Gå til innhold

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket


Anbefalte innlegg

De vil ikke at folk skal bruke abonnementet til å koble andre ting enn selve mobilen på nett.

 

Forøvrig bør du lese artikkelen en gang til.

Jeg er klar over at de ikke ønsker det. Men uti fra oppførselen synes jeg det også virker tydelig at de ikke ønsker at folk skal bruke oppimot 1000GB. Såklart er det overdrevet å se Netflix på telefonen i 12 timer hver dag, men det er jo helt mulig. Hadde jeg hatt abonnementet hadde jeg nok aldri tatt meg bryet med å koble meg til WiFi, og avhengig av hva som skjer i løpet av en dag kan jeg nok fint bruke mange timer på Netflix.. 10 timer Netflix på en dag er jo 30GB, selv om man ser det på mobilskjermen.

 

Jeg er i utgangspunktet enig i at man aldri kommer til å bruke opp 1000GB på telefonen. Men det er og interessant at de begynner å be folk roe ned før de har brukt halvparten.

Endret av Håvard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man aktiverer "deling" på telefonen, bruker den Network Address Translation (NAT) der det er kun telefonens Mac-adresse som synes utad. Chilli har ingen mulighet til å se om det er telefonen selv, eller en wifi-tilkoblet enhet, som står for trafikken.

 

Ja, da bryter man tydeligvis vilkårene..., men hva er egentlig forskjellen sett fra Chiili sin side?

De tilbyr kundene 1000GB for 399,-!

 

Ellers sier jo de indirekte at de ikke tror noen vil klare å bruke så mye, kun på mobilen...

 

Uansett, uten lov til å bruke deling er det vel ikke like interessant for den gruppen dette abonnementet er ment for i utgangspunktet.

 

Men som sagt: De har ingen mulighet til å oppdage det! Annet enn å ringe deg og spørre da  ;)

Dette har du tydligvis ikke helt greie på, men delvis greie på for du er faktisk inne på tematikken som gjør at dette er superenkelt for operatøren å oppdage.

 

Som du sier så bruker telefonen NAT og ruter trafikken. Det betyr at når du sender IP pakker fra en enhet som er koblet til telefonen gjennom NAT (wifi hotspot) så blir TTL-feltet på IP pakkene 1 lavere enn det de ville vært om de var direkte koblet til. Så man kan enkelt klasifisere IP trafikken som går inn i operatøren sitt nett som enten 1) en direkte tilkoblet enhet, eller 2) en enhet koblet til en wifi hotspot.

 

 

Og til hva Chillimobil tilbyr, så sier du 1000 GB for 399, men det er ikke helt sant. De har en liste med vilkår som blant annet nevner at du ikke skal dele data ut fra telefonen, noe som er helt lovlige vilkår å stille.

Lenke til kommentar

De kan ikke vite det, det er derfor de ringer.

Jo de kan vite det, se posten min over.

 

Det er en helt vanlig teknikk å bruke, og er i bruk i mobilnett verden rundt, og har vært brukt i Norge på kablede nettverk i mange år. For eksempel NTNU sitt internett på studenthybler.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

Dere kunne jo helt greit unngått dette ved å henge opp en lite skilt der det stod max antall per kunde. Om dere gir bort noe gratis og folk finner ut at de vil ha det du gir bort så kan du jo i ærlighetens navn ikke bli overrasket over at varene forsvinner. Dere ga dem jo bort. Om dere ønsket et annet utfall så kunne dere styrt utdelingen helt annerledes. 

 

Blir for dumt at en gjeng varestablere i kassa på supern skal sitte å slenge dritt om kundene sine når de selv ikke klarte å spå utfallet av "kampanjen". Det var ikke "møkkafolket" som var feilen, det var deg og dine kolleger som ikke satt begrensninger. 

 

Står det en mann bak en stand og deler ut gratis smaksprøver, og du tar hele fatet, er du etter min mening møkkakunde, punktum.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Står det en mann bak en stand og deler ut gratis smaksprøver, og du tar hele fatet, er du etter min mening møkkakunde, punktum.

Det har jeg gjort mange ganger. Så lenge jeg ikke kan få problemer med noe, så vil jeg alltid utnytte det til maks.

Så jeg vil lyve stort når Chili ringer meg, igjen, og jeg vil fortsette å bruke abonnementet til det fulle, og tømme det helt siste dagene før månedsskifte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...bruker telefonen NAT og ruter trafikken....så blir TTL-feltet på IP pakkene 1 lavere...

 

Private IP-adresser rutes ikke på internett, så TTL overføres vel ikke fra utside til inside, eller omvendt ved NAT'ing?

All ruting informasjon i IP-header strippes jo vekk, og det innsiden ser er en helt "ren" ethernet-pakke.

Og hva skulle NAT drive å legge på noe TTL for? NAT har jo aldri mer enn ett hopp.

