Gå til innhold

Tesla Model X i dødelig krasj: Etterforskning viser at autopiloten økte farten og styrte mot midtdeler


Anbefalte innlegg

Det som skremmer mange er egentlig ikke at det fortsatt er noen ulykker med AI, men hvilken type ulykker det er. Hadde det vært fordi AI reagerte likt eller til og med litt tregere enn et menneske og man fikk en ulykke hvor også et menneske ville hatt en ulykke så skremmer det ikke så mye.

 

Det som virkelig skremmer og skaper overskrifter er når man får helt nye typer ulykker som en menneske normalt ikke ville hatt. For eksempel at AI kjører rett inn i en stillestående brannbil fordi den ikke skjønner hva en brannbil er.

Jaaa, jeg kan tenke meg at det er noe sannhet i det, men da må man tenke litt rasjonelt.

 

Det er med lotto. Hadde folk forstått hvor liten sjansen er for å vinne så hadde man ikke spillt. Man må se alle de som ikke vinner, ikke bare de som vinner.

 

Man må se bilulykkene som ikke skjer også, ikke bare de som skjer. Jeg har ingen tro på at vi blir helt kvitt bilulykker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla er mye i nyhetene, men det er andre som muligens har kommet lengere.

 

Hvem som har kommet "lengst" er vanskelig å si, da de fleste holder ting tett til brystet(tesla inkludert). Waymo er nok kommet lengst, da de har holdt på lengst og har en ganske stor flåte, men tesla kjører også prototyper som alle andre selskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som virkelig skremmer og skaper overskrifter er når man får helt nye typer ulykker som en menneske normalt ikke ville hatt. For eksempel at AI kjører rett inn i en stillestående brannbil fordi den ikke skjønner hva en brannbil er.

Dette er da ikke noe nytt i det hele tatt. Folk har dundret inn i både brannbiler og politibiler som står stille langs veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Klart vil skal ha selvkjørende biler - om kun kort tid vil de kjøre mye bedre enn hva du klarer, og om 100 år vil vi alle være enige om at det å kjøre bil selv er like teit som å vaske skjortene i elva for hånd..

Hva skjer når en slik bil er full av møkk og mange av kameraene og sensorene fungerer dårlig?

 

Bare spør fordi jeg liker å vite ting.

Det finnes tekniske løsninger for å rense sensorer og kamera på et brøkdel av et sekund. Det kommer ikke til å være et problem.

 

-oep

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns ikkje det er riktig at desse autonome systema skal prøvast ut i trafikken og dermed skape farlige situasjoner der folk blir skada og dør. Man burde heller satse på system som hjelper bilfører slik at ulykker blir redusert. Dvs at bilfører forsatt må være aktiv part i kjøringa, holde handa på rattet og følge med på trafikken.

Lenke til kommentar

Syns ikkje det er riktig at desse autonome systema skal prøvast ut i trafikken og dermed skape farlige situasjoner der folk blir skada og dør. Man burde heller satse på system som hjelper bilfører slik at ulykker blir redusert. Dvs at bilfører forsatt må være aktiv part i kjøringa, holde handa på rattet og følge med på trafikken.

 

Så bra, det er akkurat det Tesla sitt system er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg trur Tesla fabrikken bør få fjernet ikonet "autopilot" til "fører assistent" på den berømte store skjermen sin. Da tenker Tesla bil førere seg både 2 og 3 ganger om før de slipper rattet og leser avisa mens de kjører.

 

Det er da bare et varemerkenavn? Hvorfor skulle det endret hvordan enkelte tenker rundt det?  :rofl:

Folk er dumme nok til å la seg påvirke av dårlig reklame, så noko så enkelt vil garantert være til hjelp på den måten at fleire gjere det di skal gjere bak rattet i ein bil, holde handa på rattet og følge med på trafikken. Mange tullinger som trur at autopilot betyr at di kan lese avisa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke lov å kalle noe juice i Norge om det ikke er 100% juice? Jeg mener folk kan jo bare se på kartongen så ser du jo at det ikke er 100% og det er jo ikke som om hva noen kaller produktet endrer hva folk tenker rundt det, eller hva? Folk vet jo akkurat hva det er de kjøper. Og jeg mener hvorfor er det ikke lov å putte store bilder av jordbær og små epler når du har 5% jordbær og 50% eple, det er vel ikke slik at sånt endrer hvordan folk tenker rundt produktet er det vel?

 

La oss bare late som om navn, bilder, og branding ikke endrer noe som helst på hvordan folk tenker. Er vel derfor også derfor de har så fine bilder på røykepakninger.

 

Selvfølgelig vil det påvirke folk med branding av en funksjon i en bil. Og om det er regulering i forhold til hva du kan kalle det det osv så vil det selvfølgelig endre folks bilde av funksjonen.

