDR bildemodus, liksom....

 

Årsaken Apple oppgir for å oppskalere til 4k og å konvertere SDR->HDR som standard er at brukerne skal slippe flakkingen/ventingen mens TV-en switcher modus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Budsjett på maks 10.000,-

 

Hva burde jeg se etter? Eventuelt vente på til BF2k18? Skulle gjerne hatt tilgang til Netflix, HBO, YouTube og NRK nett-TV via TVen. (Finnes det noen med NRK nett TV støtte egentlig?).

 

Ser mest på film/tv, gamer svært lite.

 

 

Den beste LCD'en rundt den prisklassen må nok være Sony XF9005. Den ligger på 12k nå, og med Single's Day (nå til helgen), og Black Friday om 2,5 uke så er det ikke umulig den presses ned litt i pris. Så hadde nok vurdert den.

De fleste anbefaler nok OLED, men tror ikke årets C8 eller B8 kommer ned til 10 000 kroner under årets salg. Og da må du på bruktmarkedet.

 

Sony XF9005 skal ha mulighet for NRK Nett-TV siden den bruker Android OS, og så vidt jeg vet har NRK en Android-app som da kan lastes ned å brukes. Men det vet jeg ikke sikkert.

 

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/KD55XF9005BAE/sony-55-4k-uhd-smart-tv-kd-55xf9005

 

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke anbefalt noen å kjøre Android TV på Mediatek 5981 slik som de fleste Sony- og Philips-tv-ene kommer med, det synes jeg var veldig tregt og rotete.

 

Det er kun Samsung (Tizen OS) som kommer med native HBO-app, den kan sideloades (dvs. lastes som vanlig Android OS-app) på Android TV, men disse er jo typisk laget for touch-skjermer, og man mister vel da noe funksjonalitet knyttet til fjernkontroll og en del av formatstøtten (? HBO Nordic har vel kanskje uansett bare 1080p SDR?)

Lenke til kommentar

Flere har skrevet her at de blir vesentlig raskere ved å skru av animasjoner og slikt. Ellers har jo alle Android tv-ene innebygget Chromecast ultra så er jo bare å kjøre på den. 

 

For meg personlig så veier bildekvalitet veldig mye tyngre enn smart funksjoner, men klart om en f.eks en q7 kommer nære 10k på BF så kan jo anbefalingen diskuteres. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...