Gå til innhold

Tesla Model X i dødelig krasj: Etterforskning viser at autopiloten økte farten og styrte mot midtdeler


Anbefalte innlegg

Problemet med mange Tesla eiere er at det virker som om de tror Tesla er eneste elbil. Det er liksom slik at om du ikke liker Tesla så liker du ikke elbiler. Og Tesla konkurrerer liksom mot alle biler, det er altså ikke et poeng å få mest mulig elbilsalg, bare Tesla salg teller.

Det er jo elbilhaterne som gjør Tesla til et symbol for hele industrien. Men det er klart, lenge var det bare Tesla som leverte biler med anstendig rekkevidde. Heldigvis begynner det å komme noen potensielt relevante konkurrenter på banen. Men nettopp fordi Tesla startet elbilrevolusjonen og i realiteten har vært det eneste alternativet når de kommer til rekkevidde, så er det nettopp Tesla som har tatt mye fokus i elbilmarkedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det, men det finnes altså ikke noen Tesla sekt hvor alle "tror det samme". Selv om noen mener det:)

Ikke det han sa heller. Han sa det finnes en Tesla-sekt (det gjør det), og så sa han at alle som har Tesla eller som er med i en sekt ikke trenger å tenke det samme. Alle i Tesla-sekten tenker ikke det samme, men det er mange som er med i sekten likevel.

 

Det er jo elbilhaterne som gjør Tesla til et symbol for hele industrien. Men det er klart, lenge var det bare Tesla som leverte biler med anstendig rekkevidde. Heldigvis begynner det å komme noen potensielt relevante konkurrenter på banen. Men nettopp fordi Tesla startet elbilrevolusjonen og i realiteten har vært det eneste alternativet når de kommer til rekkevidde, så er det nettopp Tesla som har tatt mye fokus i elbilmarkedet.

Ser du ikke ironien? Du skylder på "elbil-hatere" for å gjøre Tesla til et symbol for industrien for så å si at først nå begynner det å komme relevante konkurrenter. Så du sier selv at Tesla er det eneste alternativet for elbiler.

 

Men neida, skyld på noen oppkonstruerte hatere :)

 

Lurer på hvilke elbiler som selger mest i Norge jeg. Kan det være biler som Nissan Leaf og VW Golf?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke det han sa heller. Han sa det finnes en Tesla-sekt (det gjør det), og så sa han at alle som har Tesla eller som er med i en sekt ikke trenger å tenke det samme. Alle i Tesla-sekten tenker ikke det samme, men det er mange som er med i sekten likevel.

 

Ser du ikke ironien? Du skylder på "elbil-hatere" for å gjøre Tesla til et symbol for industrien for så å si at først nå begynner det å komme relevante konkurrenter. Så du sier selv at Tesla er det eneste alternativet for elbiler.

 

Men neida, skyld på noen oppkonstruerte hatere :)

 

Lurer på hvilke elbiler som selger mest i Norge jeg. Kan det være biler som Nissan Leaf og VW Golf?

Hvor finner en info om denne sekten? Er den registrert noen plass? Hvem er medlemmer? Osv?

Lenke til kommentar

Syns virkelig det er på tide at en moderator kommer å rydder her nå. Denne tråden har sporet helt av og handler nå om elbilhatere, tesla-fans og tesla-hatere....

 

Dere kan godt diskutere det til dere blir blå. For dere kommer ikke i mål der... noe som egentlig understreker at samtlige gjenger eksisterer....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor finner en info om denne sekten? Er den registrert noen plass? Hvem er medlemmer? Osv?

Du finner den på internettforum.

 

Medlemmer er folk som synes alt med Tesla er perfekt, at de revolusjonerte bilindustrien og er langt foran alle andre. Tror 100% på alt Elon Musk sier, selv om han ofte ikke kan følge opp på sine lovnader. Behandler Musks ord som lov, og kaller alt annet fake news. Har en offermentalitet og mener alle andre hater elbiler. Der elbiler betyr Tesla, fordi ingenting annet er egentlig et alternativ. Og disse er selvfølgelig slemminger som Big Oil og Big Auto og den gjengen. Folk som oppfordrer til å kjøpe Tesla aksjer fordi disse slemme folkene driver å shorter Tesla aksjer bare fordi de ønsker at Tesla skal gå konkurs, fordi Tesla er så truende med sine elbiler. Mener at alle problemer med budsjetter er bare tull, og at Tesla har en kredittrangering som er såvidt over konkurs og er bare tull. Egentlig så har de full kontroll, null problemer.

