Gå til innhold

Tesla Model X i dødelig krasj: Etterforskning viser at autopiloten økte farten og styrte mot midtdeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det amerikanske byrået National Transportation Safety Bo​ard (NTSB) har nå etterforsket ulykken og la nylig ut en foreløpig rapport som indikerer at Teslas autopilot-system kan ha vært en sterkt medvirkende faktor.

Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere?

Blir neppe selvkjørte biler før 2030.

Autopilot og selvkjørende bil er slettes ikke det samme. Autopilot er en assistent-funksjon for å følge en vei uten å måtte ta hensyn til f.eks. kø. Selvkjørende bil kan navigere i en by, og dermed håndtere vikeplikt, lyskryss, fotgjengere, parkeringsplass osv. Det er noe helt annet enn det Tesla holder på med.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er jo samme som man ser med en annen med autopilot på samme plass:

 

 

Fine i denne videoen er at AP følger bilen foran rett før den velger fila mot midtdeleren (slik rapporten også viser).

 

Nok en påminner om at Autopilot ikke er Autonomi, men en assistanse. Henda på rattet og følg med. Og som Musk selv sier. AP er ikke designet til å være perfekt, men om den forhindrer 1/10 av ulykkene så er det bra. (Underforstått at det da vil være ulykker).

 

Bare en tanke i etterpåklokskapens klare lys. Hva med å få merket dette området med ujevn merking som skaper vibrasjon/støy i bilen? Er ikke dette en billig måte å øke sikkerheten her?

Endret av CaZpeR
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Det amerikanske byrået National Transportation Safety Bo​ard (NTSB) har nå etterforsket ulykken og la nylig ut en foreløpig rapport som indikerer at Teslas autopilot-system kan ha vært en sterkt medvirkende faktor.

Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere?

Blir neppe selvkjørte biler før 2030.

Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere?

Blir neppe selvkjørte biler før 2030.

Tydeligvis hva da? Vet du hva som sviktet her?

 

Og i fjor omkom 40000 i trafikken i USA hvor det IKKE var selvkjørende biler involvert, så tyder vel på at det ikke er bilene som er problemet her, men at folk sitter med hue langt oppi ræva eller opptatt med andre ting en å faktisk kjøre bil.

Vi vet ikke hva som har skjedd her så å si at det ikke er bilen er for tidlig å si. At noen er opptatt med helt andre ting enn å kjøre bil er helt sant men dette blir ikke nødvendigvis bedre av selvkjørende biler. Ser folk i Tesla som leser avisa på E18 innimellom. Hvis du vil la en maskin ta kontrollen over livet ditt så for all del men det er ikke nødvendigvis kun ditt eget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå.

Maskin kan ta inn mer data, behandle mye raskere og reagere mye raskere.

 

Men åpenbart er vi langt ifra at en maskin skal klare det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå.

Maskin kan ta inn mer data, behandle mye raskere og reagere mye raskere.

 

Men åpenbart er vi langt ifra at en maskin skal klare det.

Waymo har kommet lengst her, og tallene er egentlig ganske imponerende:

"Since 2009, our fleet has self-driven more than 6 million miles, mostly on city streets. That would take the average American driver over 300 years to complete. This builds on 2.7 billion miles we drove in simulation in 2017 alone."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå.

Maskin kan ta inn mer data, behandle mye raskere og reagere mye raskere.

 

Men åpenbart er vi langt ifra at en maskin skal klare det.

Waymo har kommet lengst her, og tallene er egentlig ganske imponerende:

"Since 2009, our fleet has self-driven more than 6 million miles, mostly on city streets. That would take the average American driver over 300 years to complete. This builds on 2.7 billion miles we drove in simulation in 2017 alone."

De fleste selvkjørene farkoster på veien o dag opererer fra 60kmt og ned, som regel mellom 30 og 50. Det gir mye større rom for korrigeringer. Om bilen gjør feil i større hastigheter vil enhver reaksjonsevne bilen har ikke kunne motivere ut over fysiske lover. Spissen fra en midtdeler kan være spesielt vanskelig.
Lenke til kommentar

Vi vet ikke hva som har skjedd her så å si at det ikke er bilen er for tidlig å si. At noen er opptatt med helt andre ting enn å kjøre bil er helt sant men dette blir ikke nødvendigvis bedre av selvkjørende biler. Ser folk i Tesla som leser avisa på E18 innimellom. Hvis du vil la en maskin ta kontrollen over livet ditt så for all del men det er ikke nødvendigvis kun ditt eget.

 

Har dessverre sett andre bilister som også leser avisa mens de kjører. Både disse og de i Tesla burde miste lappen hvis politiet så dem. 

