Gå til innhold

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket


Anbefalte innlegg

8% av datapakken brukt på rundt 25-30% av tidsperioden er vel strengt tatt veldig lite, ikke ganske mye. :)

Dette tilbyr vel de fleste operatører i dag? Bare velg det billigste 1GB abonnementet så er du i boks :)

 

Nå er vel ikke dette en "datapakke" slik som andre abonnement har, men "bruk mobilen så mye du vil, bare ikke over 1000GB/mnd"

 

Ingen operatører tilbyr 1Mb/s båndbredde når du har brukt opp kvoten din, såvidt jeg vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mobilnettet ville knelt om alle tok i bruk 4G som hovedtilkobling til internett. Det er kostbart å bygge ut det og.

Ja det skjønner jeg. Men det begynner å bli et seriøst alternativ til de med dårlig linje og dyre avtaler.

Men det er klart operatørene holder kraftig igjen på dette, kanskje kunstig mye etter press fra kablede leverandører om å ikke ta bunnen ut av markedet og deres kobberlinjer.

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke dette en "datapakke" slik som andre abonnement har, men "bruk mobilen så mye du vil, bare ikke over 1000GB/mnd"

 

Ingen operatører tilbyr 1Mb/s båndbredde når du har brukt opp kvoten din, såvidt jeg vet.

Joda, men nå nevnte jo han andre karen at han ville ha et ubegrenset abonnement med hastighetbegrensning på 1mb\s da han ofte sjekket diverse nettsider for status eller noe slikt. har man ei datapakke på 1Gb så holder det i de fleste tilfeller om man kun bruker det til enkel nettsurfing :)

 

 

Jeg tror du kan få fjernet struping av hastigheten når datapakka er brukt opp hos de fleste, men da koster det jo fort noen kroner pr mb som ikke er særlig lønnsomt.

Lenke til kommentar

"Vi spurte først om Chilimobil ber kundene om å roe ned forbruket for å spare dem for penger. Ryen Mill svarte først at det må ha vært en overivrig kundekonsulent, men ville sjekke saken. "

Åja, Chili ringer fortsatt folk, daglig.

Han svarer ikke på om det var for å spare dem for penger, men hva som skjedde. Det er åpenbart hvis man ikke sliter med det norske språket.

Lenke til kommentar

Nei, nå har de kanskje ikke båndbreddetyver fordi de har regler for bruk. Det er nettopp poenget her: Reglene gjør så folk som ellers ville brukt enorme mengder data ved å koble opp andre enheter m.m. må gå et annet sted. Det er sannsynligvis vilkåret om å kun bruke egen mobil som gjør dette abonnementet mulig i det hele tatt.

 

 

Hvis du får en pervers glede av å jobbe så abonnementet forsvinner igjen så har jeg noen ord til deg som sannsynligvis vil få meg utestengt fra forumet. Poenget er at slike som deg ikke bør få ødelegge for oss som ønsker abonnementet velkommen som det er i dag, med de begrensningene som ligger i abonnementet og som muliggjør dets eksistens.

 

Hva er det som gjør at du lander på konklusjoner som ikke bare er totalt feil men som du har dratt opp av ingenting?

Jeg har da ingen interesse av at Chili skal trekke tilbake abonnementet. Jeg har også sagt at det var veldig bra at noen tok steget og introduserte noe slikt i det norske markedet.

Når det er sagt er jeg likevel ikke stum av beundring men det går på Chilis klønete håndtering av hele denne kampanjen. Og ikke minst det at de faktisk ringte opp sine nye kunder for å mase på dem.

Og jeg har også forklart at jeg heller ville valgt et abonnement med lavere datakvote der kvoten kan benyttes på any and all device jeg selv velger.

Nå er det jo ikke alternativer som tillater maskin-til-maskin tilkobling med mindre datakvote så da avventer jeg og ser hva som skjer etterhvert.

Per idag er ikke Chili det rette valget for meg. Men det betyr jo ikke at jeg ønsker at Chili skal kutte abonnementet. Det betyr at jeg håper Chili kommer med et annet abonnement som er bedre tilpasset mitt bruk.

 

Om du siktet til at jeg skrev at jeg er usikker på om avtalen til Chili vil være bindende så er jo det noe forbrukerrådet kan sjekke ut. Utfallet er ikke gitt. Vi har tross alt benyttet data på mobil siden GSM og edge tiden.

Og deling av data maskin-til-maskin er så innarbeidet hos folk at det er noe de aller fleste ser på som en selvfølgelighet. Og det er jo også noe av årsaken til at det ble så mye debatt rundt dette abonnementet, for vilkårene bryter med folks oppfatning av hva som er gjengs rettighet på datakvote. Dermed kan det være at avtalen kan måtte endres.

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud.