 

 

Hvis noen stemmer med en del av disse punktene er de med i Tesla-sekten.

 

 

Jeg blir kalt elbil-hater hele tiden her på forumet. Men jeg er jo for elbiler, bare ikke veldig fan av Tesla. Jeg ønsker å se mer biler fra bilindustrien. Og jeg synes det selvfølgelig er bra at Tesla satser mye på elbiler, men de har og mye problemer. Problemer av typen etablerte selskaper naturligvis ikke har. Men det går visstnok ikke an å kritisere Teslaer uten at man liksom hater elbiler?? Jeg kritiserer alltid det jeg liker, fordi jeg vil at det skal bli bedre. Jeg føler det er vanlig? Hvis du liker noe, hvorfor skal du gå rundt å si at alt er perfekt? Da endrer de jo ingenting. For meg er det åpenbart å kritisere ting jeg kjøper og liker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du finner den på internettforum.

 

Medlemmer er folk som synes alt med Tesla er perfekt, at de revolusjonerte bilindustrien og er langt foran alle andre. Tror 100% på alt Elon Musk sier, selv om han ofte ikke kan følge opp på sine lovnader. Behandler Musks ord som lov, og kaller alt annet fake news. Har en offermentalitet og mener alle andre hater elbiler. Der elbiler betyr Tesla, fordi ingenting annet er egentlig et alternativ. Og disse er selvfølgelig slemminger som Big Oil og Big Auto og den gjengen. Folk som oppfordrer til å kjøpe Tesla aksjer fordi disse slemme folkene driver å shorter Tesla aksjer bare fordi de ønsker at Tesla skal gå konkurs, fordi Tesla er så truende med sine elbiler. Mener at alle problemer med budsjetter er bare tull, og at Tesla har en kredittrangering som er såvidt over konkurs og er bare tull. Egentlig så har de full kontroll, null problemer.

 

 

Hvis noen stemmer med en del av disse punktene er de med i Tesla-sekten.

 

 

Jeg blir kalt elbil-hater hele tiden her på forumet. Men jeg er jo for elbiler, bare ikke veldig fan av Tesla. Jeg ønsker å se mer biler fra bilindustrien. Og jeg synes det selvfølgelig er bra at Tesla satser mye på elbiler, men de har og mye problemer. Problemer av typen etablerte selskaper naturligvis ikke har. Men det går visstnok ikke an å kritisere Teslaer uten at man liksom hater elbiler?? Jeg kritiserer alltid det jeg liker, fordi jeg vil at det skal bli bedre. Jeg føler det er vanlig? Hvis du liker noe, hvorfor skal du gå rundt å si at alt er perfekt? Da endrer de jo ingenting. For meg er det åpenbart å kritisere ting jeg kjøper og liker.

 

Så for å oppsummere(sekt delen) så er det du som har dannet denne og definert den? Du autogenererer medlemmer ut i fra disse definisjonene?

 

Altså, det blir for dumt det her.

 

Forøvrig enig i at tråden bør havne på topic igjen. Men slik er det jo alltid i disse trådene..

Lenke til kommentar

Ser du ikke ironien? Du skylder på "elbil-hatere" for å gjøre Tesla til et symbol for industrien for så å si at først nå begynner det å komme relevante konkurrenter. Så du sier selv at Tesla er det eneste alternativet for elbiler.

Jeg tror ikke helt du skjønner hva jeg skriver om. Når jeg skriver at haterne gjør Tesla til symbol, så betyr det at de gjerne angriper Tesla når de egentlig mener å angripe elbiler generelt. Se f.eks. på "vi som ønsker elbiler dit peppern gror"-gruppen på Facebook der det omtrent bare er Tesla-hat.

Lenke til kommentar

Kan ikkje seie eg merker noko til el-bil hatere her inne, har du drømt dette hekomo?

 

For min egen del blir ikkje el-bil aktuellt før di får lenger kjørelengde, helst over 100 mil eller at ladinga går like hurtig som å fylle drivstoff. Håper dog at det aldri kjem sjølvkjørende biler i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke helt du skjønner hva jeg skriver om.

 

Jeg skjønner i hvert fall at du ikke tar inn over deg Elon Musks innrømmelser om at det har vært en vanskelig tid for Tesla, med mange uforutsette problemer; mange tilknyttet automatiseringen av produksjonen, som har ført til at produksjonsvolumet ennå ikke har nådd det nivået man satte seg som mål, og at inntjeningen har vært lavere enn ønsket og forutsatt.

