Gå til innhold

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket


Anbefalte innlegg

Nesten så man får lyst til å sette opp en mobil som torrent-klient bare for å tyne dem. Jada bruken foregår på mobilen og dere har lovet opp til 1000 GB så knepp igjen.

Ja, det er viktig å misbruke tjenesten så man er helt sikker på at produktet fjernes fra markedet og man aldri får noe slikt igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, det er teoretisk mulig hvis man virkelig går inn for å bruke så mye som mulig. Men en person med vanlig bruk vil aldri være i nærheten av det.

 

 

Nettopp, der har du det. Ikke normal bruk, men egentlig misbruk.

Nå tuller du, all trafikk som utelukkende går fra mobilen, ikke innom PC-er etc. er ikke misbruk. Hva du anser som normal bruk er helt irrelevant.

 

Det er helt åpenbart at produktet aldri har hatt livets rett. Kunder som følger betingelsene har uansett ikke mulighet til å faktisk bruke datamengden som de betaler for, uten å bli oppringt etc. hvorfor selge noe som ingen kan benytte seg av?

Dette er et PR stunt, ingenting annet. Det er vinn/vinn situasjon for dem. De får flere kunder, hvis for mange faktisk benytter seg av tilbudet så kan de klage på de fæle kundene som "utnytter" dem og så erstatte produktet med noe som faktisk er edruelig.

 

Som ble nevnt tidligere i tråden, dette er trolig et forsøk på å øke brukermassen betraktelig før et oppkjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har personlig aldri hatt behov for å se to filmer i blueray-kvalitet via mobilen i løpet av en dag men jeg har Plex selv og streamer innimellom til mobilen fra serveren men da mest tv-serier. Og jeg pleier å la den konvertere til 8 Mbps 1080p da det er mer enn godt nok på mobilskjermen, de færreste filene har over den kvaliteten uansett med enkelte unntak. 

 

Har fortsatt tilgode å passere ca 5 GB i løpet av en dag og da bruker jeg mobilen helt uten å tenke over databruken så for min del er abonnementet perfekt og god valuta for pengene. Blir spennende å se hvordan det utvikler seg fremover, jeg håper det overlever ut i 2019 i en eller annen form men hvem vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er viktig å misbruke tjenesten så man er helt sikker på at produktet fjernes fra markedet og man aldri får noe slikt igjen.

 

Bruk som er 100% i henhold til reglene og retningslinjene de har uttalt for produktet er altså å misbruke tjenesten. Ok.

Problemet her er ÅPENBART at de leverer noe annet enn det de selger.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Jo, det gjør du. Punkt B.

 

"Chili Fri Data er et mobiltelefonabonnement til bruk på Kundens egen mobiltelefon.

b) Det er ikke tillat for maskin til maskin kommunikasjon."

 

Det betyr jo strengt tatt at mobilen ikke kan nyttes.

 

Man maskin til maskin-kommuniserer jo hele tiden straks man kobler seg opp i mot internett. Om det har navn Server/Tjener betyr jo ingenting. Dette er maskin-til-maskin.

 

I praksis kan man ikke nytte Chilimobil til internettsurfing :wee:

Lenke til kommentar

 

Men si meg, når ble det salgssjefens oppgave å ta support-henvendelser som dette? Så jo, forklaringen deres gir mening.

 

 

Tipper at det var for å skape blest, så de kan selge flere abonnementer. Det kan jo være noen som leser det i storoppslag i VG da f.eks., som ellers ikke ville visst om det nye tilbudet.

Lenke til kommentar

Det betyr jo strengt tatt at mobilen ikke kan nyttes.

 

Man maskin til maskin-kommuniserer jo hele tiden straks man kobler seg opp i mot internett. Om det har navn Server/Tjener betyr jo ingenting. Dette er maskin-til-maskin.

 

I praksis kan man ikke nytte Chilimobil til internettsurfing :wee:

 

De mener maskin-til-maskin i din ende. At det er flere maskiner involvert andre steder sier seg selv.

