Gå til innhold

Tesla Model X i dødelig krasj: Etterforskning viser at autopiloten økte farten og styrte mot midtdeler


Anbefalte innlegg

Så advarselen når man aktiverer autosteer og alle advarslene som kommer opp når man aktiverer systemet skal man bare blankt avvise og ignorere fordi systemet heter autopilot?

 

Igjen... jeg tror ikke navnet vil endre noe som helst. Det vil alltid være noen idiotsjåfører som bruker systemet som om det var autonomt. Uavhengig av navn....

Jeg skjønner ikke hva dette har med saken? Jeg skriver ihvertfall ikke noe om å avvise og ignorere advarsler.

 

Navn på noe kan ha større betydning for hvordan folk tror den tingen fungerer, spesielt når folk ikke velger å sette seg inn i hvordan den aktuelle tingen fungerer. Spesielt når navnet på en funksjon er tilsvarende det samme som er kjent fra andre plasser hvor folk allerede har bygget en missoppfatning.

 

E: Bare for å presisere; Jeg sier ikke at navnendringen alene vil løse utfordringen, men det kan være blant mange gode virkemiddel til å få folk til å forstå.

 

Det er jo slike påstander som dette som øker forvirringen rundt autopilot.

På hvilken måte er påstanden om at folk har en missoppfatning av hvordan autopilot fungerer, en påstand som øker forvirringen rundt dette? Jeg tror nok du leste litt fort over svaret mitt her. Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det amerikanske byrået National Transportation Safety Bo​ard (NTSB) har nå etterforsket ulykken og la nylig ut en foreløpig rapport som indikerer at Teslas autopilot-system kan ha vært en sterkt medvirkende faktor.

Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere?

Blir neppe selvkjørte biler før 2030.

Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå.

Nr 1 ikke alle som kjører bil er frisk og oppegående.

Nr 2 jo datamaskinene har som oftest bedre vurderingsevne enn mennesker (og i alle fall bedre reaksjonstid)

Nr 3 er du/andre bilister trent til alle mulige scenarier?

Lenke til kommentar

Hva skjer når en slik bil er full av møkk og mange av kameraene og sensorene fungerer dårlig?

 

Bare spør fordi jeg liker å vite ting.

Da er det vel systemer som kan fange det opp, f.eks. varsle eier om at det må vaskes, eller kjøre selv til første og beste vaskested, osv. Det er mange muligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vel til og med Tesla innforstått med , men da Tesla først lanserte Autopilot var det selvkjøringsfunksjonen som ble fremhevet. Markedsføring, villedende sådan, kan koste menneskeliv.

Hva mener du? Selvkjøring er en pakke som må kjøpes separat. Man må altså betale noen titusener for "oppgradert autopilot", som de kaller det, og så må man betale enda mer for selvkjøring.

 

Noen hevder at Autopilot bare er en merkelapp og at den ikke betyr noe, men ord betyr faktisk noe.

Hadde Tesla kalt funksjonen "Pilot assist" (eller noe mer Musky) ville de ikke ha møtt lite mye kritikk som nå.

"Autopilot" er faktisk et veldig passende navn på funksjonen fordi det på mange måter fungerer som autopilot på fly på den måten at også på fly så må mennesket fortsatt kontrollere autopiloten og til enhver tid kunne ta over ved problemer. Autopilot på fly er ikke "selvflyvning", men en pilotassistanse, akkurat som det er førerassistanse i bil

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at det er på tide at Tesla ilegges totalt og verdensomfattende kjøreforbud fram til at Tesla begynner å ta bil-trafikk på alvor. De sender ut livsfarlige biler der effekten på bremsene styres av en bugget software, sjåfører rundlures til å tro at Autopilot er en selvkjørende bil og når det smell, så fordamper fører og passasjerer i en intens bilbrann på 2000grader Celsius.

Hvilke livsfarlige biler har de sendt ut? Hvis du tenker på Model 3-situasjonen, så var bremselengden under visse omstendigheter lengre enn ønsket, men det var ikke en feil som gikk igjen hos alle.

 

Men hvis du med bakgrunn i dette mener at Tesla bør gis kjøreforbud så må du si det samme om Toyota, Volkswagen og alle andre. Alle har hatt tilbakekallinger på grunn av sikkerhetsproblemer.

 

Selvkjøring selges separat når du bestille en Tesla så nei, sjåfører rundlures ikke. Dessuten må man som andre har nevnt inn og skru på autopilot og akseptere vilkårene før du får bruke den.

 

Hva er problemet ditt egentlig? Jeg ser du kommer med merkelige utsagn i flere tråder her...

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Om man seier man kjører bil i 70 år blir det bare 2 800 000 døde, eller 1%.

Konklusjonen er; det dør for få i trafikken.

Er det derfor MDG vil vi skal sykle, og bruke mer energi på transport.

 

Finn 1 feil.

Feilen er det du skriver. Som vanlig er det fullstendig uforståelig.

Lenke til kommentar

En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske.

Da vevemaskinene kom og skapte en revolusjon i fabrikkene var det sikkert enkelte som framsatte påstander om at maskiner kunne aldri bli så nøyaktige eller så raske som mennesker.

 

Og din kommentar tastet du raskt inn på en maskin som sendte det raskt via andre maskiner til folk over hele verden. Engang ville du måtte ha skrevet det med sirlige bokstaver på papir med en fjerpenn. Idag er å slik skriving forbeholdt spesielt interesserte akkurat som det å passe på avstand til bilen forran, plassering i kjørefelt og valg av gir i fremtiden vil bli noe bare spesielt interesserte mennesker vil gjøre på lukkede baner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det amerikanske byrået National Transportation Safety Bo​ard (NTSB) har nå etterforsket ulykken og la nylig ut en foreløpig rapport som indikerer at Teslas autopilot-system kan ha vært en sterkt medvirkende faktor.

Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere?

Blir neppe selvkjørte biler før 2030.

Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå.

HAHAHAHA! Er ikke vi høye på oss selv ... Din responstid kan være flere sekunder. En helautomatisk bil vil ha en responstid på MILLISEKUNDER! Mennesker er elendig i allt, for vi har deviert kraftig fra allt vi utviklet oss for å gjøre. En datamaskin med tilstrekkelig kraft og opplæring kan gjøre så godt som allt vi gjør utallige ganger bedre.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det amerikanske byrået National Transportation Safety Bo​ard (NTSB) har nå etterforsket ulykken og la nylig ut en foreløpig rapport som indikerer at Teslas autopilot-system kan ha vært en sterkt medvirkende faktor.

Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere?

Blir neppe selvkjørte biler før 2030.

Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå.

Er Det grunnen til at mennesker aldri er I bilulykker?

Er du klar over hvor mange som dør hver dag pga "oppegående" mennesker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trur Tesla fabrikken bør sende en oppdatering til Tesla bilene sine for å få fjernet ikonet "autopilot" til "fører assistent" på den berømte store skjermen sin. Da tenker Tesla bil eiere seg både 2 og 3 ganger om før de slipper rattet og leser avisa mens de kjører.

 

Det er ikke ett ikon "Autopilot", men Det står DriverAssistent..

Lenke til kommentar

Er jo samme som man ser med en annen med autopilot på samme plass:

 

https://youtu.be/VVJSjeHDvfY

 

Fine i denne videoen er at AP følger bilen foran rett før den velger fila mot midtdeleren (slik rapporten også viser).

 

Nok en påminner om at Autopilot ikke er Autonomi, men en assistanse. Henda på rattet og følg med. Og som Musk selv sier. AP er ikke designet til å være perfekt, men om den forhindrer 1/10 av ulykkene så er det bra. (Underforstått at det da vil være ulykker).

 

Bare en tanke i etterpåklokskapens klare lys. Hva med å få merket dette området med ujevn merking som skaper vibrasjon/støy i bilen? Er ikke dette en billig måte å øke sikkerheten her?

 

Tydelig at systemet til Tesla stoler for mye på vegmerkingen.. veimerkingen på skulderen til veien ble dårligere rett før midtdeleren, mens merkingen lenger til venstre var sterkere, så bilen trodde da tydeligvis at veien gikk der. Men radaren i front burdel da plukke opp midtdeleren som ligger lenger fremme og senke farten. Et kanskje bedre alternativ er å sette mere pri. på å følge bilen foran deg så lenge den ikke gjør noen brå svinger. Kan jo også flette inn veiskille merkingen til høyre for bilen også..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ahhh, fantastiske media og dumme mennesker. Fokus på enkelt eksempel

 

Skal man vurdere fare må man se på statestikk. Samme med terror egentlig. Hender så og si aldri, skader så og si ingen, men medias fokus på enkelt eksempel har fått folk til å se et bombebelte under annenhver burka. Og så har man politikere som utbytter redselen til å skaffe seg velgere.

 

Det som hadde vert interessant er statestikk over hva selvkjørende biler kan gi oss. Men da må vi tørre å prøve. Ikke pisse i buksa

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ahhh, fantastiske media og dumme mennesker. Fokus på enkelt eksempel

 

Skal man vurdere fare må man se på statestikk. Samme med terror egentlig. Hender så og si aldri, skader så og si ingen, men medias fokus på enkelt eksempel har fått folk til å se et bombebelte under annenhver burka. Og så har man politikere som utbytter redselen til å skaffe seg velgere.

 

Det som hadde vert interessant er statestikk over hva selvkjørende biler kan gi oss. Men da må vi tørre å prøve. Ikke pisse i buksa

Det som skremmer mange er egentlig ikke at det fortsatt er noen ulykker med AI, men hvilken type ulykker det er. Hadde det vært fordi AI reagerte likt eller til og med litt tregere enn et menneske og man fikk en ulykke hvor også et menneske ville hatt en ulykke så skremmer det ikke så mye.

 

Det som virkelig skremmer og skaper overskrifter er når man får helt nye typer ulykker som en menneske normalt ikke ville hatt. For eksempel at AI kjører rett inn i en stillestående brannbil fordi den ikke skjønner hva en brannbil er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ahhh, fantastiske media og dumme mennesker. Fokus på enkelt eksempel

 

Skal man vurdere fare må man se på statestikk. Samme med terror egentlig. Hender så og si aldri, skader så og si ingen, men medias fokus på enkelt eksempel har fått folk til å se et bombebelte under annenhver burka. Og så har man politikere som utbytter redselen til å skaffe seg velgere.

 

Det som hadde vert interessant er statestikk over hva selvkjørende biler kan gi oss. Men da må vi tørre å prøve. Ikke pisse i buksa

 

Dette kan man jo se allerede. Bare se på ulykkestallene før og etter autopilot ble tilgjengelig på Tesla sine biler. Ulykkesraten gikk fra 1,3 ulykker per million miles kjørte til 0,8 (tabell på side 11 i rapporten til NHTSA som jeg lenker til under). En nedgang på 40% etter at Autosteer ble tilgjengelig.

 

https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2016/INCLA-PE16007-7876.PDF 

Endret av CaZpeR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...