Gå til innhold

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket


Anbefalte innlegg

Nei men et går vel ann å gjøre anslag ca hvor mye en node er belastet så man finner årsaken.

 

Si hvorfor hastigheten på 4g er under 10 kb\s på speedtest? Si om det er mobilen\ruteren eller levrandøren som er problemet.

Hvor mange har 4-5 mobiler og 3-4 4g rutere for å teste?

 

for er frustererede syns jeg å bruke masse tid å finne hvorfor nettet er tregt uten å få informasjon om det. Gi meg gjerne informasjon du.

 

Har dårlig erfaringer med TPlink og Dlink sine mini rutere de er et problem selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igjen:

 

Maskin til maskin eller M2M er ikke det dere tror det er.

M2M er bruk i betalingsautomater, brusautomater, sensorer ol. som fungerer og kommuniserer helt uavhengig av en menneskelig bruker.

 

I gamledager / i dag er det veldig vanlig med egene M2M SIM-kort for denne typen tjenester og er et vellkjent telekom begrep.

 

M2M er altså tjenester som kommuniserer med data uten menneskelig interaksjon, en mobiltelefon klassifiseres ikke som M2M.

 

Det er ikke den typen maskin til maskin de tenker på. Bare litt dårlig ordvalg.

Lenke til kommentar

Men hva er forskjellen på chili mobil 1 TB pakken og https://telia.no/privat/kontant/smart-kontant

 

Hvis 30 GB i måneden er for mye for chilimobil kan jeg like godt beholde telia?

Eneste ulempen prisen er litt høyere hvis datapakken ikke gjelder men jeg er sikret mot ekstremregninger.

Men får ingen tilbud uten for eu. Og prisene er stive uten datapakker.

 

Tror ikke telia går konkurs. Eller blir kjøpt opp.

Problemet er vel uansett ha jeg går for gjør jeg dårlig kjøp.

Kunne ønske datapakkene varer 1 år eller man kunne kjøpt større datapakker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men hva er forskjellen på chili mobil 1 TB pakken og https://telia.no/privat/kontant/smart-kontant

 

Hvis 30 GB i måneden er for mye for chilimobil kan jeg like godt beholde telia?

Eneste ulempen prisen er litt høyere hvis datapakken ikke gjelder men jeg er sikret mot ekstremregninger.

Men får ingen tilbud uten for eu. Og prisene er stive uten datapakker.

 

Tror ikke telia går konkurs. Eller blir kjøpt opp.

Problemet er vel uansett ha jeg går for gjør jeg dårlig kjøp.

Kunne ønske datapakkene varer 1 år eller man kunne kjøpt større datapakker.

30 GB om dagen, ikke 30 GB per måned er det Chilimobil reagerer på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo fullt mulig har man xbox one\PS4 PC (Linux distribusjoner)steam og orgin og dplay i tillegg mye film man ser på 8 timer per dag.

Og man får 100 mbit i sekundet er det neppe vanskelig å bruke opp.

Men så fort hastigheten stuper til under 50 mbit blir det litt mere vanskelig å bruke den opp.

 

Men selvsagt kanskje prøve 30 GB først en måned å se hvor fort de blir brukt opp.

er jo 4 GB per linux distribusjon de store. Så det er vertfall lett å bruke opp per måned.

 

Kunne ønske det var flere alternativer på kontantkort.

Men der er chil mobil dårligst sammen med mobilt bredbånd 100 GB til 598 kr er lite fristende.

30 GB til 399 kr som antakelig blir senere er ikke så mye å skryte over.

Så hadde jeg vist det ble prisene i august hadde jeg behold telia er verdt å betale 100 kr ekstra for kundeservice og bedre apper og min side. Selv om telia ikke er helt feilfri er det bedre.

 

https://mobilabonnement1.no/?data=30000&tale=fri&sms=fri&sorter=pris&rekkefolge=stigende&kontantkort=1

Man kan jo følge med her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis 30 GB i måneden er for mye for chilimobil kan jeg like godt beholde telia?

30 GB om dagen, ikke måneden. 30 GB på en dag er det Chili definerer som unormal bruk, og da de begynner å se nærmere på databruken. Først på 50 GB tar de kontakt med kunden.

 

Edit: Allerede påpekt ja...

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Så de setter en datakvote som de mener ikke er greit å bruke opp, selv om de oppfyller alle vilkår, skjønner.

Poenget er jo at det ikke egentlig skal være noen kvote. De har bare satt et tak på det som er mer enn høyt nok til at man ikke trenger å tenke på databruken.

