Gå til innhold

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket


Anbefalte innlegg

De har en begrensning i at dette skal brukes på telefon, da klarer du simpelt hen ikke bruke flere hundre GB i døgnet. Derfor skjønner de godt at du har gått ut over de begrensninger som er satt. At du da får en tlf er rett og rimelig.

 

Salgstriks? Det er nærmest umulig å klare å bruke opp 1000 GB i måneden på mobil.

 

Der det er en vilje er det muligheter. Det vil ikke være umulig å fylle en 1Tb kvote hvis man ønsker det. Videre vil bruksmønster endre seg når det ikke foreligger kunstige begrensninger på bruk. Nattlig komplett backup (til sky eller egen server) er noe jeg kunne vært interessert i hvis jeg hadde hatt fri bruk. Nødvendig? Tja, kanskje ikke, men hvis jeg har lyst?

 

Hvorfor skal levrandør som tilbyr en tjeneste opponere mot at sine betalende kunder benytter seg av tjenesten (innenfor de begrensninger som foreligger)?

 

Jeg synes det tilbudet som Chili kommer med er flott. Jeg kan ikke si at fremferden til selskapet mot de som har et større forbruk er imponerende. Personlig hadde jeg blitt alt annet en glad hvis jeg fikk en slik telefon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der det er en vilje er det muligheter. Det vil ikke være umulig å fylle en 1Tb kvote hvis man ønsker det. Videre vil bruksmønster endre seg når det ikke foreligger kunstige begrensninger på bruk. Nattlig komplett backup (til sky eller egen server) er noe jeg kunne vært interessert i hvis jeg hadde hatt fri bruk. Nødvendig? Tja, kanskje ikke, men hvis jeg har lyst?

 

Hvorfor skal levrandør som tilbyr en tjeneste opponere mot at sine betalende kunder benytter seg av tjenesten (innenfor de begrensninger som foreligger)?

 

Jeg synes det tilbudet som Chili kommer med er flott. Jeg kan ikke si at fremferden til selskapet mot de som har et større forbruk er imponerende. Personlig hadde jeg blitt alt annet en glad hvis jeg fikk en slik telefon.

Vilje? Hvem er det som er rabiat nok til å ha vilje til å bruke opp datakvoten bare fordi de har lyst?

 

Leverandør opponere mot hva? De har tydelige vilkår for abonnementet. Det har de rett til å ha.

 

Hvis du leser artikkelen så vil du se at det var en overivrig salgssjef el.l. som ringte rundt. Det er ikke slik det var ment å være.

Lenke til kommentar

Gudbedre så patetisk, jeg sier bare at jeg tror det fins mange som foretrekker større skjerm enn mobilen tilbyr. En liten tur innom Elkjøp bekrefter den fordommen.

Så du tar med deg 65-tommeren på tur?

 

Jesus.

 

Forskjellige enheter har forskjellige bruksområder. Og du dikterer ikke andres bruk.

 

Forøvrig er det populært med store skjermer på mobiler nå for tiden.

Lenke til kommentar

Så du tar med deg 65-tommeren på tur?

 

Jesus.

 

Forskjellige enheter har forskjellige bruksområder. Og du dikterer ikke andres bruk.

 

Forøvrig er det populært med store skjermer på mobiler nå for tiden.

 

65-tommer på tur? For et artig konsept, her må jeg si meg helt enig; Jesus!

 

Og jeg dikterer ikke andres bruk. Det er nok de fleste klar over, selv om de neppe tenker så mye på det i hverdagen sin som du gjør.

Lenke til kommentar

Står det en mann bak en stand og deler ut gratis smaksprøver, og du tar hele fatet, er du etter min mening møkkakunde, punktum.

 

 

Nå gjaldt det jo ikke gratis smaksprøver som gjerne er noe som må tilberedes på et vis. Det du snakket om var sesongvarer som dere ikke ville fått solgt uansett og som dere da valgte å gi bort gratis. Om dere ønsket å strekke tilbudet slik at flest mulig kunder kunne fått gratis varer så burde dere satt en begrensning på maks antall per kunde. Nytter ikke bli butthurt når dere gir bort noe gratis og folk faktisk benytter seg av tilbudet. 

 

Jeg vil snu på det du sier og kalle deg og dine kolleger møkkaansatte som bruker arbeidstiden til snakke dritt om kundene deres, som faktisk er de som gjør at du har en jobb å gå til. At du mangler respekt for dine kunder er ikke noe som stiller deg i et spesielt godt lys. Og at dere kolleger faktisk bruker tid og energi på å snakke ned kundene er bare super lame. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vilje? Hvem er det som er rabiat nok til å ha vilje til å bruke opp datakvoten bare fordi de har lyst?

 

Leverandør opponere mot hva? De har tydelige vilkår for abonnementet. Det har de rett til å ha.

 

Hvis du leser artikkelen så vil du se at det var en overivrig salgssjef el.l. som ringte rundt. Det er ikke slik det var ment å være.

 

Levrandøren opponerer når en salgssjef tar direkte kontakt med sine egne kunder fordi de har brukt en brøkdel av den kvoten de betaler for. Å bortforklare det med at salgsjefen var overivrig er å se på det med et fordelaktig blikk på vegne av operatør.

 

Hva folk velger å gjøre med datakvoten de har kjøpt har hverken jeg, du eller noen andre (ink. levrandør) noe med (innenfor de begrensninger som gjelder). At noen velger å bruke, forbruke kvoten til det ytterste har hverken du, jeg eller leverandør noe med.