 

Tesla taper penger. Musk sier at det nå skyldes manglende inntjening, mens du hevder at det er "investeringer".

En av dere tar feil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg skjønner i hvert fall at du ikke tar inn over deg Elon Musks innrømmelser om at det har vært en vanskelig tid for Tesla, med mange uforutsette problemer; mange tilknyttet automatiseringen av produksjonen, som har ført til at produksjonsvolumet ennå ikke har nådd det nivået man satte seg som mål, og at inntjeningen har vært lavere enn ønsket og forutsatt.

Hva er det du snakker om? Det er da ingen som har sagt at det ikke har vært utfordringer for Tesla, men poenget er at dette skyldes bevisste investeringer som vekstselskap. At det dukker opp uforutsette problemer er naturlig, og betyr ikke at investeringene plutselig slutter å være investeringer.

 

Og som påpekt mange, mange ganger nå: Produksjonstakten ligger nå foran den opprinnelige planen. Den ligger bare bak i forhold til de ekstra aggressive målene Musk satte seg underveis.

 

Tesla taper penger. Musk sier at det nå skyldes manglende inntjening, mens du hevder at det er "investeringer".

En av dere tar feil.

Hva er det han sier, helt nøyaktig? Jeg mistenker at du enten dikter, eller leser noe ute av kontekst.

Lenke til kommentar

Kan inkludere at folk som tror at Tesla følger originalplanen som var 5000 biler i desember som de enda ikke har klart er eksempler på folk i Tesla-sekten. Så stor tro har de at de benekter virkeligheten og later som om det aldri var slik. Nei originalplanen var ikke den som kom i fjor, det var den som kom noen uker siden. Bare endre tidslinjen litt. Fordi du kan ikke la noe så tåpelig som tiden lineære progresjon stå i veien for din kjærlighet for Telsa.

 

Så store problemer har Tesla med produksjon at de blir nedgradert i kredittrating. Men problemene er bare et "lite hinder". Hele fabrikkkonseptet deres fungerer heller ikke og de produserer biler med midlertidige løsninger. Også et ubetydelig problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? Den opprinnelige planen kom ikke i fjor. Den kom for lenge siden.

 

Ja, Tesla har hatt problemer med produksjonen når man ser på de nye og aggressive målene som ble satt. Men i forhold til det opprinnelige målet ligger de foran skjema, og de produserer allerede flere biler enn de fleste konkurrenter. Veksten har vært ekstrem.

 

Så til tross for problemer så har de gjort det meget bra når man sammenligner med den opprinnelige planen, og konkurrentene.

 

Hater nevner alltid Moody's med sin nedgradering. Da er det å minne om at det var nettopp Moody's som friskmeldte bankene like før finanskrisen. Så treffsikre er de.

Lenke til kommentar

Kan inkludere at folk som tror at Tesla følger originalplanen som var 5000 biler i desember som de enda ikke har klart er eksempler på folk i Tesla-sekten. Så stor tro har de at de benekter virkeligheten og later som om det aldri var slik. Nei originalplanen var ikke den som kom i fjor, det var den som kom noen uker siden. Bare endre tidslinjen litt. Fordi du kan ikke la noe så tåpelig som tiden lineære progresjon stå i veien for din kjærlighet for Telsa.

 

Så store problemer har Tesla med produksjon at de blir nedgradert i kredittrating. Men problemene er bare et "lite hinder". Hele fabrikkkonseptet deres fungerer heller ikke og de produserer biler med midlertidige løsninger. Også et ubetydelig problem.

Jeg tror nok de fleste som forsvarer Tesla i disse tingene du nevner, har vært følgere i lang tid. Dersom du går tilbake til Model X og lanseringa av den, så tok det minste like lang tid før de var der de ville være mtp produksjon. Mao. vi har sett at Tesla leverer, selv om det ofte er forsinket. Jeg tror også mange forsvarer Tesla fordi de er et nytt selskap i en knallhard bransje som ikke tar imot konkurrenter med åpne armer. Også det at de tenker utenfor boksen mtp på prising av service og oppgradering av programvare. 