Lenke til kommentar

Sånn jeg tolker dem så er kravet fra deres side at simkortet sitter i mobiltelefonen og at den ikke videresender data til andre enheter i din ende. Mobiltelefonen er koblet til nettet og du utfører ditt arbeid eller forlystelse kun på den. Hvilke greier på internettet du benytter deg av spiller ingen rolle.

 

Og krav nummer to, som er litt mindre forståelig, er at du kan bruke maks 1000 GB. Så lenge du ikke bruker mer enn 100-200 GBisj. Mer enn det er nemlig unormalt. Selv om grensen er 1000 GB. Akkurat.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå håper jeg bare de andre operatørene følger etter med større kvoter. Jeg frykter litt at hvis vi som faktisk har Chilimobil fri data, opplever å miste 1TB kvoten/mnd til 399 som vi har nå om operatøren forsvinner eller abonnementet forsvinner, og bruksmønsteret ikke endrer seg fordi vi er vant til fri bruk.. Da blir det dyrt å være kunde om man må ha den største pakka hos de andre operatørene i forhold til i dag. Det er vel Telenor som er nærmest med sine lysne 60 GB til 799,-...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tuller du, all trafikk som utelukkende går fra mobilen, ikke innom PC-er etc. er ikke misbruk. Hva du anser som normal bruk er helt irrelevant.

Å bruke mobilen som server over internett? Det er ikke normal bruk.

 

Det er helt åpenbart at produktet aldri har hatt livets rett. Kunder som følger betingelsene har uansett ikke mulighet til å faktisk bruke datamengden som de betaler for, uten å bli oppringt etc. hvorfor selge noe som ingen kan benytte seg av?

Poenget med abonnementet er ikke at man skal bruke akkurat 1000 GB, men at man skal slippe å tenke på å bruke opp datakvoten sin. 30 GB om dagen er langt unna normalt forbruk, og du innrømmer selv at du må bruke mobilen som filmserver for å få det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen:

 

Maskin til maskin eller M2M er ikke det dere tror det er.

M2M er bruk i betalingsautomater, brusautomater, sensorer ol. som fungerer og kommuniserer helt uavhengig av en menneskelig bruker.

 

I gamledager / i dag er det veldig vanlig med egene M2M SIM-kort for denne typen tjenester og er et vellkjent telekom begrep.

 

M2M er altså tjenester som kommuniserer med data uten menneskelig interaksjon, en mobiltelefon klassifiseres ikke som M2M.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bruke mobilen som server over internett? Det er ikke normal bruk.

 

 

Poenget med abonnementet er ikke at man skal bruke akkurat 1000 GB, men at man skal slippe å tenke på å bruke opp datakvoten sin. 30 GB om dagen er langt unna normalt forbruk, og du innrømmer selv at du må bruke mobilen som filmserver for å få det til.

Les igjen, det var ikke det jeg skrev.

 

Nei, men grensen er 1000GB, hvis ikke det er det som er grensen i praksis så får de endre abonnementet. Igjen, hva normalt forbruk er, er faktisk ikke relevant.

Lenke til kommentar

Synes det er rart at noen ikke setter pris på å ha "fri bruk" på mobilen fremfor 20 GB/mnd som du kan bruke til hva du vil. Velg et annet abonnement da vel!

 

De ringer jo bare for å sjekke at folk ikke bryter vilkårene, og om du ikke gjør det kan du fortsette som før.

 

"This is why we can't have nice things!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er rart at noen ikke setter pris på å ha "fri bruk" på mobilen fremfor 20 GB/mnd som du kan bruke til hva du vil. Velg et annet abonnement da vel!

 

De ringer jo bare for å sjekke at folk ikke bryter vilkårene, og om du ikke gjør det kan du fortsette som før.

 

"This is why we can't have nice things!"