 

Kampanjen er ikke klønete håndtert. Jeg har aldri vært forvirret om hva abonnementsvilkårene var. Jeg tror ikke jeg er smartere enn alle andre i verden, så jeg tror de fleste andre skjønner det også.

 

Oppringningene var en overivrig salgssjef, ikke en offisiell strategi fra firmaet. Nå har de også sagt noe mer konkret om hva de anser for å være unormal bruk.

 

Deling av data maskin til maskin er ikke veldig innarbeidet hos folk. Jeg er over gjennomsnittet interessert i teknologi, men driver ikke med slikt i det hele tatt. Jeg vet heller ikke om noen "normale" folk som driver med det. Dessuten, selv om det hadde vært en god del som forventet dette, så glemmer du at abonnementet gir 1 TB i et abonnement som koster omtrent det samme som abonnementer med kanskje 12 GB inkludert. Forbrukerrådet vil altså se at vilkårene er helt legitime, og tilbudet mer enn veier opp for det du antar er noe folk forventer å ha.

Endret av hekomo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan liksom ikke helt se hvilken hjemmel enkelte her mener skal holde for å kjenne avtalen ugyldig basert på vilkårene.

Vilkårene skal visstnok være "urimelige" til tross for at man i praksis får så mye data man bare klarer for fire hundrelapper. For fire hundre får man kanskje 12 GB hos andre. Disse som påstår ta avtalen kan være ugyldig ser bare på de stort sett irrelevante begrensningene i abonnementet, men de ignorerer den massive fordelen abonnementet har for de aller fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hva som er urimelig med å forvente å få 1TB når man betaler for det. Ikke noe problem å bruke 15+ GB hver dag hvis man har en Plex server hjemme f.eks.

Hvis 1 TB i praksis er noe de ikke tilbyr, så får de sette ned grensen til det de har mulighet til å tilby. Er ikke verre en det.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hva som er urimelig med å forvente å få 1TB når man betaler for det. Ikke noe problem å bruke 15+ GB hver dag hvis man har en Plex server hjemme f.eks.

Hvis 1 TB i praksis er noe de ikke tilbyr, så får de sette ned grensen til det de har mulighet til å tilby. Er ikke verre en det.

 

Nei, det ser ikke jeg heller.

 

Men å hevde at avtalen man inngår med Chili er mulig å kjenne ugyldig (høy terskel, selv i forbrukerforhold), på grunn av begrensningen angående nettdelingen blir litt søkt, imo. 

Lenke til kommentar

Ja, enig i det.

Det virker ikke som Chilli har tenkt så mye igjennom dette. De har garantert et smertepunkt, hvorfor tilby et abonnement som er langt over det? Og så måtte bruke masse ressurser på å følge opp kunder så de ikke bruker mere enn smertepunktet? Veldig klumsete.

Virker som et dårlig PR stunt eller noe i den gata. For så naive er de ikke.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hva som er urimelig med å forvente å få 1TB når man betaler for det. Ikke noe problem å bruke 15+ GB hver dag hvis man har en Plex server hjemme f.eks.

Hvis 1 TB i praksis er noe de ikke tilbyr, så får de sette ned grensen til det de har mulighet til å tilby. Er ikke verre en det.

Det er nærmest umulig å bruke 1 TB bare med mobil. Og 30 GB om dagen - da skal du virkelig jobbe for det.

Lenke til kommentar

Ja, enig i det.

Det virker ikke som Chilli har tenkt så mye igjennom dette. De har garantert et smertepunkt, hvorfor tilby et abonnement som er langt over det? Og så måtte bruke masse ressurser på å følge opp kunder så de ikke bruker mere enn smertepunktet? Veldig klumsete.

Virker som et dårlig PR stunt eller noe i den gata. For så naive er de ikke.

De ønsker å få inn flest mulig kunder før de selges til ICE, that's why.

Lenke til kommentar

Det er nærmest umulig å bruke 1 TB bare med mobil. Og 30 GB om dagen - da skal du virkelig jobbe for det.

2 filmer om dagen, dvs. 1080p rundt 18 Mb/s bitrate, null stress.

Poenget står, det er mulig å bruke slike mengder data på mobilen, de har åpenbart ikke mulighet til å tilby 1 TB data, så hvorfor tilby det?

En lavere kvote og throttling når de når grensen, problem løst. De gjorde ikke det og har således lite å klage over.

Lenke til kommentar

Poenget står, det er mulig å bruke slike mengder data på mobilen

Jada, det er teoretisk mulig hvis man virkelig går inn for å bruke så mye som mulig. Men en person med vanlig bruk vil aldri være i nærheten av det.

 

Det er det Plex er til for, streaming til mange ulike enheter. Hjemmeserver eller "borteserver".

Nettopp, der har du det. Ikke normal bruk, men egentlig misbruk.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...