 

Ja, den gjennomsnittlige mobilkunden vil ikke bruke 30GB med data hver dag, men noen gjør det. Det er det samme regnestykket bredbåndleverandører gjør hele tiden, hvis de øker båndbredden på abonnentene så vil en viss prosent av kundene bruke desto mer av tilgjengelig båndbredde.

Og hvis man bruker over 30 GB daglig så defineres det altså som uvanlig høyt, og de begynner å se på det. Men de skal ikke ta kontakt før man går over 50 GB om dagen, og selv ikke om man ligger over den gjennomsnittlige mobilkunden så vil man slite hardt med å nå et slikt nivå med mindre man gjør noe helt spesielt.

Lenke til kommentar

Er veldig skeptisk selv. Tror man blir lurt hvis man håper på å bruke 1 TB i måneden.

Dere snakker om 1 TB hele tiden. Glem 1 TB. Poenget er for en vanlig person som ikke bruker sinnssyke mengder data å kunne bruke telefonen uten å bekymre seg for å bruke opp en datakvote. Derfor fokuserer Chili på "fri" og ikke "1 TB". De må bare oppgi 1 TB for å være innenfor lovverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke useriøst siden 1 TB ikke er poenget. Det er egentlig ikke relevant. Det er bare et tak som er satt for å ha et tak, og det er langt over det man vil klare å bruke på en telefon. Poenget med abonnementet er "fri bruk" på den måten at man kan bruke telefonen som vanlig uten å bekymre seg for datakvoter. Poenget er ikke at man har behov for 1 TB og derfor absolutt skal ha 1 TB.

 

Hva er det som gjør at enkelte sliter med å skjønne poenget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere snakker om 1 TB hele tiden. Glem 1 TB. Poenget er for en vanlig person som ikke bruker sinnssyke mengder data å kunne bruke telefonen uten å bekymre seg for å bruke opp en datakvote. Derfor fokuserer Chili på "fri" og ikke "1 TB". De må bare oppgi 1 TB for å være innenfor lovverket.

 

 

Nei, det er ikke useriøst siden 1 TB ikke er poenget. Det er egentlig ikke relevant. Det er bare et tak som er satt for å ha et tak, og det er langt over det man vil klare å bruke på en telefon. Poenget med abonnementet er "fri bruk" på den måten at man kan bruke telefonen som vanlig uten å bekymre seg for datakvoter. Poenget er ikke at man har behov for 1 TB og derfor absolutt skal ha 1 TB.

 

Hva er det som gjør at enkelte sliter med å skjønne poenget?

 

Dette virker helt blåst. Hvis jeg kjøper et tjeneste med fri bruk så forventer man fri bruk. Chili stipulerer dette til 1tb per måned og dermed så er det i grunn ikke fri bruk. Gi nå beng i om 1tb i praksis tilsvarer fri bruk for veldig mange. Noen burde klaget de inn til forbrukerrådet for akkuratt dette. 1 Tb/måned til den prisen er uansett, i forhold til resten av markedet, et god tilbud.

 

Man kjøper en kvote på 1Tb/måned og innenfor de vilkårene som godtas (de anførte begrensninger) er det ingenting som hindrer forbruker fra å bruke den kvoten forbruker har kjøpt rettigheten til. Hvordan kan tjenesteyter da legge føringer på bruk, så lenger vilkårene er overholdt og kvoten ikke er brukt opp.

 

Det er ingen rasjonell grunn for at selskapet skal plage sine brukere når de er innenfor

 

3Gb/30Gb/300Gb forbruk på en dag vil være helt avhengig av den individuelle brukers behov, det har ingen noen med.  Om det er 1/1000 brukere eller 1/100 eller 1/10 som har et slikt forbruk spiller ingen rolle, de har alle betalt for retten til å benytte seg av kvoten. At alle ikke gjør det er bra for selskapets marginer. Å plage kunder fordi har brukt en del av kvoten, men er fortsatt langt innenfor limit er helt blåst.

 

Hvordan kan du ekstrapolere at det ikke finnes kunder som reelt trenger / vil ha en kvote på 1 Tb måned? For noe tull.

 

Det virker også som du ikke forstår at når man her kjøpt en tjeneste så har man kjøpt retten til å bruke den tjenesten til det fulle.

 

Poenget for Chili er vel å skape blest rundt sin merkevare... dermed interesse og inntekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette virker helt blåst. Hvis jeg kjøper et tjeneste med fri bruk så forventer man fri bruk. Chili stipulerer dette til 1tb per måned og dermed så er det i grunn ikke fri bruk.