 

De ringer bare for å sjekke? Greit nok at abonnementet har noen vilkår som, i mine øyne ikke burde være der, men så lenge det er lovlig og en godtar en slik avtale så er det greit.

 

Det jeg ikke ville funnet meg i er at jeg blir oppringt av operatør når jeg er langt innenfor (i forbruk) den kvoten jeg betaler for å kunne bruke. Hva jeg bruker kvoten til er mitt anliggende og ingen andres. Jeg finner det også betenkelig at de overvåker kunders bruk (i Gb) og tar en ringerunde. Det ringer dårlig i forhold til mitt syn på privatlivets fred.

 

At andre ser på dette som uproblematisk viser kanskje hvor langt mange av oss er villig til å gå i å gi fra seg privatliv.

Lenke til kommentar

Les igjen, det var ikke det jeg skrev.

 

Nei, men grensen er 1000GB, hvis ikke det er det som er grensen i praksis så får de endre abonnementet. Igjen, hva normalt forbruk er, er faktisk ikke relevant.

Glem 1000 GB. "Grensen" er 1000 GB, men det er ikke grensen det fokuseres på. Poenget med abonnementet er at man skal kunne bruke telefonen på nett uten å måtte tenke på databruk. Derfor ser de etter "unormalt stor" bruk, som de definerer fra 30 GB dagen. Og det er egentlig ganske greit, synes jeg.

Lenke til kommentar

Så de setter en datakvote som de mener ikke er greit å bruke opp, selv om de oppfyller alle vilkår, skjønner. Ja, det gir jo mening. Isteden for å selge et abonnement med en datakvote som de har en akseptabel inntjening på.

Ja, den gjennomsnittlige mobilkunden vil ikke bruke 30GB med data hver dag, men noen gjør det. Det er det samme regnestykket bredbåndleverandører gjør hele tiden, hvis de øker båndbredden på abonnentene så vil en viss prosent av kundene bruke desto mer av tilgjengelig båndbredde.

Denne kalkylen har åpenbart ikke Chili laget, for det hele er et PR stunt for å skape blest. Hvor bredbåndsnettet (DSL/fiber/HFC) er bedre rustet for storforbrukere, så er mobilnettet veldig utsatt og enkelt brukere kan ha en stor påvirkning på tjenesten.

Per i dag så er ikke mobilnettet rustet til å håndtere slik bruk. 1 TB datakvote er absurd, at de får litt tyn for å faktisk ikke tilby den datakvoten er passende synes jeg. Jeg synes ikke sånn villedende markedsføring bør forsvares.

 

Etter det jeg vet så finnes det ingen mobilnett som har "fri bruk", jeg tror det var noen som prøvde seg på det i USA, men det imploderte.

For å ta et eksempel, T-Mobile økte sitt "unlimited" abonnement fra 32GB til 50GB per måned ifjor. Det er mye mye mer enn det som tilbys her, konkurransen i Norge er elendig. Telenor tjener helt enormt på dominansen de har her.

Hadde Chili nærmet seg eksempelet over så snakker vi, det hadde vært et saklig forsøk på konkurranse.

 

Avslutter med en uttalelse fra T-Mobile i forbindelse med datakvote økningen.
 

 

As T-Mobile points out, the vast majority of users won’t actually manage to burn through all 50GB of data in a month. But for those who may have found themselves feeling the squeeze, the extra data should be a nice addition.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men har noen kunder blitt utestengt eller kastet ut på grunn av høy forbruk? For mistenker hastigheten blir dårlig etter 3-4 kunder per node med slikt avtale. Ergo lite sansynlig 10 kunder vil få god hastighet her.

 

Hjelper lite å si fri fart hvis fri fart betyr 10-25 mbit\s.

Da er det bedre å komme med antatt hastighet.

 

Er veldig skeptisk selv. Tror man blir lurt hvis man håper på å bruke 1 TB i måneden.

Ikke vanskelig hvis man får 120 mbit som er det beste jeg har fått nedlasting og 50 mbit opp.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...