Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

En av to det

1: De mener OLED ikke er verdt å satse på

2: De får ikke til OLED

 

Er nok heller nummer to enn nummer en her. OLED er en oppgradering fra LCD.

Samsung er vel de som lager mest oled skjermer i verden og eneste som gjør det til mobil såvidt jeg vet. Samsung paneler på iphones.

 

Så vet ikke om du bare gjettet der eller om du hadde noe bevis?

 

Godt mulig de starter å lage oled tver, og jeg benekter ikke at oled er meget bra. Men det betyr ille at lcd er dårlig eller ikke utvikler seg fremdeles.

 

Man så jo hvor lang tid det tok før plasma forsvant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Joda, de lager de beste OLED-panelen på mobil, men det er ikke sikkert at de får til skaleringen opp til større skjerm (kan være en utfordring) samt at det er ikke sikkert de synes det er lønnsomt. Men framtiden er OLED (eller derivat/videreutvikling av det) og det tror jeg Samsung er med på. De venter sikkert bare til prisene kan bli mer konkurransedyktige eller noe annet.

 

Spekuleringer såklart.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Joda, de lager de beste OLED-panelen på mobil, men det er ikke sikkert at de får til skaleringen opp til større skjerm (kan være en utfordring) samt at det er ikke sikkert de synes det er lønnsomt. Men framtiden er OLED og det tror jeg Samsung er med på. De venter sikkert bare til prisene kan bli mer konkurransedyktige.

 

Spekuleringer såklart.

Det stemmer nok at de ikke har funnet det kosteffektivt iforhold til å videreutvikle lcd.

 

Oled vil nok ta over om det ikke kommer noe nytt ja. Men lcd er fremdeles veldig populært da de fleste i verden ikke kjøper tv til 13k +.

 

Oled har vært på markedet lenge nok og vi ser dem fremdeles ikke noen mer rimelige varianter. Så lenge det ikke kommer vil lcd fortsette å utvikle seg.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Er ikke 100% på dette, så noen får evt rette. 

 

Samsung klarer vel ikke lage store nok skjermer/lang nok levetid på pixler til at det er lønnsomt?

 

LG har patent på sin løsning slik at Samsung kan ikke løse det på samme måte som de har løst det på. 

 

 

Microled kan vel potensielt bli OLED dødaren eller? 

Lenke til kommentar

Nettopp sett The Meg på min 65VT60, fantastisk bildekvalitet og ikke minst flyt.

 

Er glad jeg ikke føler noe trang for å punge ut 30.000 for noe OLED skit :)

Vt60 er fortsatt en bra 1080p tv men nå med 2160 og hdr er den gammeldags.

Sony Oled tvr er hva plasma brukere oppgraderer til pga bilde flyten er nesten på høyde med plasma.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Det at en av verdens største tv produsent, samsung, ikke satser på oled men videreutvikler lcd sier vel sitt. Lcd har fremdeles mye å by på og utvikler seg stadig. Bare se på hva lg og samsung gjør med teknologien.

 

Men såklart hvis du ikke greier å se om du spiller av youtube på 4k eller ikke så kan man like godt holde seg til en billig tv ala europris :)

Annonserte ikkje Samsung litt tilbake i denne tråden at dei jobba med OLED-panel? QD-OLED eller noko sånt. Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Annonserte ikkje Samsung litt tilbake i denne tråden at dei jobba med OLED-panel? QD-OLED eller noko sånt.

De bekreftet det i høst, men uten noen offisiell pressemelding/lanseringsdato, ref. https://www.tek.no/artikler/samsung-sjef-vi-utvikler-teknologi-for-a-klargjore-tv-er-med-qd-oled/449973

 

Slik jeg har forstått det er problemet til Samsung at de ikke kan bruke LG sin patent (kun hvite dioder, med filter over for å gi RGB), og må i stedet bruke ekte RGB-dioder, hvor B (blå) har større feilrate enn de to andre. De ga opp dette for TV i 2014.

 

I sommer ble det spekulert i et mål om å produsere i Q3/Q4 2019, via lekkasjer fra anonyme kilder.

 

Det er vel ikke noen bombe at de jobber med OLED, men samtidig litt rart siden de i sommer annonserte en produksjonsklar MicroLED-TV, som jo skal være en bedre teknologi enn OLED på alle punkter (kanskje unntatt for fysisk TV-dybde), dog til astronomiske priser.

Lenke til kommentar

Snakk om q7fn. Den nyeste modellen. Du mener xf9005 er best?

Ja. Har du lest tester? F.eks rtings.com? Sony er baklyst. Samsung kantbelyst. Har bedre bildebehandling. Chromecast inkludert. Dolby Vision-støtte.

 

Sony Bravia KD-65XF9005 til 14990 nå! Kanskje det beste kjøpet man gjør nå.

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Ja. Har du lest tester? F.eks rtings.com? Sony er baklyst. Samsung kantbelyst. Har bedre bildebehandling. Chromecast inkludert. Dolby Vision-støtte.

 

Sony Bravia KD-65XF9005 til 14990 nå! Kanskje det beste kjøpet man gjør nå.

Nei, jeg sliter med å finne en konklusjon.

 

Derfor jeg spør her. Så 9005 er veien å gå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt at det kan være vanskelig å konkludere. Kvalitetsmessig er i alle fall Sonyen bedre. Med mindre du må ha Samsung sitt Tizen-system i stedet for bedre motion handling, Dolby Vision, Chromecast/Google Cast, Play Store, og kanskje det viktigste; bakbelyst rikmannspanel, så ville jeg ha gått for Sony.

 

Jeg har en KS8005. Den er vel ca på nivå med Q7F (eller bedre?kr. Kjøp Xf9005 og så bytter vi! :-)

 

Rtings i test om Q7FN:

 

«The Sony X900F is slightly better than the Samsung 2018 Q7FN QLED TV. The X900F has a much better full array local dimming feature that improves dark room performance. The Samsung Q7FN has less input lag for gaming, and supports new gaming features like auto low latency mode and has a variable refresh rate when connected with a supported device.»

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Hva med QE65Q8F som Elkjøp selger for 13990,- i morgen, sammenlignet med XF9005?

https://www.elkjop.no/cms/dagstilbud-tirsdag/black-friday/

 

(Skal brukes til strømming og PS4 (RDR2, GTAV, osv))

 

EDIT: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q8fn-vs-sony-x900f/598/585#usage*4854!threshold*0.1

 

 

The Samsung Q8FN is slightly better than the Sony X900F. The Q8FN has better reflection handling, although the Sony X900F is brighter. The Samsung Q8FN is better for gaming, as it has lower input lag, and it supports FreeSync and automatic low latency mode. The Sony X900F has a better response time, so motion is clearer with less blur, but the Q8FN is excellent as well. While both TVs have an optional black frame insertion feature, the Q8FN can flicker at a lower frequency, good for content with a lower frame rate.
Endret av Martin A.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...