Nei, 1 TB er bare et tak de måtte sette på det.

 

Gi nå beng i om 1tb i praksis tilsvarer fri bruk for veldig mange. Noen burde klaget de inn til forbrukerrådet for akkuratt dette. 1 Tb/måned til den prisen er uansett, i forhold til resten av markedet, et god tilbud.

Det er ikke egentlig praktisk mulig å nå 1 TB bare med mobil, med mindre man virkelig går hardt inn for det. Og da er man på misbruk av tjenesten uansett.

 

Det er ingen rasjonell grunn for at selskapet skal plage sine brukere når de er innenfor

Den rasjonelle grunnen er at uten disse begrensningene ville ikke abonnementet vært mulig.

 

Hvordan kan du ekstrapolere at det ikke finnes kunder som reelt trenger / vil ha en kvote på 1 Tb måned? For noe tull.

De finnes helt sikkert, men ikke de som bare bruker mobilen.

 

Det virker også som du ikke forstår at når man her kjøpt en tjeneste så har man kjøpt retten til å bruke den tjenesten til det fulle.

Man har kjøpt retten til å bruke tjenesten etter de vilkårene man har godtatt i kontrakten man har inngått.

Lenke til kommentar

Nei, 1 TB er bare et tak de måtte sette på det.

 

Hvis dette er tilfellet, hvorfor ikke sette kvoten på 10/100/1000 Tb/måned?  Hadde limit vært slik at det ikke er teoretisk mulig å bruke opp kvoten da kan vi snakke om fri bruk.

 

 

Det er ikke egentlig praktisk mulig å nå 1 TB bare med mobil, med mindre man virkelig går hardt inn for det. Og da er man på misbruk av tjenesten uansett.

 

Hvis man prøver er det praktisk mulig og det er argument nok.

 

Noen som kjøper en slik tjeneste vil ha reelt behov for tjeneste de betaler for. Hva tjenestekjøper trenger har hverken du, jeg, eller chili noe med. En forbruker har kjøpt retten til kvoten, mer trenger vi ikke å bry oss om.

 

 

Den rasjonelle grunnen er at uten disse begrensningene ville ikke abonnementet vært mulig.

 

Som nevnt tidligere har jeg ingenting imot de vilkårene som foreligger og så lenge forbruker overholder disse vilkår er det ingenting som skulle tilsi at tjenesteyter skal drive å ta kontakt med tjenestekjøper når denne bruker av sin kvote.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke useriøst siden 1 TB ikke er poenget. Det er egentlig ikke relevant. Det er bare et tak som er satt for å ha et tak, og det er langt over det man vil klare å bruke på en telefon. Poenget med abonnementet er "fri bruk" på den måten at man kan bruke telefonen som vanlig uten å bekymre seg for datakvoter. Poenget er ikke at man har behov for 1 TB og derfor absolutt skal ha 1 TB.

 

Hva er det som gjør at enkelte sliter med å skjønne poenget?

Er vel heller du som ikke forstår poenget, man kunne sagt 1 pentabyte\zottobyte per måned.

Men alikevell er ikke det man får, hvis man bruker ca 30-50 GB første dagen blir avtalen terminert grunnet overbruk.

 

Bra chilimobil vil gi godt tilbud, men man kan ikke selge noe før 5g teknologien er på plass.

Ellers blir det bare dumt, blir som å selge Iphone 11 i da til 5000 kr og levering ikke før 2020 eller man kan få iphone X i stedenfor viser det seg den er kjøpt på ebay med en del mangler. Ergo man blir lurt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis dette er tilfellet, hvorfor ikke sette kvoten på 10/100/1000 Tb/måned?  Hadde limit vært slik at det ikke er teoretisk mulig å bruke opp kvoten da kan vi snakke om fri bruk.

 

Hvis man prøver er det praktisk mulig og det er argument nok.

Nei, det er ikke det. Med vanlig bruk vil man aldri være i nærheten. Man må misbruke abonnementet for å komme i nærheten av å bryte vilkårene.

 

Noen som kjøper en slik tjeneste vil ha reelt behov for tjeneste de betaler for. Hva tjenestekjøper trenger har hverken du, jeg, eller chili noe med. En forbruker har kjøpt retten til kvoten, mer trenger vi ikke å bry oss om.

Det er ikke en kvote. Og vilkårene spesifiserer hva som er tillatt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...