Hele poenget med NAT er jo å ikke la utsiden se noe som helst som foregår på innsiden, og omvendt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde krepert av kjedsomhet eller gåen nakke lenge før jeg har klart å bruke så mye data på telefonen. Går fint å bruke så mye med en pc, eller streame film på tv, men å sitte på mobilen så mye er for meg utenkelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Like nyttig som en moped med 1000l bensintank dette abonnementet. Chromecast er jo forøvrig en interessant løsning her. Eller er dette abonnementet KUN rettet mot filmentusiaster som liker å se MYE film på BITTEBITTEBITTELITEN skjerm?

 

På 25cm hold er skjermen på Noten min større enn 50 tommern jeg har på andre siden av stua.

 

Bryter heller ingen vilkår med å laste ned torrents med mobilen og så sette minnekortet i pc'en etterpå. Loven derimot...

Endret av Znorkis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På 25cm hold er skjermen på Noten min større enn 50 tommern jeg har på andre siden av stua.

Bryter heller ingen vilkår med å laste ned torrents med mobilen og så sette minnekortet i pc'en etterpå. Loven derimot...

Finnes det noen måte (ikke MHL da jeg har erfart at MHL er en ustabil tilkobling) å gjøre dette med filmer fra Google Play Movies? Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Private IP-adresser rutes ikke på internett, så TTL overføres vel ikke fra utside til inside, eller omvendt ved NAT'ing?

All ruting informasjon i IP-header strippes jo vekk, og det innsiden ser er en helt "ren" ethernet-pakke.

Og hva skulle NAT drive å legge på noe TTL for? NAT har jo aldri mer enn ett hopp.

Hele poenget med NAT er jo å ikke la utsiden se noe som helst som foregår på innsiden, og omvendt.

NAT fjerner ikke all ruting informasjon i IP-headere. TTL blir med fra innside og ut, eller utside og inn - noe annet hadde fort brekt internett. NAT gjøres ikke bare helt ytterst på kant i nettverket slik som i dette tilfellet. I mobildata nett får du som regel allerede NATede adresesr i default APN.

 

NAT endrer på SRC og DST feltene i IP headeren, samt SRC port feltet i TCP/UDP headeren - samt regner ut checksum på nytt.

 

Det er ikke NAT som gjør at TTL blir dekrementert, men siden pakkene også må rutes (fra innside til utside) så blir TTL dekrementert av ruteren.

Lenke til kommentar

Hvordan kan Chili rent teknisk sjekke om du bruker en mobilruter til dette abonnementet?

Er det mulig for dem å overvåke hvilke enheter som kobler seg på nettet? Og har de lov til dette?

På samme måte som du kan sjekke om det er en mobil eller datamaskin koblet til wifien din hjemme.

Det er trivilelt og en del av standardene og utveksle informasjon som gjør det enkelt å se hva slags device det er. Du må gjerne google IMEI om du ønsker mer informasjon.

 

Ja, de har fult lov til å følge med på hva som kobler seg til sitt nett.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at de ikke ønsker det. Men uti fra oppførselen synes jeg det også virker tydelig at de ikke ønsker at folk skal bruke oppimot 1000GB.

I artikkelen står det:

 

"det var en overivrig salgs- og produktdirektør Arve Andreassen som var i kontakt med kunder i dag"

 

Hvorfor en direktør personlig sitter og ringer kunder kan man jo lure på, men det var åpenbart på eget initiativ og ikke noe som var planlagt fra bedriftens side generelt.

Lenke til kommentar

Hvordan kan Chili rent teknisk sjekke om du bruker en mobilruter til dette abonnementet?

Er det mulig for dem å overvåke hvilke enheter som kobler seg på nettet? Og har de lov til dette?

IMEI som blir videresendt til operatøren. Fult lovlig ja.

 

Hender jo rett som det er at Telenor \ Telia kommer med liste over hvilke telefoner som er på "top 5" liste i deres nett.

Lenke til kommentar

Jo de kan vite det, se posten min over.

 

Det er en helt vanlig teknikk å bruke, og er i bruk i mobilnett verden rundt, og har vært brukt i Norge på kablede nettverk i mange år. For eksempel NTNU sitt internett på studenthybler.

At det er mulig for nettoperatør å vite, betyr ikke at det er mulig for Chili å vite, når de bare leier kapasitet. Jeg gjetter på at de ikke kan det.

 

Hender jo rett som det er at Telenor \ Telia kommer med liste over hvilke telefoner som er på "top 5" liste i deres nett.

Telenor og Telia, ja. Det betyr ikke at de som leier nett har tilgang på å inspisere pakkene i datatrafikken. Det hadde vært interessant å vite.

Lenke til kommentar

At det er mulig for nettoperatør å vite, betyr ikke at det er mulig for Chili å vite, når de bare leier kapasitet. Jeg gjetter på at de ikke kan det.

 

Telenor og Telia, ja. Det betyr ikke at de som leier nett har tilgang på å inspisere pakkene i datatrafikken. Det hadde vært interessant å vite.

De kan vel bare be teknisk avdeling hos Telenor eller Telia om denne informasjonen, jeg kan ikke se hvorfor ikke de skal få dette om sine egne kunder.

 

At Chilimobil ikke kan se dette direkte selv er jeg enig i, dette lagres nok i nettverksoperatørene sine systemer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...