 

Er det så vanskelig å forstå at hvis man har kjøpt en tjeneste så har man rett til det man betaler for? Du har en finurlig forståelse. At de aller aller fleste ikke har et forbruk som tilsvarer hele eller meste parten av kvoten betyr ikke at bruker ikke kan bruke alt hvis det skulle være ønskelig/nødvendig.

Lenke til kommentar

Men så be om det da, og ikke drit i grøten til de som ønsker dette abonnementet velkommen!

 

 

Hvorfor ikke? Det virker veldig gjennomtenkt, da det lar dem tilby rekordmye data mot at de hindrer enorme "båndbreddetyver" fra å ødelegge for alle.

 

 

Jeg har bedt om akkurat det. Både her i kommentarfeltet og i kontakt med Chili. 

 

Chili har ikke båndbreddetyver, de har nye kunder. Nye kunder de har fått etter at de lanserte tilbudet om 1000 GB datakvote per måned til 400 kr mnd. Som alltid vil noen kunder på langt nær bruke kvota mens andre vil være storforbrukere. Men selv de som har høyt forbruk av datakvoten er jo på ingen måte "båndbreddetyver". De er betalende kunder som forholder seg til en gyldig avtale med en profesjonell tilbyder. 

 

Er du redd nå? Redd for at Chili kneler? Om Chili skulle knele eller måtte trekke tilbudet så har det null med meg å gjøre. Det vil i såfall reflektere Chilis vage beskrivelser av dette tilbudet samt at det ikke er kongruens mellom det Chili skriver på egen nettside om tilbudet og det Chili kundeservice opplyser potensielle kunder både på telefon og epost. På nettsiden står det svart på hvitt at "maskin til maskin kobling ikke er lov". På direkte spørsmål sier kundeservice likevel at delt wifi er lov om en ikke overdriver. De vil likevel ikke konkretisere eller på noen som helst måte kvantifisere hva som kan regnes som ok dataforbruk om en deler internett feks mot laptop eller tablet. 

 

At Chili følger opp dette tilbudet med å ringe opp sine nye kunder og rett og slett mase på dem om å bruke mindre data enda flere av de oppringte kundene er veldig langt unna å bruke opp kvoten eller faktisk ikke i nærheten av kvoten viser jo bare at Chili ikke har gjort en god nok jobb i forkant av lansering. En bedrift kan ikke gå så langt som å faktisk ringe opp og mase på nye kunder om å droppe å bruke data sålenge kundene overholder sin del av avtalen. 

 

Om det var slik at Chili viste at de ikke har mulighet til å levere 1000 GB data til kundene så skulle de heller ikke lansert et slik tilbud. Da skulle de justert datakvote slik at tilbudet var godt nok til å gi nye kunder men også bærekraftig nok til at det vil være mulig for Chili å overleve om kundene faktisk benytter seg av kvoten ihht avtale. Om avtalen skulle spenne ben på Chili så får dem takke seg selv.  

 

Om de generelle vilkårene i bransjen er for dårlige til at det er mulig å tilby fri datakvote på mobil så må jo selskaper som Chili som leier infrastruktur enten bygge ut egen kapasitet eller rett og slett forhandle frem bedre betingelser fra de selskapene som faktisk har infrastrukturen. Om det ikke er mulig å få til bedre avtaler så må de som ellers i samfunnet jobbe med å lobbe inn nye regler eller krav fra staten som jo er de som deler ut tillatelser til å bygge egne basestasjoner. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke kommet gjennom til kundeservice skriftlig. Prøvd e-post, direkte på facebook og via messenger. 14 dager senere er jeg fortsatt ikke kontaktet. Med 14 millioner i underskudd på 2016 forventer jeg ikke akkurat at de kommer til å vare særlig lenge, og dette virker som en desperat snuoperasjon for å få tilbake litt cashflow til investorer via et oppkjøp. Men for all del får man samme vilkår etter Chili er kjøpt opp av en mer seriøs aktør kan det jo være verd det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du leser artikkelen så vil du se at det var en overivrig salgssjef el.l. som ringte rundt. Det er ikke slik det var ment å være.

Og hvis du leste artikkelen, så ville du se at han var overivrig med å si at det kostet dem penger, ikke at han ringte.

Faktisk sa de at de skal fortsette å ringe.

Lenke til kommentar

Hva om man eier en samsung s8/s9 og bruker samsung dex tilkoblet en skjerm? Da bruker du mobilen som en stasjonær pc uten at du deler internett med en annen maskin. Klarer de å spore dette? Kunne godt tenkt meg å gjøre nettopp dette.

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Hva om man eier en samsung s8/s9 og bruker samsung dex tilkoblet en skjerm? Da bruker du mobilen som en stasjonær pc uten at du deler internett med en annen maskin. Klarer de å spore dette? Kunne godt tenkt meg å gjøre nettopp dette.

 

Det vil nok de ikke kunne merke på noen måte siden all bruk skjer via mobilen og ikke som delt internett med flere enheter.

Lenke til kommentar

 

Det vil nok de ikke kunne merke på noen måte siden all bruk skjer via mobilen og ikke som delt internett med flere enheter.

 

 

Var det jeg trodde selv. Spørs om jeg ikke går for den løsningen, eller bare et USB-C til HDMI adapter for å spille av innhold på tven på hytta hvor det ikke er nett :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...