 

Ikke det at jeg mener de bør gjøre det eller at det vil hjelpe noe veldig for dette, men det å påstå at folks bilde ikke vil endre seg er jo definitivt ikke riktig. Hvor mye er heller spørsmålet. Og det er nok ikke altfor mye ville jeg tro. Største problemet er folk som ikke forstår disse funksjonene, og navnendring vil nok neppe gjøre stor forskjell på det problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men autopilot er ikke autonomi. Akkurat som i fly. Den holder fart og høyde uten å måtte ha hendene på stikkene til enhver tid. Den er en assistent på lik linje som autopilot i Tesla.

 

Jeg tror ikke en navneendring vil endre noe som helst. Så lenge systemet fungerer bra så tror jeg utfordringen ligger i at folk stoler mer og mer på det og tillater seg ting som å lese i avisen.

 

Fikk forøvrig en ny oppdatering i går til min Model X (versjon 2018.21.9) Nå får jeg opp alle biler rundt meg i instrumentpanelet (slik som med autopilot 1.0) og nå maser den visstnok hyppigere om å holde henda på rattet (testet ikke dette da jeg har henda på rattet).

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men autopilot er ikke autonomi. Akkurat som i fly. Den holder fart og høyde uten å måtte ha hendene på stikkene til enhver tid. Den er en assistent på lik linje som autopilot i Tesla.

 

Jeg tror ikke en navneendring vil endre noe som helst. Så lenge systemet fungerer bra så tror jeg utfordringen ligger i at folk stoler mer og mer på det og tillater seg ting som å lese i avisen.

 

Fikk forøvrig en ny oppdatering i går til min Model X (versjon 2018.21.9) Nå får jeg opp alle biler rundt meg i instrumentpanelet (slik som med autopilot 1.0) og nå maser den visstnok hyppigere om å holde henda på rattet (testet ikke dette da jeg har henda på rattet).

Skal også nevnes at "den som har flyet" også holder på stikken til "enhver" tid.

Lenke til kommentar

Så bra, det er akkurat det Tesla sitt system er. 

Er vel nettopp det de IKKE gjør pga markedsføring, de fleste fabrikanter har noe tilsvarende Teslas auto pilot uten å markedsføre den som selvkjørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel nettopp det de IKKE gjør pga markedsføring, de fleste fabrikanter har noe tilsvarende Teslas auto pilot uten å markedsføre den som selvkjørende.

Og det gjør ikke Tesla heller. De har en pakke for selvkjøring, men pr i dag er ikke dette aktivert. Så de reklamerer ikke for at de har en selvkjørende bil i dag, nei.

Lenke til kommentar

 

Om man seier man kjører bil i 70 år blir det bare 2 800 000 døde, eller 1%.

Konklusjonen er; det dør for få i trafikken.

Er det derfor MDG vil vi skal sykle, og bruke mer energi på transport.

 

Finn 1 feil.

Feilen er det du skriver. Som vanlig er det fullstendig uforståelig.

Hr. Hekomo, det vart feil svar igjenn på deg det. Som vanlig.

 

Saken er den at man dør svært ofte ved, i eller på elektriske hjelpemidler.

Ein god del dør i respirator, noen i el-rullestol, andre i el-seng, og opp gjennom tidene en god del av lyn.

Man kan ikke derved si at man dør av el eller av at et system er autonomt eller styrt av el eller mekaniske baner og overføringer.

Man dør fordi man lever, og det gir systemsvikt på en eller annen måte før eller siden, enten man tar en råsjans å biler litt i steden for å se på TV:

Et hundredetals "Ave Maria" forandrer ikke på dette, og bare raketter fører ein til himmels.

 

Tesla er et halv-godt hjelpemiddel for øvre arbeiderklasse, men det er jo feil å bruke 70 år for å anslå død i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det gjør ikke Tesla heller. De har en pakke for selvkjøring, men pr i dag er ikke dette aktivert. Så de reklamerer ikke for at de har en selvkjørende bil i dag, nei.

Folk har vel en tendens til å blande «oppgradert autopilot» med «evnen til å kjøre på egenhånd» (sistnevnte heter vel «full self drive» i USA). Som begge er tilleggsutstyr på Tesla. Hvorpå sistnevnte enda ikke er aktivert pga. Ikke ferdig utviklet og lover og regler rundt dette.

 

Og sistnevnte kan man se en demo av på tesla sine hjemmesider. Og det er vel den som forveksles med autopilot ganske ofte.... og som oftest av dem som kritiserer mest uten å ha satt seg inn i forskjellen på produktene eller testet tesla sin autopilotfunksjon.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...