 

Jo flere Model 3 som blir levert, jo mindre vil Tesla være bakpå. Tipper Musks forventninger om å gå i pluss i Q3/Q4 er ganske realistiske. Hva skal haterne klage på da? Mangel på levert Model 3 med SR batteri? Treg lading? FSD som er 2 år forsinket? Masse man kan kritisere Tesla på. Selv er jeg alt annet enn fornøyd med servicevnivået på Tesla og blir av og til grønnjævlig irritert på hvor lang tid man må vente og at de ikke klarer å rette opp ting innen rimelig tid. Når det er sagt, så er det ingen annen bil jeg kunne tenkt meg å hatt akkurat nå.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok de fleste som forsvarer Tesla i disse tingene du nevner, har vært følgere i lang tid. Dersom du går tilbake til Model X og lanseringa av den, så tok det minste like lang tid før de var der de ville være mtp produksjon. Mao. vi har sett at Tesla leverer, selv om det ofte er forsinket. Jeg tror også mange forsvarer Tesla fordi de er et nytt selskap i en knallhard bransje som ikke tar imot konkurrenter med åpne armer. Også det at de tenker utenfor boksen mtp på prising av service og oppgradering av programvare. 

 

Jo flere Model 3 som blir levert, jo mindre vil Tesla være bakpå. Tipper Musks forventninger om å gå i pluss i Q3/Q4 er ganske realistiske. Hva skal haterne klage på da? Mangel på levert Model 3 med SR batteri? Treg lading? FSD som er 2 år forsinket? Masse man kan kritisere Tesla på. Selv er jeg alt annet enn fornøyd med servicevnivået på Tesla og blir av og til grønnjævlig irritert på hvor lang tid man må vente og at de ikke klarer å rette opp ting innen rimelig tid. Når det er sagt, så er det ingen annen bil jeg kunne tenkt meg å hatt akkurat nå.

Jeg har ikke problem med folk som forsvarer Tesla. De har hatt produksjonsproblemer, og kvalitetsproblemer. Men ja de er et relativt nytt selskap. Så fordi de har det nå, betyr det ikke at det alltid vil være slik. Problemet er med folk som later som om Tesla ikke har problemer. De har ikke forsinkelser. De har ingen finansielle problemer, det er bare en konspirasjon fra olje og andre bilselskaper for å konke Tesla. Når folk begynner slikt da er jeg ikke med altså.

 

Jeg har alltid sagt at jeg tror Tesla vil klare seg gjennom denne vanskelige perioden. Samtidig så kritiserer jeg dem, fordi de gjør ting som ikke er så bra, ikke så smart. F.eks automatiseringen av Model 3 har fungert svært dårlig, og det innså og Musk. Så derfor kritiserer jeg Tesla for det, at de prøvde å gjøre dette så mye bedre enn Toyota (som eide fabrikk før) men endte med å skyte seg selv i foten. De burde heller prøvd å lære av Toyota.

 

Og ting som når de fant de billigste øst-europeiske trailerne de kunne finne for å kjøre Teslaer inn i Norge via Sverige for å spare penger. Og disse bilene var ikke sikre og ble stoppet ved grensen, men en del av dem kom også gjennom. Hvis et bilselskap setter nordmenns liv i fare for å spare et par kroner når Norge er deres 3. største marked så fortjener de kritikk. Spesielt et bilselskap bør ha biler av bra nok kvalitet.

 

Om Musk klarer målene sine og går i pluss med Model 3 produksjon er det selvfølgelig ikke mye å klage på. Derimot så må han jo faktisk også klare det. Og målene hans har så langt vært urealistiske. Både for produksjon og marginer.

 

Tingen er jo at om en produsent avslutter en bilserie, eller er i økonomisk trøbbel så faller prisen på deres biler. Hvorfor? Fordi en bil varer lenge og om service faller bort og deler ikke lages mye så suger det. Og selv om jeg tror Tesla vil klare seg så kan en ikke benekte det faktum at de finansielt er på en tynn linje. Samtidig som de er nærme å gå i pluss og bare øke sine inntekter, salg og produksjon er de og nærme å kunne trenge mer penger for å unngå konkurs. Så dermed er det og grunn til å kritisere til de viser at de klarer det er sier de skal klare. Og forhåpentligvis gjør de det, fordi elbil er bra og helt klart fremtiden.

 

Og skulle jeg sett på bil er det jo klart jeg ville sett på Teslas modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Marketplace Tech: "Tesla gets a reality check"; https://www.marketplace.org/2018/06/13/tech/tesla-gets-reality-check

 

"Earlier this week, Tesla CEO Elon Musk announced that the electric car company would lay off about 3,000 people and work much harder to become profitable."

Var ikke dette den varslede omstruktureringen? Da spesielt i mellomlederleddet? De rekrutterer jo som bare f... i Norge. Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...