 

Har selv Tesla med AP og jeg kan aldri tenke meg å slippe rattet, synet og oppmerksomheten til fordel for det. Rett og slett fordi det ikke føles ferdig ut og veimerkingen (som jeg vet AP benytter seg av for orientering) er hummer og kanari på motorveiene her jeg kjører. Har også kjørt bil på motorvei i USA og kan ikke forstå at enkelte tør å legge hele ansvaret over på AP for så å gjøre andre ting enn å følge med....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi vet ikke hva som har skjedd her så å si at det ikke er bilen er for tidlig å si. At noen er opptatt med helt andre ting enn å kjøre bil er helt sant men dette blir ikke nødvendigvis bedre av selvkjørende biler. Ser folk i Tesla som leser avisa på E18 innimellom. Hvis du vil la en maskin ta kontrollen over livet ditt så for all del men det er ikke nødvendigvis kun ditt eget.

Det er ikke uten grunn at de har delt inn dette i 1-5 og Tesla kjører rundt på nivå 2 nå om dagen, som gjør at man ikke skal ta blikket vekk fra veien.

Lenke til kommentar

Det er ikke uten grunn at de har delt inn dette i 1-5 og Tesla kjører rundt på nivå 2 nå om dagen, som gjør at man ikke skal ta blikket vekk fra veien.

Det er heller ikke Tesla som bestemmer noe som helst av dette. Ser du på lovverket så er det ikke lov å kjøre bil uten øynene på veien og hendene på rattet. Selv om noen hadde kommet med en selvkjørende bil hadde det fortsatt vært ulovlig å lese avis mens bilen kjører.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg trur Tesla fabrikken bør sende en oppdatering til Tesla bilene sine for å få fjernet ikonet "autopilot" til "fører assistent" på den berømte store skjermen sin. Da tenker Tesla bil eiere seg både 2 og 3 ganger om før de slipper rattet og leser avisa mens de kjører.

Endret av Nils Petterson
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg trur Tesla fabrikken bør få fjernet ikonet "autopilot" til "fører assistent" på den berømte store skjermen sin. Da tenker Tesla bil førere seg både 2 og 3 ganger om før de slipper rattet og leser avisa mens de kjører.

 

Det er da bare et varemerkenavn? Hvorfor skulle det endret hvordan enkelte tenker rundt det?  :rofl:

Lenke til kommentar

 

Jeg trur Tesla fabrikken bør få fjernet ikonet "autopilot" til "fører assistent" på den berømte store skjermen sin. Da tenker Tesla bil førere seg både 2 og 3 ganger om før de slipper rattet og leser avisa mens de kjører.

 

Det er da bare et varemerkenavn? Hvorfor skulle det endret hvordan enkelte tenker rundt det?  :rofl:

Du skjønte godt hva jeg skulle fram til. Litt tidlig å være full nu, men vent nu litt det er jo helg nu og fredag i dag.

Endret av Nils Petterson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det amerikanske byrået National Transportation Safety Bo​ard (NTSB) har nå etterforsket ulykken og la nylig ut en foreløpig rapport som indikerer at Teslas autopilot-system kan ha vært en sterkt medvirkende faktor.

Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere?

Blir neppe selvkjørte biler før 2030.

Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå.

Klart vil skal ha selvkjørende biler - om kun kort tid vil de kjøre mye bedre enn hva du klarer, og om 100 år vil vi alle være enige om at det å kjøre bil selv er like teit som å vaske skjortene i elva for hånd..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Det amerikanske byrået National Transportation Safety Bo​ard (NTSB) har nå etterforsket ulykken og la nylig ut en foreløpig rapport som indikerer at Teslas autopilot-system kan ha vært en sterkt medvirkende faktor.

Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere?

Blir neppe selvkjørte biler før 2030.

Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå.

Jo, en korrekt programmert algoritme vil alltid kunne overgå vurderingsevnen til et menneske.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Klart vil skal ha selvkjørende biler - om kun kort tid vil de kjøre mye bedre enn hva du klarer, og om 100 år vil vi alle være enige om at det å kjøre bil selv er like teit som å vaske skjortene i elva for hånd..

 

For flertallet av bilreiser ja. Men det er da mange som faktisk liker å kjøre bil. Hvorfor selges det sportsbiler? For å fraktes automatisk fra A til B? Å sammenlikne med å vaske klær i elva blir litt meningsløst. Hvorfor spiller folk bilspill, og kjøper ratt og pedaler til? Husker ikke sist jeg så en klesvasksimulator. :p

 

Håper ikke det blir forbudt å kjøre egen bil i framtiden, men at man kan velge selv. Det gir heller ingen mening å drømme om 100% selvkjørende trafikk på vanlige veier, da det uansett vil være milliarder av mennesker involvert i trafikken i form av fotgjengere, syklister, elsyklister, motorsykler osv.

 

 

Til slutt: Jeg er ikke i mot framgang, og flertallet av bilreiser blir sikkert autonome en gang i framtiden. Det må jo være genialt til pendling osv. Men ja takk begge deler :new_woot:

Endret av ftw
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Klart vil skal ha selvkjørende biler - om kun kort tid vil de kjøre mye bedre enn hva du klarer, og om 100 år vil vi alle være enige om at det å kjøre bil selv er like teit som å vaske skjortene i elva for hånd..

Hva skjer når en slik bil er full av møkk og mange av kameraene og sensorene fungerer dårlig?

 

Bare spør fordi jeg liker å vite ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...